Moje oblíbené
Travel blog Severní Morava Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Bruntál
Bruntál leží v Moravskoslezském kraji na pomezí turistických oblastí HRUBÝ JESENÍK  a NÍZKÝ JESENÍK, přibližně 60 km od Olomouce. Jižním směrem od města se rozkládá vodní nádrž Slezská Harta. V okolí města Bruntálu je několik vyhaslých sopek. Jednou z nich je jihozápadním směrem od města Uhlířský vrch. Z vrcholku je krásný výhled na Praděd
 Trasy Bruntál a Nízký Jeseník (389)
Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

Fotografie (26)  • Foto: Franta

Den druhý

Karlova Studánka

Po dlouhé době perfektně vyspaní vycházíme ráno z hotelu Praděd do modravého rána. Nastupujeme do dálkového busu a já nám kupuju lístky až do Vrbna p.Pradědem. Cestou mi ale proběhne v mozku myšlenkový poskok a jdu o tom informovat Janu - ( bus je totiž narvaný k prasknutí a my sedíme každý zvlášť ) - a tak výstup už v Karlově Studánce! Všechny restaurace, bufety i prodejny suvenýrů jsou v tak brzké ranní hodině ještě uzavřeny. A tak si pomalu a v klidu procházíme překrásné lázeňské městečko a kocháme se jeho architekturou a parčíky. Zhluboka dýcháme snad nejčistší vzduch v této republice a kolem peřejnatého toku Bílé Opavy přicházíme k parkovišti pod 20 m vysoký, uměle zbudovaný vodopád. Janina úplně ztrácí řeč a místo výkřiků nadšení jen usilovně mačká spoušť fotoaparátu. Když mění film, tak ji taktně upozorním, aby se trochu krotila, protože to hlavní nás teprve čeká. Pak se stavujeme na kafíčko v bufetu a venku na lavičce s výhledem na vodopád ho s rozkoší konzumujeme...

Foto: Franta

Cesta k vodopádům Bílé Opavy vede napřed kousek po silnici - vlevo poslední domky a chalupy K.Studánky, všude vývěsky a tabule s nabídkami ubytování za rozumnou cenu. Pak odbočíme ze silnice, která pokračuje vpravo táhlým stoupáním nahoru do sedla a pak klesá do osady Vidly, my ale s davy dalších turistů a milovníků přírody míříme proti toku říčky. V délce asi 2 km procházíme kolem překrásných kaskád a peřejí, které tu v kaňonovitém údolí Opava vytváří. Míjíme desítky překrásných zákoutí a pak vycházíme na louku s rozcestím : modrá odtud pokračuje ve svahu k Chatě Barborce. Žlutá je určena romantikům, kteří se nazaleknou žádné překážky a je to cesta adrenalinová a slibující nezapomenutelné zážitky, protože vede kolem divoké řečiště Bílé Opavy do soutěsky s vodopády a poté se spojuje s modrou značkou. Jana si na tu "horší" variantu netroufá a tak se spolu loučíme s tím, že se počkáme na turistickém rozcestí Nad vodopády.

Vodopády Bílé Opavy

Vydávám se tedy po žluté, což je stezka " bláznů, dobrodruhů a pošuků" do vlastního kaňonu říčky. Ještě poslední zamávání Janě a já i moje kanady nedočkavě zaržou a radostně vyrážíme vpřed ! Ačkoliv jsem tudy v dávné minulosti několikrát procházel, na to - co uvidím dnes - jsem nebyl dostatečně psychicky připraven !! Asi po 100 m les končí a po mé levici se strmě tyčí do výše obrovská paseka s pahýly stromů, skalisky a popadanými lesními velikány !!! Před časem se tudy totiž přehnala strašlivá větrná smršť a ochránci přírody se rozhodli ponechat tuto část Jeseníků jako ukázku toho, jak mohou živly během chvíle změnit překrásnou krajinu na " hřbitov přírody"... Pohled na zdevastovanou stráň je omračující a monumentální, hluboce se mi zařezává do dlouhodobé paměti mozku - a oba se shodujeme na tom, že to tu nejvíce ze všeho připomíná zákoutí z kanadských Skalnatých hor !!! ( Nedá se to tady rozumně vyfotit, natož popsat...)

