Jeruzalém: Večerní procházka městem II. - Šabat

Druhou večerní vycházku jsme uskutečnili v pátek – tedy o šabatu. Ocitli jsme se v úplně jiném světě než včera – den před šabatem. Tentokrát jsme nešli pěšky, protože už dávno minula 20.hodina, vzali jsme si taxi. Byl to jak jinak arabský taxik, protože Židé o šabatu nepracují. Dovezl nás (4 osoby) od hotelu k Jaffské bráně za 40 šekelů. Řidič si chtěl zvednout cenu a říkal, že, když je šabat a Židé nepracuji a nejezdí ani městská Doprava, júčtuje si i 100 šekelů. Zkoušel to na nás marně. Ve městě to vypadalo úplně jinak, než jsme zažili při předešlé návštěvě. Rušné ulice přeplněné lidmi, prodavači a vystaveným zbožím byly prázdné. Utichl i hluk Dopravy. Nejezdily autobusy, ani skoro žádné automobily. Židé totiž nesmějí o šabatu ani řídit.

Zašli jsme si ke Zdi nářků. Stráž u vstupu měla vypnutý detektor (asi kvůli tomu, že se o šabatu nesmí používat elektrospotřebiče nebo proto, že sem o šabatovém večeru zajde jen málo lidí). Tašky nám proto prohlédli ručně. U Zdi skoro nikdo nebyl, v ženské části stály jen čtyři ženy. Jaký rozdíl oproti předešlé denní návštěvě, kdy zde byla hlava na hlavě a po zemi se batolila batolata. Šla jsem až přímo ke Zdi, ale nedotýkala jsem se jí. Jen jsem tam stála a koukala vzhůru. Působila tak majestátně. Nikde nikdo. Absolutní klid. Čas se zastavil. Chtělo se mi tam posadit se na přistavěnou židličku a meditovat. Ten pocit si budu pamatovat do konce života.

U Zdi byla cedule, že o šabatu se zde nesmí kouřit, telefonovat, psát a fotit. I když mě moc lákalo vyfotit si ten absolutní klid a majestátnost, příkaz jsem respektovala. Procházku jsme zakončili v arménské čtvrti, kde jsme navštívili stylově zařízenou arménskou kavárnu. Zdobily ji stropni závěsné lampy, sloupy, fresky na zdích a prosklené skříňky s vystavenými šperky. Ochutnali jsme baklavu (ořechový koláč) a víno. Zákusky i víno nám moc chutnalo. Poté jsme se vydali shánět taxi a opět jsme řidiče usmlouvali na 40 šekelů. Do hotelu jsme se vrátili před půlnocí.

Poslední aktualizace: 12.10.2010
Jeruzalém: Večerní procházka městem II. - Šabat na mapě
Autor: jeni-c

Příspěvky z okolí Jeruzalém: Večerní procházka městem II. - Šabat

Jeruzalém – Chords Bridge – Strunový most
Moderní visutý most, stojící nad západním vjezdem do Jeruzaléma, je pro…
Hlavní město Izraele se nachází asi 30 km západně od severního okraje…
  Pokud se zdržíte v Jeruzalémě více dní, doporučuji vám výlet na Herzlovu…
  Pokud se zdržíte v Jeruzalémě více dní, doporučuji vám navštívit…
  Pokud se zdržíte v Jeruzalémě více dní, doporučuji vám navštívit Beit…
  Jednoho večera jsme se vydali navštívít beit Ticho – dům Ticho, který se…
  Při pobytu v Jeruzalémě se nám díky vstřícnosti naší milé průvodkyně…
První večerní procházku městem jsme uskutečnili ve čtvrtek – tedy večer…
Památník dětí, který se nachází v areálu Památníku Yad Vashem na…
Údolí komunit, rozkládající se na ploše 2,5 akrů, se nachází v areálu…
       Expresní autobus národní společnosti Egged (mimochodem po…
Dům Ticho s velkou terasou a zahradou, který byl postavený jako jeden z…
  K Památníku jmen Yad Vashem na hoře Har Hazikaron jsme dojeli autobusem.…
Zlatá menora, která je replikou menory, jenž se nacházela v Šalamounově chrámu, je zhotovena přesně podle návodu v Bibli z 24…
Mohutná stavba novorománské baziliky Dormitio - Usnutí Panny Marie se…
Botanická zahrada, založená roku 1953, se nachází na kopci Givat Ram…
Vojenský hřbitov, na němž jsou pochováni izraelští vojáci padlí za…
Centrum Notre Dame, které dnes slouží jako penzion pro poutníky z celého světa, založili v roce 1885 francouzští misionáři pro…
Lutheránský kostel Vykupitele se zvonicí, z níž je nádherný výhled na…
Nejvýznamnější křesťanskou památkou na světě je bezpochyby jeruzalémský Chrám Božího hrobu, který byl vystavěn na místě…