Trenčínský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Trenčínský kraj se svou rozlohou řadí k menším krajům na slovenském území. Nalézá se v obklopení čtyř krajů: Žilinský kraj, Banskobystrický kraj, Nitranský kraj a Zlínský kraj, který leží na území České republiky. Kulturní centrum regionu je Trenčín, město výstav a mezinárodních veletrhů zejména v oblasti módy. Trenčínský hrad tvoří jedinečnou dominantu města.

Turistika Trenčínský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Náučný chodník Jeleň - Baračka Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Trenčianské Teplice - kúpalisko Vrcholy Machnáč a Sokolí kameň

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Slovácko

Mohyla M. R. Štefánika (Bradlo), Lázně Piešťany a Větrný mlýn Kuželov

Bradlo  - Mohyla Milana Rastislava Štefánika  6.7.2015

6. července  2015*  jsme  vyrazili do Karpat. Středobodem  jednodenního výletu byla  návštěva  Čachtického hradu, ale  program obsahoval   i další  velmi zajímavá místa (hodně  muziky za velmi dobrý peníz).

Kuželov  větrný mlýn

Bílé Karpaty  (655 km2) se nachází  na území Česka (88%) i Slovenska. Hřeben pohoří se táhne v délce asi 80 km podél státní hranice od Lyského průsmyku  až po Strážnici. U nás se Chráněná krajinná oblast Bílé Karpaty rozkládá na území okresů  Hodonín, Zlín a  Uherské Hradiště (tedy regionech Slovácko a Valašsko), na Slovensku zasahuje do Myjavské pahorkatiny, Trenčianského kraje, Kopanic a Záhoří. Nejvyšším vrcholem pohoří je   Velká Javořina (970 m.n.m.), tyčící se na   pomezí Česka a Slovenska.

Piešťany  •  Foto: Agnes

Startovali jsme z Brna. V Hodoníně  jsme přejeli  největší moravskou řeku a zároveň Československou hranici. Profrčeli jsme Myjavskou pahorkatinou až do Brezové pod  Bradlom. Městečko  z JV  ohraničuje severní část Malých Karpat. Z pudu zachování účastníků zájezdu  (co se do průměru věku týkalo - zdatných důchodců) průvodce ve smrtících +37 stupních ve stínu zrušil plánovanou pěší túru po tzv. Štefánikově magistrále k mohyle, nacházející se  na Bradle (543 m. n. m.) - vrcholku  nejvyšší  hory Myjavské vrchoviny. Dostavník nás tedy pohodlně   vyvezl až těsně pod hrobku generála PhDr.  Milana Rastislava Štefánika, prvního ministra války, významného  zakladatele Československého státu a také cestovatele,  hvězdáře, učence, meteorologa a pilota…

Bradlo  - Mohyla Milana Rastislava Štefánika

Masív  Bradla, nacházející se nad Brezovou pod  Bradlom a Košariskámi, tvoří  v okolí dominantní krajinný prvek. Na informační tabuli naučného chodníku bylo  naspáno, že objekt mohyly, díla  umělce Dušana Jurkoviče, umístěný na vrcholu Bradla, materiálně i kompozičně představuje vrcholný standard evropské monumentální architektonické tvorby.  Dodala bych  jednoduše, že  obrovská  mohyla (95,5 m na délku, 65,5 m na šířku)  nenásilně zapadá  do  okolní krajiny, protože je postavena z travertinových kvádrů. Mohylu tvoří  dvě kaskádovitá podlaží navzájem pospojována schodišti. Na vrcholu centrální části díla je umístěna  hrobka. Čtyři obelisky, tyčící se na  každém rohu stavby,  mají výšku 12,5m. Mohyla  byla postavená  v roce 1928. V roce  2009 byla tato národní kulturní památka zapsána do seznamu Evropského kulturního dědictví. Naskytly  se nám odtud  rozmanité výhledy do všech světových stran - především na Malé Karpaty s nejvyšší horou Záruby 767 m.n.m., dále na  oblast Záhorie, Čachtický hrad, hrad Branč, Bílé Karpaty a jejich vrcholek – Velkou Javorinu, zvlněnou Myjavskou pahorkatinu, či Povážský Inovec

Tropická teplota nás brzy vyhnala do stínu přilehlého lesa, kde jsme skousli  řízek  a potom sjeli do  Košarisek („prostredí kopaničiarskeho kraja“), do rodné vsi M. R. Štefánika. Shlédli jsme  jeho dům (bývalou evangelickou faru, nyní národní  muzeum), nacházející se vedle  kostela a hřbitova.

