Obec Jeníkov

Obec Jeníkov.

Vyjela jsem si opět sama na výlet a sice do obce Jeníkova,který se nachází nedaleko města Duchcova v nadmořské výšce 250 m.

Byl nádherný den,stvořený na výlet a tak jsem neváhala a využila krásného počasí,abych poznala zase nedaleké okolí a jeho zajímavosti.

Šla jsem okolo rybníka,kde se zobrazovaly ve vodě scenérie různou zelení obrostlé břehy a zpovzdálí mě zdravily vrcholky Krušných hor.Vskutku úžasný pohled.Po silnici jsem se pomalu blížila k obci Jeníkov a zdáli mě zdravila již věž kostela sv.Petra a Pavla,který je dominantou obce a stojí na návrší v centru obce. Došla jsem k němu okolo fary a kaple sv.Anny,která se opravovala a stojí naproti faře.Kapli zdobí několik ručně vyšívaných obrazů.

Kostel sv.Petra a Pavla byl postaven v r.1756 – 1763. Byl postaven na místě starší stavby z r.1551,ale která vyhořela.V kostele jsou tři zvony na dřevěné konstrukci.Velký zvon je od Jiljí Konváře z r.1496,střední zvon vyrobil Richard Herold v r.1925 a u posledního zvonu není určen od koho pochází.

Kostel je jednolodní s půlkruhovým uzavřeným presbytářem.Západní průčelí je tříosé,po stranách prohnuto.Členěno je pilastry a ukončeno štítem se sochami sv.Petra a Pavla z r.1898.Na jižní straně kostela je čtvercová sakristie.

Hlavní oltář je ciboriový se sochami Světců a jsou zde i dva protějškové oltáře.Zajímavá je iluzivní oltářní architektura se dvěma Světci, která je namalována na východní stěně.Její součástí je i závěsný obraz Nanebevstoupení Páně od J.Q.Jahna z r.1760.

V presbytáři je umístěn velmi zachovalý obraz sv.Václava z poloviny 18.století.Stěny jsou vyzdobeny čtyřmi obrazy evangelistů z let 1720 – 30.

Před kostelem je Socha sv.Salvátora z poloviny 18.století.

Jeníkovský kostel byl kdysi významným Mariánským poutním místem, přispívající k produchovnění zdejší KRAJINY.V dobových spisech se nazýval „mariánským rájem",ale vývoj 20.století jej bolestně poznamenal.

Ve středověku Jeníkov náležel poddanství hradu Riesenburg,nynější Rýzmburk v Oseku.První písemná zpráva o obci je z r.1352.

V r.1867, kdy byla do osady Oldřichov, která náležela pod obec Jeníkov zavedena železnice a také se začalo těžit v okolí hnědé uhlí,se stala obec průmyslovou.

Hnědé uhlí se začalo těžit jak v hlubinném,tak povrchovém dolu Barbora, který byl po vytěžení zatopen pramenitou vodou a tak vznikla nádrž hluboká až 60 m.

Pro vynikající kvalitu vody je nádrž využívána pro sportovní výcvik potápěčů, k jízdám na plachetnicích a k windsurfingu.Také koupání využívá tisíce návštěvníků z celého regionu Teplicka a širokého okolí.

Tak jsem si prošla skoro celou obec Jeníkova,navštívila i hřbitov,obdivovala díla starých kameníků, což se už dnes málo vidí,a když, tak jen na starých hřbitovech, ještě jsem si vyfotila dům s nádhernými reliefy,který dává tušit,že zde bylo v dřívějším století kdysi sídlo významného občana,ale komu patřilo toto sídlo musím teprve zjistit.Prý tam bylo kdysi JZD,ale předtím?Nikdo koho jsem se ptala neví…….,musím bádat….. a tím jsem skončila můj malý výlet a čekala na autobus k domovu.

Zdroj:www.cz.wikipedia.org/wiki/Jeníkov_Teplice

Poslední aktualizace: 12.8.2010
Obec Jeníkov na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Obec Jeníkov

Jeníkov
Obec Jeníkov leží na úpatí Krušných hor mezi Duchcovem a Teplicemi. Přestože turistické trasy ho míjí, za návštěvu tato obec stojí.…
Obec Jeníkov v Ústeckom kraji a okrese Teplice má približne 885 obyvateľov…
Povídám, povídám pohádku…ale ona to není pohádka, ona to byla skutečnost,…
Obec Jeníkov leží pod Krušnými horami medzi známymi mestami Duchcov a Teplice. Obec sa po prvýkrát spomína v roku 1352, v stredoveku…
V centre obce Jeníkov sa nachádzajú dve sakrálne pamiatky, juhovýchodne od kostola sv. Petra a Pavla je to kaple sv. Anny. Dnešná ka…
Za jezerem Barbora u Jeníkova…             Vodní nádrž…
Obec Lahošť v Ústeckom kraji a okrese Teplice má približne 680 obyvateľov. Nachádza sa približne jeden kilometer severne nad mestom …
Na severozápadním okraji obce Lahošť byl v druhé polovině 18. století…
Vodní nádrž Barbora   Vodní nádrž Barbora se rozkládá na katastru obcí…
Duchcov je jedným z najstarších severočeských miest, v písomnej zmienke sa…
Obec Lahošť v okrese Teplice sa v písomnej zmienke spom…
V druhé polovině 18. století byl na jihovýchodním okraji obce Lahošť…
Barokovou pamiatkou v obci Lahošť, ležiacej medzi Duchcovom a Teplicami, je výklenková kaplnka so sochou sv. Jana Nepomuckého z roku 1733. Kaplnka má v pôdoryse tvar obdĺžnika,…
Výlet od jezera Barbora do města Hrobu.               Při jednom…
Pokiaľ budete cestovať teplickým okresom, konkrétne med…
Kostel Církve československé husitské v Duchcově. Kostel Církve československé husitské je secesní stavbou a byl postaven v listopadu…
Sloup Nejsvětější Trojice v Zámecké zahradě v Duchcově.        …
Duchcov- jarní procházka rozsáhlým Zámeckým parkem.            …
Liptická vyhlídka v Duchcově po rekultivaci dolu             Na místě,…
Zámecký kostel „ Zvěstování Panny Marie v Duchcově“.   Zámecký kostel vznikl na místě starší renesanční stavby z roku 1587.V jižní…