Orlické hory a Podorlicko

Rychnov nad Kněžnou -  Staré náměstí - radnice
Rychnov nad Kněžnou -  Staré náměstí

Pondělí 24. 8. 2020
Ráno byl na nedaleké ulici docela provoz, ale to jsme zjistili, až když jsme vstávali. Včera jsme tady - u pivovaru Clock v Potštejně sice večeřeli, ale mezi auty jsme moc nápadní nebyli. Teď jsme tu sami. Na snídani přejíždíme na klidnější místo – na poměrně nedaleké parkoviště pod hradem Velešov, který byl postaven v 1. pol. 14. století, když byl hrad Potštejn dobit a částečně rozbořen. Když potštejnské panství r. 1356 koupil král Karel IV., nechal hrad opravit. Velešov ztratil na významu a zůstal opuštěn. Materiál z něho byl použit na stavbu zámeckých zdí i ostatních budov v obci. Dnes jsou tam pouze zbytky obranných valů a kousky zdí. Jak nám sdělili včera v informacích, byla tam kdysi udělána vyhlídka, ale dnes je vše zarostlé. Na hrad tedy nejdeme, ale parkoviště je ideálním místem na přípravu snídaně, jen sluníčko tam bohužel nesvítilo. Bylo by tu skoro ideální místo i na přespání.
Po snídani odjíždíme do Rychnova nad Kněžnou. Jeho historické jádro je městskou památkovou zónou, navíc se zde narodil Karel Poláček a sem zasadil děj knížky Bylo nás pět, kde vzpomíná na své dětství. Je tedy několik důvodů, proč se zde chceme zastavit.
První písemná zmínka o Rychnovu je z r. 1258 v listině Přemysla Otakara II.. To už zde stál dřevěný hrad a v podhradí kostel – nynější kostel sv. Havla. Procházela tudy i jedna z významných obchodních stezek. R. 1488 Rychnov získal městský znak a právo dvou výročních trhů. R. 1561 bylo městu uděleno právo volby obecních starších. První písemná zmínka o zdejší radnici je z r. 1596.
Z dob dávno minulých je ve městě spousta památek. My jsme se zaměřili na jejich prohlídku, ale také jsme si z větší části prošli zdejší vycházkový okruh Bylo nás pět. Celkem na 11 panelech jsou citáty z některých Poláčkových knih, které se daných míst týkají. Je to doplněno dobovými snímky, historickými poznámkami i mapkou okruhu. Z každé tabule na vás kouká i jedna z postaviček nejslavnější Poláčkovy knihy.
Zaparkovali jsme skoro v centru u Lídlu. Závory jsou zvednuté, o časovém omezení se nic nepíše. Tak snad nebudeme mít problémy. Do infocentra na Starém náměstí je to kousek. Je v budově radnice. Ta byla původně dřevěná, ale r. 1652 vyhořela. V letech 1800 – 1804 byla postavena současná klasicistní budova s výrazným štítem a s věží s hodinami. Zde v 1. patře bydlela Magdalena Dobromila Rettigová se svým manželem a r. 1825 tady napsala svou slavnou Domácí kuchařku.
My jsme si tady vyzvedli mapku města i další materiály a vyrazili. Nejdřív jsme si obešli toto náměstí, kde je řada zajímavých budov. Tady je i 3. zastavení okruhu, protože právě zde Karel Poláček (1892 – 1945) od svých 12 let bydlel – otec zde měl obchod. Na náměstí je i kamenná kašna, která r. 1896 nahradila původní dřevěnou.
Náměstí opouštíme Panskou ulicí a směřujeme do ulice Chaloupky. Je dlouhá asi jen 200 metrů. Po pravé straně jsou nyní krásně opravené dvojdomky, které byly postaveny v 18. století jako obydlí řemeslníků, kteří pracovali na stavbě rychnovského zámku. Později v nich žili soukeníci. Je to jediný zachovaný celek tohoto druhu v Rychnově.
