Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Středočeský kraj

Středočeský kraj je největším krajem v Česku. Najdete zde oblasti Český kras nebo biosférickou rezervaci UNESCO Křivoklátsko, památky a hrady KarlštejnKokořínČeský ŠternberkKonopištěKřivoklát či historické centrum Kutné Hory, které zapsané na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Chcete-li navštívit nejsušší a nejteplejší místo v ČR, zavítejte do okolí Mělníka.

TIP:

Okresy: Benešov / Beroun / Kladno / Kolín / Kutná Hora / Mělník / Mladá Boleslav / Nymburk / Příbram / Rakovník

Turistické oblasti:   Středočeská pahorkatina  /  Polabí  /  Kutnohorsko  /  Kladensko Rakovnicko  /  Kraj blanických rytířů

Trasy  (372)

Říčany - PkP

Říčany - náměstí s kostelem sv. Petra a Pavla

Říčany

Říčany leží v okrese Praha - východ sousedíce s Prahou, v průměrné výšce 341 m n.m., na okraji Pražské plošiny a také na území nevelké Říčanské tabule. V krásných lesích na východě se nachází pramenná oblast, v níž začínají zdejší nejvýznamnější toky - Říčanský potok a Rokytka. Oba pak míří do Prahy, jako říčky se stečou nedaleko Běchovic a Rokytka se pak stává řekou a v Libni se vlévá do Vltavy.

K městu Říčany patří kromě dosti velkých centrálních Říčan vsi Pacov, Nový Pacov, Radošovice, Kuří, Krabošice, Voděrádky, Jažlovice a Strašín. Po okraji katastru vede dálnice D1 Praha - Vyškov a přímo městem prochází silnice č.2, kudy jezdí mimo jiné nejvíce autobusů, takže spolu s hlavní tratí Praha - Benešov odsouvá dopravní centrum od hlavního náměstí, kam ani nevedou turistické značky a pokud si jej budete chtít prohlédnout vrátiboše se na značky, budete si muset docela dost zajít, nebo jet linkou od pražského Opatova projíždějící centrem.

Nejzajímavější částí Říčan je ovšem právě náměstí a jeho okolí. Na jeho okraji stojí stará a nová radnice a dominuje mu krásný původně gotický Kostel sv. Petra a Pavla. Západně od náměstí můžete navštívit působivou zříceninu hradu, k níž se nechá dojít neklesající uličkou z náměstí, ale pod níž se nachází křižovatka větších ulic, ze které je také pěkně vidět, takže pokud si sem budete chtít z náměstí zajít a pak se vrátit, můžete si vytvořit takový menší okruh. Raně gotický hrad pochází ze 2.pol.13.stol. a původně patřil Říčanským z Říčan; r.1420 jej dobyl Jan Žižka a již nebyl obnoven; v r.1572 pak byly Říčany Smiřickým připojeny ke kosteleckému panství.

Říčany, ať už zároveň s návštěvou náměstí a hradu, nebo zrovna bez ní, můžete využít jako východiště do okolních rozlehlých lesů.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - http://ondra-pdvyv.wz.cz/PkP/PkP1.pdf.
Anotaci naleznete zde - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.
Oficiální stránky města Říčan: http://info.ricany.cz/mesto/mesto-ricany

