Rothenburg ob der Tauber, město a vánoční trhy

Rothenburg ob der Tauber je malé městečko o cca 11.000 obyvatelích ležící v Bavorsku. Tedy praví „bavoráci“ by vás opravili, že sice leži zeměpisně v Bavorsku, ale jsou to Franky, jiný dialekt atd. Z Čech se do něho dostanate buď se zájezdem (konají se hlavně v předvánoční čas) autem, a nebo můžete využít vlaku. Vyjedete-li ráno v 6.29 z Chebu tak po přestupech v Marktredwitz, Norimberku, Ansbachu a Steinachu se můžete od třičvrtě na deset procházet historickým Rothenburgem. Pro cestu lze použít Bayern-Ticket, o jehož použití jsem už několikrát psal.

Od nádraží dojdete k železničnímu přejezdu a zde odbočíte Doprava po Ansbacher Strasse, aby jste se asi po 300 metrech, ocitli doslova před „branami“ historíckého města. Před Vámi se nachází Röderova brána ze 14 století, s celnicí. Auta projíždějí přímo,chodci musí projít po pravé straně brány, aby se dostali do centra města. A můžete začít obdivovat staré hrázděné domy, a obchody s kovanými vývěsními štíty. Další „branou“kterou budete po chvilce procházet je Röderův oblouk, spojený s Markusovou bránou. Tyto stavby pochází už z 12 století. Stále rovně dojdeme na „Marktplatz“, tedy centrální náměstí města.

Foto: petrkl

Na tomto náměstí najdete radnici, jejíž vyhlídková plošina věže je přístupná, dále radniční vinárnu na severní straně náměstí, kde sídlí turistické informace (otevřeny i v sobotu a neděli), a naproti nejhlubší kašnu ve městě, a nádherné typické hrázděné domy. Na radniční vinárně probíhá v některé denní hodiny něco jako orloj, otevírají se okna a oživuje se zdejší legenda o starostovi, který vypitím velkého množství vína zachránil město před zničením za 30-ti leté války.

Víno tu ostatně můžete ochutnat taky. Pokud přijedete během vánočních trhů (Reiterlesmarkt), které se konají kromě Marktplatzu také na Kirchplatzu, ve stáncích krom tradičního, svařáku, punče, najdete také „historická vína“ s řadou ovocných příchutí. Krom potěšení z jídla a pití si zde můžete například zakoupit i tradiční vyřezávané dřevěné hračky, ozdobné svíčky a mnoho dalšího.

A pokud se do Rothenburgu nedostanete před vánoci, nezoufejte, jejich atmosféru zde můžete zažít po celý rok, v podobě návštěvy německého vánočního muzea. To se nachází kousek od Markplatzu a je otevřeno celoročně a provede Vás po historii německých vánoc do poloviny 20 století. A máte-li chuť si doma rozšířit počet vánočních ozdob, pořídit nové dekorace, tak na Oberere Schmiedgasse se nachází vánoční vesnice (obchod včetně e-shopu), kde si určitě vybetere.

Pokud budeme po této ulici pokračovat dále od Marktplatzu, změní si své jméno na Plönlein a my se zastavíme u nejtypičtějčího pohledu v Rothenburgu, Starého hrázděného žlutého domku, stojícího mezi dvěma ulicemi, odkud je rovněž pohled na 2 městské brány a to Sieberovu bránu a Kobozellskou bránu. Obě jsou z konce 14. století. Pokračováním tou druhou jmenovanou dojdeme ke Špitální baště, se sedmi branami, kterou se vychází na jižní okraj města. Kousek od ní je parkoviště pro autobusy, kde budete pravděpodobně parkovat, pojedete-li se zájezdem.

Vracet se nemusíte stejnou cestou, stačí vylézt po strmých schodech (někde spíš žebřících) na hradby a projít se po nich. Vstup je zdarma, vítá vás jen upozornění, že při nehodě není akceptována žádná odpovědnost, tedy ekvivalent našeho vstupu na vlastní nebezpečí. Projít se můžeme od haly bývalého říšského města v podstatě po celé jižní, západní a severní straně hradeb, opustit hradby lze na několika místech. Takto si můžete Rothenburg prohlédnout z perspektivy červených rothenburských střech, před Markusovou bránou je vidět Starý řemeslnický dům, který jednak slouží jako muzeum starých řemesel, ale i jeho exteriér je velmi zajímavý.

Po hradbách lze pokračovat dále až Šibeniční bráně a od ní po Galgengasse až k Bílé věži, ze století 12 tého. Dále pak na Kirchplatz, s kostelem svatého Jakuba a jak už jsem psal s druhou částí vánočního trhu, pro děti tu je i kolotoč. Dále můžete k Hradní bráně, kdysi v prostoru za ní stával hrad, ovšem ten zničilo zemětřesení, dnes je tu hradní zahrada, a z ní pěkný výhled na město a údolí řeky Tauber.

Vrátit se smůžete zpět po Herrengasse, po pravé straně míjíte ještě františkánský kostel z roku 1285 a pomalu se vracím na Marktplatz. Už se stmívá a pokud by byl sníh, ještě by více umocnil tu předvánoční atmosféru historického města.

Rothenburg opravdu stojí za návštěvu po celý rok, krom výše jmenovaných zajímavostí tu lze ještě projít historické podzemí, muzeum středověké kriminalistiky, nebo s dětmi muzeum panenek a hraček. A nebo v létě si vyrazit kolem mlýnů údolím řeky Tauber. Tak hodně zážitků...

Poslední aktualizace: 20.12.2015
Rothenburg ob der Tauber, město a vánoční trhy na mapě
Autor: petrkl

Příspěvky z okolí Rothenburg ob der Tauber, město a vánoční trhy

Turistická známka č. 427 - Rothenburg o.d.T.
Spessart je oblast, kterou v podstatě ohraničují řeky Main, Sinn a Kinzig…
Letiště Giebelstadt Aaf (GHF) spadá pod město …
Historické městečko Dinkelsbühl se nachází mezi městy Nürnberg a Stuttgart a oplývá neobyčeně upravenými a na historii bohatými…
O městečku Dinkelsbühl, jsem se dozvěděl teprve nedávno v jedné krátké zprávě ohledně vánočních trhů, a vlastně jen o tom, že trhy…
Švábské čtyřicetitisícové město Schwäbisch Hall, nacházející se ve spolkové zemi Baden-Württemberg, nabízí svým návštěvníkům neuvěřitelné množství …
Přišla sobota 1.7.2017, dětem začaly prázdniny a nám zahraniční…