Turecko

Turecko je stát ležící z větší části v malé Asii a z menší části v jihovýchní Evropě. Hlavním městem Turecka je Ankara. Mezi další turisticky zajímavá místa patří např.: Alanya, Bodrum Istanbul. Turecko  má přibližně 81 mil. obyvatel.

Doporučujeme: CK Hrdlička - poznávací zájezdy

Tipy na výlety (8) Pohoří Kačkar / Lanovka na Fansipan Ubytování Turecko
Turistické cíle (233) Kapadokie / Trója Istanbul
Cestopisy Turecko (22) Jezero Van / Pamukkale Mapa Turecka

Prodloužený víkend v Istanbulu

Pohled na galatskou věž
Pohled na galatskou věž  •  Fotografie (20)  • Foto: Asteria

» Istanbul

Istanbul je fascinující. V průvodci se píše, že spousta lidí ho miluje, někteří nenávidí, ale nikoho prý nemůže nechat chladným. Do Istanbulu jsme se chtěli podívat kvůli spoustě byzantských památek a také se trochu ohřát po dlouhé nekonečné zimě. Výlet mi nadělil miláček k Vánocům.

Istanbulská univerzita

Po příletu do Turecka nás příjemně překvapilo, jací jsou tu milí lidé, většina mluvila velmi dobře anglicky a sotva někdo zahlédl, že bychom tápali, snažili se nám poradit a pomoci. Do hotelu jsme se tudíž dostali velice snadno. Z letiště byla nejpohodlnější cesta metrem, ačkoli v průvodci se uvádí autobus a tramvaj. Metro bylo, jak už to v zemích s teplým podnebím bývá, klimatizováno asi na 17°C, na rozdíl od venkovních třiceti stupňů. Istanbul je jako všechna ostatní moderní velkoměsta, plný všech těch Ikeí a Bauhausů, Burger Kingů, zkrátka globalizace v akci. Architektura je nezaměnitelná směsice starobylých budov, mešit i různých moderních – od bankovních paláců po škaredé obyčejné paneláky. Ale staré město, to je něco jiného. Tady se čas zastavil. Křivolaké úzké uličky jsou sice plné aut a věčně syčících autobusů (prý je to proto, že nemají péra, jako naše autobusy, ale vzdušné měchy – i když to byly třeba Mercedesy), ale zároveň z nich dýchá orient a staletí. Všude se proplétají prodavači čehokoli – pečených kaštanů, vody, čaje, pomerančové šťávy a ti nejchudší žebráci prodávali papírové kapesníčky, nebo jen seděli před váhou, na které jste se mohli za mírný bakšiš zvážit. Vůbec – celá ta turisticky atraktivní část Isanbulu – Sultanahmed, Bazaar district a Galata mi připadala jako jedno velké tržiště. Naštěstí nebyli prodavači tak vlezlí, jako třeba v Tunisku, sice na nás volali a snažili se upoutat pozornost, ale stačilo zavrtět hlavou, že nechceme a dali pokoj. Všudypřítomné byly také pouliční kočky a psi. Ale hlavně kočky. Místní obyvatelé si jich při nejmenším nevšímali a kočky si zas nevšímaly jich, ale žili tam tak pospolu.

Jídlo bylo báječné – uličky skýtají nepřeberné množství bufetů s rozmanitými kebaby a köfte – masové kuličky, saláty. Po zkušenosti z předražené restaurace jsme se pak už vždy stravovali v pouličních bufetech – sortiment měli stejný, jako v restauraci, možná i lepší, ale hlavně o poznání levnější. Po čem se mi dlouho bude stýskat, jsou pouliční prodavači džůsu, nejčastěji pomerančového. Chlapík s dřevěným vozíčkem, haldou pomerančů, lisem a spoustou kelímků – vše zaručeně čerstvé. Někteří měli i jiné ovoce, třeba granátová jablíčka, grepy, citrony (oblíbené pití je limonáda, kterou lze sehnat i v normálních obchodech – skutečně limonáda z citrónů), v bufetech měli i višňové pití.

tržnice
tržnice  •  Foto: Asteria

Památky , hlavní důvod našeho výletu, byly na každém kroku. Hned první den jsme šli hledat směnárnu (také na každém kroku) a natrefili na rozlámané byzantské sloupy (stejný vzor jsme později viděli na sloupech v Cisterně Bazilice). Abychom si vše pořádně prohlédli, šli jsme pěšky, ostatně náš hotel nebyl daleko od všeho dění – přes ulici jsme měli slavnou Princovu mešitu (Šehzade Camii), odtud jen kousek k Valensovu akvaduktu a na druhé straně se rozkládala istanbulská univerzita. Na zastávce Čemberlitaš (nebudu psát tureckou transkripcí, protože tu nemám ta správná písmena, ale bez diakritiky taky ne, když vím, že se to čte skoro takhle) stojí dodnes sloup, který tu vztyčil Konstantin Veliký roku 330, když prohlásil Byzantion za hlavní město římské říše.

