Košický kraj

Cestování na Slovensko 2022

Hlavním městem Košického kraje je město Košice, které je centrem obchodu, řemesel, kultury a vzdělanosti celého regionu. Tento kraj, ležící na jihovýchodě Slovenska, je jedním z osmi krajů, které se nachází na slovenském území. Na jihu ho ohraničuje slovensko-maďarská státní hranice a na východě slovensko-ukrajinská.

Turistika Košický kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Suchá Belá / Slovenský ráj Zemplínská šírava

Přechod hřebene Nízkých Tater - 1. část

Fotografie (1)  • Foto: jifi

Přišel čas dovolených, pro někoho čas prázdnin. S tímto problémem přišla i otázka Kam letos? Po mnoha dnech urputného přemlouvání táta obměkl a bylo rozhodnuto, že vyrazíme na hřeben Nízkých Tater. I přes problémy s výdejem lístků do stanice Dobšinská ladová jaskyňa přes Banskou Bystricu jsme odjeli do zahraničí. V Banské Bystrici jsme zakoupili problematické lístky na Dobšinskou jeskyni a volný čas jsme věnovali prohlídce historického centra, v němž na mě udělal největší dojem místní trh, kde se prodávalo pouze ovoce a zelenina. Žádné boty, hadry a elektronika, jak je u nás v republice zvykem! Z Banské Bystrice jsme si pochutnali na železniční lahůdce – trati vedoucí proti proudu řeky Hron a z obou stran obklopené horami. Po levé ruce se mohutně vypíná hradba Nízkých Tater, nyní mám úžasnou příležitost detailně se seznámit s tím, co nás čeká v přístích dnech. Po pravé ruce se tyčí vrcholky Veporských vrchů, Polany a Muránské planiny. Vpředu se tyčí Slovenské rudohorie a Slovenský ráj, o kterém básní mnoho turistů, kteří tento národní park navštívili. Přes města a vesnice Slovenská Lupča, Brezno, Polomka, Helpa, Červená Skala (toto jméno nese i náš vlak), Telgárt se rychlík dokodrcá do stanice Dobšinská ladová jaskyňa, kde vysedáme, abychom navštívili největší ledovou jeskyni na Slovensku. Po zaplacení nemalého vstupné (80 Sk dospělí, 60 Sk studenti a 40 Sk děti) jsme nemile překvapeni, jelikož prohlídku jeskyně musíme absolvovat s těžkými batohy na zádech. Naše průvodkyně jsou neoblomné. Jeskyně byla objevena v roce 1870 a jako první v Evropě byla roku 1882 osvětlena. Množství ledu v jeskyni se odhaduje na 125 000 m3, na dně je led silný až 25 metrů! Prohlídka je celkově krátká a ani výklad příliš nezaujme. Rychle se svlečeme, věci naházíme do báglů a pospícháme dolů, abychom stihli vlak. Dobíháme a zrovna přijíždí vlak. Táta na poslední chvíli koupí lístky do Telgártu (zastávka Pension), ještě tady prodávají klasické malé jízdenky z tvrdého papíru! Slovák z Bratislavy nám doporučí k nástupu na hřeben a k výstupu na KRALOvu HOLu červenou značku, jelikož je rychlejší a pohodlnější. Víska Telgárt (881 m n. m.) se kdysi nazývala Švermovo; za války ji vypálili nacisti. Dnes tady již mnoho původního obyvatelstva nežije, do vesnice se přistěhovali hlavně cikáni. V létě se živí sběrem borůvek, které za slušnou cenu prodávají turistům. Hned za vesnicí chodník prudce šplhá do kopce; máme první příležitosat pocítit naše bágly a uvažovat nad tím, co jsme mohli nechat doma. Porušuji návštěvní řád národního parku a beru praváka rostoucího přímo na chodníku, večer obohatíme guláš z konzervy. Cesta stoupá pod elektrickým vedením, někde nad našimi hlavami se vypíná Králova hola s vysílačem. Několikrát zastavujeme, 1100 výškových metrů s plnou polní dělá své. Táta dostane křeče do nohy, pro dnešek to balíme a stanujeme u transformátoru, voda je na dosah ruky a ten úžasný výhled na vládkyni východní části Nízkých Tater - Muránskou planinu, Slovenské rudohorie. Ani si nelámeme hlavu s tím, že jsme dnes porušili