Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Přes Pekelské údolí k Novozámeckému rybníku

Přes osadu Karba k Novozámeckému rybníku
Přes osadu Karba k Novozámeckému rybníku  •  Fotografie (29)  • Foto: Bruklin

Přes Pekelské údolí k Novozámeckému rybníku.

Slunce prosvítalo mechem obrostlé skály......

Před týdnem jsme se vydali do Pekelského údolí na Českolipsko,abychom zhlédli tisíce bledulí…. tisíce bledulí bylo teď nadsazeno,protože jsme tentokrát viděli jen pár. Jeli jsme do Zahrádek vlakem a pak okolo kozí farmy a odtud po schodech přes osadu Karba. I když jsme zjistili od kamarádky,že se dá jít jen do poloviny trasy,protože je tam zborcená lávka, řekli jsme si,že i tak to stojí za to.Krása bledulí,která se rozprostírá ve velkých trsech…po stovkách po celém údolí,že jich pak vidíte nejen stovky,ale tisíce a ten počet není vůbec nadsazený….když se jde v tu správnou dobu,tak to stojí za to vidět,byť je to třeba i v omezeném množství.Navíc procházka mohutným pískovcovým kaňonem je malebná a pohladí dušičku.Je to krása……vidíte řadu různých skalních převisů,jeskyň,místy to vypadá i jako v pralese,to když narazíte na skácené kmeny stromů přes cestu i přes potok.Není to vůbec jednoduché se sem vydat ale ta námaha a chůze po rozmoklém,bahnitém terénu,mezi skalami,převisy opravdu stojí za to.Stojí to za tu námahu i krásu to vidět!!! Ale my jsme si tentokrát měli vzít spíš gumovky a ne botasky a tak jsme to vzdaly a svůj cíl jsme změnili,protože je tu i tak stále dost míst,která jsou pěkná a stojí za to je navštívit.

Po přejití mostu přes potok hned na kraji chodníčku,překrytého závorou se vůbec nedalo jít,bylo tam plno nejen bláta,to by se přešlo,ale i plno vody a to by bylo dále ještě horší.Koho by napadlo,že tam bude tolik vody, i když jsem s tím mohla počítat a jednou jsem to taky zažila ale tentokrát jsem na to nemyslela,že by se to mohlo stát.

Tak jsme změnili trasu a obrátili se směrem k zámku.Šli jsme dál údolím,přešli pod technickou památkou-železničním mostem.

V r.1898 zde byl vybudován ocelový viadukt s 5 pískovcovými oblouky o výšce 24 m,který překlenul celé údolí nad osadou Karba. V r.1992 byla celá lokalita zaregistrována jako Národní přírodní památka.

Robečský potok....

Podél vylitého potoka a místy podél skal jsme pokračovali v cestě údolím až jsme došli k zámeckému stromořadí.Přešli jsme jej a vešli do zámeckého parku s vyhořelým zámkem,který stojí na skalní hraně nad údolím robečského potoka.

Zámek v Zahrádkách nechali vystavět původně páni z Vartemberka,ale byl vystavěn podle archeologických průzkumů na místě staršího sídla.Protože se Jan Jiří z Vartemberka zúčastnil stavovského povstání,jeho majetek mu byl zabaven.Poté jej koupil Albrecht z Valdštejna a nechal jej barokně upravit a vybudoval rozsáhlý anglický park.Po jeho smrti se zámek Zahrádky dostaly do rukou Kouniců , v nichž zůstaly až do vymření jeho rodu.Nakrátko jej do r.1945 vlastnili Lichtenštejnové.V druhé polovině 20.století zámek sloužil jako domov mládeže ministerstva zahraničního obchodu a škola jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů. Na přelomu 20. a 21.století byla majitelem Univerzita Karlova,která jej rekonstruovala a 30.ledna 2003 zámek z větší části podlehl požáru.Obec Zahrádky pořádá sbírku na jeho opravu.

Před zámkem po levé straně se nachází velká budova hospodářského dvorce.

Blížíme se k mostu,netušíme zda projdeme...

Přes silnici pod zámkem bylo zámecké letní sídlo „nelepené“přímo na skalní útvary.

My jsme pokračovali po této silnici dál směrem k Novozámeckému rybníku.V oparu se nám zjevil v dáli vrch Vlhošť, za ním se zobrazil Ronov a po přejití na druhou silnici se nám ukázaly v dálce zas Provodínské kameny se „Spící pannou“.

Po frekventované silnici se velice špatně šlo,auta a navíc kamiony okolo nás pádily a my se bály aby nás nesmetly.Však jsme viděli také spoustu pomníčků okolo silnice. Ale všechno má svůj konec a tak i my došly k cíli naší cesty a to k Novozámeckému rybníku.

Nedá se projít-voda a bláto...a gumáky nemáme

Novozámecký rybník je Národní přírodní rezervace a rozprostírá se mezi obcemi Zahrádky a Jestřebí. Byl založen ve 14.století za vlády Karla IV. na místě močálů. Rezervaci tvoří mělký rybník s rákosím,mokřadními loukami a vrbami.Toto území je nejvýznačnější ornitologickou lokalitou severních Čech. Nachází se tu až 220 ptačích druhů. Je tu více jak 50 druhů vzácných a ohrožených rostlin.(vzato z webu)

U Novozámeckého rybníka stojí restaurace s názvem „Hostinec na Staré poště“, který býval kdysi tvrzí. V současné době je restaurace zavřená a renovuje se, neboť má nového majitele.Vedle restaurace jsou zbytky bývalé kaple.

Z Novozámeckého rybníka je výtokový kanál,který je dlouhý 175 metrů, hluboký je až 14 m. a široký 7 m.Je to význačné technické dílo z doby Karla IV.

Napravo vzadu za rybníkem se v oparu jevila i zřícenina hradu Jestřebí,ze které se vloni její část zřítila.

Nu a náš výlet se chýlil ke konci.My jsme si zašli naproti do Motorestu na oběd,kde jsme zhlédli na zdi staré obrazy celého zámeckého areálu v Zahrádkách. Poseděli jsme, dali si pivko a autobusem s přestupem na vlak odjeli domů.