Čarovné Glendalough - středověký irský klášter

Stoupáme po velkých dřevěných schodech hustým lesem. Sem tam na nás vykukují houby a my se zadýchaní zastavujeme. Pár posledních schodů a vylezeme na plošinu, kde už se proti nám vynořuje krásný výhled na údolí Glendalough. V překladu toto slovo znamená údolí dvou jezer, a právě trasa kolem jednoho z nich je poslední túrou našeho poznávacího zájezdu do Irska.

Kevin a počátky kláštera

Glendalough je sídlem jednoho z nejvýznamnějších raně křesťanských klášterních komplexů. V 6. století přišel do údolí mnich jménem Kevin a našel si příbytek na jižní straně Upper Lake v bývalé hrobce z doby bronzové. V roce 570 zde založil klášter. Celých 7 let spal na kamenech, nosil oděvy z kůží a společnost mu dělala jen zvířata. Zprávy o Kevinově způsobu života se rychle rozkřikly a přilákaly mnohé následovníky. Navzdory Kevinově snaze o izolaci se osada rychle rozrůstala a v 9. století už se stala nejdůležitějším klášterním komplexem v Irsku. Úspěch ale také přilákal obávané Vikingy, kteří klášter v letech 775-1071 opakovaně vyplenili. Zkázou se pak stal rok 1398, kdy velkou část budov zničila anglická vojska z Dublinu.

Procházka kolem Upper Lake

Když se půjdete projít kolem jezera Upper Lake, na jedné straně uvidíte také jeskyni, kde údajně Kevin přebýval. Toto místo ve skále se nazývá St. Kevin´s bed, jeho hloubka činí asi 2 metry. Přestože je krásné věřit, že byl Kevin první nájemník jeskyně, musíme vše uvést na pravou míru. Podle vědeckých odhadů byla totiž osídlena tisíce let před tím, než přišli mniši. Není se čemu divit, že si toto místo Kevin a vlastně i ti před ním vybrali. Kolem jezera Upper Lake se nacházejí nejkrásnější scenérie. Krajina zde plyne ve zvlněných kopcích, hladina jezera září do širokého okolí, kolem zurčí potok a pasou se jeleni.

Hudba a genius loci

Jdeme stále po příjemné cestě a po pravé straně sledujeme temnou barvu jezera Upper Lake. Zastavujeme se na vyhlídce a já si všímám, že je nás tam více. Najednou mladá dívka začíná zpívat romantickou melodii. Má jemný hlas a její pohled do dáli nás všechny tak omámí, že jen stojíme a posloucháme celou píseň. Pozorujeme krajinu, zatímco se prsty irské dívky dotýkají strun její kytary. Pokud by někdo potřeboval vysvětlit, co znamená genius loci (kouzlo místa) – tohle je ono.

Nejzajímavější objekty u jezera Lower Lake

Zatímco krajina je nejkrásnější zde, nejzajímavější objekty se nacházejí kolem jezera Lower Lake. Tady si můžete prohlédnout např. válcovou věž, která pochází z 10. století. Tyto stavby se v Irsku běžně stavěly, ovšem o jejich funkci panuje několik (zřejmě) mylných předpokladů. Říká se, že sloužily jako úkryt před Vikingy. Mniši se tam prý vždy schovali spolu s vzácnými rukopisy. Ano, věž sice nebyla právě nejlépe dobytná, její vchod byl vysoko nad zemí. Jenže – umíte si představit, co se stane, když někdo založí u její paty oheň? Vznikne tak komín a v podstatě smrtelná past pro všechny, co jsou uvnitř. Proto je tahle velmi oblíbená teorie spíše nepravděpodobná.

Na místě se pak nachází několik dalších staveb, nejznámější z nich je St. Kevin´s Kitchen. Malý kostelík, který se stal jednou z nejfotografovanějších staveb údolí Glendalough, má sice ve svém názvu slovo kuchyně, což ale s jeho funkcí nemá nic společného. Jméno získal zřejmě kvůli zvonici, která má tvar komínu.

Písnička dozněla a údolím se vznesl bouřlivý potlesk. Dívka se jen mile usmála, kytara zabrnkala a krajinou se opět nesl její krásný hlas. Ještě několik minut jsme její písně poslouchali, pak už nasadili batohy a vydali se krajinou dál. Tohle místo za to jednoduše stojí.

Autorkou článku je Hana Dekojová, průvodkyně CK Mundo, která pořádá poznávací zájezdy, cyklistické zájezdy i exotické letecké zájezdy.

Poslední aktualizace: 7.3.2013
Čarovné Glendalough - středověký irský klášter na mapě

Příspěvky z okolí Čarovné Glendalough - středověký irský klášter

Okolo jezer Lower a Upper Lake v národním parku Wicklow Mountains
  Okružní tůra nádhernou přírodou kolem dvou jezer v národním parku Wicklow …
Jeden z výletů na naší irské dovolené je v národním parku Wicklow Mountains. Blízko parkoviště jsou nádherné zbytky opatství…
Jsme na dovolené v Irsku. Jeden z naplánovaných výletů je v tomto národním…
Dublin neboli Baile Átha Cliath (v překladu město vrbového brodu)…
Konečně jsme v Irsku, kam jsme se vypravili s cestovkou. Protože jsme dva…
Irsko, Severní Irsko 2005 27. 7. Z Brna odjíždíme ve tři…
Být v Dublinu a nenavštívit pivovar Guinness by byla velká škoda. Nejen že se jedná o moderní velkolepé muzeum, kde se dozvíte hodně o historii piva, o ingrediencích, ochutnáte…
Oscar Wilde má v Dublinu na kraji parku pěkný pomník, o kterém si myslím, že stojí za návštěvu. Pokud přicestujete do Irska a navštívíte jeho hlavní…
Dublin leží v ústí řeky Liffley vlévající se do Irského moře, na východním pobřeží Irska. Svou historii sahá až do roku 140 n. l.…
Kdo sleduje Irské písničky, zná určitě tu o Molly Malone,také známou…