Poslední aktualizace: 23.10.2009
Autor: okalis

Říčany

Příspěvky z okolí Říčany - PkP

Město Říčany a Říčanský pivovar
Nedaleko náměstí, východním směrem, jsme v Olivově ulici objevili Říčanský pivovar s restaurací. Hned při vstupu nás oslovila příjemná atmosféra a chvíli na to ještě příjemnější a velice ochotná obsluha. Hned jsme…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na akce. Nabízí velké množství bezplatných i placených propagačních materiál…
Řeknete-li sportovnímu příznivci název města Říčany u Prahy ležícího skutečně jen pár kroků za hranicemi hlavního města, hned vám odpoví "Tam se hraje ragby," a pokud ne, tak jste…
Pomalu směřujeme do Plzně a cestou se zaměřujeme na Rozhledny, nejrůznější památky a zajímavosti, ale také rádi ochutnáváme pivo z našich minipivovarů. Zřícenina hradu a pivovar je zrovna v Říčanech. Město Říčany …
Město Říčany leží v mírně zvlněné, zalesněné krajině v blízkosti hlavního města. Obklopují ho lesy a rybníky (např. Marvánek a Mlýnský rybník). Protéká tudy Rokytka a Říčanský potok. Žije zde asi 16 tisíc obyvatel…
Druhou zdejší významnou památkou je původně gotický kostel svatého Petra a Pavla, který stojí na Masarykově náměstí. V první polovině 18. století prošel stavební proměnou, byl upraven v stylu vrcholného baroka. Z …
Mariánský sloup je typ sochařského díla, které má podobu sloupu, na jehož vršek je umístěna mariánská socha. Samotné umělecké ztvárnění mariánských sloupů je rozmanité. Někdy člověk spatří jednoduchý sloup se sochou umístěnou na jeho vršku, jindy objeví architektonické dílo s neskutečně bohatou výzdobou, které má se sloupem společnou pouze výraznou vertikalitu. Mariánský sloup …
Kulturní centrum Labuť se nachází v Říčanech na ulici 17. listopadu. Jeho návštěva byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme do města zavítali. Uskutečnil se zde totiž jeden z koncertů turné skupiny Citron „Supi se s…
Opět jsme se vypravili za poznáním krás matičky Prahy a svoji cestu zahajujeme na stanici metra Karlovo náměstí odkud jsme se po Rašínovo nábřeží, kde jsme obdivovali nádherné panorama Hradčan, přesunuli do bývalé…
Zřícenina gotického hradu se nachází na nevysokém ostrohu obtékaném Říčanským potokem poblíž náměstí v Říčanech ve Středočeském kraji. Říčanský hrad patřil k nejhonosnějším šlechtickým sídlům u nás. Z rozsáhlého…
U hlavní silnice 17. listopadu jsme objevili menší zelenou plochu. Jak nám prozradil pohled do mapy, jedná se o park Antonína Švehly. Tento československý politik (1873–1933) se mimo jiné podílel na vyhlášení samo…
Mezi vstupní stranou do kostela a protilehlou budovou roste jeden zajímavý strom. Lípa svobody zde byla zasazena v roce 1968 u příležitosti 50. výročí vzniku Československé republiky. Kromě vzniku ČSR byly tyto os…
První písemná zmínka o městečku se váže k roku 748, alespoň to by mělo být uvedeno v Hájkově kronice. Nejvýznamnější historickou památkou, která se částečně dochovala, je pozůstatek zdejšího hradu, který byl postaven na menším skalnatém návrší mezi dvěma rybníky kolem roku 1260 za vlády Přemysla Otakara II. Během husitských válek byl hrad obléhán a patrně také poškozen. Sice na…
Mlýnský rybník se nachází v Říčanech nedaleko Masarykova náměstí a je nádhernou říčanskou oázou. Rybník je rozlehlý a z míst, kudy vede cesta přes lávku, se nám naskytne krásný výhled na Kostel Sv. Petra a Pavla, …
Město najdeme přibližně 20 km od centra hlavního města, jehož hranice se k Říčanům v posledních letech hodně přiblížila. Za sjezdem z dálnice máme náš cíl na dohled a tak vítáme možnost uniknout z docela silného p…
Na jižním okraji města Říčany se nachází krásná příroda. Lze tam objevit několik rybníků. Já je spatřil v tomto pořadí: Srnčí, Rozpakov a Marvánek. Okolo nich a mezi nimi vedou cesty, některé zpevnění (i asfaltové…
Říčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Město se rozkládá na okraji Pražské plošiny a nad Říčanským potokem. Říčany jsou známé především místní továrnou na výrobu lékařské techniky Chirana. …
 Galerie kotelna - Galerie moderního umění v unikátní prostoru bývalé sídlištní kotelny. Moc příjemné místo, krásné obrazy, lidé jsou zde milí a zapálení . Pořádají se zde výstavy, vernisáže, aukce obrazů ale i ku…
Vzhledem k tomu, že jsme se chtěli zdržet dva dny v městě Říčany, hledali jsme nějaké rozumné ubytování. Nakonec padla naše volba na Hotel Pavilon, který se nachází v Bezručově ulici, v klidné části města. Příjemn…
Dřevěné kabinky a starosvětské kouzlo. Film Rozmarné léto se natáčel sice jinde, ale mohlo by to být i tady. Je pravda, že koupaliště Jureček není říční, ale malebný rybník u lesa, ale to mu na kouzlu neubírá. Tak…
Restaurace s prvorepublikovou duší. Restaurace Jureček nabízí pokrmy české i mezinárodní kuchyně. Prohlédněte si náš Jídelní lístek (otevře se v novém okně). Denně je pro Vás navíc…
Obec Světice leží 25 km jihovýchodním směrem od Prahy, na železniční trati Praha ? České Budějovice. Nadmořská výška se pohybuje v rozmezí od 374 do 406 m.n.m. Zeměpisným umístěním náleží obec k Pražské pahorkat…
Vesnice Kuří je dnes částí města Říčany v okrese PrahA - východ. Jestli pojedete autem z Říčan do Průhonic (nebo opačně), tak určitě tudy projedete, pokud zrovna nebude na silnici objížďka. První nám známá písemn…
Jedeme metrem na Háje a odtud autobusem č. 227 do zastávky Hájová. Naučná stezka začíná hned u zastávky v centru obce Nedvězí před obecním úřadem. Zastávek je celkem šest a délka trasy cca 3 km.  Stezka je moc hez…
Podle dochovaných údajů byla obec Tehov založena v roce 1335. Do roku 1919 se jmenovala Velký Tehov. Jméno vzniklo z názvu hradu Tehóv nebo Tehův, založeného koncem 12. století v místech dnešní usedlosti č.p. 46…
Obec Všestary se nalézá ve Středočeském kraji v okrese PrahA - východ, nedaleko města Říčany. Území obce spadá do geomorfologického okrsku Strančické pahorkatiny, která je severní částí Dobříšské pahorkatiny. T…
Ve Vidovicích bylo panské sídlo již na přelomu 14. a 15. století a jaho vlastníkem byl tehdy šlechtický (zemanský) rod, psaný "Z Vidovic". Během druhé poloviny 15. století však sídlo zaniklo, patrně v důsledku udá…
Tenhle nádherný kousek světa můžete navštívit jen nedaleko za Prahou. Průhonický park skýtá asi 40 km cest, tudíž se nemusíte obávat, že byste jej prošli za chvíli a pak už neměli, co obdivovat. Park se řadí k nej…
Pseudorenesanční zámek stojí na ostrohu nad pravým břehem potoka Botiče v Průhonicích ve Středočeském kraji. Zámek je trojkřídlý objekt se čtyřpatrovou…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…