Náměstí Sultanahmet

Naše první kroky sice vedly za nejznámější památkou, kterou je beze sporu Hagia Sofia, Turecky Aya Sofya(dal ji vybudovat císař Justinián roku 537, 1453 ji pak přebudoval sultán Mehmet Dobyvatel na mešitu a 1934 z ní Kemal Atatürk udělal muzeum), ale po spatření děsných davů a neskutečné fronty jsme své kroky obrátili k paláci Topkapi – sídlu osmanských sultánů, kteří tu žili v období 1465 až 1830. Překrásně udržované zahrady prý byly dřív osvětleny svíčkami přilepenými na krunýřích želv. Zde se ale skutečně zastavil čas – při pohledu na exponáty, mozaiky, sultánovy kaftany nebylo poznat, co je z 15. A co z 19. století – střihy, vzorky, pavilony, všechno podobné. Jen uniformy z 19. století vypadaly poněkud maďarsky (už vím, odkud to ti Maďaři mají). Palác je rozlehlý, má čtyři nádvoří a člověk by mohl strávit celý den prohlídkou všelijakých altánků, zajímavých místností a obdivuhodných mozaik. Do Harému už se nám nechtělo (ne kvůli tomu, že vstupné stálo dalších 10TRL, prostě jsme toho prohlížení už měli dost a také se ozýval žaludek). Tolik opěvovaná restaurace Konyali na čtvrtém nádvoří nás odradila vysoce turistickými cenami, takže jsme rychle utekli najít něco jiného. Z hradeb paláce Topkapi byl pěkný výhled na Bospor a to nás nalákalo k návštěvě přístavu. Přístav se opět hemžil prodavači vařené a grilované kukuřice, kaštanů, grilovaných ryb, miniaturních šicích strojů a jiných více, či méně šílených věcí. Odtud se jezdí trajektem na asijskou stranu Istanbulu, nebo na výlety po Bosporu a po Zlatém rohu. Vybrali jsme si výlet po Bosporu až k druhému mostu – Fatih (první je Bosporský most). Z vody byl zajímavý pohled na město, viděli jsme palác Dlomabahče, který dal postavit sultán Abdül Mecit v okázalém evropském stylu, interiér prý vytvořil designér pařížské opery. Na evropské straně těsně před mostem Fatih je pevnost Rumeli Hisari, postavená sultánem Mehmetem II. Před tím, než si podmanil Konstantinopol. Stavba je v nejužším místě Bosporu a byla postavena v rekordním čase 4 měsíců a 16. dnů.

Cestu zpět do hotelu jsme si zpestřili průchodem přes Velký Bazar. Stojí na místě původního byzantského tržiště, jedná se o krytý komplex uliček a obchůdků s nepřeberným množstvím všelijakého zboží. Jen mě překvapil (patrně turecký) zvyk dávat stejný druh zboží vedle sebe (ale toho už jsme si všimli i v ulicích – celá ulice knihkupectví, vedle celá ulice fitinek a vodovodních baterií..), takže jsme viděli kilometry kabelek, kilometry oblečení, kilometry zlata a stříbra. Není těžké se v uličkách Velkého Bazaru ztratit.

Aya Sofya Hagia Sofia, vystavěná byzantským císařem Justiniánem v šestém století, 1453 ji sultán Mehmet Dobyvatel přestavěl na mešitu

Druhý den jsme zahájili návštěvou nejbližší mešity Sehzade Mehmet. Suleyman Nádherný ji nechal postavit na památku svého syna, který zemřel na neštovice. Dokončena byla roku 1548. Vstupné se neplatí, ale je očekáván příspěvek. Naštěstí byla ten den zima, takže mi nedělalo problém dodržet „ústrojí kázeň“ do mešity – dlouhé kalhoty, zakryté paže a hlavu. Pro případ, že by náhodou nějaká dáma neměla patřičné oblečení, je před vchodem bdělý hlídač s dostatečnou zásobou šátků.

