Česká republika

Česko-rakouské příhraničí 2004

aneb na kole od Mikulova až po Český Krumlov

2.7.- 9.7.2004

Základní údaje: (cyklostezka na straně České republiky, podle cykloprůvodce - SHOCART)

Počáteční místo: Mikulov

Konečné místo: Hraniční přechod se SRN Stožec/Haidmühle

Délka: 385,3Km

Doporučená mapa: Cykloprůvodce "Česko-rakouské příhraničí" meř.1:175 000

Projeté oblasti: Pálava-Podyjí-Novohradské Hory-Lipensko

Projeté hl.obce a města: Valtice - Mikulov - Vranov nad Dyjí - Slavonice -

Nová Bystřice- České Velenice - Nové Hrady -

Vyšší brod - Dolní dvořiště

Popis cesty a prožitých zážitků:

Úvod: Již začátkem školního roku 2003/2004 nám bylo jasné, že tentokráte se stane naším putováním na kolech po České republice cyklotrasa „ČESKO-RAKOUSKÉ PŘÍHRANIČÍ". Po předchozích třech ročnících „Moravské stezky", to chtělo malou změnu, proto tento výběr. Loňský ročník jsme absolvovali vpočtu 9 členů a musím uznat, že nebyl sebemenší problém, co se shody a celkové harmonie týká. Cestu chtěli absolvovat všichni předchozí pokořitelé Cyklotrasy, novými a zároveň nejmladšími členy se stali dva kluci ve věku 17 let. Našeho „cykloputování" se mělo původně účastnit 11 členů. Nakonec nás jelo „jen" deset, ale stálo to za to. Však posuďte sami..

Napojení se na cyklotrasu...

První den: 3.7.2004

Popis trasy: Český Krumlov - Dolní dvořiště

3:00

18:00

5:18:00

17,2

73,70

91,70

Je třetí hodina ranní a my se ocitáme na vlakovém nádraží vČeských Budějovicích. Odtud se bez rozmýšlení vydáváme směr Český Krumlov, který jsme všichni chtěli navštívit jako „úvodní bonbónek" naší Cyklotrasy. Vtuto dobu nás bylo jen 7 a to proto, že tři naši členové výpravy (Jirka, Radim a Aleš) jeli již zOstravy do Krumlova na kole, vyrazili na cestu asi o dva dny předem.

Počasí nám vtento den od rána přálo a i přes minimální, ale stálé stoupání nám kilometry vstříc Českému Krumlovu utíkaly.

Foto: kozusek

VČeském Krumlově jsme se všichni zdárně sešli a procházku města jsme absolvovali již společně. Část výpravy navštívila i místní muzeum mučících nástrojů. Vdopoledních hodinách sedáme na kolo a vydáváme se vstříc jih území, respektive naší obědovou „přestávkou" se mělo stát městečko Rožmberk nad Vltavou. Cestu do Rožmberka jsme zvolili výjimečně po hlavní silnici a to proto, že kraj cesty lemuje řeka Vltava a tím i nespočetné množství „vodáků", kteří nás nejednou zdravili. Měl bych také zmínit, že jsme byli všichni dostatečně zviditelnění našimi po „domácku" vyrobenými vlaječkami, které symbolizovali celou cyklotrasu a které se ukázaly jako výborný druh prezentace.

Cesta kolem Vltavy byla opravdu krásná i přes neustálé mírné stoupání nám vše utíkalo velice rychle, pořád se bylo na co koukat. Kolem dvanácté hodiny vjíždíme do města Rožmberk. Hledáme nějakou restauraci, máme hlad. Nacházíme občerstvení hned u Vltavy, kde se nachází snad největší „přístavní místo" vodáků. Nad Vltavou se týčí pýcha Rožmberka hrad Rožmberk nad Vltavou, který jsme rovněž shlédli. Zde nás chytla první a zdaleka ne poslední průtrž mračen. Po vydatném obědě hledáme cestu směr obec Dolní Dvořiště, které se mělo stát naší první zastávkou, kde budeme nocovat. Po menším bloudění zRožmberka nacházíme správnou cestu a netrvalo dlouho a vjíždíme do městečka Dolní Dvořiště. Ptáme se místních na nějaký vhodný nocleh (hřiště, opuštěná louka apod...) Nakonec nacházíme „volnou" louku za obcí a stanujeme. Večer jsme se šli ještě projít na c(_), kolem 22:00hodin usínáme...