Bradlo  - Mohyla Milana Rastislava Štefánika  6.7.2015

M.R. Štefánik se narodil 21.7.1880. Pocházel  12 dětí. Syn evangelického faráře vyrůstal v chudých poměrech, ale  nechybělo mu vzdělávání. Ke studiu na střední škole potřeboval maďarštinu,  připravoval se na ni  od 9 let v Šamoríně. Střední školu započal v Bratislavě (tehd. Prešpurku) a pokračoval v Maďarsku. V Praze působil v národovědeckém  spolku Detvan a   začal zde  studovat VUT. Techniky však  zanechal a vrhl se na astronomii, kterou dokončil v roce 1904. Ve vědecké kariéře doktor filosofie pokračoval v Paříži. Spolupracoval s nejslavnějším fr. astronomem P. Janssenem. Za  astronomií  zcestoval celý  svět (navštívil  švýcarský  Mont Blanc, za hvězdami jel i do Španělska,  Ruska, či do Střední Asie, Brazílie, Afriky, na Tahiti… atd.).  Publikoval vědecké práce.

V období 1 sv. války působil jako vojenský pilot.

Štefánik byl uveden do nejvyšší francouzské společnosti,  kde se seznámil  s Masarykem, Benešem a dalšími.  Byla vytvořena  Československá národní rada  (orgán zahraničního odboje). Ve  Francii vznikla  i  Česko-Slovenská armáda. Společně s Masarykem a Benešem se  Štefánik zasloužil o zrod prvního státu Čechů a Slováků.

Ministr války Československa dle oficiální verze  tragicky  zahynul při letecké havárii (v Ivanke  pri Dunaji, nedaleko Bratislavy)  4.5.1919 ve věku nedožitých 39 let, když se vracel domů  z  Itálie. Pohřeb se konal  v Košariskách. Devět roků  po jeho  smrti bylo  tělo přeneseno na vrchol  Bradla.

Bradlo  - Mohyla Milana Rastislava Štefánika - výhledy

Pokračovali jsme průsmykem mezi Bílými a Malými Karpaty. Projeli  jsme  7km kopaničářskou obcí  Prášník,  kde  se mísily  dobové chalupy s luxusními  stavbami městských zbohatlíků. Dostávali jsme se do  povážského údolí. Ve vesnici Vrbové jsme  shlédli rodný dům Mórice Beňovského, dobrodruha, cestovatele, objevitele, výzkumníka a prvního krále sjednoceného Madagaskaru… Skuteční  seniorové  průvodci  při popisu dotyčného pokyvovali, já vůbec netušila, o koho jde…

Následovaly Piešťany – největší a nejvyhledávanější slovenské lázně, známé po celém světě. Vyvěrá zde několik pramenů s vysokým obsahem minerálních látek. Přírodními léčivými zdroji těchto významných  lázní jsou sádro-sirná termální voda s teplotou 67-69 °C  a léčivé sirné bahno. Produkty, ze kterých se speciální technologií připravuje bahno pro balneologické využití,  jsou  usazeniny vznikající ve Váhu v místě, kde vyvěrají termální minerální vody. Léčba jak  minerální vodou  (koupele  a pitná kúra), tak bahenními zábaly, je zaměřená na  nervová onemocnění a choroby pohybového aparátu (kostí, kloubů, svalů).

Piešťany  •  Foto: Agnes

První zmínka o  tomto místě (existenci několika osad) pochází z roku 1113, o léčivých pramenech se zmínilo kolem  16. stol. a  lázeňská léčba  se započala  v pol. 19. stol.   O největší rozvoj lázní se  zasloužila rodina Winterů. Piešťany navštívil např. císař František Josef či Beethoven.

