Istanbul

Istanbul je největší a nejproslulejší turecké město. Rozkládá se na dvou kontinentech, v Evropě a Asii. Bohatá historie Istanbulu sahá až do časů antiky. Istanbul má dnes přibližně 13 mil. obyvatel.

Velký bazar / Hagia Sofia Bazilika Cisterna / Galatská věž  Ubytování Istanbul
Turistické cíle  Hipodrom, Egyptský obelisk  Palác Topkapi
 Mapa Istanbul  Modrá mešita

Istanbul město mandarínů

Istanbul - přejezd přes Bospor
Istanbul - přejezd přes Bospor  •  Fotografie (43)  • Foto: daga.ti

Istanbul, město mandarínů, Istanbul ... to byla slova písně z mého dětství, kterou hrávali v rádiu. Ani si již nepamatuji, kdo ji zpíval a nepamatuji si další slova. Ale těchto pár slov mi znělo v uších, když jsme přijížděli do centra Istanbulu, kde jsou umístěny snad všechny známé památky - Modrá mešita, Hagia Sofia, Palác Topkapi nebo Basilika Cisterna. Na jejich prohlídku jsme měli něco kolem 5 hodin před odletem domů. To je dilema, co navštívit a co vynechat. Palác Topkapi je prý na celý den, takže je vyškrtnut první. No uvidím, co stihnu.

Istanbul Modrá mešita

Nejdříve mířím k Modré mešitě - správně Sultan Ahmed Camii (tam je vstup zdarma). Modrá se jí říká podle modrých dlaždic na stěnách. Byla vystavěna v letech 1609-1619 a architekt dal postavit 6 Minaretů, které může mít pouze mešita v Mekce (té pak ještě jeden minaret museli přistavět). Je to nádherná stavba v byzantsko - islámském stylu. Na hlavním nádvoří jsou krásné arkády a fontána, projdete branou a dostanete se ke vchodu. Dostanete pytlík na obuv a ženy nezbytný šátek na zahalení ramen. A pak přestanete dýchat nad tou mohutností stavby a nádherou. Interiér je plný kupolí, galerií, mozaik a oken s barevnými vitrážemi (více než 260, já je ale nepočítala). Člověk se snaží vše prohlédnout, ale není to při tom velkém počtu turistů možné. U východu je pak maketa mešity a jste na dalším nádvoří s arkádami, které je obráceno k Hagii Sofii. Projdete branou a ocitnete se v parku Sultána Ahmeda. Pár kroků k fontáně, kolem vodotrysku a jste u vchodu do areálu Hagia Sofia.

Istanbul Hagia Sofia

Hagia Sofia je chrám Boží Moudrosti z let 532-537, který se měnil z křesťanské svatyně až po mešitu. Tu pak jako chrám v r. 1934 zrušil první president Turecka Ataturk a nechal z ní udělat muzeum. Celá tísíciletí byla tato cihlová stavba až do r. 1520 největší katedrálou na světě. Kupuji si lístek (20 TL), vcházím dovnitř, procházím cisařskou branou a opět žasnu při pohledu nad touto monumentální stavbou. Snažím se vše zachytit nejen do objektivu fotoaparátu a kamery, ale hlavně pozorně vše vnímat očima a uložit si to do hlavy. Naproti brány je mihráb - výklenek ve stěně orientovaný k Mekce (my bychom nesprávně řekli, že je to místo pro oltář). Napravo od něj je minbar (my zase nesprávně říkáme kazatelna) - místo, ze kterého je vedena modlitba. Modlitbu vede kazatel -chatiba, kterým je nejčastěji imám. Procházím zpět celým chrámem a bočním vchodem vstupuji na galerie ve vrchním patře. Odtud je pohled do interiéru ještě krásnější. Tají se mi dech a cítím to kouzlo staletí, která tudy prošla.