návštěvní řád parku podruhé! Noc byla velice teplá a ani slabý vánek nerušil náš klid. Jen ráno sedla rosa. Nad námi visí neskutečně modrá obloha, později přišlo pár bílých beránků. Počasí vypadá velice slibně! Otec absolvoval očistu celého těla v ledové vodě nedalekého potoka, já bych tam nestrčil ani nohy! Tátovi se s lehčím baťohem šlape již mnohem lépe, křižujeme asfaltku z obce Šumiac mířící taky nahoru. Na vrcholu Kralovy hole (1948 m) stojí moderní budova s vysokým vysílačem; uvnitř je stanice HS. Pokud je počasí opravdu nepříznivé, po domluvě se lze ukrýt uvnitř. Jinak na vrcholu není žádná chata nebo bufet. Od starší generace se dozvíme, že kdysi byl vrchol mnohem více navštěvován a dnes nahoru zamíří více cizinců jak samotných Slováků. Výhled na jih je čistý, na severu jsou hory v oparu, a tak z Vysokých Tater vidíme jen obrysy skalních štítů a sněhová pole. Oblékneme na sebe něco teplého, fouká totiž studený vítr. Opouštíme ne moc pohostinný vrchol Kralovy hole a po travnatém hřebeni s osamocenými skalami narušenými mrazovým zvětráváním míříme k turistické útulně Andrejcová (2 hod. 30 min.). Přejdeme Strednu holu (1876 m), Orlovu (1840 m), Bartkové (1790 m) a mnoho výškových metrů ztratíme sestupem do Ždiarského sedla (1475 m). Potkáváme spoustu turistů, romantika liduprázdného přechodu se rozplývá před očima, stejně jako dnešní ideální cíl sedlo Priehyba. Ze sedla stoupáme po travnaté cestě na vrchol Andrejcové (1519 m) porostlý klečí a nízkými smrčky, po 200 m je rozcestník. Je 15.30 hod., pozdě pokračovat do sedla Priehyba. Dřevěné stavení turistické útulny s kapacitou asi 15 míst je 50 m pod mamlasem. Přímo u chatky je pramen vody a popelnice na Odpadky. Kdo má s sebou stan a nevlezl se dovnitř, tomu se nabízejí nádherná místa stanování obklopená hradbou kleče a překrásným výhledem na Vysoké Tatry. S tátou poznáváme Kriváň, Slavkovský štít, Rysy, Granátové věže, Gerlach, Lomničák ... Prostě paráda! Bráchovi se podařil roztrhnout popruh batohu, pěkné nadělení! Ale lavinovou šňůru jsme to sešili a drží to. Mistrovská práce! Chatka je již obsazená a z velké části Moraváky ze severu. K večeru vyvedl místní bača ovce na pastvu, které po sobě zanechaly velké množství bobků, ale nádherně tak navodily atmosféru opravdového horského prostředí. Otevřu zalepené oči, rozepnu zip stanu a vykloním hlavu do tatranského jitra. Jsem jako opařený, to co vidí moje oči, je pohádkově překrásné; masív Tater s modrou klenbou, sněhová pole se odráží v ranním Ostrém slunci. Ani nevadí, že jsme trochu zaspali. Jde na horách vůbec zaspat?! Dnes je můj baťoh citelně nejtěžší. Nerad se loučím s tak pěkným místem, jako je útulňa na Andrejcové, ale dnešní ideální cíl je turistická útulňa na Ramži – a ta je opravdu daleko. Rychlým krokem dojdeme na Priehybku (1550 m, 1 hod.), za kterou se prudce zvedá vrchol Velké Vápenice (1691 m). Oficiálních 25 min. nahoru zkrátím na 13 min., sednu si na baťoh, nechám se ofukovat příjemným větříkem a kochám se výhledem na Tatry se skokanskými můstky na Štrbském plese. Do sedla Čertovica je to 6 hod. 45 min. chůze. Z vrcholu stezka prudce klesá do sedla Priehyba (1190 m, 1 hod. 10 min.), což představuje ztrátu 500 výškových metrů. Po cestě pojídáme borůvky, kterých je tady nespočetně. Na kmenech a pod dřevěným přístřeškem vidím sedící turisty a cyklisty, jsme tady! Dopřejeme si tatranský oběd sněz, co si neseš a v nedalekém prameni (naznačen na mapě) doplníme zásoby vody. Ztracené výškové metry pracně získáváme výstupem na Kolesárovu (1490 m, 1 hod.). Zpočátku se prodíráme vysokým porostem trávy, maliní a kapradí, les ne a ne