Ostrov Menorca a její majáky

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Jsme na dovolené na Menorce a touláme se převážně podle pobřeží po trase Camí de Cavalls. Za týden jsme viděli čtyři majáky. Na ostrově jich je však šest.

Menorca je ostrov ve Středozemním moři, kde je poměrně velký lodní provoz. Musí ho být proto ze všech stran vidět. K tomu účelu bylo vybudováno šest majáků, resp. sedm, ale jeden Sant Carles z r. 1852 u Mahonu r. 1917 zbourali, protože překážel ve vojenském objektu. Část toho, co se nechalo použít, se využilo při stavbě právě stavěného majáku ve Favaritxu.
Na nejsevernějším výběžku přibližně ve střední části ostrova u města Sanisera, které zde založili Římané, je nejstarší maják Cavalleria. V průběhu 14. až 19. století v těchto místech ztroskotalo snad až 700 lodí, nejvíce během 18. a 19. století. Proto bylo rozhodnuto zde r. 1857 postavit maják. Až do 80. let minulého století se ke světlu využíval petrolej. Majáková věž je vysoká 15 m, vlastní maják se nachází ve výšce 94 m. Dvě bílá světla blikají každých deset sekund. Je to vidět ze vzdálenosti až 48 km. Nechá se k němu odbočit z 5. části okružní trasy Camí de Cavalls, která vede z Cala Tirant na západ do Binimel·là. U něj jsme se byli podívat při našem prvním výletu na ostrově. U tohoto majáku je v samotném domku otevřeno občerstvení. Toalety jsou přístupné přímo v budově pod věží s majákem.
Maják Favàritx je na severovýchodním pobřeží u stejnojmenné obce, severně od hlavního města Mahon. Je to první betonová stavba na Baleárských ostrovech. Důvodem jeho vybudování byly katastrofy r. 1916 a 1910. Stavba trvala od r. 1917 do r. 1922. Na jeho stavbu byl použit materiál z právě zbouraného majáku Sant Carles, který stál na pobřeží směrem na jihovýchod. Majáková věž je bílá s černým spirálovým páskem. Je vysoká 28 m, vlastní maják se nachází ve výšce 47 m. Po 15 sekundách vždy dvakrát zabliká. Je to vidět ze vzdálenosti až 39 km. R. 1974 byl elektrifikován. Téměř u něj končí 2. a začíná 3. část okružní trasy Camí de Cavalls. My jsme se tam zastavili při našem druhém výletu.
Na malém ostrůvku Illa de l'Aire v blízkosti nejjižnějšího místa ostrova na jih od hlavního města Mahon je od r. 1860 maják Illa de l'Aire. Majáková věž s černými a bílými pásy je vysoká 38 m, vlastní maják se nachází ve výšce 53 m a bliká každých 5 sekund. Je to vidět ze vzdálenosti 33 km. K tomuto majáku se pěšky nedostanete, snad je vidět z Punta Prima, kde končí 18. a začíná 19. část okružní trasy Camí de Cavalls. Ostrov je pro veřejnost uzavřen, protože tam žijí zvláštní chráněné druhy ještěrek.
Na jihozápadním cípu Menorky v Cala'n Bosch, 9 km na jih od Ciutadelly, je maják Cap d'Artrutx z r. 1859. Věž byla zvýšena r. 1969 a vymalována černými a bílými pásy. Je 34 metrů vysoká, vlastní maják se nachází ve výšce 45 m, každých 10 sekund se 3x bíle zableskne. Je to vidět ze vzdálenosti až 35 km. R. 1980 byl maják zautomatizován a ubytovací zařízení je využíváno jako restaurace. R. 2005 se maják stal registrovaným historickým místem, protože byl prohlášen za Španělské historické dědictví. U majáku končí 11. a začíná 12. část okružní trasy Camí de Cavalls. U tohoto majáku jsme nebyli. Podařilo se nám ho však v dálce zahlédnout z pláže Son Xoriguer při našem čtvrtém výletu.
Maják Ciutadella, zvaný také Sa Farola označuje vstup do starého přístavu v západní části města Ciutadella. Stavba byla dokončena r. 1863, pak však byla upravována. R. 1979 bylo na věž přidáno další patro. Věž s vertikálními černými a bílými pruhy je 13 m vysoká, vlastní maják se nachází ve výšce 21 m, každých 6 sekund se bledě zableskne. Je to vidět ze vzdálenosti až 26 km. I tento maják byl r. 2005 prohlášen za Španělské historické dědictví a stal registrovaným historickým místem. Okolo něj vede 10. část okružní trasy Camí de Cavalls, která vede z Punta Nati na jihozápad. To byla naše třetí trasa na ostrově.
Poslední maják Punta Nati leží na severozápadním okraji ostrova. Jeho stavba byla započata 1. září 1913 a trvala 14 měsíců. Maják tvoří dvě samostatné obdélníkové budovy spojené 19 m vysokou šestihrannou věží. Vlastní maják je ve výši 42 m. Po 20 sekundách vždy 3x zabliká. Je to vidět do vzdálenosti až 33 km. Maják má okolo sebe kamennou zeď s uzamčenými dřevěnými vrátky. V okolí jsou staré pevnosti – ty jsou volně přístupné. Necelý kilometr od majáku končí 9. a začíná 10. část okružní trasy Camí de Cavalls. My jsme tudy procházeli při našem třetím výletu na ostrově.

Možnost občerstvení je u majáků Cavalleria na severu a Cap d'Artrutx na jihozápadě. Jen bohužel nevím, zda celoročně nebo pouze v sezoně. Rozhodně bude lepší vzít si s sebou nějaké jídlo a pití.

Ze šesti majáků jsme viděli čtyři. Asi nejvíc se mi líbil maják Cavalleria na nejsevernějším výběžku, který jsme navštívili jako první. Je tam i zajímavé okolí a krásné výhledy. U majáku Favàritx na severovýchodním pobřeží jsou zase nádherné útesy.

Ostrov je malý, majáky se nechají objet i autem. Za den se to nechá určitě zvládnout. Nechá se zajet až téměř k nim. Nejdál je to z parkoviště k majáku Punta Nati – ale stále je to jen cca 1 km.
Poslední aktualizace: 25.2.2018
Ostrov Menorca a její majáky na mapě

Příspěvky z okolí Ostrov Menorca a její majáky

Ostrov Menorca - historie, zajímavosti a možnosti turistiky
Ostrov Menorca se rozkládá v západní části Středozemního moře,…
Když jsme si objednávali zájezd na Menorcu, tak projití právě této trasy pro nás bylo velkým lákadlem. Camí de Cavalls je starobylá 186 km…
Máme rádi moře, rádi se koupeme, ale nedovedu si představit prožít týden u…
Monte Toro ( El Toro, 358 m.n.m.) se nachází skoro ve středu ostr…
Když jsme se vraceli z našeho pátého výletu, zavezl nás průvodce…
Dalo by se možná i říci, že se jedná o velký rekreační komplex s…
Hospůdka na okraji letoviska Cala Tirant nám nabídla příjemné pos…
Pohled na nekonečnou tmavomodrou hladinu Středozemního moře pod l…
Pláže, příroda, památky, gastronomie, zábava...Už léta patří Balá…
Autobus se dokodrcal na parkoviště u Binimel-lá a po projití krát…