Norsko

Norsko je země ležící v severní Evropě. Norsko je království, ke kterému náleží také souostroví Lofoty. Hlavním městem Norska je Oslo. Mezi další turisticky vyhledávaná města patří např.: Bergen jehož památky jsou zapsány na seznam světového dědictví UNESCO nebo Trondheim. Nejvyhledávanější zajímavostí jsou západonorské fjordy. Rozprostírají se od Stavangeru až k Andalsnesu. Jsou doplněny o vodopády, ledovcová jezera, ledovce a okolní jehličnaté lesy.

Výlety Norsko / Trasy Norsko NP Rago / Muzeum vikingských lodí  Ubytování Norsko
Turistické cíle / Cestopisy Norsko Sognefjord / Vodopád Latefoss Severní polární kruh
Technické památky / Přírodní památky Vyhlídka KjeragNodkapp Mapa Norska

Norsko – práce na farmě 2011

Letošní výjimečnou dovolenou (pracovní) jsem začal plánovat koncem loňského roku. Vše se naplno rozjelo 5. 1. 2011, kdy jsem v Praze na pobočce Student agency podal přihlášku pro práci na farmě a zaplatil zálohu. Pak zbývalo jen čekat. Ve středu 13. 7. mě kontaktovali s pracovním místem. Druhý den jsem jel do Prahy na předodjezdovou schůzku a zaplatit zbytek poplatku. Také jsem vyměnil peníze. V pátek jsem krátce po 18:00 vyrážel autobusem Student agency z Florence do Osla. Cesta trvala něco přes 20 hodin. Nejeli jsme trajektem trasu Hirtsals – Kristiansand (což jsme absolvovali při 1. návštěvě Norska v roce 2003). Nejprve jsme 45 mn pluli z Německa do Dánska. Po několika hodinách jsme pluli 20 mn do Švédska. Na hranicích s Norskem byla pasová kontrola. Do Osla jsme dorazili v sobotu krátce po 14:30. Info o místě jsem měl jen v mailu, proto jsem musel do internetové kavárny. Farma se nachází ve vesnici Røn – asi 200 km SZ od Osla. Dozvěděl jsem se, že autobus jede až zítra v 9:30. Vlak tam nejezdí. Busterminál má otevřeno do 0:30. Nedaleko něho je vlakový terminál, který je otevřen do 1:15. Do té doby bych tam byl, pak bych šel někam ven. Batoh a tašku s jídlem jsem dal do úschovní skříňky. Nechal jsem si jen malý batoh.  Přibližně ve 22:30 jsem se vydal na prohlídku města. Šel jsem nějakou pěší zónou směrem k parlamentu. Později bylo značeno Národní divadlo. K němu jsem pravděpodobně došel. Pak jsem se začal vracet, protože jsem si na busterminálu všiml zásuvky. Při balení jsem si v tom spěchu zapomněl nabít mobil, který se mi vybil. Kolem 1:00 nám muž z ochranky řekl, že musíme jít. Přesunuli jsme se kousek dál ke kavárně. Tam jsme mohli zůstat přes noc. Zbytek busterminálu se uzavřel (otevření krátce po 5:00). Kolem 7:00 jsem si vyzvedl věci. Lístek jsem si koupil až u řidiče. I s přestávkou v jedné vesnici cesta trvala 4 hodiny. Přijel jsem asi ve 13:33. Vrátil jsem se kolem benzinky. Na cestu jsem se zeptal o kus dál na místě prodeje plynu. Kluk mi řekl, že je to asi 5 km. Vydal jsem se na cestu. Několikrát jsem se znovu ptal. Pak jsem zamířil do jiné části městyse. Jeden pán mi ukázal silnici, po které dojdu asi za 2 km na farmu. Kousek před kostelem jsem se šel zeptat starší paní. Mluvila jen Norsky, ale nakreslila mi cestu. Měl jsem se držet vlevo od kostela. Chvíli jsem tam šel, ale pak jsem se vydal vpravo. Začlo pršet. Po nějaké době jsem se začal vracet zpět ke starší paní. Velký liják jsem přečkal pod střechou školy. Paní farmáři zavolala a já na něj čekal uvnitř. Kåre Lome přijel asi za 20 mn. Vypadá to, že farmu vede sám. V pondělí 18. 