Velká Británie

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (samotná "Velká Británie" je název pro jeden z britských ostrovů) je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií. Hlavním městem Spojeného království je Londýn. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Salisbury, Cardiff, Brighton, Edinburgh. Celé Spojené království má přibližně 61 mil. obyvatel. (Anglie - 51; Wales - 3; Skotsko 5; Severní Irsko - 2)

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Oxford / Caledonský kanál Ubytování Velká Británie
Turistické cíle / Mapa Velké Británie Zámek Windsor / London Eye - rozhledna Londýn - Greenwich

Buchanan Castle SKOTSKO

Buchanan Castle - Skotsko 2019  •  Fotografie (8)  • Foto: Agnes

Skotsko, bohaté na historii,  nám  prostřednictvím prohlídek  několika  hradů, umožnilo vrátit se zpět  v čase.

Díky naší průvodkyni Ilči jsme měli v létě  roku 2019  možnost  cestou   k jezeru  Loch Lomond  zažít  nezapomenutelné dobrodružství a  nahlédnout   do opuštěné  zříceniny hradu Buchanan, nacházející se  ve hrabství  Stirlingshire, míli od vesnice Drymen.
Ruina stojí  uprostřed rezidenční zástavby, takže není tak izolovaná, jak se na první pohled  zdálo.

Pro  veřejnost není Buchanan Castle přístupný!!!

My  jsme však dostali od  místního občana  souhlas  ke vstupu do těchto unikátních prostor. Upozornil nás však, že do budovy bez  jakýchkoli bezpečnostních opatření vcházíme pouze na vlastní nebezpečí.

Dírou  v plotě jsme s  velkou opatrností, respektem  a pokorou  vstoupili  do minulosti. Nebyla  to procházka do příliš hluboké historie, ale co se týká vnitřních prožitků, útroby  budovy  nás na hodinu pohltily,  zcela umlčely a  přesunuly do naprosto  jiné dimenze. Začal pracovat adrenalin,   střídaly se pocity strachu a  vzrušení. Vlhké kamenné stěny domu,  částečně pokryté mechem, prorostlé břečťanem a jeho kořenovým systémem,  zůstaly  ve své  celé  výšce nedotčené. Uprostřed bývalých přízemních pokojů rostly  stromy a kapradí. Na mnoha místech byla odkryta shnilá dřevěná izolace, ze  zdí trčely  trámy. Do věží jsme  si nedovolili vystoupat. Bedlivě jsme  kontrolovali  každý  krok. Některé krby  zůstaly nedotčeny. Kdysi v nich hořel oheň. Hlavou se nám honily myšlenky, kdy stavba vznikla a  komu sloužila, proč  zanikla, jaké zde v různých  časech probíhaly  životy a  jak  je lidský  život, ať je jak chce dlouhý,  z hlediska  věčnosti pomíjivý… Žasli  jsme zároveň  nad  silami  přírody, která se velkolepé stavy  zmocnila.  Slovy těžko popsatelnou atmosféru umocnilo strašidelné  skřehotání ptáků,  létajících nad  budovou bez  střechy, s polorozpadlými věžičkami.

Až po dlouhém čase jsem vyhledala na naše  otázky  odpovědi.

Buchanan Castle - Skotsko 2019

Od   13. stol.  vlastnili okolní pozemky Buchananové. V 17. století  byl díky  jejich zadluženosti  postupně  majetek prodán.  Panství  i  s rodinným domem  koupil markýz z Montrose. Jeho syn se v roce 1707 stal  prvním vévodou z Montrose. Rodina Montrose obsadila stávající Buchanan Auld House. Stal se tak sídlem klanu Grahamů. Od roku 1724 byl dům  podstatně přestavěn a později byl vytvořen  i park, který  byl později využíván k dostihům, protože se majitelé zabývali chovem koní. Buchanan se stal vyhlášeným tréninkovým zařízením.

V roce 1852 Buchanan Auld House  zničil požár. Vévoda požádal  o pomoc významného  architekta, Williama Burna. Tento průkopník  baronského skotského  slohu navrhl ve stylu renesanční architektury novou  extravagantní stavbu se shlukem věžiček, zdobených vikýřů, stupňovitých štítů a  převislých nástěnných věží, vyčnívajících ze  zdí a s asymetrickými obytnými plochami. Velkolepý venkovský dům obdélníkového tvaru s menšími křídly a  se dvěma nádvořími byl postaven v letech 1852-1858  0,8 km od domu starého.Rodina Montrose zde bydlela do roku 1925.

V roce 1936  se z domu nakrátko stal hotel.  V tento čas  také  začalo  na pozemcích, rozprostírajících se pod zbytky starého Buchananova domu, který byl využíván jako cvičiště pro koně, vznikat  golfové hřiště. Plány obytné zástavby na panství zmařila druhá světová válka, během níž byl dům zrekvírován -  hrad byl nabídnut Britskému Červenému kříži a stal se čtvrtou  skotskou všeobecnou nemocnicí. Část  golfového hřiště v parku byla zorána a kolem samotného domu bylo postaveno velké množství vedlejších budov a oddělení.

