Hutka – dřevěný pravoslavný kostel Narození Přesvaté Bohorodičky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, zastavit se v historicky zajímavých městech, ale také chceme vidět co nejvíc zdejších typických dřevěných kostelíků. Právě v okolí cesty z Bardějova do Svidníku je jich hned několik.

Tato vesnice leží v Nízkých Beskydech, přímo na trase BardějovSvidník. První písemná zmínka o obci je z roku 1588.

Zdejší kostelík není přímo u hlavní silnice, žlutá cedulka na elektrickém sloupu vás tam nasměruje. První řecko-katolický kostel sv. Kosma a Damiána zde byl postaven ke konci 18. století. Po požáru r. 1915 si o 8 let později - r. 1923 postavili tento druhý kostel a zasvětili ho Narození Přesvaté Bohorodičky. R. 2000 byl předán pravoslavné církvi.

Je to jednoduchá jednodílná srubová stavba na kamenné podezdívce, nad předsíní je hlavní věž sloupové konstrukce – zvonice se dvěma zvony (nejstarší je z 18. století), nad chrámovou lodí a svatyní jsou malinké věžičky. Všechny věže jsou zakončeny cibulkou s křížem. Vchod je umístěn na západní straně kostela.

Ikonostas v kostele chybí. Místo něho jsou zde tři samostatné ikony z různého časového období. Nejstarší je ikona Krista Učitele, nejmladší je Bohorodička Hodigitrie. Trojici doplňuje ikona Narození Přesvaté Bohorodičky.

My jsme se zde zastavili pouze kvůli dřevěnému kostelíku, nejedli jsme zde, ani nespali.

Trochu nás mrzelo, že na kostele nebylo napsáno nic o jeho historii. Naštěstí jsem si před odjezdem vše vytiskla, tak jsme čerpali informace z vlastních zásob.

Kostel byl zavřený, nebyla ani možnost kontaktovat někoho, kdo by nám ho otevřel. Takže byla jen možnost ho obejít.

Poslední aktualizace: 22.9.2015
Hutka – dřevěný pravoslavný kostel Narození Přesvaté Bohorodičky na mapě

Příspěvky z okolí Hutka – dřevěný pravoslavný kostel Narození Přesvaté Bohorodičky

Varadka - dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Na začátku 20. století působilo na území Slovenska 130 lázní. Dnes jich…
Je druhým nejvyšším vrcholem Bílých Karpat a nejvyšším vrcholem podcelku…
Zrúcanina hradu nazývaného aj Makovica,ktorý leží na zalesnenom kopci…
Schronisko Hajstra (czarny bocian) znajdujące się w Hucie Polańskiej funkcjonuje od 1996 roku.…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Nielen notoricky známe Vysoké a Nízke Tatry, či Veľká a  Malá Fatra, ale…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bardejovské Kúpele sa nachádzajú na severo–východe Slovenska, v N…
První zmínka je z roku 1247.Od 15 století pravidelné léčebné koupele…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa…
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bardejovské kúpele ležia na severe Východného Slovenska a sú znám…
Vesnice Ladomirová se nachází na severu Slovenska, asi pět kilometrů severozápadně od Svidníka. První písemná zp…
Historie chrámu je spojená nerozlučně s historií města. 1. písemná zpráva o existenci kostela pochází z roku 1247, z listu krále…