Z Pardubic na Kunětickou horu

Tipy na výlet, Pardubicko

lupa

Konečně jsme se dočkali sobotního - a kupodivu slunného - rána ! Po dlouhé době vyjíždíme na "větší" výlet a tentokráte to bude hrad Kunětická hora a město Pardubice a jeho zámek. Ještě brzy za ranního kuropění nasedáme do Zlínského expresu a než stačíme sníst snídani, vyluštit si několik sudoku, přečíst pár kapitol knihy a pak si po té "námaze" i trochu zdřímnout ... je tu tunel bez "stropu" v Chocni a my vyjíždíme do roviny úrodného Polabí. Netrvá to dlouho a vystupujeme v Pardubicích.

cestou od zastávky k parkovišti

Zdejší opravdu nezaměnitelná architektura nádraží a přilehlého výškového hotelu - (vše obloženo červenými a černými kachličkami ) - a který tvoří k nízké budově odjezdové haly ostrý kontrast, je dílem arch.K. Řepy a K.Kalvody. Tito pánové předložili vítězný návrh projektu nového nádraží, protože to původní bylo na konci války poškozeno bombardováním. Realizace rozsáhlé stavby byla ukončena ale až roku 1958.

lupa

I my tu dnes můžeme obdivovat prostornou halu, která je zdobena mozaikou a i na začátku 21.století působí stále moderním dojmem. Na stěnách visí krásné černobílé fotografie, které lákají turisty k návštěvě památek i přírodních krás Pardubického kraje - ( ty původní, už poněkud "zastaralá" fota, byly r.2010 vyměněny za zbrusu novou kolekci snímků ) ... Jinak v nádražní hale najdeme množství stánků a restauraci. Většina kiosků nabízí k prodeji místní věhlasný perník a ani my neodoláme a kupujeme si jakýsi ten vzorek na cestu.Možná by vás zajímalo, ZAČ JE V PARDUBICÍCH PERNÍK ? Tak tedy : ten nejlevnější pořídíte za "bůra", ale pokud máte v kapse otylejší peněženku, můžete si koupit třeba perníkový vláček i s vagónkem za 850 kč !!

My se ještě stavujeme v nádražní restauraci na colu - mají tu bohatou nabídku snídaní - a pak zakoupit lístky na MHD a nástup do busu č.16, který nás zaveze až téměř k samotnému hradu. Za námi sedí pan učitel s dětmi. Taky jedou tak jako my na hrad a děcka začínají debatu o hororových filmech. Na to, že jsou ještě nezletilé, tak mají velmi vstřícné rodiče, kteří jim umožňují shlédnutí takových hrůz, u kterých se klepu strachem dokonce i já ... Jedno dítko se chválí, že nejstrašnější horror, který vidělo, se jmenoval "30 dní dlouhá noc" a pan učitel odvětí, že on viděl akorát " 30 případů majora Zemana". Pak dodává, že jeden z dílů byl vlastně jakýmsi prvním komunistickým hororem - jistě jej všichni dobře znáte - jmenoval se " Studna"...

první pohled na Kunětickou horu
lupa

Vystupujeme na zastávce Kunětická hora, kde vidíme několik restaurací a procházíme okolo ohrad se zvířátky - děti zde mohou obdivovat třeba pštrosy, bizony či jinou exotickou havěť. Za parkovištěm a velkou loukou poprvé vidíme siluetu hradní polozříceniny. Kunětická hora se vypíná na vyvřelé čedičové kupě a se svými asi 302 metry je podobně jako hrad Trosky neodmyslitelnou dominantou české krajiny - tady v okolí Pardubic ale už žádný jiný kopec není ! Jižní stěnu 82 m vysokého hradního vrchu tvoří vysoké skalnaté stěny. Ty ale nejsou přírodního původu - býval tu totiž až do začátku 20.století v provozu veliký lom, který málem zůsobil definitivní zánik krásné hradní zříceniny.

Hrad si ale prožil těch zániků v minulosti hned několik : ten úplně nejstarší hrad na temeni kopce zanikl v husitských válkách. Na jeho ruinách si pak kališnický hejtman Diviš Bořek z Miletínka vystavěl hrad nový. O něco později ho nový vlastník - král Jiří z Poděbrad přepsal svým synům. R.1491 ho zakoupil Vilém z Pernštejna a započal s jeho velkorysou přestavbou a mohutným opevněním. Pernštejnové si ale pak za své hlavní sídlo zvolili vodní hrad v Pardubicích a Kunětická hora skončila v rukách arciknížete Maxmiliána. Hrad později ztratil veškerý význam, byl dobyt Švédy a od roku 1681 byl už pustý. No pustý - jak se to vezme, funkční na hradě zůstala kaple sv.Kateřiny a malá kaplička sv.Barbory a trvale zde v pozdějších časech bydlel správce lomu. Jeho činnost byla naštěstí ukončena těsně před totální likvidací hradu a od 2.pol. 19 století se započalo s opravami a rekonstrukcí hradní zříceniny, která v podstatě trvá dodnes... ( Zajímavostí je, že plány na přestavbu ruin zhotovil sám věhlasný Dušan Jurkovič, ale k jejich realizaci došlo jen zčásti ...)

areál bývalého lomu
lupa

My se necháme od parkoviště vést červenou značkou, která nás záhy po chodníku provádí skrze "džungli" pod skalnatými jižními svahy. Pak přicházíme ke schodišti a zanedlouho stojíme pod hradním palácem, z jehož nároží trčí skoro 35 m vysoká Čertova věž. Atmosféru jako z pohádky doplňují hejna havranovitých ptáků, které s děsivým krákoráním stále krouží kolem hradní věže. Ve výklencích a ve vypadaném zdivu tu mají ptáci své domovy.

Jen krátce si shora obhlédneme bývalý dělostřelecký bastion, který prochází rekonstrukcí a pak už se vydáváme k opravené hradí studni a mezi hradbami hlavní branou na nádvoří hradu. Po zakoupení vstupenek pak individuální prohlídka hradního areálu - v každou celou hodinu ale v přízemí trosek starého paláce průvodce odvykládá historii hradních ruin pro všechny, kteří se nezaleknou nových informací ...

Nás dva přichází před vlastní prohlídkou přivítat pomocník kastelána - malá a strašně hubená kočička. Napřed si procházíme rytířský sál s portréty a nádhernou sklípkovou klenbou stropu - je to ale jen imitace té původní... Pak po schodech do podzemí na prohlídku archeologické expozice. V přízemí starého paláce, který je sice zastřešený, ale z něhož zůstaly jen obvodové zdi, nás čeká překvapení v podobě "největšího létajícího draka v celých Čechách " !!

výhledy v džungli na hrad
lupa

Následuje prohlídka hradního paláce - v interiérech expozice Zločin a trest v českých dějinách, honitba a výstavka starých pohlednic hradu. Při stoupání po schodech k vrcholu hradní věže, ze které je hezký kruhový rozhled, můžeme ještě vidět expozici " Vesele o neveselých novodobých stavebních výtvorech v okolí Kunětické hory".

Pak už návrat dolů na nádvoří a svačinka, o kterou se podělíme i s tou převelice hladovou kočičkou. Zpět po silničce k parkovišti a na rozcestí si vybíráme zelenou značku, která schází lesem k Perníkové chaloupce. No máme - li přiznat pravdu, čekali jsme trochu "pohádkovější" objekt. Slogan, který vyzývá všechny, kdo mají rádi pohádky, aby navštívili její interiéry ale není možno naplnit : ani my a ani jedna rodinka s malými dětmi se dneska dovnitř nedostane, protože prý mají naobjednávané zájezdy... Holt na obyčejné turisty se tu kašle !!

Jsme trochu naštvaní a tak si od sličné zmrzlinářky ani nekupujeme zmrzlinku a pokračujeme po zelené značce do obce Ráby. Z ní máme při pohledu zpět hezké výhledy na hrad Kunětickou horu. Pokračujeme do středu obce, kde stojí velký dav domorodců ve svátečním a čeká na autobus. Zařazujeme se na konec fronty, přijíždí patrový luxusní bus - tento na naši linku opravdu nevypadá - a od domorodé krasavice se dozvídáme, že tento je veze na zájezd do Prahy ... Však ona tu taky u kapličky žádná zastávka busu není - ta je až o kousek dál u místní hospůdky, která je ale zavřená a visí na ní "omluvný"nápis : Dnes zavřeno - propíjím bohatství ...

Za chvilku ale jede už ten náš spoj a bere nás do centra města Pardubic ...

Snídali jsme ve vlaku, svačinu jsme si nesli sebou a na oběd jsme se plánovali zastavit až v historickém centru Pardubic...

Hrad Kunětická hora, prohlídka i výhledy byly velkým zážitkem a k tomu všemu nám navíc ještě přálo počasí - dneska byl nádherný květnový den !!

Nevšimli jsme si, kolik platí za prohlídku hradu důchodci či děti - na dospělou osobu byla prohlídka paláce a věže - ( bez hradní kaple, za tu se platí zvlášť ) - za 70 korun ...