Hunkovce – dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrady, zámky i dřevěné kostelíky. Právě zde v Nízkých Beskydech v okolí města Svidník je dřevěných kostelíků poměrně dost.

Obec je na hlavní trase ze Svidníka k Dukelskému průsmyku, zhruba uprostřed této trasy. První písemná zmínka je z r. 1548, kdy byl součástí panství Makovica.

Nejcennější památkou je v centru obce dřevěný kostel z konce 18. století. Je to tříprostorový objekt na nízké kamenné podezdívce, která vyrovnána lehce svažitý terén. Nad babincem je samostatná vysoká věž - zvonice, která je malou stříškou spojena se stavbou. Tato stříška opticky rozděluje boční stěny chrámové lodě, takže z vnějšího pohledu působí jako patrová. Nejnižší místností je svatyně. Všechny tři střechy jsou zakončeny makovicemi s cibulkou a křížem. Vše je pokryto šindelem. Zajímavá je modrá barva na věžičkách. Okolo kostela dřív bylo dřevěné oplocení. Z něho se nyní dochovala jen vstupní branka se šindelovou stříškou. Kostel je uprostřed hřbitova. Všechno stíní několik vzrostlých lip.

R. 1922 byl kostel opraven a r. 1935 měl být prodán do Čech – do Ústí n ad Orlicí. K rozebrání a přestěhování však nedošlo. Oltář byl přestěhován do nedalekého zděného kostela, který byl postaven r. 1931, vzácné ikony jsou již od r. 1906 součástí sbírky Šarišského muzea v Bardějově. Za 2. světové války byl kostel poničen, ale po válce znovu opraven. Zvony však navráceny nebyly. V r. 2010 v rámci projektu Záchrana dřevěných chrámů na Mezinárodní dřevěné cestě byl kostel zvenku celý opraven. Veřejnosti je nepřístupný, ale byli jsme rádi, že jsme se zastavili. Je moc hezký.

My jsme se zde zastavili jen se podívat na dřevěný kostelík, nejedli jsme zde, ani nespali.

Kostel téměř uprostřed hřbitova mezi lípami vypadá moc hezky. Jen byl skoro problém ho vyfotit. A ty modré proužky na věžičkách jsou skutečně skvělé.

U vchodu na hřbitov je umístěna mapa dřevěných kostelíků na Slovensku s krátkým povídáním i o tomto kostele. Je tedy znát, že jsou na svůl kostelík patřičně pyšní. Viděli jsme zde řadu kostelíků, ale někde jsme se nedozvěděli ani komu je kostel zasvěcen.

Poslední aktualizace: 7.10.2015
Hunkovce – dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky na mapě

Příspěvky z okolí Hunkovce – dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky

Krajné Čierno – dřevěný řeckokatolický kostel svatého Basila Velikého
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsm…
Vesnice Ladomirová se nachází na severu Slovenska, asi pět kilometrů severozápadně od Svidníka. První písemná zp…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bodružal je slovenská vesnice v okrese Svidník, v severní části Nízkých Beskyd. Nachází se 12 km severovýchodně …
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Dukelský priesmyk je priesmyk v severnej časti Laboreckej…
Nejschůdnější přechod, 502 m, v pohraničním hřebenu karpatského oblouku, …
Jdeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji napláno…
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa…