Menorca, Naveta - des – Tudons.

Dnešní den na ostrově je vyhrazen k poznání západní části ostrova. Z Arenal d´en Castell jedeme do městečka Es Mercadal, nad kterým se vypíná nejvyšší hora ostrova, Monte Toro. Odtud pokračujeme po silnici, která spojuje město Maó se Ciutadellou. Tato silnice prochází celým ostrovem a dá se označit za nejdůležitější na Menorce. Pohled na ubíhající krajinu nabízí v první části cesty kopce s lesíky a loukami. V západní části je to již jen rovina, která je osazena několika farmami. Farmy jsou od sebe dosti vzdálené a jejich majitelé vlastní velké pozemky. Ty jsou rozděleny zídkami a projít touto částí ostrova lze jen po cestách. Dojíždíme k většímu parkovišti po levé straně silnice, ve směru do Ciutadelly. Poblíž by měla být největší a nejstarší pozoruhodnost ostrova a pokud jsem správně přeložil rusky psaný text, tak i Baleárských ostrovů. K tomu je nutné dodat, že Naveta – des – Tudons je jedinečnou stavbou celé Evropy a že se s něčím podobným již nikde nesetkáme.

Malá chatka u parkoviště je pokladnou, kde je nutné zakoupit vstupenky. Platí se dvě eura, ale po chvilce chápeme, že k hrobce půjdeme zadarmo. Ta se totiž nedávno stala terčem vandalů, kteří ji posprejovali. Jak je vidět, hlupáci jsou na celém světě. Chci si udělat pár fotografií okolí a přiblížil jsem se k pastvině s kravkami. Jedné se nějak nelíbím a tak se dávám na ústup a jdu ke hrobce. U ní stojí výsuvný žebřík a je vidět, že se začalo s odstraňováním pomalovaných kamenů. Práce zřejmě budou trvat dosti dlouho. Hrobka je obehnána kamennou zdí, za níž je nyní vstup zakázán.

Naveta – des – Tudons byla postavena kolem roku 1400 př. n. let. Její délka je okolo 13 až 14 metrů, šíře kolem 5 metrů a je vysoká přibližně 7 až 8 metrů. Je to ale jen můj odhad, v letáčku tyto údaje nejsou. Hrobka má patro a přízemí. V patře se ukládali zemřelí, pravděpodobně za účelem vysušení. Spodní část sloužila jako kostnice. Při průzkumu zde bylo nalezeno kolem sta koster a to jak žen tak i mužů. Z nejnovější historie lze uvést, že průzkum a obnova hrobky proběhly mezi roky 1959 až 1960. Návštěva této jedinečné památky je mimořádným zážitkem a to jistě potvrdí i fotografie.

Poslední aktualizace: 8.7.2018
Menorca, Naveta - des – Tudons. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Menorca, Naveta - des – Tudons.

Menorca - bárkový hrob Naveta d'Es Tudons
Když jsme se vraceli z naší třetí výpravy okolo ostrova, zavezli nás…
Když jsme se vraceli z našeho posledního společného výletu po pobřežní…
Třetí trasa naší dovolené na Menorce vede v severozápadní části ostrova –…
Město Ciutadella se nachází na západním okraji ostrova. Při pohle…
Během naší dovolené jsme zde byli ubytováni - v…
První den na ostrově, kdy se nám trochu pokazilo počasí. Je to d…
Na dovolené na Menorce děláme výlety po pobřežní trase Camí de Cavalls.…
Tohle je už skutečně poslední výlet. Už však ne společný, ale náš…
Překrásné panenské pláže i malé romantické…
Je to naše společná poslední, a dokonce …
Ostrov Menorca se rozkládá v západní části Středozemního moře,…
Jsme na dovolené na Menorce a touláme se převážně podle pobřeží po trase…
Když jsme si objednávali zájezd na Menorcu, tak projití právě této trasy pro nás bylo velkým lákadlem. Camí de Cavalls je starobylá 186 km…
Pláže, příroda, památky, gastronomie, zábava...Už léta patří Balá…
Dalo by se možná i říci, že se jedná o velký rekreační komplex s…
Tato druhá trasa naší dovolené vede ve východní části ostrova, severně od…
Třetí etapa po koňské stezce patřila mezi ty kratší. Bohužel poča…
První seznámení s hlavním městem ostrova bylo v noci, když jsme o…
Menorca - pěšky po nejkrásnějších etapách Koňské stezky - Cami de Cavalls…