Na kole k Záhlinickým rybníkům

Na kole k Záhlinickým rybníkům.

Záhlinické rybníky jsou přírodním parkem nacházejícím se mezi Kroměříží, Tlumačovem a Hulínem v katastru obce Záhlinice, která leží mezi Hulínem a Tlumačovem.

Přírodní park je významným hnízdištěm ptáků. Pozorováním zde byl zjištěn výskyt více jak 270 druhů vodních a tažných ptáků.

Záhlinické rybníky tvoří soustava rybníků Nový, Němčický, Svárov a Dobravický. Rybníky založil Jan Dobravius (1486 -1553) vlastním jménem Jan Skála z Doubravky v 16. století, pozdější olomoucký biskup, autor první odborné knihy o rybnikářství. Záhlinické rybníky s okolními lužními lesy jsou ze zoologického a krajinářského hlediska významným územím na středním toku řeky Moravy a jsou největší vodní plochou na Kroměřížsku.

Záhlinice jsou rodištěm významného moravského národovce, zemského a říšského poslance Františka Skopalíka (1822 - 1891).

V Záhlinicích vznikla v roce 1895 sladovna a pivovar a to každý provoz v samostatné budově. Budovy jsou dodnes zachovány v podstatě v původní podobě. V roce 1925 byl pivovar zrušen a sladovna zůstala v provozu do současnosti.

K Záhlinickým rybníkům se dostaneme z Kroměříže z městské čtvrti zvané Dolní Zahrady. V Dolních Zahradách začíná cca 6 km neznačená asfaltová stezka lužním lesem pojmenovaným Zámeček do Záhlinic. Stezka je určena pouze pro, pěší, kolečkové bruslaře a cyklisty a je hodně frekventovaná. Součásti trasy lužním lesem je naučná stezka Zámeček. Na celé délce trasy jsou umístěny informační tabule poskytující informace o přírodním parku Záhlinické rybníky. Po vyjetí z lesa přejedeme most přes říčku Rusavu a zabočíme doleva a pokračujeme po hrázi mezi rybníky Doubravickým zleva a Novým zprava. Zpevněná cesta nás dovede kolem hřiště do Záhlinic. Zde si můžeme dopřát malé občerstvení v pohostinství U čápa. Za hospodou přejedeme přes hlavní silnici spojující Hulín s Tlumačovem a dáme se směrem k železniční zastávce Záhlinice. Přejedeme koleje železničního koridoru Přerov - Břeclav a napojíme se na cyklostezku č. 5181 směrem do Hulína, tedy vpravo. Cyklotrasa vede přes obec Chrášťany do Hulína a vyhneme se nebezpečné hlavní silnici. Projedeme Hulínem a za kruhovou křižovatkou se napojíme na cyklotrasu č. 5033 vedoucí po zpevněné cestě přes Bílany do Kroměříže.

P.S. FOTO Reklamní plakát bývalého akciového pivovaru v Záhlinicích od Mikuláše Alše zroku 1896 ( olejem vymaloval V. Bartoněk)

fotokopie Ilony Herodesové

Poslední aktualizace: 15.11.2009
Na kole k Záhlinickým rybníkům na mapě