Novohradské Hory

64,00

155,70

Foto: kozusek

Budíček máme kolem sedmé hodiny, opět nás probouzí sluníčko, vypadá to na krásné počasí, balíme stany, snídáme, o půl deváté vyrážíme již po značené cyklotrase. Vobci si kupujeme zásoby (hlavně pečivo) min. na jeden až dva dny. Musím konstatovat, že trasa vede přes velice málo osídlené oblasti. Tento den nás čekal přejezd Novohradských hor, které nejsou považovány za malé „kopečky". Dovoluji si konstatovat, že jsou to druhé Beskydy. Pravda je, že my jsme je dosti podcenili a 5-10km výjezdy či sjezdy nebyly nikterak výjimkou. Opravdu žádná legrace, když navíc připočteme brašny, které s sebou táhneme..Nicméně, zvládáme to bez ztráty kytičky a snad vnejmenší obci „osadě", kterou jsme projížděli, „Leopoldově", na chvíli odbočujeme ztrasy a vydáváme se do obce Pohorská Ves na oběd. Povedlo se náš tip byl vtomto případě dobrý, nacházíme velice solidní hospůdku, kde mimo jiné super vařili. Počasí nám pořád přeje, je téměř jasno. Kolem 15 hodiny se vydáváme již po hlavní cestě směr Hojná Voda následně do obce Nové Hrady. Při příjezdu do Nových Hradů se opět ptáme na nocleh, našimi tipy jsou však vnouzi nedaleké rybníky, které se nacházejí pod obcí. Opět se tip zdařil usidlujeme se u jednoho znich i srizikem výskytu většího množství komárů rozbalujeme stany a táboříme. Po malém objasnění našeho „kempování" smístním porybným, dostáváme oficiální svolení ktáboření. Zde konáme také větší hygienu nikoliv vrybnících, ale vnedalekém potoce, nacházející se u rybníků. Po večerní seanci, unaveni, velice brzy usínáme..

Na dosah Rakouska

20,2

67,07

222,77

Vtento den máme budíček o něco později, jelikož máme malý náskok co se týká ujetých kilometrů..

Foto: kozusek

Snídaně a klasika balení stanů, brašen a vracíme se zpět do obce, opět nakoupit potraviny a zásoby. Navštěvuji zde místní informační centrum, kupujeme pohledy a rozhodujeme se podívat kmístnímu hradu. Dáváme foto a jedeme dál po cyklotrase směr České Velenice. Trasa nás zavádí přímo podél hranice sRakouskem, dostáváme se i na dosah hraničnímu přechodu, který je u Českých Velenic, a které se staly naší obědovou přestávkou. Každý si těmito okamžiky uvědomoval již samotné označení Cyklotrasy (ČESKO-RAKOUSKÉ PŘÍHRANIČÍ). Po obědě se naším dalším již cílovým místem stane Chlum u Třeboně. Cestu do Chlumu bych zhodnotil již jako velice frekventovanou cyklotrasu, která vede místy jen přes borovicové lesy, které vnaší republice jen tak nenaleznete. Potkáváme zde cyklisty různých věkových kategorií. Je nám hned trochu veseleji. Přece jenom jsme do této doby cestovali po cyklotrase téměř sami. Chlum u Třeboně nás nadchla možností koupání vmístním rybníku. Neváháme, platíme vstupné 6Kč a skáčeme do vody. Po celodenním putováním navíc velice teplým a slunečným dnem nám toto osvěžení padlo velice vhod. Dáváme si větší oddych a opět hledáme nocleh. Tentokráte nás odkazují jen na místní kempy, ale to se nám příliš nelíbí. Již okoupaní a převlečení jedeme za město dále po trase. Po cestě nacházíme místní hotýlek, mj. zde chytil jeden člen naší výpravy (Jirka) defekt na zadním kole. Ptáme se, zda-li můžeme vokolí hotelu jen přespat, nebylo nám vstřícně odpovězeno, nacházíme tedy nocleh u slepé polní cesty vblízkosti Novomlýnského rybníka. Děláme si večeři, vše nám znepříjemňují malé mušky a komáři. Vdeset hodin knám přijíždí auto, knašemu údivu policejní a dostáváme pokutu (50Kč/osoba) za neoprávněné stanování, jelikož jsme se nacházeli vpřírodním parku HOMOLKA-VOJÍŘOV. Zapomněl jsem podotknout, že pro toto místo na nocleh jsme se rozhodli také díky zhoršujícímu se počasí, vdobě hledání noclehu začalo značně pršet. Nicméně pokutu jsme zaplatili a se souhlasem jsme zde mohli přespat spodmínkou, že ráno po 7 hodině budeme pryč a bude po nás perfektně uklizeno.

