Žďár nad Sázavou

Žďár nad Sázavou leží v centru Českomoravské vrchoviny a v jihozápadní části chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Nejznámější památkou je Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, který byl zapsán do seznamu UNESCO.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Vítochov / Vysočina aréna Ubytování Žďár nad Sázavou
Turistické cíle / Info z regionu Šiklův Mlýn / Velké Dářko Pramen řeky Sázavy
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Devět skal - nejvyšší vrchol Žďárských vrchů

Tipy na výlet Do přírody

Vrchol Devět skal
Vrchol Devět skal  •  Fotografie (1)  • Foto: kiv76

Výchozím místem je obec Křižánky, odkud půjdeme po modré turistické značce. Turistický směrovník se nachází u autobusové zastávky. Turistická vývěsní mapa je umístěna před obecním úřadem. Je možné také zaparkovat auto na malém parkovišti před lesem při cestě na Devět skal. Lesem budeme pozvolna stoupat a míjet několik skalních útvarů. Mineme např. přírodní památku Bílá skála, což je skalní útvar, který zakončuje pásmo skalních bloků. Vznikl kryogenním procesem ve starších čtvrtohorách. Je to izolovaný skalní blok dlouhý 60 m a vysoký až 28 m. Společně s protilehlou Ostrou skalkou tvoří pomyslnou vstupní bránu k Devíti skalám. Pod Bílou skálou je menší Schovanka, vpravo v lese pak skalní útvary zvané Uhlíř, Žlutá věž, Cikánský hrad, Stoh, Varhany, Dračí zoubek, Jeřabinka, a vlevo Hrádek. V okolí je balvanová suť. Na Bílé skále a v jejím okolí hnízdí např. sýc rousný, a objevuje se zde i krkavec velký. Do r. 1957 zde bylo doloženo hnízdiště sokola stěhovavého. V závěru cesty vystoupáme po značené odbočce na vyhlídku vrcholové skály Devět skal (836 metrů nad mořem). Zpět do Křižánek se můžeme vrátit stejnou cestou, nebo lze využít kombinace žluté turistické značky k rozcestí U nebožtíka a odtud po zelené turistické značce do Křižánek. Asi 600 m SZ pod Devíti skalami se nachází místo zvané Vysoká studně, kde je krytá studánka.

Cílem výletu je nejvyšší vrchol Žďárských vrchů - Devět skal (836 metrů nad mořem). Přírodní památka Devět skal se nachází ve výšce 780-836 m.n.m. Nejvyšší bod leží ve výšce 836,3 m.n.m. Podle dřívějšího měření nadm. výšek tzv. adriatickým systémem byl vrchol Devíti skal s tehdejší naměřenou výškou 837 m.n.m. nejvyšším vrcholem Českomoravské vrchoviny. PP o výměře 3,33 ha byla vyhlášena v roce 1976. Zahrnuje rozsáhlý skalní systém s nejvyšším vrcholem Žďárských vrchů v centrálním hřbetu Devítiskalské vrchoviny. Skály jsou tvořeny migmatity a biotitickými rulami svrateckého krystalinika, vznikly postupným mrazovým zvětráváním ve starších čtvrtohorách. Název místo dostalo po devíti skalách roztroušených v  bezprostředním okolí. Puklinami jsou skály rozčleněny do 9 větších a 3 menších skalních bloků. Celé seskupení vytváří jakési skalní město. Výšky jednotlivých skalních bloků dosahují 5-17 m, a říká se jim lidově kazatelny. Povšimnout si lze tzv. voštin a nepatrných skalních mís. V okolí se vyskytuje balvanový proud a balvanová suť. Na skalní komplex navazuje směrem na SV v délce 1,15 km dalších 11 skalních útvarů. Na území PP se vyskytuje datel černý, strakapoud velký, sýc rousný, krkavec velký či jeřábek lesní. Z flóry lze uvést rozšířenou kapraď osténkatou a kapraď rozloženou. Zjištěn zde byl výskyt celkem 14 druhů mechorostů. < Na hlavní skalní blok je vyznačena odbočka v délce 100 m, výhledové místo je zabezpečeno zábradlím. Výhledy jsou omezeny vzrostlými stromy. Pod vrcholem stojí lovecký srub. V říjnu roku 1940 ho pro nacistické předáky nechalo postavit velení německé pozemní armády. Na sklonku 2. světové války operovaly v okolí partyzánské oddíly Vpřed a M. J. Hus. Po 2. světové válce sloužil srub pro potřeby Ředitelství státních lesů, dnes je využíván jen občasně, v sezóně bývá nepravidelně otevřen. K Devíti skalám se váže také pověst. Vypráví se v ní, že „kdysi dávno se v okolí Devíti skal hajnému ztrácely ty nejlepší kusy zvěře a ani srny nemohl uhlídat před pytláky. Byl z toho velmi nešťastný a přemýšlel, jak na pytláky vyzrát. Věděl, že každý z nich se bojí hejkalů a proto se rozhodl, že bude dělat hejkala. Každý pozdní večer chodil po lese a hejkal. Jakmile jej všichni, kdo se vydali na lup, uslyšeli, dávali se na útěk; a od té doby se hajnému už nic neztratilo.Rozhledy z Devíti skal – od S ve směru hod. ručiček:

Svratka (4,5 km), Svratouch (6 km), Otavův kopec – stanice ČHMÚ (734 m), za velmi dobrých podmínek Krkonoše – Sněžka (1602 m), Karlštejn – lovecký zámeček (5,5 km, 783 m), za dobrých podmínek Orlické hory – Velká Deštná (1115 m), Jeseníky, Spálený kopec – radiokomunikační věž (8 km, 765 m), Lisovská skála (1 km, 802 m), Malínská skála (3 km, 811 m), Pasecká skála (7 km, 819 m), Studnice – sloupy VÚE, Herálec (3,5 km), Krásné – TV+rozhl. vysílač (614 m). Dále je vidět ještě komín mlékárny v Hlinsku, Chlumětín, Kunětická hora a další lokality.

K občerstvení lze doporučit hostinec Za řekou v Křižánkách nebo se lze občerstvit v penzionu Bukáček, jinak jsou nutné vlastní zásoby.

Výhledy z vrcholu Devíti skal jsou pěkné, ale již omezené.

Od turistického směrovníku vede ke skále upravený chodníček se schodovými stupni, ovšem výstup na samotnou skálu je již náročnější. Většinou výstup na skálu ale zvládnou i děti za menší výpomoci rodičů.

Poslední aktualizace: 2.2.2021
Autor: kiv76

Herálec

Příspěvky z okolí Devět skal - nejvyšší vrchol Žďárských vrchů

Turistické rozcestí Devět skal
Rozcestí se nachází v lese přímo pod vrcholem Devíti skal. Směrníky ukazují směr modré značky východním směrem do Křižánek, na Čtyři palice, Velké Perničky, Karlštejn a Čachnov, západním směrem do Herálce, Lhoty u Vortové a Hlinska. Žlutá značka vede jižním směrem do Fryšavy, Medlova a Kadova, východním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-…
   Jeden ze svých "manželských úletů" jsem si naplánoval i na naši mini dovolenou v Poličce. Negdo má rád vdolky a já zas všelijaké  cérčiska, ale nejvíc néé ty dvúnohé a mladé, ale ty o moc starší a co už sa vůbe…
Devět skal.
Při našem cyklistickém výletu jsme navštívili také Devět skal. Až pod vrchol jsme po žluté turistické dojeli na kolech. Devět skal je sovu nadmořskou výškou…
Oficiálně je označováno jako Devět skal, tedy stejně jako rozcestí přímo pod vrcholem Devíti skal. Leží v sedle pod Devíti skalami a ukazuje směr červené značky JV směrem na Malinskou skálu, Drátenickou skálu, Sněžné, Buchtův kopec, Daňkovice, Jimramov, západním směrem na Žákovu horu, Tisůvku a Škrdlovice. Dále tudy probíhá žlutá značka severním směrem na Devět skal, do Svratky, Svratouchu a Čachnova, JV směrem do Fryša…
Hezky upravená studánka s posezením a přístřeškem pro občerstvení leží v lese pod Devíti skalami na modře a žlutě značené cestě. Voda ve skruži pod přístřeškem moc vábně nevypadá, pár metrů odtud ale vytéká ze země potůček s vodou čistou a chuťově výbornou. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-skalnatych-vrcholech-nad-svratkou.
Rozcestí se nachází v lese pod Devíti skalami. Směrníky ukazují směr modré značky JV směrem na Devět skal, do Křižánek, na Čtyři palice, Velké Perničky, Karlštejn a Čachnov, SZ směrem do Herálce, Lhoty u Vortové a Hlinska. Žlutá značka vede JV směrem rovněž na Devět skal a dále do Fryšavy, Medlova a Kadova, severním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy…
Rozcestí se nachází v sedle pod Lisovskou skálou. Směrníky ukazují směr červené značky JV směrem na Malinskou skálu, Drátenickou skálu, Sněžné, Buchtův kopec, Daňkovice, Jimramov, SZ směrem na Žákovu horu, Tisůvku a Škrdlovice. Dále tudy probíhá žlutá značka SZ směrem na Devět skal, do Svratky, Svratouchu a Čachnova, jižním směrem do Fryšavy, Medlova a Kadova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/tr…
   Pokud se vydáme z obce Křižánky po modré turistické značce na nejvyšší bod Žďárských vrchů - Devět skal - dostaneme se přibližně po 2 km chůze napřed po asfaltové silničce a kratším stoupáním po lesní cestě na …
Jedna z mnoha ortorulových skal na „hřebenovce“ Žďárských vrchů, tyčící se zničehonic v lese mezi stromy. Její vrchol není přístupný, výhled tedy nečekejte. Kolem skály prochází trasa popsan…
Směrníky tohoto lesního rozcestí ukazují průběh zelené značky západním směrem do Herálce, na Žákovu horu a do Fryšavy, východním směrem na Křižánky. Žlutá značka vede jižním směrem na Devět skal a dále do Fryšavy, Medlova a Kadova, severním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-skalnatych-vrcholech-nad-svratkou.
