Hodonín

Hodonín se rozkládá v Dolnomoravském úvalu, v blízkosti řeky Moravy, 50 km od Brna. Hodoním má přibližně 25 tis. obyvatel a jeho nejvýznamnějším rodákem je T.G. Masaryk. V letních měsících je ve městě velmi populární Koupaliště Hodonín.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Mutěnice / Kyjov Ubytování Hodonín
Turistické cíle / Mapa Hodonín Rozhledna Travičná / Skanzen Strážnice Vodní nádrž Lučina

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Přechod Velká Javořina - Velký Javorník

Filipovské údolí
Filipovské údolí  •  Fotografie (6)  • Foto: beskydskacarodejnice

V lednu 2018 jsme si s klukama vyšli na těžko na 3 denní zimní přechod podél Slovensko-Polských hranic. Na cca 100km jsme prošli hřeben mezí Babí horou a Velkou Račou. Myšlenka putování po horách podél hranic se mi zalíbila a věděla jsem, že si jednou něco podobného zopakuju. Na sezónu 2020 jsme měli velké cestovatelské plány, ty nám ovšem narušila pandemie viru COVID-19. První týden v květnu jsme se s Laďou viděli na silničních kolech a v běžeckých teniskách mezi vrcholky Dolomit, ale s blížícím se termínem odjezdu bylo více než jasné, že se do Itálie jen tak nedostaneme.

Nesmutnili jsme dlouho, protože si moc dobře uvědomujeme, že v Česku máme spoustu krásných pohoří. Stačilo, když Laďa naznačil myšlenku, že by jednou chtěl projít podél Česko-Slovenských hranic. Prodloužený květnový víkend byl pro takovou cestu jasnou volbou! Vzhledem na dopravní spojení jsme zvolili směr z jihu na sever.

Výstup na Velkou Javořinu

Ve středu podvečer jsme vyrazili na naši pouť. Jako první vrchol jsme zvolili Velkú Javorinu, který je nejvyšším bodem trasy Lazové stovky. Tak trochu symbolicky jsme tedy první kilometry zahájili po trase Lazovky - z Javorníku u Velké nad Veličkou, Filipovským údolím, přes vrchol Velkej Javoriny. Z vrcholu už jsme klesali na českou stranu, k obci Květná a kousek nad vesnicí jsme si v lese našli místo na spaní. Úvodní den jsme našlapali bezmála 18km (s pozitivním převýšením 667m+).

Den 1: Bílé Karpaty (51km / 1840m+)
Ještě než vystoupáme na Velký Lopeník, nabíráme ve studánce do flašek Březovskou Kyselku (super zpestření pitného režimu). Je krásný slunečný den, ale silný vítr znepříjemňuje delší vysedávání, a tak celý den pomalu putujeme jen s minimem zastávek. V nejnižším bodě naší trasy - ve Vlárském průsmyku - máme obavy, aby nám nedělali problémy policejní hlídky, které hlídají státní hranice (turistická stezka křižuje silnici téměř na hraničním přechodu). Naštěstí si nás policisté nevšímají, koneckonců, vcházíme do ulice, na které bydlí Češi i Slováci pohromadě. Podél říčky Vlárky stoupáme vesnicí Sidonie (součást obce Brumov-Bylnice), která je zapsaná v Unescu (řetězový typ osídlení původní sklářské kolonie se společnými pecemi na pečení chleba). Nad Sidonií večer konečně nacházíme pohodlné spací místo v lese.

Den 2: Javorníky (45km / 1860m+)
Snídani si dopřejeme až po pár kilometrech na zahřátí, a to na prosluněném svahu s výhledem na zelené plochy všech odstínů. Ve Francově Lhotě se rozhodneme zlehka opustit hraniční hřeben a stáhneme se na českou stranu, přes Pulčín. Také oběd si užíváme s krásnými výhledy,  na vrcholku Pulčínských skal. Dále už se stahujeme zpátky na východ a na vrcholu Makyta už pokračujeme javornickým hřebenem podél hranic. Máme za sebou krásný den plný úžasných výhledů. Uléháme kousek za Portášem.

Den 3: Beskydy (50km / 1420m+)
Ráno posnídáme na vrcholu Malého Javorníku a pokračujeme na sever po hřebenu. Od začátku dne máme po levici výhledy na celé Beskydy a vyhlížíme kopečky, které nás dnes ještě čekají. Makovský průsmyk, Trojačka,...a jsme v Beskydech. Pramen Vsetínské Bečvy je suchý, vodu nabíráme až na Beneškách. O 3km dále, pod Kotlovou, je krásné občerstvení (já jsem toto místo neznala, v každém případě doporučuji alespoň krátké zastavení s posezením u valašské chalupy). Přes Soláň pokračujeme dále na vrchol Tanečnice. Opět se kocháme jasnými výhledy na hlavní hřeben Beskyd - Smrk a Radhošť jako na dlani. Se zapadajícím sluncem klesáme k Rožnovu pod Radhoštěm. Užívám si pohledy na valašskou krajinu a nestíhám se divit, proč tak krásné místa (kousek od domu) neznám. Uléháme v posledním lesíku nad Rožnovem, pod Rysovou horou.

Den 4: Přes Javorník domů (15km / 580m+)
Poslední den už je jen na protáhnutí unavených nohou. V Rožnově se zásobujeme zeleninou, abychom doma měli z čeho navařit oběd. Na náměstí posnídáme a pohodovým tepem pokračujeme na poslední vrchol, Velký Javorník. Na vrcholku se potkáváme s přáteli, se kterými sestoupáme do Veřovic, kde naše putování končí.

Prošli jsme si něco málo přes 100 mil podél Česko-Slovenských hranic. Spoustu míst jsem znala, ale díky tomuto výletu jsem si jednotlivá známá místa poskládala jako puzzle a lépe jsem se zorientovala v geografii Moravských kopečků. Na první pohled tento výlet zněl jako celkem jednoduchá procházka. Koneckonců na závodech si naděluji běžně přes 100 kilometrů i s dvojnásobným převýšením. Jenže jít takovou trasu pohodovým tempem znamená jít dlouho a nést si na zádech spaní, jídlo a oblečení do špatného počasí. Byla jsem překvapená, jak jsem si na trase mákla. Přesto jsem si z výletu donesla domů hlavně spoustu krásných zážitků a rozradostněné srdce od krásných výhledů na naše kopečky.

Poslední aktualizace: 12.7.2020

Velká nad Veličkou

Příspěvky z okolí Přechod Velká Javořina - Velký Javorník

Z Velké nad Veličkou na kole směr Čachtický hrad.
Víkendoví cyklovýlet. Vyjeli jsme z Velké nad Veličkou 2.8.2008 směrem do Javorníka dál do Filipovského údolía k chatě Megovce. Tam jsme navázali na turistickou trasu směr na Kubíkův vrch -zelená turistická  značk…
Velká nad Veličkou leží na Jižní Moravě, jihovýchodním směrem od města Veselí nad Moravou a v blízkosti hranice se Slovenskem. Město se rozkládá v severní části chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty a jak název…
Vyrazíme od železniční zastávky v Javorníku nad Veličkou po zeleně značené pěší trase, která nás přivede do středu obce. Odtud pokračujeme po modré pěší značce obcí a dále stoupáním přes louky a bukovým lesem ke kótě Hrad…
  Zajímavou památkou horňáckého Javorníka není jen úžasná vesnická památková zóna, ale také architektonicky hodnotný (a rovněž památkově chráněný) objekt zvonice. Byla zbudována poblíž dnešního středu obce roku 1773 a společnost jí za ohradní zdí dělal až do roku 1956 funkční evangelický hřbitov. Dnes je jeho prostor parčíkově upraven a nalezneme tady i autobusovou zastávku. S…
Javorník je větší podhorskou horňáckou obcí se 700 obyvateli a najdeme ji pod severozápadními vrcholky Bílých Karpat, v blízkosti hranice se Slovenskem, jihovýchodním směrem od Veselí nad Moravou a jižním směrem od městečka Velká nad Veličkou. Obec se rozkládá u soutoku Hrubého potoka s řekou Veličkou a na severozápadním úpatí vrcholku Hradisko ( 636 m.n.m.). Javorník obklopují malebné rozlehlé lesy, jež jsou součástí chrán…
Nad obcí Javorník nad Veličkou se nachází rozhledna Drahy, ze které je jedinečný rozhled po širokém okolí jak do údolí Veličky, tak i na okolní kopce Bílých Karpat. Na rozhlednu se dá dojít krátkou nenáročnou vych…
Neděle 5. 6. 2022 - dopoledne I když bylo večer zataženo, v noci nepršelo, trochu se ochladilo a spalo se perfektně. Vlaky tu jezdí potichu, ty nás také nerušily. V autě je bylo slyšet míň, než kdyby okolo nás jelo auto…
  Po rozloučení se starým kuželovským mlýnem jsme po polní cestě zamířili k temeni vrchu Bojiště. Abychom cestou zažili i nějaké to vzrůšo, chytla nás krátká, leč intenzivní přeháňka a nezbylo než se schovat do …
Obec Javorník nacházející se na Horňácku, v kraji bohaté tradice na lidové umění, byla založena asi v 1. polovině 14. století. Žije zde 705 obyvytel, zástavba obce je stylově srostlá se zástavbou sousední obce -  …
  Drahy jsou prapodivnou rozhlednou: místo aby stála na nejbližším bělokarpatském kopci, tyčí se nad zářezem železniční trati poblíž zastávky Javorník nad Veličkou z okraje pole v podstatě ze dna doliny! Přitom…
Od větrného mlýna nad obcí Kuželov jsme se vydali po cyklostesce směrem do kopečka kolem lesa k vrcholu Bojiště. Sojí na něm 30 metrový stožár a na něm třílistová hnací vrtule má poloměr 12 metrů. Roku…
  Tento Javorník se nachází na Horňácku, obývá jej více jak 700 obyvatel a jeho zástavba směrem k severozápadu splývá s větším sousedem – obcí Velká nad Veličkou. Všichni javorničtí prapředci bývali už v 16.sto…
  Horňácký soused Velké nad Veličkou s ním dnes tvoří jednu jedinou souvislou zástavbu, ale ta mnohem zajímavější část Javorníka se rozkládá na jeho opačném a vyšším konci, stísněném bělokarpatskou dolinou. Jak název obce naznačuje, byla pojmenována dle hojného okolního výskytu těchto krásných stromů a v análech je poprvé zmiňována roku 1350. Dnes v ní žije něco přes 700 ob…
Pří výletě na Slovácko do obce Javorník nás upoutala místní část obce Javorníku - Kopánky s malebnými domky. Bydleli zde nejchudší obyvatelé obce - rolníci a bezzemci. Zachovalý soubor staveb - ves…
  Nečekaně krásné horské panorámata oblaží vaše zraky při výhledu z vrchu Bojiště (439 m), vypínajícím se nad Kuželovem. Má to jen jeden háček: zelená turistická trasa prochází od větrného mlýna podél severního…
  Když jsem při plánování výletu na Horňácko narazil na mapách.cz v Hrubé Vrbce na soubor jakýchsi chráněných stodol, ohrnul jsem nad tou informací v prvním okamžiku nos. „No bóže,“ řekl jsem si. „Šak je takovýc…
  Horňácká obec Hrubá Vrbka je v análech poprvé připomínána roku 1360, ale dle archeologických nálezů bylo místo osídleno již v mladší době kamenné. Leží 4 km západně od Velké nad Veličkou. Dnes ji obývá okolo 650…
Kuželov je nevelká podhorská obec s 410 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Bílých Karpat, jihozápadním směrem od městečka Velká nad Veličkou, jihovýchodním směrem od Veselí nad Moravou a v blízkosti hranice se …
V horńácké oblasti Moravského Slovácka jsme navštívili obec nacházející se v okrese Hodonín - Kuželov. Obec leží na hranici se Slovenskem, navazuje na Velkou nad Veličkou, od které je vzdálena tři kilometry jihozá…
Kuželovský mlýn holanského typu byl postaven v roce 1842 nákladem kuželovské obce. Na jeho stavbu se spotrebovalo 300 konských fur kamene. V roce 1904 koupil mlýn na pujcku pan Jan Kašík. Výdelky z mlýna byly však…
Jednou z našich nejznámnějších oblastí s živým folklorem, lidovými stavbami, nářečím, zvyky i krojem je Slovácko, které se dělí do několika částí. Je známé i svou kouzelnou lidovou architekturou, kde …
  Slovácké Horňácko. Kraj rozprostírající se na dohled hraničního hřebene Bílých Karpat se svými největšími velikány, kraj plný malebných obcí a vísek, jejichž místy zachovalá lidová architektura i jiné pamětiho…
Hrubá Vrbka je větší obcí se 700 obyvateli a najdeme ji v horňácké oblasti Slovácka, na úpatí Bílých Karpat, v sousedství hranice se Slovenskem a jihovýchodním směrem od Veselí nad Moravou.…
Stavbu najdeme asi 1 km jižně od Kuželova. Mlýn holandského typu byl postaven roku 1842 a sloužil až do 2. světové války. V roce 1973 památku získalo Technické muzeum v Brně a po kompletní rekonstrukci se mlýn sta…
Národní přírodní památka Búrová o výměře 19 ha se rozprostírá západně od obce Suchov, na severovýchodním svahu kopce Háj (573 m n. m). Hlavním důvodem ochrany je výskyt kýchavice černé na jediném místě v Bílých …
Byl postaven v roce 1842. Od konce první světové války, kdy se v něm přestalo mlít na mouku, se ve mlýně obilí pouze šrotovalo. V letech nacistické okupace, kdy byl vydán zákaz mletí na větrných mlýnech, přestal m…
Obec Louka, ktorá má približne 1000 obyvateľov leží v oblasti Slovácko, v juhomoravskom kraji v okrese Hodonín, patrí do mikroregionu Horňácko. Prvá zachovalá písomná zmienka o tejto obci v údolí Veličky asi 12 k…
Malá Vrbka je malá podhorská horňácká obec s 210 obyvateli a najdeme ji v oblasti Bílých Karpat, jihovýchodně od Veselí nad Moravou, jihozápadně od Velké nad Veličkou a v blízkosti hranice…
Národní přírodní rezervace Čertoryje je nejrozsáhlejším komplexem květnatých bělokarpatských luk o rozloze 326 ha, rozprostírající se západně od vesničky Malá Vrbka. Celé ochranné pásmo zahrnuje dalších 369 ha. …