Dostáváme se k řece Kněžná na Pelclovo nábřeží, kde se narodil František Martin Pelcl, český vlastenec, spisovatel, historik a vysokoškolský pedagog. Byl prvním profesorem českého jazyka a literatury na Karlově univerzitě.
Odtud jdeme po schodech vzhůru ke Kolowratskému baroknímu zámku. Albrecht IV. Kolowrat Liebsteinský zdejší panství koupil r. 1640 – po třicetileté válce bylo zpustošené. Jeho syn František Karel I. byl obratný diplomat a ke svému úřadu potřeboval nové sídlo. Se stavbou tohoto zámku se začalo r. 1676, další generace ho přestavovaly a rozšiřovaly. Současná podoba je z 1. pol. 18. století - byl upraven podle návrhu slavného architekta Jana Blažeje Santini-Aichla. V obrazové galerii zámku jsou vystaveny obrazy Kolowratských předků z 16. a 17. století a sbírka vynikajících děl českého i evropského převážně barokního malířství. Dnes v pondělí je vše zavřené, ale to nám nevadí. Stačí, že jsme se dostali na nádvoří. Je tady aspoň klid.
Obcházíme zámek a chceme se jít podívat ke kostelu Nejsvětější trojice, který si postavil v letech 1594 – 1602 tehdejší majitel panství. R. 1713 byl barokně upraven podle plánů Jana Blažeje Santini-Aichla. Po požáru r. 1798, kdy se zřítila i klenba, byl novogoticky přestavěn, ale průčelí i některé vnitřní prostory zůstaly zachovány. Jenže tady jsme měli smůlu. Kostel byl v lešení a ještě navíc zdaleka ohrazen, takže jsme vlastně neviděli nic – ani kostel, ani torzo Piaristické koleje, která byla r. 1714 ke kostelu přistavěna. Viděli jsme jen renesanční zvonici z r. 1604. Uvnitř je 3. největší a nejcennější zvon v Čechách – zvon Kryštof, který váží 7 tun. Je mimořádný nejen svou velikostí, ale i výzdobou.
Vracíme se přes zámecký park okolo zámecké jízdárny z r. 1727. R. 1886 se tu hrálo i divadlo. V 19. století byla upravena na sýpku, ve 20. století se využívala jako tělocvična a sklad nábytku. Dokonce měla být přestavěna na kryt civilní obrany. K tomu naštěstí nedošlo. R. 2001 se začala rekonstruovat.
Ze zámecké zahrady vycházíme na Poláčkovo náměstí, kde je busta Karla Poláčka. O kousek dál v Panské ulici je sousoší Bylo nás pět, které připomíná tento slavný román K. Poláčka.
Jdeme na Staré náměstí a uprostřed odbočujeme vlevo do Palackého ulice. Uprostřed bloku odbočujeme krátkou Fischerovou ulicí k synagoze. Ta starší ze 17. století vyhořela. Nová byla postavena r. 1782. Během okupace byla i s vybavením poničena. R. 1995 byla zrekonstruována jako pomník 58 rychnovským obětem holocaustu. Dnes je uvnitř Židovské muzeum Podorlicka a památník Karla Poláčka, dnes vše opět zavřené.
Stejnou cestou se vracíme na náměstí a míříme k hotelu Havel. Byl postaven r. 1860 jako Hotel Procházka. Od r. 1898 ho vlastnilo město a pojmenovalo ho po prvním nájemci panu Karlu Havlovi, možná také podle kostela sv. Havla, který je nedaleko a kam i my směřujeme. Původně gotický kostel Panny Marie byl založen spolu s tržní osadou ve 2. pol. 13. století. Po požáru byl r. 1521 goticky upraven a zasvěcen sv. Havlovi. R.1893 byl novogoticky restaurován. Je to nejstarší kamenná stavba na území města. U kostela stávala dřevěná šestiboká dvoupatrová zvonice z let 1652 – 1655. R. 1871 byla nahrazena současnou zděnou novorománskou.