Naše další cesta vedla do čtvrti Beyoglu. Metrem (nebo spíš tramvají? – prostě tím jejich městským vlakem) na konečnou do stanice Kabataš a odtud něčím, co se jmenuje Tünel nahoru na kopeček. Tünel je vlastně druhý nejstarší systém podzemní dráhy na světě – hned po londýnském metru. Vypadá to spíš jak lanovka na Petřín, dlouhá 537m s převýšením okolo 60. metrů. Náměstí Taksim nás přesvědčilo, že jsme v jiné části Istanbulu – té modernější. A globalizace opět vytáhla své hnusné drápy – ulice Istikal Cad se se svými obchody jen málo lišila třeba od Příkopů, nebo od brněnské Masarykovy třídy, až na množství turistů a nezbytných pouličních prodavačů čehokoli.

Topkapi
Topkapi  •  Foto: Asteria

Galatská věž je jedna z nejstarších a nejkrásnějších věží v Istanbulu. Původní dřevěná byla postavená v r. 528 za vlády císaře Justiniána, ve 13. století ji janované přestavěli na kamennou hlídkovou protipožární věž. 1453 ji ukořistili Turci. Měří 61 metrů a tyčí se 140 m nad mořem, proto je z ní úžasný výhled na město a Bospor. My měli smůlu, že ten den zrovna pršelo a proto bylo panorama tak trochu smutné. Zpět jsme šli přes blatský most. Už přechod přes něj je zážitek sám o sobě. Po obou stranách stojí rybáři s dlouhými pruty, na které chytají čudly. Nejdřív jsme si myslela, že to, co mají všichni v těch kýblech od jogurtů je návnada, ale ne, to byl již finální úlovek – rybičky maximálně 8- 10 cm dlouhé. Mezi nimi nepostradatelní prodavači vody a výborná živnost – půjčování dřevěných stojánků na pruty. Do toho všeho proudí pestrobarevné davy turistů různých národností tam a zpátky.

pohled na Istanbul z paláce Topkapi

A znovu jsme se octli v přístavu. V průvodci psali, že bychom neměli vynechat návštěvu asijské strany. Nu nevynechali, ale cesta trajektem byl na tom ten nejlepší zážitek. Na trajektu nechyběl prodavač čaje – čaj pijí Turci velmi silný a sladký z malých, asi deckových skleniček a jedí k němu oříšky. Kopili jsme si každý jeden šálek, pozorovali okolní moře a racky a připadali si velice Turecky. Na asijské straně Istanbulu to vypadalo úplně normálně, jako třeba v Libni, nebo spíš někde v Bělehradě – obyčejné město, tak jsme se zase vrátili do turisticky atraktivnější oblasti. Před Hagií Sofií byla stále neskutečná fronta, takže jsme si vybrali jinou blízkou památku – Yerebatan sarnici, neboli Cistena basilica. Cisterna byla původně postavená jako zásobárna vody pro velký palác. Je největší z několika cisteren, které se nacházely pod starou Konstantinopolí a byla postavena v 6. Století za vlády císaře Justiniána. Je to obrovská podzemní komora 143 m dlouhá a 65 m široká, strop je podepřen 336. mramorovými sloupy hlavně v iónském a korintském stylu, krom několika dórských sloupů bez rytin. Sloupy sem byly přineseny z různých částí říše. Voda byla přiváděna systémem akvaduktů z 20 kilometrů vzdálených lesů někde u Černého moře. V severozápadním rohu cisterny jsou dva sloupy, jejichž základny tvoří hlavy Medusy – jedna je hlavou dolů, druhá na boku, původ neznámý. V cistrně žijí ryby, dokonce obrovští kapři lyscové.

Poslední den v Istanbulu bylo zase krásně slunečno a teplo. Opět jsme se vydali pěšky na Sultanahmet, že si konečně prohlédneme Hagii Sofii. Ale ta neuvěřitelná fronta nás opět odradila, nemusíme vidět všechno. Prošli jsme se po Hippodromu , prohlédli si Theodósiův obelisk, oslavující vojenská vítězství faraona Tuthmose III, druhý kamenný obelisk a bronzový hadí sloup, který vztyčili 478 př. n. l. na počet vítězství Řeků nad Peršany před Apollónovým chrámem v Delfách a který pak dal přivézt na Hippodrom císař Konstatntin Veliký.