Istanbul Basilika Cistern

Vycházím ven na boční nádvoří, dívám se na hodinky, kolik mi zbývá času - asi 1,5 hodiny. Říkám si, to stihnu i cisternu - Cistern Sarayi, která je naproti a už mířím přes křižovatku. Lístek stojí 10 TL a již sestupuji po schodech do podzemí. Další překvapení, nad kterým oněmím úžasem, sloupy se zdobenými hlavicemi, vysoké 9 m, se zde odráží ve vodní hladině. Sloupů je 336 a jsou rozestavěny ve 12 řadách po 28 a ještě i rozestup sloupů je stejný 4,9 m. Tato vodní nádrž sloužila jako zásobárna vody pro palác Topkapi a prý pojme 80 tis. litrů vody, nyní je jí tam jen trochu. Stavělo prý ji 7000 otroku, jejichž slzy jsou na sloupu (nebo sloup s pavími péry). Ještě kouknout na Medúzy, jejichž hlavy jsou otočené tak, aby oslabily sílu Gorgony. Ještě si nechat honem udělat fotečku se sultánem a odcházím si sednout na lavičku do parku, abych mohla všechny dojmy pořádně vstřebat. Krátký odpočinek, při kterém pozoruji zdejší lidi, někteří se dávají do řeči a ptají se, odkud jsem. Pak již jen krátká cesta na letiště a z okna letadla mávám a tiše říkám nashledanou - elveda Istanbul, určitě se vrátím.