Po včerejším ochlazení je dnes už zase neskutečné horko. S Otou jsme se shodli, že jsme jak praštění. Asi se mění tlak, počasí se má zkazit.
Ve městě jsme prošli snad většinu památek i několik zastavení okruhu Bylo nás pět. Sice nám ještě něco zbývá, ale už se v rozpáleném městě nechceme zdržovat. Od auta jsme kousek, za chvíli odjíždíme.
Ještě se však musíme zastavit na severním okraji města v Městském Podorlickém pivovaru. Dokonce ho máme na trase. Nachází se v prostorách pivovaru, bývalého Trčkova zámku. Ten byl pravděpodobně postaven r. 1578. Již tehdy v areálu fungoval pivovar. Když panství r. 1640 koupili Kolowratové a postavili si v centru nový barokní zámek, tento zámek přestali používat – pivovar tu však zůstal a byl pronajímán. V letech 1918 – 1948 tady pivo vařila rodina Mikšů. Byl provozován dokonce i po znárodnění – do r. 1962. Od té doby tu fungovala již jen sodovkárna. R. 1993 byl objekt ve zchátralém stavu vrácen rodině Mikšů. Vnuk původního majitele ho rekonstruoval až do r. 2008 a začal s provozem sodovkárny, později i moštárny a pěstitelské palírny. R. 2008 byla založena firma Městský Podorlický pivovar s.r.o., kde menšinovým vlastníkem je město Rychnov nad Kněžnou a hlavním vlastníkem je Mikšova Podorlická sodovkárna, s.r.o., která minipivovar vybudovala. Na vlastní minipivovar bezprostředně v historickém areálu navazuje zahradní restaurace Pivovarský šenk. Ten je sice nyní ještě zavřený, ale v týdnu je od 6,00 do 14,30 otevřená prodejna v areálu. Víc nepotřebujeme. Mají etikety, tácky a samozřejmě i pivo, dokonce půllitrovky ve skle, momentálně jen tři druhy.
Nakoupili jsme rychle a odjíždíme. Daleko však nejedeme. Když nás nenadchl v pátek dřevěný kostelík ve Vysočanech, zkoušíme to v Liberku. Vždycky si představujeme ty nádherné slovenské kostelíky a tak je vyhledáváme i u nás. Tady jsme mile překvapeni. Tento moc hezký barokní kostel svatého Petra a Pavla se sedlovou střechou byl postaven v letech 1691 – 1692. Uvnitř jsou obrazy malované na dřevě a nádherný dřevěný barokní interiér, jehož část vytvořil místní rodák, řezbář a sochař Filip Jakub Prokop, který se později proslavil jako dvorní sochař Marie Terezie. Dovnitř jsme se bohužel nedostali, jen jsme se mohli podívat na obrázky na informační tabuli. Jedná se o nejzachovalejší a nejkrásnější církevní stavbu Rychnovska. Kostel byl r. 2014 zapsán mezi národní kulturní památky České republiky, současně s dřevěnou zvonicí, roubenou farou a hřbitovem. Dřevěné stavby dokonce doplňuje i dřevěná budova hospody Na hradě.
Dlouho jsme se zde nezdrželi. Zaparkovat se nechalo hned u těchto staveb. Trochu jsme areál zkusili obejít, ale daleko jsme se nedostali. Zastávka však za to stála.