Už je nás jen devět..:o(

Čtvrtý den: 6.7.2004

42,58

265,35

Foto: kozusek

Snažili jsme se budíček nastavit na tolik hodin, abychom opravdu opustili místo nocování vsedm hodin. O něco jsme se zpozdili, nicméně tento den byl od rána velice zajímavý....Vše začalo ranní dosti nepříjemným deštěm a nevypadalo to, že to brzy přestane.. Balíme a opouštíme „nocovací" místo. VNové Bystřici si kupujeme snídaní. Jedeme dále po cyklotrase, která má číslo 32. Naše cyklotrasa teď bude po určitou dobu tzv. sdružená sdálkovou cyklotrasou „PRAHA-VÍDEŇ". Nabíráme tedy kurz směr Slavonice, déšť pomalu, ale jistě ustává, nicméně je velice mokro a pak se to stalo... Hned za zámkem „Klášter", který jsme míjeli sjel Robert zkrajnice vozovky a škaredě spadl. Narazil si levou ruku a podřel zápěstí, jelikož neměl vtu chvíli zdůvodu deště na sobě cyklistické rukavice. Navíc si odřel loket a koleno. Ošetření bylo provedeno vzápětí na místě, problém byl však vtom, že Robert nemohl příliš dobře brzdit. Přijíždíme do obce Staré město pod Landštejnem. Navštěvujeme místní hospůdku, začíná opět hustě pršet...Robert se rozhoduje pro ukončení dalšího putování snámi. Kolem 14:00 hodiny přijíždíme do města Slavonice, které nás nadchlo nejen krásnou věží, ale hlavně pěkným náměstím, jež je celé postaveno ve slohu renesančním. Robert směřuje směr vlakové nádraží a jede domů. Dále nás tedy pokračuje jen devět. Vtento den jsme měli původně vplánu navštívit na téměř celý den naše rakouské sousedy a poznat zde jejich cyklistické značení a cesty, navštívit dva hrady apod. Počasí nám však vtento den opravdu nepřálo, měli jsme velké zdržení již ve Starém městě pod Landštejnem, Rakouska bychom si tento den moc neužili, dohodli jsme se, že zbytek dne strávíme již ve Slavonicích. Dáváme si zde oběd a hledáme již předčasně místo na spaní. Podařilo se nám najít místní hřiště, které měli nádherně upravené včetně nové tribuny. Smístním správcem se domlouváme na případném noclehu. Podařilo se. Do večera však bylo daleko, jedeme se tedy podívat na nedaleké bunkry, které jsou cca 5 km od Slavonic. Zdařila se nám i expozice jednoho znich. Kolem 18:40hodin se vracíme zpět na hřiště. Vrátili jsme se vpravou chvíli, protože Slavonice potkala další silná dešťová průtrž. Ještě, že jsme „v suchu" a byli jsme za to patřičně vděčni. Rozbalujeme jen spacáky, začínáme vařit. Spíme tentokráte mezi lavičkami pod tribunou. Hrajeme karty a kostky, spřáním zítřejšího krásného dne prožitého vRakousku kolem 22:00 hodiny uleháme... Jsme vsuchu a bezpečí...