Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Z Vlachovic místy budoucí přehrady do Újezda

Fotografie (45)  • Foto: Franta

Od zbytků vlachovické tvrze Hradišťko jsem ulicí mezi rodinnými domky seběhl dolů k Vláře a přes mostek zamířil po chodníku do protější prudké stráně. O něco výš jsem mezi zástavbou narazil na silničku procházející horním koncem Vlachovic, po níž vedla i zeleně značená tur.trasa. Nová rodinná stavení s pozemky ji lemovala až po vzdálenou zatáčku a dál pokračovala širokou nivou Vláry zpevněná cesta. Pod prvním zalesněným ostrohem byla umístěna informační cedule. Z ní jsem se dozvěděl, že se nacházím pod Ďulovým kopcem – významným pohřebištěm lidu popelnicových polí, které svým významem překračuje rámec republiky.

za Vlachovicemi

Archeologové zde zkoumali přes 400 žárových rovů pocházejících z mladší a pozdní doby bronzové (1300 až 800 let před naším letopočtem) a dalších asi 400 hrobů zůstalo neotevřeno. Byla zde nalezena keramika, bronzové ozdoby, předměty z jantaru a ze skla (!) a keramické popelnice. Dále pak zvláštní rituální nádoby jinde neviděné. Větší část nálezů je k vidění v muzeu ve Valašských Kloboukách.

(Přiznám se, že ačkoliv pocházím ze sousedního Brumova, ještě jsem na jeho prohlídce nebyl – nejvyšší čas se při další cestě do rodného města v Kloboukách pozdržet a muzeum navštívit!)

Za lesíkem zpevněná komunikace u dřevěného mostku přes Vláru končila. Dál směrem k severu pokračovala širokým mělkým údolím s rozlehlou pastvinou, zleva lemovanou zalesněnou strání, už jako polní cesta. A právě tady má (podle map.cz) louku v blízké budoucnosti napříč protnout 570 m dlouhá a až 40 m vysoká hráz nového vodního díla Vlachovice!

Foto: Franta

Mělo by zajistit dostatečné množství povrchové vody pro následnou úpravu na pitnou pro obyvatele jižního Valašska (přehrada Karolinka je již nedostačující) a pokrýt spotřebu užitkové vody na tomto území, jež trpí nedostatkem podzemních vodních zdrojů. Nová přehrada má mít objem 30 milionů kubických metrů vody. Zlepšení průtoku ve Vláře zabezpečí zásobní prostor o objemu 23 milionů kubíků a zvlášť vyčleněná část díla o kapacitě 4 milionů kubíků bude sloužit jako rezerva pro zvládnutí případných povodní. Zbudování díla přijde (nepočítaje v to inflaci) na 5.5 miliardy korun a naplní jej voda z Vláry, Benčice a Tichovského potoka. Teoreticky se předpokládá, že stavební práce odstartují na podzim roku 2027, o pět let později by mělo být hotovo a další 3 až 4 roky by mělo trvat napouštění přehrady.

Vodní plocha o rozloze asi 513 hektarů razantně změní vzhled okolní krajiny, z níž zmizí některé komunikace, spodní část okolních strání s lesy a loukami a také domy. Pod dolní částí Vysokého Pole zanikne osada se čtyřmi domy (spadající už pod Drnovice) a v Drnovicích tři chaty. Nádrž bude zasahovat do katastrů Vlachovic, Vlachovy Lhoty, Újezda, vysokého Pole, Drnovic a Tichova. Plánované výkupy pozemků, na něž stát vyčlenil okolo 700 milonů korun započaly již roku 2020. Před vlastní výstavbou budou muset být přeloženy inženýrské sítě, některé komunikace a v obcích nad přehradou upravena kanalizační síť.

Uvažuje se o tom, že přehrada nebude jen zásobárnou pro zemědělské zavlažování a úpravnou na pitnou vodu, ale že by mohla být na zvlášť určených místech využívána i k rekreaci.

Foto: Franta

Celková délka vzduté hladiny vodní nádrže bude činit bezmála 4 km a její členitý tvar zvýrazní tři větší a jedna menší zátoka. Ta poslední bude zasahovat směrem k východu pod obec Vlachova Lhota, kterážto dědina se stane poloostrovem. Další zátoka rozpínající se opět k východu zaplaví část nivy Tichovského potoka do délky 1 km. Směrem na severozápad a na sever pak budou do krajiny jak chapadla chobotnice zasahovat dvě nejdelší zátoky: ta nalevo zaplaví část údolí Benčice až skoro pod Ambruzův mlýn v dolní části Újezda a bude dosahovat délky 2 km, severní vodní prohlubeň o délce 1600 m v dolině Vláry bude sahat až ke spodní zástavbě Vysokého Pole.

Mezi oběma těmito zátokami vznikne dlouhý poloostrov, na jehož hřebeni nechala prozíravá obec Vysoké Pole před nedávnem zbudovat novou rozhlednu. Kromě současného krásného výhledu na velkou část hlavního hřebene Vizovických vrchů a protějších bílých Karpat by se z ní měl (pokud stavba přehrady bude postupovat dle původního plánu) okolo roku 2036 otevřít i krásný zor dolů na vodstvo nové vodní nádrže a hlavně na ty dvě zátoky!

Tato nová rozhledna měla být i mým dnešním cílem, ale cesta k ní se mi poněkud zašmodrchala:

Foto: Franta

Když jsem došel na konec ohromné pastviny, cesta se vnořila do lesa a záhy mne přivedla nad malebnou miniosadu Planodíly, která v budoucnu bohužel také zmizí pod vodami přehrady. Odtud jsem pokračoval dál ve svahu lesíkem a přes močál, proti mně kráčela početná skupina turistů, a když jsem se za nimi ohlížel, nepostřehl jsem mezi stromy razantní změnu zelené tur.trasy. Ta se tady totiž prudce lomila a pokračovala okolo Podelhotského mlýna do Vlachovy Lhoty, kdežto já valil bočním údolím s potokem Benčicí dál k severu. Na blízké louce s jedním rekreačním stavením jsem ještě ztrátu „zelené“ nezaregistroval, ale dál v lese, kterým okolo toku procházela pouze pěšina už jo... a to už jsem věděl, že je něco špatně.

Poté se mi chodník zcela ztratil, já se ocitl na lučině a rozhodl se z ní vystoupat nahoru na hřeben. Bohužel jsem si zvolil ten špatný směr. Hvozdem jsem se vyškrábal na začátek jakési lyžařské sjezdovky a po půl kilometru chůze (s převýšením 80 metrů!) a zpocený jak pivovarský kůň se ocitl pod pěkným dřevěným stavením, stojícím na hřebeni. Když jsem se otočil, viděl jsem kýženou rozhlednu stát na holém temeni protějšího kopce!

Tož co – vracat sa zpátky do doliny a šplhat znova hore do kopčiska by v tom dnešním parnu mohl leda magor. Holt si na mňa bude moset „cérka“ počkat až do doby, gdy přes túto končinu budu mět zasejc cestu...

Foto: Franta

Ale - vždyť jsem o tolik zase nepřišel! I tento hřeben nad Újezdským skiareálem nabídl velmi pěkné výhledy... a to jak na množinu kopců přináležícím Vizovickým vrchům, tak i na vzdálený hřeben Bílých Karpat, vypínající se už nad Valašskými Klobouky. Jako bonus mi osud přihrál opět zelené tur.značení, ale už ne to, které jsem vlastní vinou ztratil. Tohle od skiareálu po silničce směřovalo do 2 km vzdáleného Újezda.

Poněvadž cesta vedla po hřebeni mezi lukami a pastvinami, byla komunikaci vyhlídkovou. A obdařila mne skvostným panorámatem hlavního hřebene Vizovických vrchů, vyplňujícího celý severní obzor. Směrem od západu jsem se mohl pokochat kulisou Komonce, Sehradu nad Horní Lhotou se zbytky hradu a Klokočím. Přímo naproti se vypínala Doubrava (676 m) se stožárem telekomunikační věže, který slouží i jako rozhledna. Od ní napravo pak vystupoval Suchý vrch (693 m) a nejvyšší bod vrchoviny – tajemný Klášťov dosahující nadm.výše 753 metrů.

