Hohenschwangau - zámek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Jedeme na zájezd do Bavorska na prohlídku pohádkově krásných zámků, kde žil nebo které postavil bavorský král Ludvík II. V obci Hohenschwangau jsou hned dva - Hohenschwangau a Neuschwanstein.

Zámek Hohenschwangau leží kousek nad jezerem Alpsee nad stejnojmennou obcí. Je to na jihu Bavorska, jen kousek od hranic s Rakouskem, v blízkosti dálnice A7, ze které se odbočuje na obec Füssen, odkud je to k zámku už jen asi 5 km.

Současným vlastníkem zámku je Fond vyrovnání rodu Wittelsbachů (Ludvík II. patřil do tohoto šlechtického rodu). Dne 6. listopadu 2005 se do zámku dostali zloději, po schodech pro služebnictvo se dostali až do 1. patra, kde z jednoho salonku ukradli okolo 100 vyznamenání, které patřili rodině Wittelsbachů. Způsobili tak škodu více než 10 tisíc Euro. I když se spustil alarm, zloděje se chytit nepodařilo.

První písemná zmínka o zdejším hradu je z 12. století, vybudovali ho šlechtici ze Schwangau. V 16. století vymřeli, hrad nikdo nevlastnil a postupně chátral.

Zříceninu získal Maxmilián II. (otec Ludvíka II.) jako korunní princ. R. 1832 ji přestavěl na zámek v novogotickém slohu s mnoha věžemi. Nábytek pořídil ve stylu biedermeiera a je stále součástí vnitřního vybavení. První patro zámku patřilo královně, matce Ludvíka II. Ve druhém patře měl svoji pracovnu a ložnici král. Je zde řada dalších sálů – sál hrdinů, rytířský sál, Welfův salon, Authariho salon, Hohenštaufský salon a Tassův salon. Nástěnné malby řady těchto salonů připomínají dávnou minulost původního hradu. Podle legendy zde na Labutím kopci (Schwan = labuť) údajně žil i hrdina legendy Lohengrin. Proto je jeden sál vyzdoben i výjevy z této legendy.

Zámek byl letním sídlem královské rodiny, kde část svého dětství prožil i Ludvík II.. Zde se také seznámil s legendou o Lohengrinovi, kterou si velmi oblíbil. Tuto legendu ztvárnil ve své opeře hudební skladatel Richard Wagner. Když ji v r. 1861 Ludvík II. poprvé uviděl v provedení mnichovské dvorní opery, byl nadšen a Wagnera si velmi oblíbil. Proto byl r. 1865 pozván na tento zámek.

Zámek se později stal i sídlem mladého bavorského krále Ludvíka II., který si splnil své dětské přání a na protějším kopci si nechal postavit vysněný pohádkový zámek Neuschwanstein. Z balkonu pak pozoroval dalekohledem, jak probíhají stavební práce. I tento dalekohled se dochoval u okna, odkud je na zámek vidět.

Nocleh se snídaní jsme měli zajištěn v hotelu Atlas Sport v Garmisch-Partenkirchenu. Ubytování bylo bezvadné, pokoje velké, každý pokoj měl vlastní sociální zařízení, televizi. Snídaně byla formou švédských stolů a byla skutečně bohatá.

Občerstvit se je také možné v obci pod zámkem, kde je řada kaváren i restaurací.

Zámek je nádherný, to se musí nechat a určitě stojí za prohlídku. Jenže bohužel není nafukovací a zájemců o prohlídku je moc. My tam byli v dubnu, přijeli jsme tam v 10 hodin, ve frontě na lístky jsme čekali asi půl hodiny, ale na prohlídku jsme se dostali až ve 12,45 hodin. V sezoně je to prý výrazně horší. Takže je nutno počítat s delší čekací dobou.

Ve městě je několik parkovišť, takže problém s parkováním by asi být neměl ani v sezóně. Kolik je v obci veřejných WC, to nevím. My parkovali až na velkém parkovišti skoro u jezera. Blízko bylo placené WC. Nahoře u zámku je však WC zdarma.

Vstupenky do zámku se neprodávají na zámku, ale zhruba uprostřed obce. Při hlavní silnici je informační středisko a pokladna. Je možno zakoupit si za 12 Euro lístek pouze na tento zámek, nechá se koupit lehce finančně zvýhodněný lístek na oba zámky v obci, tj. i na zámek Neuschwanstein nebo na oba zámky a muzeum. Senioři od 65 let, studenti a děti mají na vstupném malou slevu.

Pro nás Čechy je příjemné, že se vás při nákupu vstupenek ptají, v jakém jazyce chcete mít průvodce. Pak při vstupu do zámku dostanete audio-průvodce, kde je nastavena čeština. V interiéru zámku je zakázáno fotografování.

Za hezkého počasí určitě musí být hezká procházka okolo jezera Aplsee, bohužel nám celý den drobně pršelo a viditelnost byla hodně špatná. Po jedné straně jezera dokonce vede cyklostezka.

Pěšky se nechá obejít o kousek vzdálenější jezero Schwansee.

Za prohlídku určitě stojí i zhruba 5 km vzdálená obec Flüssen se zajímavým historickým centrem. My jsme to bohužel nestačili.

Poslední aktualizace: 24.4.2016
Hohenschwangau - zámek na mapě

Příspěvky z okolí Hohenschwangau - zámek

Neuschwanstein
Neuschwanstein je velkolepý zámek, umístěný na vysokém skalnatém vrchu v…
  Už je to letos 10 let, takže nejvyšší čas vzpomenout si na…
Zámok Hohenschwangau leží na zalesnenom kopci v mestečku Schwanga…
Zámek Neuschwanstein, označovaný jako "pohádkový zámek", se nachází v…
Krásny, romantický zámok týčiaci sa na strmej skale, vysoko nad j…
Jedním z mnoha mých cestovatelských přání  bylo spatřit pohádkový …
Jedeme na zájezd do Bavorska na prohlídku pohádkově krásných zámků, kde ži…
Popelčin pohádkový zámek . Zámek patří k nejznámějším a…
Pokud by byla uspořádána soutěž, který zámek z tisíců hradů a zámků na světě se nejvíce podobá pohádkovým představám, určitě by…
Most Marienbrucke se nachází v Německu nedaleko zámku Neuschwanstein 91 m nad roklí Pollat. Nechal ho vybudovat král Maxmilián II v…
Zámek Hohenschwangau leží v blízkosti jezer Schwansee a Alpsee. Byl oblíbeným rodinným sídlem bavorského krále Maxmiliána II, který…
Výrazný vrchol ve skupině Ammergauer Alpen v pohoří Wettersteingebirge na hranici mezi Německem a Rakouskem. Jak se praví v jednom propagačním…
Můžu si odškrtnout další splněný cíl mých cest. Viděla jsem zámek…
Füssen - mesto ležiace  vysoko v podhorí Álp pri jazere Forggense…
S naší oblíbenou cestovkou jsme se na jaře 2016 vydali na výlet na jih…
LECHFALL - vodopády na řece Lech nedaleko Füsenu jsou zhruba 12 m Vysoké…
 Brána do Tyrolska – tak se plným právem nazývá oblast přírodního…
Na skalnatém kopci, nad důležitou obchodní cestou vedoucí přes alpský…
Visutý most Hinghline179 sa nachádza neďaleko mesta Reutte a spáj…
Nedaleko města Reutte v Rakousku se vysoko nad údolím pne lanový most…