Prošli jsme  městem a poté se přemístili se do jeho  lázeňské části, nacházející se na ostrůvku, který lemuje řeka  Váh a z druhé strany její slepé rameno. Vstoupili jsme  do   překrásně upraveného  areálu. Byla to  pastva pro oči. Měli jsme možnost ochutnat „pitnou kúru“ (sirnou teplou termální vodu) … Brrrrrrr, to byl smrad… Honem jsem ten zázrak zapila v nedaleké restauraci chlazeným pivem. Jako nášup k „obedovému menu“ -  zelňačce a   výborným haluškám s brynzou -  číšnice donesla  studené podmáslí, následoval dezert (meloun) a děj se vůle páně. Této  poměrně vražedné kombinaci nepřispěla ani  tropická vedra, ani  kodrcání se busem   na Čachtický hrad.

Piešťany  •  Foto: Agnes

Tip na oběd v Piešťanech: Reštaurácia  Centrál (těsně  za lázněmi) – obedové menu pod 4€

Určitě je lepší se najíst mimo lázeňský komplex, ceny jsou ve městě příznivější.

O životě  hraběnky  Alžběty Báthoryové je napsáno  zde.

Piešťany - lázně

Zpět do vlasti jsme to vzali přes  Myjavu. Předposlední zastávku jsme  udělali na severním svahu hlavního hřebene Bílých Karpat - v horňácké oblasti Moravského Slovácka - v Kuželově. Na kopci nad  vesnicí stojí významná technická památka – větrný mlýn holandského typu z roku 1842.  Později bylo ke mlýnu přistavěno stavení pro rodinu mlynáře (která do té doby  žila ve spodním patře mlýna). V roce 1946  činnost mlýna skončila. V roce 1973 byl mlýn  převeden do správy Technického muzea v Brně. Po rekonstrukcích byl znovu (už jako muzejní exponát) uveden  do provozu. Od  roku 1977 byl památkově chráněný mlýn (kamenná konstrukce, nesoucí střechu se šindelovou krytinou) zpřístupněn veřejnosti. Protože jsme trochu pozměnili program zájezdu a zpozdili  se o několik hodin,   místní paní  průvodkyně  vzdala  čekání. Místo  prohlídky expozice horňáckého  hospodaření a ukázkového provozu mlýna  jsme (ostrouhali mrkvičku)  strčili nosy mezi šprušle  plotu a na pěknou stavbu mrkli alespoň  zvenčí.

Pohotový průvodce zájezdu nelenil a  jako náplastku nabídl (nad rámec plánovaného programu) zastávku v Osrožské  Nové Vsi ve vinotéce. Nikdo z ucaprtaných neprojevil nesouhlas  a  tak jsme cestovatelsky  bohatý den zakončili lahodným vínem.

6. července  2015* = 600 let  po úmrtí   syna  českého národa, mistra Jana  Husa

Poslední aktualizace: 4.11.2020
Autor: Agnes

Priepasné

Příspěvky z okolí Mohyla M. R. Štefánika (Bradlo), Lázně Piešťany a Větrný mlýn Kuželov