Foto: Franta

Vlastní stezka vede těsně kolem toku Opavy přes padlé kmeny stromů - (v těch velikých jsou motorovou pilou vyřezány schůdky nebo stupně ) - a po skalkách na břehu. O něco dál se údolí úží do úzké soutěsky, nad hlavami vidíme mohutné skalní útesy a strmé zalesněné srázy, v řečišti přibývá peřejí, kaskád a minivodopádků, cesta je čím dál krkolomnější. Předbíhám spousty turistů, u dřevěných lávek a žebříků si navzájem dáváme přednost. Marně se snažím něco nafotit pro sebe i pro Janu, tahle omračující divoká krása je určena jen k pohledům "na vlastní oči" a k dodatečným vzpomínkám... Přichází nebezpečný úsek : vlevo do strmého svahu po žebřících a serpentinami vysoko nad soutěsku s nejvyšším, asi 8 m Vysokým vodopádem - ( slabší povahy se z těchto míst raději vracejí nazpět). My, kteří v takových místech naopak prožíváme orgasmy, pokračujeme dál a zestupujeme k říčce, po lávce na druhou stranu a pak serpentinami ve skalách na rozcestí značených cest.

Kolem sedí a odpočívá spousta lidí, Jana ale nikde ! Než si ale poutírám propocenou hlavu do ručníku, přichází moje " milá" ve štrůdlu turistů. Má pobledlou líc a vytřeštěná kukadla a říká : " Představ si, že jsem přežila vlastní smrt !!" ( Prý, když se dostala do půli cesty a vystoupala nad tu paseku, byla na stezce hrozná spleť popadaných stromů, pod nohama propast a ona dostala takovou závrať, že nebyla schopná udělat ani krok dál. Naštěstí ji za chvíli dohnala skupina chlapů, kteří se slovy : " Nebojte se, paní, my vás zachráníme," udělali živý řetěz a přes ten nebezpečný úsek si ji popředávali...Takže oba v duchu posíláme neznámým zachráncům srdečný dík...)

Po rozdýchání z nervového šoku už po dobrém chodníku nádherným horským lesem dál, lidí kolem nás čím dál víc, všichni ale míří k Chatě Barborce a Na Praděd, my ale odbočujeme doleva do stráně k Ovčárně a jdeme tam téměř sami. Ovčárna nás vítá pravou horskou mlhou, hroznou zimou a velikým zklamáním : naše nejvyšší moravská hora není přes tu prokletou mlhu vůbec vidět !!!

A tak celí nešťastní měníme plán dnešního výletu - dál se nejde. Místo toho vybalujeme řízky a doplňujeme kalorie. Poryv větru odvane mlhu z hřebene nad námi a našim očím se na chvilku ukáže obrys bájných Petrových kamenů. Po jídle odcházíme k busu a zmrzlí jak husinci sjíždíme dolů do Karlovy Studánky, kde je kupodivu pořád teplo a hezky. I tak mi ale trvá víc jak půl hodiny, než za pomoci svařeného vína z bufetu uvedu Janu do provozní teploty...

Foto: Franta

Náhradní trasa : zpět kolem Opavy po silnici a pak táhlým stoupáním vpravo do kopce. Za další zatáčkou opouštíme silnici a zamíříme po lesní cestě do útrob horského lesa a já vzápětí nacházím krásný hřib pravák - (asi je to malý dárek od děda Praděda, abychom se nermoutili kvůli tomu, že nám byl dnes vstup na jeho vladařské sídlo odepřen). Kde se vzaly, tu se vzaly, stojí přede mnou dvě důchodkyně, hlasitě piští a obdivují houbu a radí Janě, jak mi ji má doma připravit...( Stejně jsme je neposlechli a udělali si z ní vynikající kyselicu !)

Kousek dál se v lese ukrývá vysoké skalisko, nesoucí jméno po Rolandovi. Jeho vrchol je přístupný po dřevěných žebřících a tak lezu nahoru. Což o to - skála je to moc pěkná, ale chce to intimní prohlídku a ne, že se za vámi pohrnou dvě ukvičené krásky a chlap, který je uřvaný jako můj prostřední bratr Zdeněk...Na skálu se jdu podívat ještě zespodu a tady mne zaujme její docela pestré zbarvení a detailní provrásnění, nejvyšší výška stěn dosahuje, zdá se, snad takových 30 m !!

