Les Království

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Naše společná cesta začíná na konci dálnice D11 u Hradce Králové a dále pokračujeme na Smiřice, Jaroměř, Kuks. Za Chostníkovo Hradištěm odbočíme doleva na Dvůr Králové nad Labem. Ve Dvoře Králové na prvním kruhovém objezdu odbočíme na prvním výjezdu a dále pokračujeme rovně a čtvrté odbočce do leva odbočíme a směřujeme na Hostiné. Po necelých 5 kilometrech opět odbočíme doleva na Bílou Třemešnou.po přibližně 500 metrech nás čeká přehrada, po které přejedeme a na druhém "břehu" jsou parkoviště, kde můžeme odstavit náš automobil.

Foto: Tanathos

Les Království je údolní přehradní nádrž na řece Labi vystavěná v roce 1920. Leží u samoty Tešnov v katastrálním území Bílá Třemešná, 4 km proti proudu od města Dvůr Králové nad Labem, v úzkém údolí, jež prochází Kocléřovským hřbetem. Na levém břehu ji lemuje rozsáhlý lesní komplex Království, zbytek starého hraničního hvozdu, po němž získala přehrada své jméno. Přehrada je v českých poměrech neobvyklá svým vysoce estetickým stavebním provedením. V současnosti je díky své jedinečnosti vyhledávaným cílem turistů. Od 3. září 1958 je přehrada i s elektrárnou zapsána jako nemovitá památka, od roku 1964 je národní technickou památkou, od 1. července 2010 je národní kulturní památkou.

Po ničivé povodni z roku 1897, která zasáhla údolí Labe až po Pardubice, bylo rozhodnuto o výstavbě dvou vodních děl, jež by přívalové vody zadržely – přehrad Labská (u Špindlerova Mlýna) a Tešnovská (dnešní přehrada Les Království). Podklady pro stavební projekt začalo roku 1903 připravovat Technické oddělení pro úpravu řek v Praze, vedené stavebním radou Ing. Josefem Plickou. Stavba proběhla v letech 1910–1920 (zdržení způsobila první světová válka). Stavební část provedla firma J. V. Velflík a strojní zařízení dodala firma Fanta a Jireš (obě společnosti rovněž z Prahy). Náklady na stavbu přehrady činily 4,7 milionu rakouských korun. Po dokončení výstavby šlo o největší vodní nádrž v tehdejší Česko­slovenské republice.

Technické parametry
Hráz je gravitační oblouková, zděná z královédvorského pískovce. Šířka hráze v základu je 37 metrů a v koruně 7,2 m. Délka hráze v koruně je 218 metrů. Maximální výška hráze je 41,1 m, hloubka u hráze je asi 28 metrů. Nádrž je při zásobním objemu dlouhá 5,1 km a maximální zatopená plocha činí 85 hektarů (v běžném provozu 58,6 ha). Součástí přehrady byla od roku 1923 i vodní elektrárna o výkonu 2×600 kW. V roce 2005 byly vyměněny turbíny, nový výkon 2120 kW. Po koruně hráze vede silnice místního významu.

Stavební provedení
Celý soubor staveb je pojednán v romantizujícím, pseudogotickém duchu. Samotná koruna hráze je doplněna dvěma branami ozdobnými věžičkami. Domek hrázného, stojící opodál na pravém břehu, připomíná malý kamenný hrad s dominantní věží s cimbuřím.

U parkoviště je malé občersvení kde s trochou schovívavosti se i dá najíst.

Je zde krásná krajina a pro zkušené hráče je zde i stavba, jenž každý hráč Warcraftu zná.

Parkovné se neplatí a prohlídka nádrže je taktéž zdarma.

Poslední aktualizace: 9.4.2017
Les Království na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Les Království

Vodná nádrž Les Království
Priehradná vodná nádrž na rieke Labe Les Království neďaleko Dvora Králové…
Navštívít tuto krásnou památku jsme se chystali už…
Údolní nádrž Les Království
Soutěž 3 body
Údolní nádrž Les Království, postavená na horním toku Labe, 6 km proti…
V roce 1923 byla na Labi dostavěna a uvedena do provozu vodní elektrárna…
Údolní nádrž Les Království se nachází na Labi asi 6km západně od centra…
Pokud navštívíte Dvůr Králové a také zdejší ZOO, vydejte se potom směrem…
Vydáváme se jen kousek od Dvora Králové do obce Bílá Třemešná, na jejímž…
Les Království je vodní nádrž na Labi, která byla postavená roku…
                                    Les Království 1.9.2019 Jedem…
V letech 1910 až 1919 byla na Labi nedaleko města Bílá Třemešná postavena Přehrada Les Království. Přehrada je známá též pod jménem…
Vrch Zvičina, to je taková jedna podkrkonošská klasika. Snadno…
Bílá Třemešná - první písemná zpráva o obci pochází z roku 1238. Kroku…
ZOO - Dvůr Králové
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400…
Naše společná cesta začíná na Exitu 84 dálnice D11. Odtud směř…
Vydáváme se do Dvora Králové nad Labem, nedaleko Hradce Králové, směrem na…
Do Dvora Králové jsme přicestovali vlakem a před nádražím naskočili do…
Zoologická záhrada s viac ako 60 ročnou tradíciou Dvůr Králove nad Labem…
V ZOO ve Dvoře Králové se můžeme podívat nejen na zvířátka. Od roku 1983…
Čertovy hrady
Čertovy hrady jsou Krásnou přírodní památkou nedaleko Dvora…
Karolinina vyhlídka v Lese Království
Karolininu vyhlídku najdete na Kocléřovském hřbetu v Lese Království…
Původně románský děkanský kostel sv. Jana Křtitele je doložen již ve druhé čtvrtině 13. století což dokládají základy apsidy a části zdiva. V…
Naše cesta směřuje do města, které je známo zejména díky ZOO se safari, tedy do východních Čech, do Dvora Králové nad Labem. První…
Mariánský sloup na náměstí T. G. Masaryka je zřejmě nejvýznamnější volně stojící plastikou ve městě. Sloup byl postaven sochařem…
Dvůr Králové nad Labem - nám.T.G.Masaryka, soubor památek
Náměstí T. G. Masaryka - přirozené centrum města. Náměstí má tvar…
Je pravda, že s mojí Věrkou máme rádi především výtvory přírody a…
Dřevěný kostel stával v prostoru na dnešním Dolním předměstí již kolem roku 1500. Později byl kostel pro zchátralost stržen a v roce…
Míříme k nejvyššímu vrcholu Podkrkonoší a místu dalekých rozhledů, kterým…
Historie chaty na vrcholu Zvičiny spadá do roku 1891, kdy zde majitel…
Naše cesta směřuje do nejvýchodnější části Zvičinského hřbetu, do lesního…