ustoupit. V tomto úseku se cesta neskutečně vleče. Jak rád bych už viděl nějaký rozcestník! Tam je, vidím ho, začnu křičet radostí po spatření oné maličkosti. Projdu kolem mamlasu, můj pohyb zastaví až pohled na úžasnou pyramidu Kriváně. Brácha kousek od mých nohou najde malý fotoaparát a hned z něj prýští gejzír radostí; ihned uvažuje, co bude fotit, a že si nadělil dárek k narozeninám. S tátou ho upozorníme na důležitou skutečnost, pokud má majitel (minulý) namířeno směrem na Čertovici a vzpomene si na foťák, určitě se pro něj vrátí a on o něj tím pádem přijde. Bratr tuto skutečnost pokládá za vyloučenou a spokojen kráčí kupředu. Z Kolesárové míříme na Oravcovou (1510 m, 30 min.), cestička se doslova ztrácí ve dvou a půl metrové hradbě kleče, jejíž větvičky šlehají do mých očí a odírají nohy. Prodíráme se i podobnými jehličnany jako je jalovec, ale naštěstí vůbec nepíchají. Dojdeme na Oravcovou, odkud lze sejít po modré do obce Závadka, ale cesta se hned po metru ztrácí v husté kleči. Tělo oživím třetinou Margotky a od bratra vybojuji jeden bonbón. Svěřit mu pytlík s bonbóny bylo holé neštěstí! Tady se stan nikde postavit nedá, minuta za minutou přibývá a Ramža je stále daleko. Pozvolna stoupáme na vrchol Zadné hole (1620 m, 45 min.) a po dlouhé době vidím dva blížící se turisty. Po pozdravu následuje otázka, zda jsme nenašli malý černý foťák. Nerad lžu, a tak přiznávám, že jsme našli onen fotoaparát u předešlého rozcestníku. Bratr velice nerad vytahuje požadovanou věc a vrací ji původnímu majiteli. Prakticky celý zbytek cesty mne obviňuje, že jsem mu to udělal schválně, jelikož jsem mu záviděl. Podle tašky poznávám, že jsou z Ostravska, a tak je výstup na Zadnou holu zpříjemněn přátelským rozhovorem. Hřeben Nízkých Tater chtějí přejít za čtyři dny. Cíl pěkný, ale nelehký. Zadná hola je dnešní poslední kopec s výhledem, na pravé straně se tyčí mohutný Velký Bok (1722 m), dál jde cesta jenom lesem. Mineme několik part, které mají namířeno také na Ramžu. Sejdeme do sedla Homolka (1583 m, 10 min.), podejdeme vrchol Homolky, traverzujeme svah s klečí a po několika stovkách metrů se noříme opět do lesa a pozvolna klesáme. Dojdeme k rozcestníku Havrania Polana (35 min.). Všichni už pociťujeme únavu, ale stan postavit a vodu najít lze jen na Ramži (1 hod. 35 min.). Na louce s vysokou trávou sníme tabulku čokolády a dobře se napijeme. Cesta lesem je dlouhá a určitě bude nudná, ale naštěstí nemusíme překonávat žádné výškové převýšení. Sejdeme na odlesněnou plochu a vidíme igelitový přístřešek se čtyřmi turisty. Okamžitě se ptáme na Ramžu; prý je již jenom 15 až 20 min. chůze. Každých pět minut se dívám na hodinky a opravdu, po 20 minutách jsme konečně na Ramži (1270 m)! Hurá!!! Přivítá nás banda českých vodáků v dobré náladě a asi pět postavených stanů. Vydupáme plošinku ve vysoké trávě a stavíme další. Zdejší turistická útulňa je proti útulni na Andrejcové velice malá. Nachází se asi 100 metrů od rozcestníku a dnes večer je už samozřejmě obsazená. Mnoho pozdě příchozích bude muset spát pod širákem. Kéž je k nim počasí milosrdné! Husté větvičky smrčků by je měly aspoň trochu ochránit před případným deštěm, ale na jak dlouho? Pramen vody je vzdálen 5 min. chůze nahoru do svahu po vyšlapaném chodníčku a je v pěkné budce. Zásoby chleba se zmenšily na minimum, zítra na snídani dostane každý po jednom krajíčku a nějaký další budeme muset sehnat na Čertovici. Usínám ihned po nasoukání do spacáku, zcela vyčerpán. Ráno jsem smyl všechnu špínu z předešlých dnů, cítil jsem se jako znovuzrozený. Po dnešek je cíl jasný – chata M. R. Štefánika pod Ďumbierom.