Nyní nás čeká aspoň trochu přírody. Zase však nejedeme daleko. Jen do Skuhrova nad Bělou. Tady nad říčkou Bělá stával hrad již okolo r. 1280, dokonce je o něm psáno v Dalimilově kronice. Majitelé se hodně měnili, v průběhu 15. století byl již opuštěn a zpustl. Dnes je tam vidět již jen příkop a val. Do prostoru bývalého hradu se nyní vstupuje dřevěnou bránou, kterou hlídá dřevěný rytíř, nechybí ani žebračka. Na místě bývalého hradu byla r. 2001 postavena menší dřevěná dvoupatrová rozhledna. Dřevo rychle chátralo, byla proto r. 2011 nahrazena novou – vyšší – třípatrovou. Je 10 metrů vysoká. Na vyhlídkovou plošinu ve výši 8 metrů vede 38 schodů. Perfektnímu výhledu brání okolní stromy. Je tedy vidět hlavně severním a severovýchodním směrem do údolí říčky Bělá na obec Skuhrov nad Bělou a na Orlické hory. Areál hradu slouží i jako přírodní divadlo, je tam pódium i lavice. A samozřejmě ze dřeva vyřezaný majitel původního hradu, myslím, že i kat.
Parkoviště je tady velké, je stranou všeho dění, je tu tedy klid. U přístřešku chystáme oběd. Já bych tu dnes i skončila, nevím, zda se nám podaří někde dál v horách něco šikovného najít. Na zítra plánujeme pořádný výšlap v Orlických horách. Jenže ještě nejsou čtyři hodiny. Ota tvrdí, že tu bude ještě rušno. Asi má pravdu. Odjíždíme. Ota v infocentru ve Skuhrově sehnal letáček k rozhledně a spoustu různých časopisů Kam po Česku. I tady ve městě je celá řada různých dřevěných vyřezávaných figurek.
Konečně jsme v horách. Směřujeme do kopců nad Deštnou v Orlických horách k téměř samostatně stojícímu kostelu sv. Matouše. Na mapy.cz bylo vidět, že auta parkují na louce v blízkosti kostela a hřbitova. Uvidíme, jaká bude realita.
R. 1636 tady byl postaven dřevěný kostel. Barokní zděný jednolodní kostel byl postaven v letech 1737-1741. R. 1833 vyhořel, po dvou letech byl obnoven. Ještě za první republiky byl ve výborném stavu. Využívali ho hlavně Němci. Po jejich odsunu byl i s přilehlým hřbitovem poničen. Až do r. 1993 chátral. To začaly první opravy. Až v letech 2015 - 2019 bylo opraveno schodiště na kůr a věž - do oken věže byly dány dřevěné žaluzie. Dveře kostel nemá. Uvnitř je prostý dřevěný kříž, kamenný pult a několik jednoduchých lavic. Na zdech visí historické fotografie Jedlové i okolních vesnic. Obnoven byl i hřbitov.
Po příjezdu jsme mile překvapeni. Místa je tu dost, najde se tady i rovina. Je tu sice i pár lidí s dětmi, ale předpokládáme, že brzy odjedou. Jsme ve výšce přes 700 n. m. A je tu už docela chladno. Výhledy na okolní vrchy Orlických hor jsou tady nádherné.
Čeká nás překvapení – na kraji parkoviště je v lednici samoobslužný bar. Jsou tam převážně pamlsky pro děti, ale i pivo. Podle zde napsaného listu ho založili sourozenci ve věku 5 a 10 let. Později jsme však zjistili, že zboží autem jezdí doplňovat dospěláci. Na noc ledničku zamykají.
Tady to je samé překvapení – když jsem se šla podívat do kostela, zjistila jsem, že tam natahují kabely. Že by tu byl večer nějaký koncert? Tohle jsem tedy neodhadla. K večeru je tady mše. Až později jsme zjistili, že na druhé straně od kostela je diecézní středisko Vesmír, kam jezdí samí mladí. Pro ně byla ta mše. Po ní se však v klidu rozešli.
Na parkoviště ještě přijelo pár lidí autem vyvenčit psy, ale pak už je klid.
Poslední aktualizace: 16.1.2021

Rychnov nad Kněžnou

Příspěvky z okolí Směřujeme na severovýchod republiky – 5. den – Velešov-zřícenina hradu, Rychnov nad Kněžnou-rodiště K. Poláčka a Městský Podorlický pivovar, Liberk-dřevěný kostel s farou a zvonicí, Skuhrov na Bělou-vyhlídková věž, Deštné v Orl. horách-kostel sv. Matouše

První podorlická pivní stezka
První podorlická pivní stezka Podorlická pivní stezka je naprostým unikátem. Jedná se o naučnou stezku o délce 3,5 kilometrů vedoucí převážně po asfaltových a š…
Gurmánský zážitek v April Hotelu Panorama *** v Rychnově nad Kněžnou
Cílem výletu za gastronomií je restaurace April Hotelu Panorama *** v Rychnově nad Kněžnou. Sem zavítají všichni nároční strávníci, neboť kuchařský tým April Hotel…
Jednolodní kostel s pětiboce uzavřeným presbytářem je dnes součástí areálu kolovratského zámku v Rychnově nad Kněžnou. Na jeho monumentální podobě se výrazně podílel i slavný stavitel „barokní gotiky“ Jan Blažej Santini – Aichl. Původně byla tato stavba na vyvýšenině nad zámkem rodinou hrobkou Betenglů, postavenou v letech 1594 – 1602, tedy více než půlstoletí před zahájením výstavby barokního zámku. Přesto, že byl Kost…
Orlická galerie a výstavní prostory muzea
Pro potřeby Orlické galerie a muzejní expozice jsou upraveny prostory ve druhém poschodí Kolowratského zámku. Orlická galerie dokumentuje české výtvarné umění od přelomu 19. a 20. století do současnosti, se zaměře…
Rychnov nad Kněžnou leží ve Východních Čechách, východním směrem od města Hradec Králové. Město se rozkládá pod vrcholky Orlických hor a na levém břehu řeky Kněžná. Jihozápadním směrem od města byl založen rozlehl…
Rychnov nad Kněžnou
Raně barokní zámek se vypíná nad údolím Kněžné a je výraznou dominantou města Rychnova nad Kněžnou, nacházejícího se v Královéhradeckém kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do…
Dobijte si baterky aktivním pohybem uprostřed krásné přírody Orlických hor a Podorlicka, která pohostí turisty svou pohodovou atmosférou.  Mírný profil hřebene Orlických hor je jako…
Orlické hory a Podorlicko se řadí mezi jednu z nejatraktivnějších cyklodestinací v rámci ČR, neboť díky rozmanitým terénům a velmi husté síti cyklotras, si zde přijde na své opravdu každý. Zatímco údolní cyklostez…
Odpočinek je jedním ze zákonů zdraví. Jako nedílná součást mnoha životních rytmů je nezbytný a přirozený. Uvolnění i odpočinek jsou pro člověka k zachování jeho celistvosti nezbytné a nepostradatelné pro jeho vita…
Vážení turisté a příznivci cykloturistiky, cyklobusy do turistických regionů jsou v letošním roce v provozu od 1. června do 29. září a budou jezdit každou sobotu a neděli a navíc také v páteční svátek 5. července.…
Zastavte se v muzeích s nesmazatelnými stopami tradic, historie a řemesel. Obdivovat tu můžete nespočet za…
Kde si dobít baterky v Orlických horách a Podorlicku? To není vůbec těžká otázka, protože v této oblasti se nachází několik poutních míst plných tajemné, magické, energii vyzařující atmosféry. Je zde velmi přít…
Zastavte se v nejromantičtějším pohoří České republiky. Zpomalte a vnímejte zdejší klid i krásnou přírodu. Dýchne na vás nezaměnitelná domácí atmosféra, doplněná pestrou a kvalitní nabídkou…
Hory i podhůří jsou ideálním místem nejen pro letní dovolenou, ale také pro prodloužené podzimní pobyty. Místa v Orlických horách a Podorlicku se vám ukáží opět v jiných barvách i rozměre…
Prázdniny a krásné počasí vybízí k trávení času jak jinak než u vody. Vydejte se na výlety přírodou, zkuste přírodní koup…
Skvělým způsobem, jak dosáhnout zklidnění a pocitu odpočinku, je pozorovat živé tvory. Zvířátka se rodí i žijí v souladu s přírodou. V Orlických horách a Podorlicku najdete nespoče…
Každé místo, které navštívíme, v nás zanechá nějakou stopu. V mysli to jsou nesmazatelné vzpomínky, které se váží k danému místu. Rodný kraj v srdcích zanechává to nejcennější, co si odnáším…
Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko pro příznivce a turisty připravilo nové číslo Turistických novin pro rok 2021. Najdete v nich nespočet tipů na výlety a nově je také letošní číslo obohaceno o novinky a zajímavosti. Už se těšíte, co u nás můžete objevit a navštívit? Než si je však budete moci osobně vyzvednout v informačním centru či u našich členů a partnerů, neváhejte a stáhněte si j…
Dovolená je období, na které se těší každý z nás.  Čas odpočinku, relaxace, čerpání nových sil a energie, ale také prostor pro nové zážitky! Zavítejte k nám do hor i podhůří, které nabízí…
Orlické hory a Podorlicko jsou ideálním místem pro uvědomění si přítomného okamžiku. Zastavte se u nás na místech s krásnými výhledy, které se před vámi otevřou. Vystoupejte na rozhlednu na And…
V Orlických horách a Podorlicku najdete spoustu míst, kde můžete zastavit a inspirovat se tradicemi. Ať při ukrývání před deštěm, horkým sluníčkem nebo plískanicemi přicházejícího podzimu,…
V rámci projektu Historické věže Kladského pomezí byly v nedávné době zpřístupněny věže ve třech lokalitách v těsné blízkosti česko-polské hranice. Jedná se o věž kostela sv. Jana Křtitele v Orlickém Záhoří, obě věže kostela Nanebevzetí Panny Marie v Neratově a věže městského opevnění v Bystřici Kladské. V obci Orlické Záhoří byla opravena a otevřena k prohlídce s průvodcem věž kostela sv. Jana Křtitele. Mimo krásného výhl…
V Brandýse nad Orlicí se koná v pátek 6. 9. a v sobotu 7.9. 2019 již 18. ročník multižánrového festivalu Brandýské Mámení. Jeho součástí bude také výstava fotografií na kolonádě místního rehabilitačního ústavu. Celý program můžete prozkoumat v přiloženém plakátku, ale které tři momenty festivalu by vybral jeden z dramaturgů akce Filip Tomášek? Páteční vernisáž výstavy sochaře a výtvarníka Lukáše Ritt…
Nejromantičtějším pohoří České republiky. Zpomalte a vnímejte zdejší klid i krásnou přírodu hor a podhůří. Dýchne na vás nezaměnitelná domácí atmosféra, doplněná pestrou a kvalitní nabídkou…
Tak zní klíčová slova destinace Orlické hory a Podorlicko, která vás pohladí po duši. Někteří pochytili tu jedinečnou atmosféru již z tohoto sloganu, a pro zbylé z vás je připraven ten pravý materiál, ze kterého jistě poznáte, o čem mluvíme. Destinační společnost Orlické hory a Podor…
Orlické hory jsou velmi rozsáhlou a přímo pohádkovou říší princezny Kačenky a jejího přítele horského vládce Rampušáka. Zatímco horský duch, vládce a ochránce hor Rampušák vládne v zimě,…
V Orlických horách a Podorlicku můžete být na spoustě míst spolu. Hory i podhůří nabízí krásné ubytování v hotelích, penzionech či na samotě u lesa. Ale také místa, kde si jen tak lehnete…
Vezměte své děti či vnoučata, vydejte se do přírody a ochutnejte dary lesa. Smyslové vnímání přírody, hraje velice důležitou roli při vytváření a posilování k jejímu vztahu. Určitě si…
Má manželka Jana mi vyjevila své přání, chtěla navštívit výstavu akvarijních ryb. Jistě, splnění takového přání, to pro mě samozřejmě není žádný problém, ovšem, pokud se tato výstava zrovna nekoná v Rychnově nad …