Po klikatící se lesní asfaltce kráčíme vstříc neznámu. Z lesa na nás mezi stromy jukají a hrají si s námi na schovávanou další skály a útesy. Protože je čas už docela pokročilý, změna plánu a po silničce scházíme dolů do údolí. Po hlavní cestě procházíme částí obce Ludvíkov až k zastávce busu, kde staví dálkař. Čas, který nám zbývá do příjezdu spoje, trávíme papáním ledňáku a pitím kávy v pohostinství " U sovy", které se nachází v soukromém domě s velkou zahradou. Když pak jdu vrátit prázdné sklenice zpět do domu, tak s překvapením zjišťuju, že tam mají v přízemí velice útulný lokál !

Cesta zpět do Rýmařova překrásným podvečerem trvá bohužel jen 0.5 hod a tak ven a rychle shánět restauraci, kde se dá dobře najíst - vyhrává to hotel se zelenou fasádou a jménem Excelent. Uvnitř nás čeká řada překvapení : u výčepu mají vlastní minipivovar, uprostřed lokálu krytý altánek, do kterého si oba sedáme. Když si na večeři objednám " Selský hrnec", tak mi donesou na podnose obrovský kastrol a lžíci ! Je v něm zapečené zelí s brambory a zeleninou a vepřovým masem a uzeným. Je to strašně moc dobré, ale je toho veliké kvantum a poslední dva zemáky se už do mne nevejdou !! To Jana je mnohem skromnější a spokojuje se s panenskými závitky a rýží...

Ještě krátká procházka po náměstí a pak už na pokoj a brzy usínáme jako dva špalci...

Třetí den

Na Ovčárně
Na Ovčárně  •  Foto: Franta

Ráno se nám pokazilo počasí - nebe se zatáhlo šedivými mraky - rychle sbalit batohy, opouštíme hotel, ještě doplnit potraviny do marketu a pak už odjezd busem ke hradu Sovinec. Zachovalá a opravená zřícenina rozsáhlého hradu je třetí největší na Severní Moravě hned po Helfštýnu a Hukvaldech. Od doby, kdy na sklonku 2.světové války vyhořel - pravděpodobně díky zápalným střelám vítězů - slavící Rudé armády - povstal jako bájný Fénix z popela a díky památkařům se hrad pomalu vrací do své původní - (a turisticky velmi atraktivní) - podoby. Poněvadž byl tento hrad čtenáři a cestovateli portálu www.Turistika už mnohokrát popsán, nebudu "nosit sovy do Athén" a tak jen pár slov z našeho zážitku při jeho návštěvě...

Když vcházíme na první hradní nádvoří, nacházíme tam "vojáky" se zbraněmi a v historickém oblečení z 1. i 2.světové války. Batohy si necháváme v pokladně a hurá na prohlídku ! Hradní areál zahrnuje 5 nádvoří, obklopených hradbami, rekonstruovanými hradními paláci a velkým bergfritem - válcovou věží. Hlavní nádvoří a palác jsou čerstvě opraveny, dovnitř zatím prohlídka nevede, s průvodcem vycházíme na skalnatou plošinu pod hlavní věží a tam se nám dostává obšírného výkladu o historii a dějinách panského sídla. Pak nahoru do věže na krytý Ochoz s nádhernou vyhlídkou, předtím ale samozřejmě Janě dochází ve foťáku film ! S kletbou na rtech jí ho rychle vyměňuju a pak utíkám po schodech nahoru na věž a fotím a fotím a s údivem zjišťuju, že mne Jana za chvilku dohnala - to musela po těch schodech nahoru vyletět jako raketa !!

Foto: Franta

Cestou zpět si procházíme historické expozice v opravených budovách. Na 1. nádvoří si od prodavače v bufetu kupujeme ještě " tureček" a " rozpušťáček", Na mininádvoříčku za ním je výstavka a prodejna bonzaí a suvenýrů a místo prodavačky tam na pultu sedí veliká kočka. Pak přicházejí poněkud společensky unavení " vojáci", jeden si lehá na dlažbu a předvádí nám, jak hrál pod režisérem Vávrou ve filmech " Práče" a " Májové hvězdy". Po této nečekané kulturní vložce se s překrásným hradem už definitivně loučíme, procházíme přes vesničku a ze zákrut silnice za ní se ještě mnohokrát ohlédneme zpět a pozvedneme k očím fotoaparát...

Pak do kopce na přelom a serpentinami okolo stáda krav a přes les k sanatoriu Paseky. Protože nám podle jízdního řádu odsud nic nejede, tak ještě 2 km do středu rozlehlé obce Paseka a tady chytáme na křižovatce bus k vlaku do Újezda. Za půl hodinky nám to jede do Olomouce, zde už za deště přestup na vlak do Přerova a Otrokovic, v 17.30 už jsme doma ve Zlíně. " S bečem" vybalujeme věci a těšíme se, drahé Jeseníky, na Vás zase někdy příště !!!