Poslední aktualizace: 15.7.2002
Autor: tomrrr

Stratená

Příspěvky z okolí Přechod hřebene Nízkých Tater - 1. část

Dobšinská jaskyňa
Tento chráněný přírodní výtvor je jeden z nejvzácnějších a nejzajímavějších přírodních jevů na Slovensku. Jeskyně vznikla erozivně- korozivní činností vod řeky Hnilec za pomoci atmosf…
Krátký ale nejpřitažlivější úsek Stratenské doliny s meadrujícím tokem řeky Hnilec. Dolina je zde sevřena do úzkého romantického, vápencového kaňonu (tzv. Prielom Hnilca). První umělá cesta soutěskou s 13 mosty …
Jihozápadně od Spišské Nové vsi leží původní hornická obec, ve které v roce 1723 Csákyovci postavili vysoké pece (později je odkoupili Coburgovci). Poslední pec pracovala ještě v roce…
Území nacházející se v jižní části Slovenského ráje, který podle geomorfologického členění patří do celku Spišsko-Gemerský kras v oblasti Slovenské rudohoří. Na geologické stavbě širšího okolí Havraní skály nad …
Rozcestník Pod Čižmou se nachází na jižním okraji Slovenského ráje hned u hlavní silnice ze Stratené do Dobšiné. Prochází tudy modře značená turistická trasa od Dobšinské ledové jeskyně, která pokračuje přes Vonia…
Odpočinkové místo s nádhernou vyhlídkou na menší vodní nádrž vytvořenou severním bezejmenným přítokem řeky Hnilce při napouštěcím ramenu přehrady Palcmanská Maša najdete v jižní časti Slovenského ráje mezi obcemi …
Piecky je rokliny, jedna z nejkrásnějších a nejvetších ve Slovenském Raji. Potkáte na ní množství lavíc, rietˇazkov, a rebríkov. Průchod je jednosměrný, jen cesta vzhůru. Cesta vede z Podlesku, přes Hrabušickou p…
Přírodní rezervace Malé Zajfy (rozloha 7,24 ha) chrání údolní nivu nekrasového reliéfu odvodňovanou malým potokem. Zachovalá jsou zde mokřadní a slatinná společenstva živočichů a rostlin (upolín evropský, prvo…
Nejvyšší hora ve východní části Nízkých Tater v tzv. Krážovo- Hožské skupině. Měří 1 948m. Na vrcholu je televizní věž . Krážovou hoží prochází hřebenovka Nízkých Tater. Východiska: Šumiac, Švermovo, Vernár, Pu…
Slovenský Raj v marci je prekrásny v tom že všetky vodopády v roklinách sú zamrznuté a mate veľa času si to užiť, lebo turistov v tomto období tu nie je veľa.Ubytovanie sa dá zohnať bez problémov a nevyberá sa vst…
Obec, která vznikla v roce 1933 sloučením dvou vsí Imrichovic a Štefanovic. Leží v dolině Hnilce, pod jižními svahy planiny Geravy a jejím výběžku Gačovská skala. Obyvatelé už v dávných dobách pracovali v dolech…
Většina Čechů, co zná Slovenský ráj, zná jeho severní části - Kláštorisko, Hrabušice, Podlesok a výletu odtud. Zkus se podívat do jeho jižnější části. Rokliny, jako ty na severní straně, tu nejsou až tak impozant…
Vodní nádrž vytvořená na horním toku řeky Hnilec, v kotlinovitém rozšíření údolí pod jižními skalnatými srázy planiny Geravy. Voda z nádrže se odvádí tunelem pod Dobšinský kopec do Dobšinej. Stavba vodní nádrže …
Přehrada Dědinky byla vybudována ve stejnojmenné obci na horním toku řeky Hnilec. Nachází se v krásné krajině Slovenského ráje mezi obcemi Rožňava a Spišská Nová Ves. Přehrada využívá velký spád a odvádí část vody…
