Proč bychom se báli na Prachovské skály

Západně od Jičína nás vítá brána do Českého ráje, pozoruhodné skalní město v kvádrových pískovcích České tabule. Najdeme zde bludiště všech druhů skal, bloků, stěn i jehel, zřícených skal i jeskyní. Mimo přírodní skvosty se zde nacházejí i bohaté památky historické a prehistorické - vykopávky, nálezy žárových i kostních hrobů, četné mohyly i zbytky valů původního opevnění. Území bylo již v roce 1933 prohlášeno za státní přírodní rezervaci.

Přirozeným výchozím místem výletů po Prachovských skalách je místo s názvem „turistická chata“. Je zde parkoviště i několik možností k občerstvení a dostaneme se sem po silnici z Jičína přes Prachov. Nabízejí se nám dva turistické okruhy, vedoucí po nejzajímavějších místech této lokality. První z nich, velký okruh značený zeleně, nás přes Řehákův výstup dovede na Pechovu vyhlídku, kde oceníme výhled na romantickou kotlinu uvnitř skal a na zalesněné svahy Starého a Nového Hrádku. Pokračovat budeme Fortnou, úzkou chodbou mezi skalními stěnami na Šikmou věž neboli Vítkovu vyhlídku. Odtud sestoupáme přes Americkou sluj k rozcestí U buku a dále po rovince k rozcestí nad Císařskou chodbou, kde po několika metrech odbočíme na Hlaholskou vyhlídku. Z ní se vrátíme zpět na zelený okruh, abychom navštívili několik dalších vyhlídek : Rumcajsovu, Hakenovu, Všetečkovu a Šlikovu. Od rozcestí pod Císařskou chodbou se vydáme zpět k turistické chatě. Okruh dlouhý asi 3,5 km zdoláme v poklidném tempu rodinné procházky cca za dvě hodiny.

Druhý okruh nás od turistické chaty povede cestou zvanou příznačně „zadní točenice“ do Malé Fortny kde na skalní stěně uvidíme medailón na památku Jana Žižky. Odtud se dostaneme na rozcestí U buku, z něhož pokračujeme společně s trasou zeleného okruhu k rozcestí nad Císařskou chodbou. Procházíme Císařskou chodbou, nejmohutnější částí Prachovských skal, lemovanou skalami kolmých stěn. Nabízí se nám výhled na skalní skupinu, zvanou Modlitba skal. Tato chodba pojala své jméno od návštěvy rakouského císaře Františka I., který zde byl za svého pobytu v Jičíně roku 1813 za napoleonských válek. Zadní točenicí se dostaneme zpět na cestu vedoucí k turistické ubytovně. Žlutý okruh o délce necelé dva kilometry pohodlně projdeme asi za hodinu.

Můžeme navštívit i další místa tohoto pohádkového území, avšak pohybovat se zde je možno pouze po značených cestách. Dodržování tohoto režimu kontroluje početná skupina pracovníků ČSOP a CHKO Český ráj a to i ve vzácných chvílích, kdy se nám zdá, že jsme na území skal sami. Pěkný výlet!

Poslední aktualizace: 25.8.2008
Proč bychom se báli na Prachovské skály na mapě