Cesstou do Újezda (u Valašských Klobouk) jsem minul malé paseky a poté už kráčel nad rozsáhlou novou zástavbou obce klonící se od hřebene do údolí Sviborky, o které jsem dosud neměl ani tušení, neboť při cestě autobusem ze Zlína do Valašských Klobouk vidět není.

mostek přes Vláru

Do centra obce silnička trochu stoupala a poněvadž jsem měl do odjezdu spoje ještě půl hodiny čas, šel jsem se projít k pozůstatkům újezdské tvrze Hradištěk a pod ním stojícímu kostelu v.Mikuláše, který je jediným klasicistním svatostánkem na jižním Valašsku. Velkým překvapením pro mne bylo, že byl vchod do něj otevřen a já si mohl přes uměleckou kovanou mříž poprvé hezky prohlédnou celý interiér.

Původně tady na návrší v horní části obce a v sousedství terénních pozůstatků tvrze stával kostel nepřívětivý, se kterým byl místní farář Tobiáš Tomaštík hrubě nespokojen. Neustále snil o chrámu větším, důstojnějším a hlavně prostornějším, až se rozhodl nahradit vize reálnými skutky.

Dle hesla „Snaž se a Bůh ti pomůže“ přikázal zedníkovi pobořit klenbu starého kostela a oznámil škodu nadřízeným. Přijevší církevní komise po obhlídce nakonec velkoryse rozhodla o stavbě kostela nového. Jeho proporce zřejmě nebyly podle Tomaštíkových představ, a tak farář za nocí při svitu luny posunoval přes den vytyčené stavební kolíky. Nikdo si změny nepovšiml a díky „švindlu“, který snad hříšnikovi při vstupu do ráje Bůh odpustil, vzniklo impozantní sakrální dílo.

pastvina
pastvina  •  Foto: Franta

Velkému požáru roku 1884, který postihl celou dědinu, odolalo, ale čtyři roky před koncem století, zrovna když v něm probíhaly bohoslužby (!), začala hořet hranolová věž zvonice.

I přes usilovné hašení se ji zachránit nepodařilo a všech pět zvonů bylo ohněm notně poškozeno. Nebyly to zvony jen tak ledajaké – byly spolu totiž naladěny do souzvuku v A-Moll, a jejich lahodné vyzvánění vesničanům už navždy chybělo. Přelité zvony zavěšené roku 1900 do dostavěné věže už totiž byly naladěny do vyzvánění v tónině A-Dur.

Roku 1956 k nim přibyly další dva zvony - sv.Cyril a sv.Metoděj. LP 1970 zakoupen ještě zvon Marie a o 12 let později „zvonový park“ doplněn o většího sv.Václava a menšího sv.Josefa – to kvůli celkové harmonizaci.

tady vznikne hráz budoucí přehrady

Původní chrámová loď měla tři oltáře. Hlavní byl zasvěcen svatému Mikuláši, boční sv.Anně a sv.Janu Nepomuckému. Nad hlavním visel obraz Panenky Marie „Vysocké,“ přenesený sem ze zrušené kaple na Bojatíně u Vysokého Pole. Po strašlivém požáru byl tento hlavní oltář s obrazem „vysockého zázraku“ změněn na boční a nový hlavní oltář ozdobila skulptura Panny Marie, přenesená rovněž z kaple u Vysokého Pole. V roce 1975 byly staré věžní hodiny nahrazeny novými se svítícími ciferníky a rovněž staré varhany vyměněny za nové. O něco později podlahu chrámu pokryla nová mramorová dlažba a byly elektrifikovány zvony. Od roku 1978 osvětluje vnitřní prostory osm křišťálových lustrů.

Po rekonstrukci z roku 1986 se pak interiér proměnil takto: byl znovu vymalován, staré kazatelny vyměněny za dvě dubové nové, totéž se stalo s kostelními lavicemi. Bývalé obrazy okolo oltáře nahradily mozaiky na téma Narození a Zmrtvýchvstání Páně a pod klenbu hlavního oltáře přibyla velká mozaika sv.Mikuláše. Okna ve tvaru lunet zkrášlily nová prosklená s vitrážemi a kovovými rámy.

Následně jsem se ještě prošel okolo pozůstatků tvrze Hradištěk, znovu poobdivoval mohutný kmen zde stojící lípy, mlčky se poklonil pomníku nad rovy obětí Ploštiny, no a poté už nezbylo, než nabrat směr k zastávce busu...

Poslední aktualizace: 6.2.2024
Autor: Franta

Vlachovice

Příspěvky z okolí Z Vlachovic místy budoucí přehrady do Újezda

Vlachovice - sušárňa DOKOPY a přírodně kulturní areál s kapličkou sv.Huberta
Valašsko mezi gurmány proslulo hlavně svou kyselicí, frgály a slivovicí, ale už jen málo se ví, že v 18. a 19.století byla tato svérázná končina (hlavně její jižní část) známa také svým sušeným ovocem. V té době V…
Asi nejznámější památku malé obce Vlachova Lhota, ležící na jižním úpatí Vizovických vrchů, najdeme na okraji zdejší návsi. Jedná se o dřevěnici neboli roubený dům č.p. 44, který představuje ukázku typické valašsk…
Valašská obec Vlachová Lhota s približne 231 obyvateľmi leží v kopcovitom teréne na južnom úpätí Vizovických vrchov približne 5 kilometrov od Valašských Klobouk. Najvyšší bod katastra obce je v nadmorskej výške 46…
Tato nejvýznamnější památka obce je řazena k nejstarším moravským kostelům. Dvoulodní sakrální stavba stojí nedaleko středu Vlachovic na návrší nad Vlárou. Kostel má odsazené kněžiště a nad jeho západním vstupn…
Je umístěna v přízemí kulturního domu, stojícího u hlavní křižovatky v centru obce. Chodník před jeho průčelím je po celé délce kryt dřevěnou pergolou a za ní až k silnici parčíkově upraven. Tato obecní…
Vlachovice je velkou valašskou obcí a najdeme ji jihozápadním směrem od města Valašské Klobouky a na okraji chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. Součástí Obce Vlachovice je osada Vrbětice a společně mají 1560…
Vlachovice - obec, ktorá leží na ceste zo Slavičína do Valašských Klobouk. Obec má 1.500 obyvetaľov, priemerný vek je 38,2. V obci sú pozostatky dvoch stredovekých pevnosti Hradišťsko a Kaštýl. Prvá písomná zmien…
Pondělí 13. 6. 2022 - dopoledne V noci bylo teplo, dveře jsme zavírali až k ránu. Dnešní místo u poutní kaple Panny Marie Vesecké bylo na spaní skutečně ideální. Byl tady perfektní klid. Vstáváme v 8, venku je leh…
První z nich - Hradišťko, je starší a v análech je o ní zmínka LP 1391. Už před polovinou 14.století na ní sídlil vladyka Víšek, poté syn Buzek a ještě jeho potomci. Zhruba v půli následujícího století tito Vlac…
Hlavným cieľom našej návštevy neďalekej Moravy boli dve rozhľadne za Valašskými Kloboukami. Prvou bola tá, ktorá patrí do katastra obce Vysoké Pole.V roku 2023 vyrástla u kopca Díly vo výške 483 m.n.n. medzi obcami Vysoké Pole a Vlachová Lhota nová atrakcia - rozhľadňa. Česká republika sa stáva rozhľadňovou veľmocou, má už približne 500 rozhľadní a vyhliadkových veží. Výstavbu tejto drevenej rozhľadne s kovovými prvkami začali v roku 2022 a po dokončení ju oficiálne sprístupnili 22. marca 2023. Rozhľad…
Ocitl jsem se na něm vlastně omylem.   Výlet jsem naplánoval do míst, která zatopí plánovaná Vlachovická přehrada a v horní části doliny přehlédl zelené tur.značení, jenž v lese za Planodíly prudce odbočovalo d…
Křekov je malou podhorskou obcí se 170 obyvateli a najdeme ji jihozápadním směrem nedaleko města Valašské Klobouky a na okraji chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. Obec se rozkládá v údolí Křekovského potoka a …
Od újezdské sjezdovky vede do středu vlastního Újezda (s přídomkem u Valašských Klobouk, i když ty jsou od něj po silnici vzdáleny 12 km!) silnička doprovázená zelenou tur.značkou. Poněvadž cesta vede převážně p…
Trasu jsme začínali v Mirošově na autobusové zastávce, kam se dá jednoduše dostat ze Zlína. Odtud se vydáme do kopce po žluté turistické značce.  V lese se nenechte zmást, když si budete…