Geravy je zachovaná vápencová plošina s množstvom Krasových útvarov,nachádzajúc sa nad obcou Dedinky v Slovenskom raji.Sú tu rozľahlé horské lúky,poľany a lesy.Severná strana Geravy je prevažne husto zalesnená,sva…
Mohutná a dlouhá roklina na západním okraji planiny Glax. Je ukončena romantickou Róthovou roklí, která byla pojmenována po jednom z průkopníků turistiky ve Slovenském ráji. Oba břehy rokliny vytvářejí skalní sráz…
Rozlehlá vápencová náhorní plošina s množstvím krasových útvarů. Její ohraničení tvoří vrcholy Suchého vrchu, Červenej skaly, Holého kameňa a Gačovskej skaly. Porost tvoří soubor horských luk a mýtin s lesíky.…
Průsmyk rozkládající se na jihovýchodním okraji planiny Geravy. Potok, který jím protéká, ústí pod osadou Mlynky-Bílé Vody do Hnilce. Jeho zdrojem je vydatná Zejmarská studna s mnohými stupni vodopádů. Soustava …
Start máme v obci Dedinky, kam dojedeme autem na parkoviště před hotelem Priehrada. Po červené značce kolem lanovky dojdeme do ústí Zejmarské rokliny v obci Biele Vody. Po modré značce…
Určitě nejsem sám, kdo má doma plno krabic s diapozitivy a dokonce papírové černobílé a barevné fotografie. Vzhledem k tomu, že jsem toho procestoval se starou Prakticou možná víc než s digitál…
Vitajte Holiday Resort Telgárt je situovaný v tichom horskom prostredí na rozhraní troch národných parkov – Nízkych Tatier…
Obec Telgárt se nachází na pomezí Nízkých Tater, Slovenského ráje a Slovenského rudohoří. Vznikla v první polovině 14. stol…
Slovenský ráj  30.6.2012  Podlesok-Hrdlo Hornádu (530m)-Kláštorisko roklina ústí(520m)-Kláštorisko chata (770m) a zpět    V poledne pravé poledne přijíždíme na parkoviště Podlesok. Zaplatíme, co se dá a musí a …
Jedna z nejhezčích roklin Slovenského ráje. Voda ní protékající pramení na severním okraji planiny Glac. Její tok odděluje od sebe masiv Ptačího hrbu a Rumanové. Do Velké Bílé vody ústí přímo ve středisku Podlesok. Historie turistického objevování Suché Bílé začíná roku 1900, kdy se skupina pod vedením prof. M. Rotha dostala až k Misovým vodopádům. R. 1908 byl vyznačkován a…
Na Kraľovej hoľi stojí strom zelený. Vrch má naklonený  do Slovenskej zemi. Nemohl jsem si odpustit nezačít s prvními větami národní Slovenské písně Na Kraľovej Hoľi. Tato píseň se mi v hlavě motala už od doby, kd…
Kláštorská roklina patří bezesporu k nejkrásnějším ve Slovenském ráji. Je dlouhá sice jen jeden a půl kilometru, ale je velice atraktivní. Sevřenou roklí vystoupáte po žebřících či stupačkách a projdete po kládách…
Po dlouhém zvážením jsem se rozhodl strávit dovolenou v Nízkých Tatrách - tož se tedy stalo. Plán cesty byl přejít je po červené od Šumiac až na Kozí chrbát a sejít do Donoval -…
Přibližně 16 km dlouhý úsek horního toku řeky Hornád. Jsou zde kaňonovitá údolí, břehy spadají z bočních hřbenů a vchů místy s více než 300 metrovým výškových rozdílem. Díky své turistické historii má Přelom Hor…
Trasa Prielomom Hornádu si získa každého turistu,ktorý túto trasu absolvuje.Začíname na Podlesku-turistické stredisko blízko Hrabušic-a celú trasu ideme po modrej turistickej značke,ktorá kopíruje rieku Hornád.V p…