Naposledy jsme se prošli parkem Gülhane, obklopujícím palác Topkapi, vychutnali si stín a klid stromů – hrozně se mi líbila, jak tam vedle sebe rostou naše evropské parkové dřeviny a třeba fíky. A pak už nás čekala jen cesta na letiště a domů.

Poslední aktualizace: 24.4.2013
Autor: Asteria

Turecko

Příspěvky z okolí Prodloužený víkend v Istanbulu

Istanbul a nargile
V Istanbulu najdete nespočetné množství kaváren a čajoven, kde si kromě kávy, čaje a zákusků můžete objednat nargile. I my, nekuřáci, jsme se jeden večer usadili v jedné venkovní čajovně a vyzkoušeli si tuto zába…
Bývalé hlavní město jednoho z Arménských království. V době svého největšího rozmachu mělo přes 100 tisíc obyvatel. Bylo známé také jako "město čtyřiceti bran" nebo "město tisíce a jednoho ko…
Kdo se nepodíval do typických tureckých lázní, nebyl v Istanbulu. Jeden večer jsme si vybrali lázně Cagaloglu (Cagaloglu Hamami) v ulici Kazim Ismail Gürkan, vzdálené od našeho hostelu 15 minut. Tyto lázně nechal…
Čtvrť Sultanahmet se rozkládá na mysu. Sousedí se čtvrtí Eminönü na západě, jinak je obklopená mořem. Zátoka Zlatý roh se setkává s Bosporem na severu, východ a jih Sultanahmetu omývá Marmarské moře. Tady najdeme…
Prodloužený víkend v Istanbulu.  Vladimír Chilčenko  Istanbul je půvabný v každém ročním období.A navštívit toto podmanivé město mimo letní sezónu, přináší turistům řadu úsporných výhod.Včetně charterových leten…
Naše cestování od Istanbulu začalo 27.3.2009, kdy za mnou přítel přijel do Sofie, kde jsem trávila svůj Erasmus. Vyzvedla jsem si ho na letišti a od té doby začal náš boj o čas. Po mírně stresující cestě taxíkem …
  Cesta (1-2den): Do Turecka jsme jeli busem spřestupem v Sofii, kde jsme stihli jenom kruhový objezd pro tramvaje. Dorazili jsme do Istambulu. Byl už večer a my jsme potřebovali přejet město a dostat se na Asij…
Hipodrom (Atmeydani) v centrální části Sultanahmet je dnes jednou z nejoblíbenějších promenád, parkem, odpočinkovým místem. V dávných dobách býval centrem života byzantské říše. Tady se pořádaly závody dvoukolový…
Egyptský (Theodosiův) obelisk na Hipodromu pochází opravdu z Egypta. Byl vytesaný v 2. tisíciletí př. Kr. a vztyčený v chrámu v Karnaku. Jiné prameny uvádějí, že byl vztyčený v Heliopoli, což je dnešní předměstí Káhiry. Roku 390 ho nechal dopravit do Konstantinopole byzantský císař Theodosius Veliký. Na mramorovém podstavci jsou dodnes vidět scény z jeho císařského života a…
V neklidném Kurdistánu.       Vladimír Chilčenko Země zasněžených vrcholků vysokých hor a hlubokých propastí.Cestovatel tady mohl být snadno oloupen.Ale také země neobyčejně pohostinných lidí…
Říká se, že Modrá mešita je nejkrásnější mešitou v Istanbulu. Ony jsou krásné všechny, je těžké je srovnávat. Své druhé jméno dostala podle modrých dlaždiček z Izniku. A původní jméno je podle sultána Ahmeda I., …
      Na letišti Atatürk v Istanbulu jsme přistáli ve čtvrtek 5.12. 2013 krátce před 15 hodinou. V turistických informacích bereme zdarma mapu Istanbulu. To je asi to jediný, co tu stojí za řeč. Kupujeme červené ž…
Hadí sloup na Hipodromu vyrůstá jakoby ze země. Původně byl delší a jeho vrchol zdobily tři hadí hlavy. Sloup stával před Apollónovým chrámem v Delfách od roku 478 př. Kr. jako dík bohu za vítězství Řeků nad Peršany. Roku 330 ho nechal Konstantin Veliký převézt do svého nového hlavního města. Část hadí hlavy, která se zachovala, najdeme v archeologickém muzeu.