Na začátku měsíce září jsem pojal úmysl projít si místa, která v blízké budoucnosti zaplaví vodstvo plánované Vlachovické přehrady... no a protože nám na sobotu 9.9.2023 meteorologové „naplánovali“ krásný slunečný…
Haluzice - malá obec Zo Slavičína sme autom išli do Valašských Klobouk. Naša prvá Zastávka bola na križovatke, kde bolo malé odpočivadlo a turistická tabuľa, ktorá nás informovala o neďalekej obci Haluzice. Z tohto miesta je pekný výhľad na Biele Karpaty a okolité lúky. Okrem novovybudovaného stola a lavíc, turistickej tabule a  rozcestníka sa tu nachádza kríž. Ide o…
Už jste navštívili obec Újezd ? Od počátku založení, patřila ves Újezd k panství Vizovického kláštera. Původní německé jméno Wilpor / " divoká hora " /  by snad mohlo ukazovat na kolonizační založení. Dnešní obec …
 Újezd je prastarou obcí - zakládací listina vizovického kláštera se o něm zmiňuje již r.1261 jako o vesnici s výsadním postavením mezi ostatními dědinami. Což bylo ještě umocněno vybudováním dnes již zaniklého st…
  U kostela sv.Mikuláše se nacházejí dva pomníky – jeden je věnován padlým v obou světových válkách a ten druhý nešťastným obětem Ploštiny. Napravo od vstupního průčelí chrámu míjíme pomník Padlým světových vále…
  Od mé průzkumné cesty po Vizovických vrších okolo Klášťova neuběhlo ještě ani 14 dnů a já se znovu vracím na "místo činu." Tentokráte k němu nejedu sám, ale jsem obtěžkán přívažkem v podobě milované manželky, kt…
Oba s Frantou věříme na intuici z prvního dojmu, a ta nás i tentokrát nezklamala při našem výletu do Vysokého Pole na Zlínsku. Je první sobota v září, ráno je trochu pochmurno, my jedeme autobusem k cíli našeho …
Vysoké Pole je malebná vesnice na Zlínsku, oceněná Zlatou stuhou v soutěži Vesnice roku. Pěkným výletním místem je zdejší Envicentrum pro krajinu, stojící na okraji obce. Chcete - li poznat něco z minulosti hospod…
Vysoké Pole - Envicentrum pre krajinu
Obec Vysoké Pole leží asi 7 kilomerov severoápadne od Valašských Klobouk. Do Valašských Klobouk chodievame často. Tentokrát sme v rámci spoznávania nášho pomerne blízkeho okolia navštívili aj obec Dlhé Pole. Zaví…
Nacházíte -li se ve vsi Újezd u Vysokého Pole, pěkná procházka je k místu, kde se nachází soukromý rybník, revír - Krásné Zátiší. Uličkou pod návsí se vydáte ke konci dědiny, potom panelovou cestou dojdete až k ve…
Míkulášské trhy ve Valašských Kloboukách jsou již tradicí a každoročně sem přivádí tisíce návštěvníků. Letos, začátkem prosince jsme na Valašský mikulášský jarmek vyrazili i my s manželem. Akce probíhá částečně na…
V sobotu o pol ôsmej sme sa vydali autom do neďalekých Valašských Klobouku. Cieľom nášho výletu bol už 21. ročník Valašského mikulášského jarmeku. Z domu sme vyrazili skôr, aby sme mali v Kloboukách kde zaparkovať…
Obec Vysoké Pole leží na južnom okraji Vizovických vrchov, v zlínskom kraji, prvá zmienka pochádza z roku 1261 ako súčasť vizovického kláštora. Obec je východiskovým miestom napríklad k národnému pamätníku Ploštin…
Naší poslední zastávkou Jarního výletu do Brumova byla návštěva sousedního města Valašské Klobouky, ležícího mezi oblastí Bílých Karpat a Vizovickou vrchovinou. V restauraci u náměstí jsme se zastavili n…
Brumov
Zříceniny jednoho z nejstarších moravských hradů Brumov stojí na ostrohu nad údolím říčky Brumovky nad západním okrajem města Brumov-Bylnice, nacházejícího se ve Zlínském kraji. Nejzachovalejší částí hradní zříc…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…