moravské slovácko
Turistické cíle • Sport a rekreace • Půjčovna lodí
TECHNICKÁ PAMÁTKA NA BAŤOVEM KANÁLE VÝKLOPNÍK SUDOMĚŘICE - Technická památka VÝKLOPNÍK Sudoměřice, byla postavena v.r. 1939. Tato zařízení sloužilo k překládání lignitového uhlí, které se přiváželo po železniční trati z nedalekého dolu TOMÁŠ v Ratíškovicích. Plně naložený vagon s lignitovým uhlím se, pomocí lanového navijáku, vtáhnul do místnosti VÝKLOPNÍKU. V této místnosti se nachází důmyslná kolébka s výsypkou. Celá kolébka i s kolejí, násypkou,a plným vagonem, byla pomocí lanového kladkostroje zdvižena.Vagon pak čelními dveřmi vysypal prašný lignit do připravené lodi. Tyto lodě se plavily po Baťově kanále,až po Otrokovice do elektrárny.
Trocha historie nikoho nezabije ... Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935-38 v délce 20 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Částečně vede po řece Moravě, jinak uměle vyhloubenými kanály s řadou pohyblivých jezů, plavebními komorami a dalšími vodními stavbami. Na trase je celkem 23 mostů. Pod mosty byly vybudovány podchody (ochozy se okovaným sníženým zábradlím, přes které se táhla lana ke člunům).
Na trase byla řada unikátních technických zařízení, např. Výklopník uhlí v Sudoměřicích, lanovka pro přetahování člunů přes Moravu ve Vnorovech apod. U každé plavební komory byl postaven typický "baťovský" domek pro obsluhu. Pozůstatky těchto památek, z nichž část je nyní rekonstruována, umožňují poznat technický um našich předků.
V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce asi 65 km opravena, zprovozněno 13 plavebních komor a umožněna tak jak pravidelná, tak i turistická vodní Doprava mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi. V úpravách vodní cesty bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína.
Tato plavba je možná i dnes!!! U nás, si můžete zapůjčit motorovou loď VARI MARINE, a sní se plavit po Baťově kanále. Pokud se vám zdá 65 km vodní cesty a zdolání třinácti plavebních komor příliš, můžeme vám nabídnout plavbu i kratší.