Mohyla generála M. R. Štefánika
Mohyla generála M. R. Štefánika je umiestnená v blízkosti jeho rodnej obce Košariská, na neďalekom vrchu Bradlo (544 m.n.m), nad mestom Brezová pod Bradlom. K…
Po prenocovaní pod Bradlom- mohylou M. R. Štefánika pokračuje trasa stále po červenej tur. značke cez osady Priepasné a Polianka až na Myjavu. Čaká nás len…
Mohyla na Bradle je miestom posledného odpočinku Milana Rastislava Štefánika, narodeného 21.7.1880 v neďalekých Košariskách v rodine evanjelického farára Pavla Štefánika. M.R.Štefánik bol generál, vedec, politik, …
Na nejvyšším kopci Myjavské pahorkatiny, v blízkosti obce Brezová pod Bradlem se nachází monumentální mohyla generala M.R. Štefánika, významného politika, člena Masarykovy vlády a prv…
Štefánikova magistrála Prechádza prevažne po chrbte Malých Karpát začínajúc na Devíne a končiac na Bradle.Trasa je označená červenou turistickou značkou.Štefánikova magistrála ďalej pokračuje pohoriami Slovenska a…
Brezová pod Bradlom je metečko na západnom úpätí Malých Karpát a Myjavskej pahorkatiny, obklopené kopcami Bradlo a Klenová v okrese Myjava a v regióne Myjavské Kopanice. Po prvykrát sa spomína v roku 1262. Od 17.…
Pamätná izba Dušana Samuela Jurkoviča v Brezovej pod Bradlom sa nachádza na námestí Milana Rastislava Štefánika v prízemí budovy, ktorá nesie názov Národný dom Štefánikov. Dušan Samuel Jurkovič, najväčší slovenský architekt 1. polovice 20. storočia sa narodil v Turej Lúke, dnešnej časti mesta Myjava 23. 8. 1868 v rodine matky Emílie a otca Juraja majúcich rovnaké meno Jurkovič. Matka Dušana Jurko…
Mesto Brezová pod Bradlom je jedným z hlavných centier kopaničiarského kraja, leží na hranici Malých Karpát a Myjavskej pahorkatiny pod vrchom Bradlo. V minulosti sa v meste odohráli rôzne události, narodili, ale…
Při cestě ze Senice do Piešťan se na vrcholku masívu Bradlo vyjímá mohyla M. R. Štefánika. Z městečka Brezová pod Bradlom k ní vede dobře značená úzká silnička. Strmě stoupající a klikatá, ovšem,…
Město, ležící na rozhraní Malých a Bílých Karpat, je východiskem výstupu na vrch Bradlo. Je velmi oblíbeným výletním místem. Nalézá se zde památná mohyla generála M.R.Štefánika, slovenského politika a astronoma,…
Pokiaľ navštívite počas výletu, alebo iba prechádzate kopaničiarskou obcou Košariská, ktorá je známa ako rodisko Milana Rastislava Štefánika môžete navštíviť aj Reštauráciu a penzion u Juhása.  Reštaurácia sa nac…
Kopaničiarská obec Košariská leží na rozhraní Malých Karpát a Myjavskej pahorkatiny asi 13 kilometrov južne od Myjavy, na hlavnej cete, ktorá spája Brezovú pod Bradlom s kúpeľným mestom Piešťany. Obec, ktorá pozos…
Pri návrate domov z výletu do Brezovej pod Bradlom a k mohyle na Bradle sme prechadzali obcou Košariská, obce, kde sa narodil generál Milan Rastislav Štefánik, jeden z najvýznamnejších osobnosti Slovenska a spolut…
Obec Priepasné nájdeme v Myjavskej pahorkatine asi 6 kilometrov južne od mesta Myjavy.Patrí k novovzniknutým obciam,odčlenila sa v roku 1957 od Košarísk.Prví obyvatelia sa tu usadili v 15. storočí.Vyklčovali miestne lesy a začali tu obrábať zem,ktorá im poskytla obživu.Okrem poľnohospodárstva sa živili chovom oviec a dobytka.Obec bola známa aj paličkovaním čipiek.
Obec Polianka sa nachádza uprostred Myjavskej pahorkatiny južne od mesta Myjavy.Je to malá dedinka,ktorá vznikla usadením niekoľko roľníckych rodín.Títo prví…
      Pamätník Milana Rastislava Štefánika v Myjave bol postavený v roku 1921 podľa výtvarného návrhu Vořechu a sochára R. Břízu. Nachádza sa oproti evanielickému kostolu. V prednej časti je v strede busta M. R. Š…