Poslední aktualizace: 19.4.2014
Autor: daga.ti

Istanbul

Příspěvky z okolí Istanbul město mandarínů

Istanbul, Hagia Sofia
Hagia Sofia (Aya Sofya), chrám Boží Moudrosti. Tato naprosto unikátní stavba vznikla před více než 1400 lety v časech byzantské říše. Na tomto místě na dnešním náměstí Sultanahmet stávaly původně dva kostely. Moh…
O chrámu Boží Moudrosti Hagia Sofia jsem napsala článek. Tady bych se chtěla zaměřit na mauzolea (hrobky), která byla k chrámu přistavěná v letech osmanské říše. V hrobkách jsou pohřbení sultán Selim II., syn sla…
Pro palác Topkapi a jeho harémovou část by se hodilo jako typ místa palác. Kdo se chce podívat do harému, musí si zaplatit zvláštní vstupné. Platili jsme po 15 lirách. Jak jsme se dozvěděli, uvidíme jen desetinu z…
Topkapi je místem, které by měl každý návštěvník Istanbulu navštívit. Historie se tady na vás valí ze všech stran. Po dobytí Konstantinopolisu nechal sultán Mehmed II. Dobyvatel postavit tento palác jako své letn…
Druhé nádvoří Topkapi vypadá jako velká obdélníková zahrada. Po pravé straně pod podloubím jsou schované kuchyně. Najdeme v nich sbírky porcelánu čínského, evropského, především ruského, a osmanského. Na levé st…
Brána Blaženosti nebo Brána bílých eunuchů byla vchodem do sultánovy soukromé části paláce. Třetí nádvoří hlídali bílí eunuši a vstup býval dovolený jen několika velmi důležitým osobám. Při předávání trůnu se nov…
Bazilika Cisterna (Yerebatan Sarayi, Yerebatan Sarnici) je jednou z nejzajímavějších istanbulských památek, v blízkosti Modré mešity a Hagie Sofie v ulici Yerebatan. Rozlehlá vodní nádrž, nádherná byzantská stavb…
Když jsem hledala levné ubytování v Istanbulu, zvítězil hostel Erenler v ulici Taya Hatun 5 minut od nádraží Sirkeci a výhodně položený blízko všech hlavních památek. Doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit a nemus…
Cestopis – Istanbul Termín: 5. 2. 2015 – 10. 2. 2015 Doprava:  Zpáteční letenky jsme zakoupili v předstihu asi 4 měsíců při jedné slevové akci za 2400kč/os (www.flypgs.com). Délka letu je přibližně 2,5h. Výborná c…
Audienční pavilon najdeme na 3. nádvoří paláce Topkapi. Malý pavilon vypadá zvenčí jako zámeček. Pavilon byl postavený v 16. století, v 18. století byl restaurován. Právě tady bývali přijímaní zahraniční vyslanci…
Park Gülhane býval růžovou zahradou na vnějších pozemcích paláce Topkapi. Dnes je v parku plném stromů odpočinek po "maratónu" při prohlížení památek. Čas, aby si člověk vše srovnal v hlavě a pokračoval dále. Pa…
Kašna císaře Viléma nebo také Německá fontána stojí v severní části Hipodromu. Také se jí říká kamenná besídka. Roku 1901 byl německý císař Vilém na státní návštěvě Turecka. Sultán Abdülhamid II. dostal od něho k…
Byzantium, Konstantinopol(is), Cařihrad, Stambul, Istanbul. To všechno jsou jména města ležícího na dvou kontinentech. Bospor, který z velké části město rozděluje, je zároveň hranicí mezi Evropou a Asií. Císař Ko…
      Na letišti Atatürk v Istanbulu jsme přistáli ve čtvrtek 5.12. 2013 krátce před 15 hodinou. V turistických informacích bereme zdarma mapu Istanbulu. To je asi to jediný, co tu stojí za řeč. Kupujeme červené ž…
Hadí sloup na Hipodromu vyrůstá jakoby ze země. Původně byl delší a jeho vrchol zdobily tři hadí hlavy. Sloup stával před Apollónovým chrámem v Delfách od roku 478 př. Kr. jako dík bohu za vítězství Řeků nad Peršany. Roku 330 ho nechal Konstantin Veliký převézt do svého nového hlavního města. Část hadí hlavy, která se zachovala, najdeme v archeologickém muzeu.
V Istanbulu najdete nespočetné množství kaváren a čajoven, kde si kromě kávy, čaje a zákusků můžete objednat nargile. I my, nekuřáci, jsme se jeden večer usadili v jedné venkovní čajovně a vyzkoušeli si tuto zába…
Bývalé hlavní město jednoho z Arménských království. V době svého největšího rozmachu mělo přes 100 tisíc obyvatel. Bylo známé také jako "město čtyřiceti bran" nebo "město tisíce a jednoho ko…
Kdo se nepodíval do typických tureckých lázní, nebyl v Istanbulu. Jeden večer jsme si vybrali lázně Cagaloglu (Cagaloglu Hamami) v ulici Kazim Ismail Gürkan, vzdálené od našeho hostelu 15 minut. Tyto lázně nechal…
Čtvrť Sultanahmet se rozkládá na mysu. Sousedí se čtvrtí Eminönü na západě, jinak je obklopená mořem. Zátoka Zlatý roh se setkává s Bosporem na severu, východ a jih Sultanahmetu omývá Marmarské moře. Tady najdeme…
Prodloužený víkend v Istanbulu.  Vladimír Chilčenko  Istanbul je půvabný v každém ročním období.A navštívit toto podmanivé město mimo letní sezónu, přináší turistům řadu úsporných výhod.Včetně charterových leten…
Naše cestování od Istanbulu začalo 27.3.2009, kdy za mnou přítel přijel do Sofie, kde jsem trávila svůj Erasmus. Vyzvedla jsem si ho na letišti a od té doby začal náš boj o čas. Po mírně stresující cestě taxíkem …
  Cesta (1-2den): Do Turecka jsme jeli busem spřestupem v Sofii, kde jsme stihli jenom kruhový objezd pro tramvaje. Dorazili jsme do Istambulu. Byl už večer a my jsme potřebovali přejet město a dostat se na Asij…
Železniční nádraží Sirkeci (Sirkeci Istasyonu) je to první, co v Istanbulu uvidíte, pokud přijedete vlakem. Je poslední stanicí pro vlaky, přijíždějící z Evropy. Také odtud jezdí příměstské vlaky. Nádraží bylo vy…
Hipodrom (Atmeydani) v centrální části Sultanahmet je dnes jednou z nejoblíbenějších promenád, parkem, odpočinkovým místem. V dávných dobách býval centrem života byzantské říše. Tady se pořádaly závody dvoukolový…
Egyptský (Theodosiův) obelisk na Hipodromu pochází opravdu z Egypta. Byl vytesaný v 2. tisíciletí př. Kr. a vztyčený v chrámu v Karnaku. Jiné prameny uvádějí, že byl vztyčený v Heliopoli, což je dnešní předměstí Káhiry. Roku 390 ho nechal dopravit do Konstantinopole byzantský císař Theodosius Veliký. Na mramorovém podstavci jsou dodnes vidět scény z jeho císařského života a…
V neklidném Kurdistánu.       Vladimír Chilčenko Země zasněžených vrcholků vysokých hor a hlubokých propastí.Cestovatel tady mohl být snadno oloupen.Ale také země neobyčejně pohostinných lidí…
Říká se, že Modrá mešita je nejkrásnější mešitou v Istanbulu. Ony jsou krásné všechny, je těžké je srovnávat. Své druhé jméno dostala podle modrých dlaždiček z Izniku. A původní jméno je podle sultána Ahmeda I., …
Původní hradby, které obklopovaly Konstantinopol, se nedochovaly. Z Konstantinových hradeb jsou jen zbytky (nebyla jsem u nich) a Theodosiovy hradby zničili v polovině 15. století Osmani. Jediné hradby, které se …
Nevím přesně, kolik je v Istanbulu pomníků či památníků, které připomínají prezidenta Atatürka. V průvodcích jsem se nic nedočetla. Při svých toulkách jsem potkala tři. První velký památník je u Valentova akvaduk…