Původní hradby, které obklopovaly Konstantinopol, se nedochovaly. Z Konstantinových hradeb jsou jen zbytky (nebyla jsem u nich) a Theodosiovy hradby zničili v polovině 15. století Osmani. Jediné hradby, které se …
Kašna císaře Viléma nebo také Německá fontána stojí v severní části Hipodromu. Také se jí říká kamenná besídka. Roku 1901 byl německý císař Vilém na státní návštěvě Turecka. Sultán Abdülhamid II. dostal od něho k…
Istanbul, město mandarínů, Istanbul ... to byla slova písně z mého dětství, kterou hrávali v rádiu. Ani si již nepamatuji, kdo ji zpíval a nepamatuji si další slova. Ale těchto pár slov mi znělo v uší…
Bazilika Cisterna (Yerebatan Sarayi, Yerebatan Sarnici) je jednou z nejzajímavějších istanbulských památek, v blízkosti Modré mešity a Hagie Sofie v ulici Yerebatan. Rozlehlá vodní nádrž, nádherná byzantská stavb…
Byzantium, Konstantinopol(is), Cařihrad, Stambul, Istanbul. To všechno jsou jména města ležícího na dvou kontinentech. Bospor, který z velké části město rozděluje, je zároveň hranicí mezi Evropou a Asií. Císař Ko…
Velký bazar (Kapali Carsi) musí navštívit každý turista v Istanbulu. Říká se také, že je to vlastně město ve městě, svět sám o sobě. Má své ulice, celkem asi 4000 obchodů a dá se tady zabloudit. Bazar založil sul…
Hagia Sofia (Aya Sofya), chrám Boží Moudrosti. Tato naprosto unikátní stavba vznikla před více než 1400 lety v časech byzantské říše. Na tomto místě na dnešním náměstí Sultanahmet stávaly původně dva kostely. Moh…
O chrámu Boží Moudrosti Hagia Sofia jsem napsala článek. Tady bych se chtěla zaměřit na mauzolea (hrobky), která byla k chrámu přistavěná v letech osmanské říše. V hrobkách jsou pohřbení sultán Selim II., syn sla…
Kdo by nechtěl navštívit toto historií oplývající město, sídlo panovníků bájné Osmanské říše? Istanbul se rozkládá na dvou kontinentech a je plný památek, ale zároveň je to pulzující velkoměsto, ve kterém žije 14 …
Pro palác Topkapi a jeho harémovou část by se hodilo jako typ místa palác. Kdo se chce podívat do harému, musí si zaplatit zvláštní vstupné. Platili jsme po 15 lirách. Jak jsme se dozvěděli, uvidíme jen desetinu z…
Když jsem hledala levné ubytování v Istanbulu, zvítězil hostel Erenler v ulici Taya Hatun 5 minut od nádraží Sirkeci a výhodně položený blízko všech hlavních památek. Doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit a nemus…
Topkapi je místem, které by měl každý návštěvník Istanbulu navštívit. Historie se tady na vás valí ze všech stran. Po dobytí Konstantinopolisu nechal sultán Mehmed II. Dobyvatel postavit tento palác jako své letn…
Druhé nádvoří Topkapi vypadá jako velká obdélníková zahrada. Po pravé straně pod podloubím jsou schované kuchyně. Najdeme v nich sbírky porcelánu čínského, evropského, především ruského, a osmanského. Na levé st…
Brána Blaženosti nebo Brána bílých eunuchů byla vchodem do sultánovy soukromé části paláce. Třetí nádvoří hlídali bílí eunuši a vstup býval dovolený jen několika velmi důležitým osobám. Při předávání trůnu se nov…
Park Gülhane býval růžovou zahradou na vnějších pozemcích paláce Topkapi. Dnes je v parku plném stromů odpočinek po "maratónu" při prohlížení památek. Čas, aby si člověk vše srovnal v hlavě a pokračoval dále. Pa…
Nová mešita (Yeni Cami) u Galatského mostu a kousek od přístavu Eminönü je vidět z mnoha míst. Její stavba začala díky Valide Sultan Safiye roku 1597. Po smrti jejího syna sultána Mehmeda III. byla stavba přeruše…