Tato obec byla založena v 16. století, největšího zájmu se jí dostalo v polovině 19.století, kdy se Myjava stala sídlem Slovenské národní rady. Dnes je zde muzeum Slovenské národní rady. V této obci je také možn…
     V meste Myjava sa nachádzaju dve fontány. Prvá, staršia fontána je na malom námestí pred Spoločenským domom. Je to fontána s motívom ryby, ktorú ma i mesto Myjava vo svojom erbe. Kamenná fontána má tvar kruhu…
       Vyhliadková veža Turá Lúka - Hrajky sa nachádza v nadmorskej výške 298 metrov nad morom v strednej časti Myjavskej pahorkatiny na hranici s Bielymi Karpatami. Veža je nad pôvodnou kopaničiarskou obcou Turá …
Myjava leží v centrálnej časti Myjavskej pahorkatiny v doline rieky Myjava.Mesto je centrom rázovitej oblasti s typickým kopaničiarskym osídlením.Prvá písomná zmienka pochádza z roku 1394 a spomína sa tu pod názvom Puzthamiava.Z najstarších písomností vyplýva,že tu stál majer,ktorý patril k brančskému panstvu.V roku 1586 sa rozhodol majiteľ Čachtického hradu František Nádašdy…
4.8.2018 Na fotbalovém hřišti se tradičně spí dobře. Jak ale slunce leze nad obzor, tak i když ho máme za zdí, i tak se brzy budíme. Mezi kopci je celkem vlhko, tak různá herní zařízení používáme k sušení spacáků a karimatek. Vedle tekoucí potůček ještě používám k částečné očistě kola, vlastně až teď je vidět jak jsme ty kola včera zřídili. Důkladnější očistu pak provedeme u vydatného pramene zdejší „dobré vody Hlávka“. U…
V Myjave sa nachádzajú dva kostoly, oba sú späté s menom Daniela Krmana ml. ( 1663 Omšenie - 1740 Bratislava ). Oba kostoly - katolický aj evanjelický ležia na hlavnej ulici v Myjavy. Najstaršou budovou mesta je pôvodne evanjelický kostol (1697 - 1729). Jeho dlhý čas stavby bol ovplyvnený protihabsburskými povstaniami a náboženskými nepokojmi. Najväčšiu zásluhu na stavbe…
Jedna marcová jarná slnečna sobota sa stala výletom na návštevu jedného, pre nás ešte neznámeho hradu Branč. V Podbranči sme trocha poblúdili, ale videli sme aspoň…
Po včerejším úspěchu na zřícenině klášterní jsem se vysloveně těšil na tu hradní, která se jmenovala stejně jako naše nocležiště, tedy Dobrá Voda. Tato víska nemá nic společného s koňským statkem, o kterém byl kdysi natočen televizní seriál, v němž si zahráli snad všichni herci všech generací, kteří v roce 1983 alespoň něco znamenali. V tomto případě se jedná o rekreační obec „na konci světa“ s osmi stovkami stálých obyvat…
Ideme na zrúcaninu hradu Branč.Dostať sa sem dá autom alebo autobusom zo Senice.Na hrad sa dostaneme z obce Podbranč.Cesta vedie strmo do kopca vedľa cintorína a vídeme to asi za 15 min. Zrú…
Na místě staré kaple Svaté Kateřiny byl v roce 1618 postavený kostel s klášterem františkánů. Kostel byl vícekrát zničený a opět postavený. Josef II. Klášter 22.7.1786 zrušil. Interiér kláštera byl přemístěn do Ja…
O Čachtickém hradě již byly jistě napsány tisíce stránek a tak jen z povinnosti pár řádků k jeho historii. Jeho prvním majitelem a stavitelem byl Kazimír z rodu Hunt – Poznanovců a hrad stavěl v letech 1263 až 127…
na hrad Čachtice to z naší republiky nemáme zase až tak daleko... hrad se nachází asi jen necelých 30km od hranic. Z Hodonína je to autem necelých 70km, v obci Čachtice je možné bezproblémů zaparkovat. Vl…
Národní přírodní rezervace Čertoryje je nejrozsáhlejším komplexem květnatých bělokarpatských luk o rozloze 326 ha, rozprostírající se západně od vesničky Malá Vrbka. Celé ochranné pásmo zahrnuje dalších 369 ha. …