Přechod Madeiry (12) - zpátky do hor údolím řeky Ribeira da Janela

Úterý (30.8.2016)

Nový den zahajujeme ranní koupačkou v koupacích jezírcích Piscinas Naturais hned po opuštění našich spacáků. Sice není ještě žádné velké teplo a od sveru nepříjemně fouká, ale nevykoupat se v Porto Moniz ve známých koupacích jezírkách přeci nejde. Navíc co je pro dokonalé probuzení lepší, než koupel ve studené vodě.

Po vybetonovaných chodníčcích přicházejí první turisté, tak raději balíme svůj nocleh a přemísťujeme se do města. Přestože jsme v Porto Moniz, tak náš madeirský trek ještě nekončí - pár dní zbývá, takže plán je, vrátit se zpátky do hor a přejít vnitrozemím až na jižní pobřeží. Poměrně rychle nalézáme obchod s potravinami, kde kupujeme jídlo na další cestu do hor, hlavně čerstvé pečivo, ovoce a mléčné výrobky. Po té co se v obchodě všichni čtyři prostřídáme a nakoupíme, už opět stoupáme příkrými silnicemi Porta Moniz vzhůru.

Silnička Caminho da Ladeira se kroutí vzhůru a my funíme do kopce s naloženými batohy na zádech. Občas si u silnice natrháme ostružiny nebo hrozen vína, který je zrovna z dosahu z místních zanedbaných vinic. Chvíli se kocháme výhledem na oceán z téměř tři sta metrů vysoké vyhlídky Miradouro do redondo, ze které máme Porto Moniz pod sebou jako na dlani. Odtud se již stoupání začíná pomalu mírnit. Přesto po silničce Caminho da Assomada nastoupáme ještě dalších více než sto výškových metrů než dojdeme k začátku levády, podél které vede cesta PR15 Vereda da Ribeira da Janela. Touto cestou plánujeme náš další postup hlubokým a širokým údolím říčky Ribeira da Janela.

Na turistickém odpočívadle u Lagoa dos Lamaceiros shazujeme batohy do trávy a sedáme na dřevěné lavice. S výhledem do širokého údolí řeky Ribeira da Janela si pochutnáváme na čerstvém pečivu, které rychle mizí. Aby nám něco zůstalo i na další dny, tak raději uklízíme jídlo do batohu a vyrážíme cestou PR15 Vereda da Ribeira da Janela vedoucí údolím zarostlým hustým lesem. Jak to většinou při turistice podél levád bývá, jdeme po vrstevnici. Pozorujeme ryby plovoucí v levádě, které jsou na pozadí napadaných listů Eukalyptů a jiných stromů, dobře maskovaný.

Zanedlouho přicházíme k prvnímu tunelu. Dnes nás jich čeká ještě několik a jak jsme se na ně zprvu těšili, tak už nás nyní tak nebaví. Před jedním z následujících tunelů visí cedulka o riziku padajících kamenů v tunelu a jeho okolí. Po zemi se opravdu několik větších kamenů povaluje. Co se dá dělat, přeci se teď nevrátíme. Jdeme tedy dál a pevně doufáme, že se zrovna nyní nezachce nějakému kamenu spadnout na naši hlavu. Některé tunely tu mají celkem úzké chodníčky podél levády a trochu hrozí pád do studené vody. Naštěstí nikoho z nás nedobrovolná koupačka nepotkává.

Cesta se několik kilometrů klikatí a čas letí. Proto když za posledním tunelem vidíme vpravo stoupat cestu Vereda do Galhano vedoucí nahoru ven z údolí, přemýšlíme o přespání tady dole. Nahoře by sice za silnicí mělo být místo pro stanování - Pico da Fonte do Bisco, ale přeci jen by to znamenalo výstup z 450 m.n.m. do 1250 m.n.m. a to se nám dnes již vůbec nechce.

Odkládáme tedy batohy do trávy a jdeme dál prozkoumat údolí. Po zhruba stu metrech nacházíme hned vedle cesty domek, vedle kterého je cesta vybetonovaná. Ideální plácek na naše karimatky. Na beton jsme si již zvykli předchozí noc. Rozkládáme tedy svůj dnešní bivak hned vedle domku a jsme dnes již tak unavení, že nás ani neláká jít se podívat ještě další 3 kilometry na konec cesty, kde má být dle mapy turistická zajímavost Origem. Takže nám tato zajímavost zůstává utajena.

Podvečer trávíme povídáním o všech možných tématech a Honza zkouší lovit ryby z levády na improvizovanou pytlačku. Se setměním si přichází pro čelovku a nadšeně vypráví, že jednu rybku už dostal nad vodu, ale pak mu vyklouzla. Vrací se nakonec až potmě a bez ryb, takže si na necháváme zajít chuť na pečenou rybí lahůdku a jdeme spát.

Pokračování příště

Všechny (zatím zveřejněné) díly našeho přechodu:

Poslední aktualizace: 8.2.2017
Přechod Madeiry (12) - zpátky do hor údolím řeky Ribeira da Janela na mapě
Autor: pajas76

Příspěvky z okolí Přechod Madeiry (12) - zpátky do hor údolím řeky Ribeira da Janela

Porto Moniz.
Nejzápadnějším vetším městem je Porto Moniz vzdálené od Funchalu 70 km.…
Pondělí (29.8.2016)Vstáváme poměrně brzy. Les kolem je hustý a mn…
Středa (31.8.2016) Nad údolím se probouzí nový den a modrá obloh…
„Doba Covidová“ obecně cestování neprospívá. Chcete-li …
Neděle (28.8.2016)Dnes nás čekají krásné a turisticky atraktivní …
Když už cestujete na Madeiru, určitě je třeba navštívit i další…
Ostrov Madeira (3): Rabaçal – Levada do Risco, Levada das 25 Font…
Ostrov Madeira (4): Náhorní planina Paúl da Serra – Levada do Paúl…
Sobota (27.8.2016)Ráno se budíme, vstáváme a protože dle předpově…
V tomto díle se podíváme ještě jednou do hor, kterými Madeira přím…