( Blíží se konec roku a s ním i datum naší svatby...Den před Silvestrem 2006 si Franta a Jana řekli na zlínské radnici svoje ano a hned si začli plánovat na příští rok svatební cestu. Protože " normální" lidi jezdí jen na jednu, my pojedeme příští rok v létě hned na dvě : ta první povede na poznávací zájezd do ciziny a ta druhá ?? No přece do Jeseníků !!!!!! )

Poslední aktualizace: 9.5.2011
Autor: Franta

Ludvíkov

Příspěvky z okolí V Jeseníkách společně poprvé ( 2006) - 2.Karlova Studánka - Vodopády Bílé Opavy - hrad Sovinec

JESENÍKY 2007 - 2.Karlova Studánka, Praděd a lázně Jeseník
   V překrásném ránu odjíždíme busem přes Karlovu Studánku na Hvězdu a odtud po chvilce notně natřískaným veřejně dopravním prostředkem nahoru na Ovčárnu. Už cestou přes koruny stromů vidíme…
Protože nemám všechny oblasti Jeseníků prolezlé detailně, pořád se najde dosti míst, kam bych chtěl zajít, už jen díky tomu, že je znám z obrázků, vyprávění a semtam i z článků Františka …
   Slovo Lyra není jen názvem pro krásný hudební nástroj. Stejné jméno nese i hora v Hrubém Jeseníku, která se nachází poblíž známých lázní Karlova Studánka. Na západních a východních prudkých svazích se nacházejí početné skalní útvary. Tvoří je pegmatity a fylity, což jsou horniny příbuzné rule a nejvyšší skaliska na Lyře dosahují výše až 20 metrů. Přes Lyru zatím žádná turistická značka nevede, ale…
O vodopádech Bílé Opavy i o stezce, která při nich vede, jsem slyšel už dávno. Ale teprve v dubnu tohoto roku jsme se po této stezce vydal. A stálo to za to! Výšlap začal na malém parkovišti nedaleko lázeňského m…
Rolandův kámen je vysoký skalní útvar, který najdeme severním směrem od Karlovy Studánky. Jedná se o 50 metrů vysokou rulovou skálu. Na vrcholku skály byl postaven dřevěný kříž. Na vrcholové plošině Rolandova ka…
                         Den druhý    Ráno po snídani odjezd busem do Karlovy Studánky. Napřed se stavujeme v obchodě na doplnění potravin - salám, chleba a podobně a Martin nám kupuje dva l…
Lázeňská Karlova Studánka je obcí jistě všeobecně známou a oblíbenou. Aby ne, když se jedná o slavné lázně s „panenským“ vzduchem i minerálními prameny, turistickou destinaci v blízkosti mnoha nejnavštěvovanějš…
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v sedle Kóta při silnici mezi Karlovou Studánkou a Vidly ukazuje cyklistům cestu po zeleně značené cyklotrase KČT č. 6068 ve směru Kóta - Sedlová Bouda, Vrbno pod Pradědem.  Popisu sedla a historii Videlské cesty se věnuje příspěvek p. Matějíčka, viz: https://www.turistika.cz/mista/kota-1003
Kóta 1003 by se spíš měla jmenovat 1004 podle pomníčku, který zde najdeme. Jedná se o sedlo mezi vrchem Lyra (1092) a Ostrým vrchem (1229) což je vlastně západní rozsocha masivu Pradědu. Sedlem prochází silnice z Karlovy Studánky na Vidly, neboli Videlská cesta. Dnešní cesta byla dohotovena r. 1912, což připomíná malý pomníček a pamětní deska. Ta nese německý nápis: Jak barevný had přes upravené pole, teď pohlcen lesem, s…
Náš dvoudenní výlet začínáme už brzy po ránu - vstáváme o půl 4. a jedeme Zlínským expresem do Přerova. Odtud dálkovým autobusem - směr Jeseníky - Karlova Studánka. Vystupujeme u stanoviště…
  Naše dvoudenní expedice do "Království divočiny" začíná velmi nechutným ranním vstáváním - ( už v půl čtvrté ráno a to je dneska svátek patrona České Země ) - a jízdou Zlínským expresem do …
Umělý vodopád, který je jednou ze zajímavostí Karlovy Studánky, byl vybudován koncem 19. století pro potřebu lázní. Vodopád vznikl odkloněním toku řeky Bílé Opavy do nezpevněného a otevřeného koryta o délca cca 85…