V roce 1941 se Rudolf Hess, Hitlerova pravá ruka, rozhodl tajně vyjednat mírová jednání s Británií. Poté, co mu nad Skotskem  došlo palivo,  se při přistání padákem zranil a byl nedaleko  Glasgow zatčen. Odtud byl převezen na hrad Buchanan k dalšímu lékařskému ošetření. Za  tuhle tajnou misi se Hitler postaral o to, aby Hess strávil zbytek života  ve vězení. Ale zpět do Buchananu. Po uzavření nemocnice byla většina okolních budov prodána a přeměněna na obytné domy. Po válce budova krátce sloužila jako Armádní  škola.

Buchanan Castle - Skotsko 2019

V roce 1954 zemřel 6. vévoda a jeho syn  James se   stal  jeho  nástupcem. Pobýval v Jižní Africe. Aby se zabránilo placení daně z nemovitosti, byla v témže roce  na „hradě“ odstraněna střecha a  okrajové části Buchananu  byly zbourány. Zatím co  Golfový klub vzkvétá, dům zůstal otevřen živlům a zchátral. V zámecké zahradě a areálu byla následně postavena řada obytných budov.

V současnosti je Buchanan castle  památkově  chráněnou  budovou kategorie B,  patří tedy do  budov zvláštního architektonického nebo historického významu, které jsou významnými příklady konkrétního období, typu nebo stylu.
Taktéž patří  do rejstříku rizikových budov pro Skotsko, který  zaznamenává budovy historického  nebo národního architektonického významu, které jsou považovány za ohrožené.

Lehounká rebelie, spojená se silnými emocemi, zůstane v našich myslích nezapomenuta.

Pokračovali jsme k dalšímu,  neméně  atraktivnímu cíli, a to přímo do doupěte samotného ďábla.

Poděkování Ilči a Davidovi:-)
2019

Další články ze Skotska:

Falkirk Wheel

The Kelpies

Devil's Pulpit

uložit .gpx soubor (56.066, -4.472)
Poslední aktualizace: 17.12.2022
Autor: Agnes

Stirling

Příspěvky z okolí Buchanan Castle SKOTSKO

Devil's Pulpit - Ďáblova kazatelna - Finnich Glen SKOTSKO
Z tajemných ruin Buchanan Castle, nacházejících se nedaleko jezera Loch Lomond ve Skotsku, jsme se vrátili zpět do  reality. Popojeli jsme z tohoto  úžasného urbexu  6 km (jižně od obce  Drymen)   po  silnicích A811 a  A809   k další  zajímavé atrakci  s názvem  Finnich Glen. Vůbec  jsme netušili, co nás čeká. Možná jsme se spíše  přesunuli z jedné  mimoreality do jiné, protože i v těchto místech  jsme získali pocit něčeho …
Ten kraj už je blízko a já cestu znám, je bílá a jde skotskou plání, jde úbočím skal a lučinami tam, kde se nad Loch Lomond stín měkce sklání. To jsou počáteční slova skotské lidové písně Loch Lomond,…
West Highland way je nejstarší ale stále nejatraktivnější trek pro všechny walkery ve Skotsku. Její délka je 152 km / 95 mil. Stezka vede z předměstí Glasgow (Milngavie) kolem východních břehů nádherného jezera Lo…
Skotské jezero Loch Achray je sladkovodní jezero a leží mezi Loch Katrine a Loch Venachar v národním parku pohoří Trossachs. Svou rozlohou 6,6 x 1 km se řadí mezi nejmenší jezera, hluboké je 11…
Také jezero Loch Katrine je sladkovodní a leží v NP Trosschas, má rozlohu 13 x 1 km, hloubku 120 m a je zdrojem pitné vody pro Glasgow, kam je voda dopravována samospádem 40 km dlouhého vodního systému vybudovaném…
Letiště Glasgow (GLA) spadá pod město Glasgow, které leží ve státě Velká Británie.
Paisley - město, které je asi 13 km od Glasgow. Díky probíhající výstavbě je už s Glasgow spojeno. Jsou zde 4 železniční stanice, z nich je největší Gilmour Street Station. Tato stanice je v centru, pobl…
  Do Glasgowa Cenral Station jsem přijel v pondělí 23.11. 2009 krátce před desátou hodinou ranní vlakem z Manchesteru. Jelikož jsem měl hlad tak jsem nejdříve šel do nádražní restaurace The Arrol na traditional br…
Vrbová čajovna v Glasgow je dílem Reney Mac Intosche a je ukázkou čisté skotské secese
Největší město Skotska............................................................