7. jsme dopoledne jeli do nedalekého městečka – Leira, kde musel něco odevzdat do agentury Atlantis, která mé místo zajistila. Při zpáteční cestě jsme se stavili na jedné farmě na kafe. Celé odpoledne jsem nic nedělal (dopoledne jsem ho jen doprovázel, aby nakrmil poníky a alpaky). Asi v 17:00 jsme vyrazili na výlet do hor. Říkal, že tam někde – myslím na severní pastvině – má krávy. Dojeli jsme na nějaký pozemek vedle jezera. Je tam malý dům. Vnitřek většího dodělává jeho kamarád. Kåre něčím ošetřil parkety a já je otíral vlhkým hadrem. Zpět jsme jeli krátce po 19:00. Stavili jsme se na místě, kde má další dům, ale hned jsme zas jeli. Druhý den dopoledne jsem nakládal nějaké pytle na náklaďák. Asi za 1,5 hod začlo pršet. Proto jsme šli dovnitř. Kåre jel kolem 13:30 opět do hor. Já krátce po 14:00 šel pokračovat. Byl jsem hotov asi za 2 hod. Už jsem pak nic nedělal. Kåre večer odvážel pytle. Ve středu jsem myl přepravky od slepic. Bylo jich 30, tak mi to nějaký čas zabralo. Pak jsme přepravky dávali do vozíku na přepravu koní. Kåre má jen poníky, alpaky a slepice. Několik přepravek jsem musel umýt znova. Pak přijel starší pán v BMW. Přivezl pár věcí ze starého auta – dali jsme je do stodoly. Kåre začal při mytí opravovat obraceč sena – umístil ho do vidlice traktoru. Já se jen díval. Po nějaké době řekl, že někam musí jet. Od té doby jsem měl volno. Kåre do hodiny přijel a chvilku opravoval. Pak se vydal zřejmě do hor a vrátil se až kolem 21:00, takže jsme měli trochu pozdní večeři. Ve čtvrtek kolem 9:00 bylo zataženo s mlhou. Šel jsem do stodoly a do tří vozíků a jedné bedny jsem sypal zrní ze dvou sil umístěných venku. Pak jsem jeden vozík přesunul do jiné části stodoly, která je dost velká. Kåre mi ukázal, jaké žlaby mám naplnit pro slepice. Má je v klecích vždy po dvou. Byl jsem hotov pár mn po 10:00. Vyšel jsem ven a venku bylo pěkně teplo. Pak jsem Kårovi pomáhal s opravou obraceče. Sundali jsme nosníky kol – 1 z nich je dost ohnutý. Skončili jsme skoro ve 12:00. Od té doby mám až do 21:00 volno. Pak pojedeme pro nové slepice. Někdo mu je měl přivézt ze vzdálenosti více než 700 km. Nakonec došlo ke zpoždění, proto jsme vyráželi až v 0:35. Dojeli jsme do Fagernes (cesta byla asi 30 mn). Krátce po 1:30 přijel náklaďák s přívěsem – později jsem se dozvěděl, že v něm je přes 7000 slepic. 2 muži začli přendávat slepice do našich přepravek. Kåre nakládal, já podával prázdné. Bylo to tak na 20 mn. Asi ve 2:00 jsme vyráželi zpět. Na farmě už byl nějaký chlapík, který nám pomáhal dát slepice do klecí ve stodole. Několik slepic se mi pokoušelo utéct a jedné se to povedlo. Do postele jsem se dostal po 4:00 (ještě jsme pili kafe). V pátek 22. 7. celý den pršelo. Kåre několikrát někam jel a já měl volno. Druhý den bylo zataženo, mělo tak být i v neděli. Asi ve 12:15 jsem šel pomoci Kårovi. Nejprve jsem z auta do stodoly odnesl 3 role. Pak jsme pomocí popruhu nandali velký nosník, na kterém jsou nosníky kol. Nosníky kol (ohnutý je již narovnán) se skládají ze dvou částí, které moc do sebe nepasují. Během práce svítilo přes mraky slunce. Kolem 15:30 vybuchla v Oslu u vládních budov bomba, která zabila 8 lidí. O něco později na ostrově Utøya (pevnina je 38 km od Osla) zabil mladík Anders Behring Breivik (32) 69 převážně mladých lidí, kteří zde byli na srazu vládnoucí Dělnické strany. Stál i za bombovým útokem. Asi ve 14:00 přijeli nějací manželé. Kåre mě nepředstavil. Asi po 20 mn si mě paní všimla (byl jsem ve vedlejším pokoji s notebookem). Dali jsme si jahody s cukrem a šlehačkou (což přivezli). Po nějaké době Kåre někam na chvíli jel. Zanedlouho jsem si začal s paní povídat. Do doby, než začla chodit do školy, tady bydlela. Řekla, že kdyby byla mladá, tak by taky studovala filozofii. V květnu byla na Islandu. Velký vulkán (výbuch) neviděla, protože zde byla o 14 dní dříve. Nakonec jsem se dozvěděl, že má narozeniny ve stejný den jako já. V neděli je celý den zataženo, ale neprší tolik jako předchozí 2 dny. Asi v 15:00 mi Kåre řekl, že do 20 mn někdo přijede a pojedu s ním, abych mu s něčím pomohl. Nakonec to byl muž, který nám pomáhal se slepicemi. Jeli jsme skoro 20 mn do sousední vesnice Lomen. Začal jsem na řezačce řezat nařezané kusy klád. Kus jsem dal do přístroje a kláda se pak elektricky natlačila na ostří. Kusy jsem pak dával do železného boxu. Dělal jsem skoro 4 hod. Pak přijel Kåre – muž mu spravoval nosníky kol. Pokud zítra bude pěkně, tak tam pojedu znova – tentokrát natírat. Poprvé teda musím vstávat v 6. Vstal jsem kolem 6:00. Počasí bylo stejné jako v sobotu. Ani jsem si nevypil čaj a jeli jsme. Od včerejška mám rybářskou bundu (bez kapuce) – je výborná do deště. Muž ji nepotřeboval, tak jsem si ji mohl nechat. Ještě jel někdo další, proto jsem byl v kufru. Muž na místě nebyl, ale autodílna byla otevřená (a uvnitř puštěné rádio). Kåre s neznámým (možná muž, který si v sobotu přišel vyprat věci a bydlí kousek od hlavní budovy) hned odjel. Já za několik mn šel opět dělat dřevo – začal jsem asi v 7:00. Za 2 hod. začalo pršet. Řezačku a dřevo jsem přikryl celtou a šel se do dílny schovat. Po více než půlhodině přijel muž. Z celty, palety, železného boxu na dřevo a železného stojanu pomocí hřebíků zhotovil přístřešek. Pak odjel. Já tam přidal ještě paleťák (plachta připevněna kusem drátu). Když zase přijel, tak jsme po 12:00 jeli k němu na oběd do nedalekého domu. Byli jsme tam skoro hodinu. Pak jsem šel zas dělat. Kolem 17:00 jsme jeli o kus výš, kde jsem měl dělat něco jiného. Bydlí zde starší paní Inger (zde budu natírat dům). Řekla mi, že tu budu až do neděle. Spím v malém srubu s lednicí bez vody (elektřina je zavedena z domu). V úterý 26. 7. jsem krátce po 9:00 začal velkými nůžkami stříhat maliny. I s přestávkou jsem byl hotov za necelé 3 hod. Po obědě jsem stonky vidlemi nakládal na kolečko a házel přes plot. Později jsem francouzskými hráběmi hromadil zbylé stonky a hrábě jsem zlomil. Končil jsem v 17:33. Zanedlouho byla večeře. Přijel i její otec a syn s manželkou a prckem. Ve středu dopoledne jsem z cesty odvážel velké kameny (většina už byla připravena). Od 12 do 16:30 jsem začal natírat dřevěné obložení domu. Dělal jsem i hodinu po večeři. V natírání jsem pokračoval druhý den. Kvůli dešti jsem začal později. Občas slabě pršelo. Po večeři jsem po nějaké době dělal asi 1,5 hod. V pátek jsem dopoledne natíral. Asi ve 12:15 jsem šel odvážet špalky z poražených stromů. Po krátkém dešti jsem z velkých větví odstřihával jehličí, které jsem házel na kompost. Po večeři jsem dělal zhruba hodinu. Dozvěděl jsem se, že v sobotu jedu zpět ke Kårovi. V sobotu jsem celý den odstřihával jehličí, ale vše jsem nestihl. Po večeři mě Inger odvezla ke Kårovi. V neděli jsem měl volno. Až do 16:30 bylo pěkně. Brzy poté nastala bouřka, po které přestal jít internet. Půjde, až se koupí nový modem. V pondělí jsem měl taky volno. V úterý dopoledne jsme šli nakrmit poníky a alpaky. Za chvíli jsem z hromady házel dřevo do pytle na paletě. Kåre ji poté traktorem odvezl do stodoly – na místo ji dopravil paleťákem. O kus dál jsme umístili 2 velké celty. Kåre na ně pak traktorem dal několik klád a nějaké železné nosníky. Pak tam vozil dřevo, které bylo v něčem zabalené. Já už měl volno. Ve středu 3. 8. jsem šel dopoledne opět nakrmit poníky a alpaky. Pak jsme 1 kládu navlékli do dvou pytlů. Kåre přivezl náklaďákem, který byl u stodoly, velké dřevené palubky - už tu nějakou dobu byly. Vyklopil je a později trochu popojel, ale motor nechal běžet. S několika kusy mi pomohl. Pak jsem dělal sám. I s přestávkami jsem končil krátce po 15:05. Palubky jsem přikryl celtou a zatížil dřevem. Ráno jsme z vozíku vyndali palety a některými zatížili přikryté dřevo. Pak jsme naložili pár polínek a větší nechali před jinou stodolou, menší dali dovnitř. Kåre pak traktorem přivezl další palubky. Tentokrát jsem z nich vyndával hřebíky. Po obědě jsem nedělal ani 5 mn a šel jsem se schovat před deštěm. Zanedlouho přestalo pršet, ale počasí bylo celkem nevyzpytatelné, tak jsem nedělal. Asi v 16:15 jsme jeli do hor na nějaký pozemek. Pár lidí zde pěkně opravilo starý domek. Kolem 17:00 jsem začal z pytlů spolu se dvěma muži rovnat dřevo na palety. Pak jsem mladé paní pomáhal přerovnat srovnanou hromadu dřeva. Dali jsme tam dvoje dveře i s futrama. Krátce před 19:00 jsme všichni (bylo nás 9) šli dovnitř na kafe. Byla tam dobrá zábava, ačkoliv jsem pochopitelně zachytil jen pár čísel (podobnost s angličtinou). Asi v 19:30 jsme krátce pokračovali - spustil se déšť. V 19:49 jsme jeli zpět. Kolem 22:00 někdo přijel. Já se šel kouknout až za chvíli. Byli to manželé z farmy, kde jsme byli na kávě při cestě z Leiry. S nimi byli 2 nepálští bratři - 1 z nich je Santos. Kåre nás provedl dolním patrem domu. Byl jsem v místnosti, kde jsem dosud nebyl. Pak jsme šli do sousedního domu, kde jsem taky nebyl. Kolem 23:00 manželé a Santos odjeli. Druhý bratr zde bude pracovat. V pátek 5. 8. bylo celý den zataženo, tak jsme nic nedělali. Dopoledne jel Kåre s nováčkem (až dle Facebooku jsem zjistil, že se jmenuje Fhunchuk Whandhuk, ale budu ho nazývat Nepálec) na policii kvůli pracovnímu povolení. Vrátili se ve 13:30 s novým modemem. Chvíli trvalo, než net začal jít. Jednou jsem ho zkusil a šlo to. Další den jsme měli volno. Před 15:15 jsme vyrazili do hor. Pak jsme dojeli nejprve na místo stavby domu, kde jsem byl při 1. horské návštěvě. Moc jsme se nezdrželi. Před 17:00 jsme dorazili k opravenému domku. Bylo zde tak 50 lidí kvůli kolaudačce. Chvíli po jídle jsme jeli zpět. V neděli jsme měli také volno. Asi v 11:15 jsme tak hodinu nakládali palubky na náklaďák, který pak Kåre odvezl do třetí stodoly. Zpočátku bylo pěkně, ale pak se zas udělalo ošklivo. Nepálec ještě kolem 19:00 asi hodinu sekal zahradu. V pondělí 8. 8. jsem vstával v 5:35. Jeli jsme ve stejné sestavě (já v kufru). S hodinovou přestávkou na jídlo jsem 11 hodin opět elektricky sekal špalky. Po příjezdu kolem 19:00 Nepálec odvážel posekanou trávu k poníkům. Druhý den jsem opět pokračoval. Chvíli jsem řezal motorovkou! Ve středu už pomalu docházely boxy na dřevo. Šli jsme teda do 1. patra dílny, ze kterého jsme postupně výtahem svezli 2 boxy. Poslední box byl dole. Tom (jméno jsem se náhodou dozvěděl) měl v domě nějaké lidi, proto jsme asi v 15:20 jeli zpět. Večer přijeli 2 kluci. Pokoušeli se spravit Kåreův notebook poničený bouřkou, ale nešlo to. Zůstali přes noc. Druhý den jsem měl překvapivě volno. Tom byl v Oslu. Nepálec pokračoval v sekání. Dostal se až na kraj jediné silnice z farmy. Jednou pro mě přišel, že potřebuje pomoc. Když jsme došli na místo, sekačka byla v příkopě a navíc zamotaná do ostnatého drátu. Vůbec nevím, jak se mu to podařilo, protože ostří bylo směrem k silnici. Po marné snaze přinesl nůžky a dráty přestříhal. Pak jsme sekačku trochu vytáhli z příkopu. Přitom praskla 1 tyč. Pak mě poslal pryč a čekal na Kåreho. Za chvíli ho přivezl. Když jsem šel v pátek k autu, sekačka byla vedle na paletě. Kolem 16:00 moc dřeva nezbývalo, ale zlobila sekyra. Proto jsme jeli zpět - autem Corvette! V sobotu jsem úkol splnil. Pak jsem ještě natíral červeně místo pod plošinou auta. V neděli 14. 8. jsme jeli až kolem 11:30. Jeli jsme s vozíkem i Nepálcem. Přemístili jsme nějaké dřevo. Kåre a Nepálec ale zanedlouho odjeli. Já měl dělat něco pod turbínou. Začlo však pršet, tak jsme nemohli dělat. Tom jen dokončil opravu auta. V pondělí jsem měl volno. V úterý jsem pracoval celý den. Ve středu bylo opět ošklivo, tak jsem nedělal. Ve čtvrtek jsem dělal asi půl dne, pak se zas zkazilo počasí a Tom mě odvezl dříve. Druhý den byl můj poslední pracovní a dělal jsem opět 11 hodin. V sobotu 20. 8. jsem dopoledne sbalil. Po večeři kolem 18:00 mě Kåre odvezl do Fagernes. Přibližně v 19:00 jsem odjížděl do Osla. Jeli jsme kolem ostrova Utøya. I měsíc po masakru bylo na břehu spoustu kytek a svíček. Do Osla jsem dorazil kolem 22:30. Autobus do vlasti jel v neděli v 9:00. Opět jsem musel strávit noc v busterminálu. Do Prahy jsme dorazili asi v 5:30.

Jan Šrajer

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 15.1.2016
Autor: srajer

Vestre Slidre

Příspěvky z okolí Norsko – práce na farmě 2011

Letiště Fagernes / Valdres
Letiště Valdres (VDB) spadá pod město Fagernes, které leží ve státě Norsko.
Norsko byla naše první společná dovolená. 2.7.2005Letěli jsme přes Kodaň do Osla (měli jsme štěstí, protože kvůli přebookovanému letu jsme byli umístěni do lepší třídy s občerstvením…to nám ta dovolená krásně zač…
pěkný sloupový kostel. Původně stál jinde byl sem přesunut a je součástí návštěvního místa a je potřeba ho navštívit v době kdy je otevřeno. Další podrobnosti viz. Odkaz na celou cestu: Z Nordkappu do Osla.
Storedal – kulturní centrum a zahrada Storedal leží nedaleko města Sarpsborg na jihu Norska. Park, na jehož vybudování se podíleli umělci, botanici a zahradní architekti, založil Erling Stordahl, jeden z průko…
Dvou- až třídenní náročný trek ve východní části národního parku Jotunheimen. Cesta má údajně trvat 20 hodin, za dva dny se to prý zvládnout nechá. Víc času nemáme, tak se to stačit musí.…
Gjende (984 m) je jezero v horách národního parku Jotunheimen, v jeho východní části, ve výšce 985 m.n.m. Je na něm vidět typická vlastnost ledové formace. Je dlouhé, úzké a hluboké. Jeho délka je 18 km, maximální…