Za cíl dvoudenního cyklovýletu jsme si tentokrát vybrali Žďárské vrchy a Hornosvrateckou vrchovinu. Auto jsme nechali v Novém Městě na Moravě a na kolech jsme…
Památník zakladatelům Národní přírodní rezervace Žákova hora je postaven na rozcestí u křížení červené a zelené turistické značky.Na pamětní desce je text:Národní přírodní rezervaci Žákova hora založili v roce 192…
Obec Křižánky se nachází na hlavní komunikaci mezi Novým Městem na Moravě a Svratkou. Leží v údolí řeky Svratky (zde spíše říčky), 3 km severovýchodně od Devíti skal (836 m). Svratka zde tvoř…
Je to třetí nejvyšší osmitisícovka (v decimetrech) Žďárských vrchů. Vrchol je velice nevýrazný, oblý a bez výhledu do okolí. Hřeben Žďárských vrchů odděluje v tomto místě vrcholy pouze mělkými sedly. Tento kopec mátl dlouho poutníky svým názvem, protože na vrcholu žádný javor, natož teprve křivý, nebyl. To přimělo chalupáře z Fryšavy pod vedením Radka Vichra k činu. Říkají si…
   Mezi nejoblíbenější a nejvyhledávanější Skály Žďárských vrchů zcela určitě patří Malínské Skály, nacházející se při červené turistické značce asi 1 km od Dráteníček. Rulové skalní útvary tu tvoří velmi družné s…
Autem jsme dojeli do obce Křižánky a odtud pěšky po značených trasách Křižánky - Devět skal - Lisovská skála - Malínská skála - Milovský rybník - Čtyři palice a zpět do Křižánek. Trasu jsme zvládli cca za 6 hodin …
Jde o skupinu čtyř větších rulových skalisek a několika menších věžek. Nejzajímavější útvar je skalisko Výspa. Jde o hřebenovitý útvar táhnoucí se do příkrého svahu, který je ukončen svislými západními stěnami, do…
Turisticky asi nejatraktivnější a různými skalami či menšími skalkami doslova posetou oblast Žďárských vrchů jsme si prošli při celodenním výletě, na který jsme vyrazili z obce Milovy. Prvním skalním útvarem, ke k…
Chtělo by se mi napsat odpočinková trasa, protože tu nejsou žádné těžké úseky prudkých stoupání nebo klesání a cesty jsou vyloženě pohodlné. Ale přece jen délka trasy je 26 km, to zase až ta…
Skutečný pramen Svratky, pod Fryšavským kopcem, směrem od něj k Žákově hoře. Tento pramen je asi 1200 metrů jižně od Stříbrné studánky, která je často mylně označovaná za pramen Svratky. Stačí se dobře podívat do mapy – voda ze Stříbtné studánky teče do Břímovky, která je přítokem Svratky z pravé strany. U Stříbrné studánky už je napsáno, že je jedním z pramenů svratky, ale…
 Milovský rybník byl založen v roce 1610 Vilémem Dubským z Třebomyslic na okraji malé osady Milovy. Dnes má rozlohu 6,5 ha a jeho největší hloubka dosahuje 4 m. Rybník má travnatý břeh a pícčité dno. Koupání je mo…
Ze Svratky vyrazíme po silnici směrem na Herálec, dále pokračujeme na Kocandu a kousek za osadou sejdeme ze silnice do lesa, jdeme po zelené…
Celodenní výlet lesy Žďárských vrchů s množstvím vrcholových skal. Na mnohých (Perničky, Čtyři Palice, Devět skal, Pasecká skála) vrcholová vyhlídka s rozhledem do tohoto krásného koutu Českomoravské vrchoviny.V l…
Nachází se v malé obci s roztroušenými domky pod skalním masivem Dráteniček. Vznikla v roce 1990, kdy zde začaly znovu obnovovat drobné živnosti. Jednou z nich byla i originální pražírna kávy p…
Zámek Karlštejn stojí na kopci poblíž města Svratky na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrová budova krytá mansardovou střechou. Zámek je označován za ?střechu Evropy?, stojí totiž na hlavním evropském…
Co s dětmi o prázdninách. Chtějí zábavu a koupání. A je třeba je trochu unavit. Předem připravené plány jsou postupně realizovány. Pohádkovou vesničku možná někteří budou znát. Určitě ale…
Sázava vytéká jako malá říčka z rybníka Velké Dářko, který se nachází severně od města Žďár nad Sázavou. Sázava patří mezi nejkrásnější a nejnavštěvovanější řeky u nás. Hlavně pro romantická zákoutí, rozsáhlé le…
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení tvorby geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, příslušníka již třetí generace italské umělecké rodiny, usazené od 17. stolet…