Varadka - dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, zastavit se v historicky zajímavých městech, ale také chceme vidět co nejvíc zdejších typických dřevěných kostelíků. Právě v okolí cesty z Bardějova do Svidníku je jich hned několik.

Tato vesnice leží jen kousek od trasy Bardějov – Svidník. V Nižné Poliance je nutno dávat pozor na odbočku vlevo směr Varadka, Vyšná Polianka. Je to jen kousek od hranic s Polskem. První písemná zmínka jez roku 1470.

Mezi nejvzácnější zdejší památky patří pravoslavný dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky (Panny Marie Růžencové). Stojí na mírném návrší téměř u silnice, takže nelze přehlédnout. Dřevěný řeckokatolický kostel zde stál již od 2. poloviny 18. století. Existují dvě verze o jeho zániku. Podle jedné verze se nepoužíval již r. 1827, podle druhé byl zničen během první světové války. Je zvláštní, že se nejedná o příliš starou historii, ale přesto se nenechá ověřit pravá skutečnost. Dost možná, že se přestal používat a chátral a za války došlo už k úplnému zničení, ale to se já jen domnívám. Současný kostel byl na stejném místě postaven r. 1924 opět jako řeckokatolický, až r. 2000 byl předán pravoslavné církvi.

Je to jednoduchá dvoudílná stavba na kamenných základech. Uvnitř jsou tradiční tři prostory (předsíň – babinec, chrámová loď a svatyně) s poměrně vysokými okny, nad každou je věž s křížem. V nejvyšší věži jsou tři zvony. Zvláštností tohoto kostela jsou dva vchody – jeden je do předsíně, druhý je z boku do lodě.

Ikonostas má tři řady, carské dveře jsou ozdobeny ikonami evangelistů , ve třetí řadě jsou ikony apoštolů. Kostel patří mezi národní Kulturní památky.

Do obce jsme jen na chvilku zajeli, nespali jsme zde, ani nejedli.

Trochu nás mrzelo, že na kostele nebylo napsáno nic o jeho historii. Naštěstí jsem si před odjezdem vše vytiskla, tak jsme čerpali informace z vlastních zásob.

Kostel byl zavřený, nebyla ani možnost kontaktovat někoho, kdo by nám ho otevřel. Takže byla jen možnost ho obejít.

Poslední aktualizace: 22.9.2015
Varadka - dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky na mapě

Příspěvky z okolí Varadka - dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky

Jedlinka - dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany panny Marie
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Na začátku 20. století působilo na území Slovenska 130 lázní. Dnes jich…
Je druhým nejvyšším vrcholem Bílých Karpat a nejvyšším vrcholem podcelku…
Zrúcanina hradu nazývaného aj Makovica,ktorý leží na zalesnenom kopci…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bardejovské Kúpele sa nachádzajú na severo–východe Slovenska, v N…
První zmínka je z roku 1247.Od 15 století pravidelné léčebné koupele…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa…
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Půl tisíciletí stojí v hervartovských v kopcích na půl cestě mezi …
Nejschůdnější přechod, 502 m, v pohraničním hřebenu karpatského oblouku, …
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Jdeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji napláno…