Atrakce v Karlově studánce - umělý vodopád
Pokud se ocitnete v Karlově Studánce, oblíbeným místem pro turisty a atrakcí pro lázeňské hosty je zdejší zajímavost - umělý vodopád nacházející se v lokalitě nad horním parkovištěm u hotelu Hubertus, na okraji Karlovy Studánky u…
Karlova Studánka pyšnící se kromě jiného nejčistším vzduchem v Evropě je nejvýše položená obec na Bruntálsku, nachází se ve výši 800 metrů. Tyto moderní lázně leží v atraktivní lokalitě pod svahy Hrubého Jeseníku. …
Karlova Studánka je nejvýše položená obec na Bruntálsku, nachází se ve výši 800 metrů, v atraktivní lokalitě pod svahy Hrubého Jeseníku. Kromě vyhlášených lázní, kde se léčí onemocnění dýchacích cest, cév, vysoký …
Nejdřív jsme jeli autobusem do Karlovy Studánky (zastávka restaurace Hubertus), ale je možné dojet na místo i autem a tam zaparkovat. Pak jsme šli už pěšky. Nejdřív jsme odbočili kolem hotelu Hubertus (zrovna v re…
Jedeme za pohodou, klídkem, romantikou, za čistým vzduchem, jedeme do jihovýchodní části Jeseníků, „pod vrchol“ Pradědu, jedeme do Karlovy Studánky.  Na téma Karlova Studánka bylo již popsáno asi hodně…. ale nedá …
Praděd patří k nejvyšším horám České republiky (1491m) a na jeho vrcholu stojí 162 metrů vysoký vysílač s rozhlednou. Cestu začínáme v Karlově Studánce, kde zaparkujeme na velkém…
Lázeňský dům Libuše je poslední velkou stavbou, která byla v Karlově Studánce realizována. Lázeňský dům byl vybudován v letech 1929 - 1931. Dnes je zde možnost ubytování pro 117 osob v I. kategorii a většina kultu…
Karlova Studánka - pitný pavilon
Dřevěný pitný pavilon byl postaven v roce 1862 a společně se Slezským domem to jsou nejvýraznější dominanty Karlovy Studánky. Ve volně přístupném pavilonu se můžeme napít vody z Vilémova pramene. Voda charakteristické chuti má stálou teplotu 8,2 stupňů.
Výchozím bodem našeho podzimního výletu je lázeňská obec Karlova Studánka. Pokračujeme nejprve po společné modré a žluté turistické značce na místo zvané Palouček, zde se obě značky dělí, my pokračujeme po snadnější modré, která vede téměř po vrstevnici až k chatě Barborka, celkové délka trasy je asi 6 kilometrů. Cestou se nabízí krásné scenérie horského údolí. Po občerstvení…
Rozcestí je umístěno u křižovatky hlavních cest na okraji lázeňské obce Karlovy Studánky. Rozcestník najdeme v sousedství restaurace a záchytného parkoviště u západního okraje Karlovy Studánky. Nedaleko tohoto roz…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově Studánce. Na jaře bývají vodopády po jarním tání nejkrásnější, ale cesta může být mokrá a na vrcholku trasy, U Barborky, může být i sníh. V lét…
 Je to snad nejvíce obdivovaná vyhlídková trasa v Hrubém Jeseníku, její začátek v Karlové Studánce vám vyrazí dech snad v každém ročním období, připadáte si zde jako v pohádkovém ráji a oáze klidu míru a pohody. D…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Rezervace Bílé Opavy je rozcestí modré a žluté turistické značky a nachází se západním směrem od lázeňské obce Karlova Studánka. Žlutá značka dále vede proti toku říčky Bílá Opava skalnatou roklí. Vstup do rezerva…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední Opavy. Tok říčky a její okolí je součástí přírodní rezervace Praděd. Mezi Ovčárnou a Karlovou Studánkou vytvořila říčka ve skalním podloží …
Rozcestí Hvězda - motorest je umístěno na hlavní příjezdové cestě do lázeňské obce Karlova Studánka. Jak název napovídá je v blízkosti rozcestníku motorest Hvězda. Toto rozcestí je jedním z výchozích míst do ob…
Praděd
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud …