Cestování do Slovinska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Slovinsko  Mapa Slovinsko
Hlavním městem Slovinské republiky je Ljubljana. Většinu území zabírají Alpy s nejvyšší horou Triglav 2864 m. Nejdelší řekou je Sáva, jejiž pramen je travertinovým jezerem. Při cestování pozor na zavedené systematické kontroly v rámci vnější schengenské hranice.  TIP: Slovinská dálniční známka
Oblíbené destinace a místa
 > Trek Julské Alpy    Predjamský hrad   Jeskyně postojna Jama  > Přístav Koper  > Příroda - hory a jezera
Příspěvky ze Slovinska od zkušených turistů a cestovatelů  (530)
   Tipy na výlet (42)     Turistické cíle (309)     Trasy (16)     Cestopisy (49)    Fotogalerie (33)

Prisojnik a Mala Mojstrovka

Fotografie (2)

Když jsme se i s dětmi (tehdy 11 a 14 let) přihlašovali na zájezd do Julských Alp, byli jsme organizátory ujištěni, že co do obtížnosti jsou zde výstupy jen o trochu náročnější než v Tatrách a že je tedy celkem trénované děti zvládnou taky. Na místě jsme zjistili, že všechno je trochu jinak. Náš kemp poblíž Trenty v údolí říčky Soči se nacházel ve výšce asi 600 metrů a většina plánovaných túr předpokládala minimálně 9 hodin a převýšení 1500-2000 metrů. Zpočátku to vypadalo, že budeme "odsouzeni" k procházkám po okolí. Ne že by v údolí nebylo hezky, zejména pramen Soči a vodopády potoka Mlynarica rozhodně za vidění stály, ale přece jen jsme toužili po horských výstupech. Nakonec jsme si užili dvě pěkné, a přitom ne přehnaně dlouhé túry, které můžeme vřele doporučit zejména milovníkům ferát, jištěných cest (z italského via ferrata = železná cesta). Nad sedlem Vršič, ležícím v nadmořské výšce 1611 metrů, přes které vede horská silnice překonávající v padesáti serpentinách Julské alpy, se po obou stranách tyčí majestátní horské masívy: Prisojnik a Mojstrovky. Na Prisojnik (2547 m) vede několik značených cest různé náročnosti, jištěná cesta ze severu přes Velike Prisojnikovo okno je považována za nejtěžší ferátu v Julských Alpách. Z obou Mojstrovek je po značené cestě dostupná pouze Malá Mojstrovka (2332 m), z jejího vrcholu je však možné se dostat po neznačené pešině suťoviskem i na o pár metrů vyšší Velkou Mojstrovku. Již sama jízda autem nebo autobusem na sedlo je zážitek, který může slabším povahám trochu pocuchat nervy - leckteré zatáčky mají úhel téměř 180°, hned vedle silnice prudký sráz. Na sedle se za hezkého počasí obvykle motají davy lidí, v terénu jich naštěstí zdaleka tolik nepotkáme. Na túru na Prisojnik jsme vycházeli za šedého rána s průměrnou viditelností, která se postupně zhoršovala, až nejen vršky, ale i údolí zalila mlha a nakonec začalo i pršet. Z těchto důvodů jsme nakonec vrcholu nedosáhli, skončili jsme těsně pod vrcholovým hřebenem. Byli jsme varováni, že cesta po hřebeni není jištěná a je pro děti dost nebezpečná, uklouznutí po vlhkých kamenech jsme nechtěli riskovat. Nakonec nám dost zabrat dala jen cesta dolů, kdy jsme klouzali o stošest. Prisojnik nám přesto poskytl jedinečné zážitky v několika směrech: náročné lezení, horskou květenu a fantastické skalní okno. Zatímco při výstupu na Prisojnik se na nás zřejmě Svatý Petr zlobil, při túře na Malou Mojstrovku nám všechno vynahradil a rozhled z vrcholku byl nádherný. Mile nás překvapila i velmi zajímavá výstupová cesta. Prisojnikovo okno Ze sedla Vršič vede severní cesta na Prisojnik kolem chaty Tičarjev dom. Hned kousek za ní se objevují první ocelová lana k jištění. Naše holky jsou na ferátě poprvé, ale bez problémů pochopily princip přecvakávání karabiny a postup skupiny nijak nebrzdí. Starší Jana občas okolí vyvádí z míry svou botanickou vášní, když se vrhá ke každé kytce bez ohledu na možné nebezpečí pádu. Kromě horské květeny nás cestou zaujme i zvláštní skála v podobě lidské tváře. Postup skupiny se zastavuje u místa, kde několik místních horolezců pracuje se sbíječkou na opravách ferraty: musíme čekat, než dodělají úsek a pustí několik lidí dál. Při čekání si všimneme skály, která hrozí se co nevidět utrhnout - otřesy způsobené sbíječkou zřejmě zapracovaly na přirozené trhlině. Po našem upozornění pracovníci nebezpečný kus "shodili" dolů, ale pomyšlení, že pod kritickým místem jsme před chvíli procházeli, není zvlášť příjemné. Vzápětí nás čeká nejtěžší místo výstupu, průlez komínem za pomoci kramlí: zčásti se musíme plazit po břiše po šikmé plotně, nad sebou právě tolik místa, aby se protáhl nepříliš naplněný kletr. Naše holky to berou jako zajímavé zpestření, nebezpečí sklouznutí do hlubiny pod námi v případě, že by se jim nepodařilo se obratně "přecvaknout", si na rozdíl od nás neuvědomují. Brzy poté překonáváme menší práh a nad námi se objevuje okno, jehož rozměry překonávají naše očekávání - je opravdu obrovské. Výstup k němu je ale delší, než se na první pohled zdá, převážně pěšinkami v suti a hlíně, což je dost únavné. Ve vlastním okně nás čeká ještě pěkný lezecký úsek, ale na to, jak se po průlezu před námi objeví hory a údolí na druhé straně, se těšíme marně. Jak stoupáme vzhůru, okno se víc a víc naplňuje mlhou. Jsme nahoře, Svatý Petr nám dopřeje ještě poslední pohled do doliny, odkud přicházíme, a pak mlha zalije úplně všechno. Na hřeben zbývá pár výškových metrů a na vrchol asi hodina chůze. My se však vracíme dolů - je pokročilý čas, počasí nestojí za nic, nebudeme riskovat. Začíná pršet, kloužeme po strmě klesající stezce, na špatném značení málem zabloudíme ... a nakonec vycházíme na silnici jen kousek pod sedlem. Nekonečný sestup serpentinami silnice až do našeho kempu v údolí byl pro nás asi nejhorším zážitkem v Julkách. Přesto na Prisojnik ve zlém nevzpomínáme a jednou bychom ho rádi zdolali celý, případně i s jeho „malým“ oknem - tato pozoruhodná hora totiž skrývá okna hned dvě. Mala Mojstrovka (2332 m) Výstup na Malou Mojstrovku jištěnou cestou severní stěnou s méně obtížným sestupem po stezce suťoviskem zpět na sedlo Vršič zabere necelých 5 hodin, převýšení představuje cca 700 metrů. Až na krátký nástup a konečný "útok na vrchol" se jedná o lahůdkový, čistě lezecký terén. Ze sedla Vršič stoupáme pěšinou na sedlo Vratica, odkud odbočuje stezka pod strmou skalní stěnu. Tam začíná vlastní výstup: téměř stále je třeba si pomáhat rukama, občas se k výstupu používají kromě kramlí i žebříky a jištění pomocí karabiny a smyčky na ocelovém laně není přepychem. Když dosáhneme vrcholu (je plochý, jinak nezajímavý), naskýtá se nám krásný rozhled do všech stran: nejblíž k nám je Velká Mojstrovka, naproti přes sedlo se rozkládá mohutný masív Prisojniku. V dálce vidíme další z nejvyšších vrcholků: na jedné straně vyčnívá nad ostatní nižší hřebeny nejvyšší hora Triglav, na druhé straně další dominanta, Mangrt na italsko-slovinské hranici. Sestup po špatně značené stezce, která se mezi kameny co chvíli ztrácí, není příliš příjemný a místy i trochu nebezpečný z důvodů snadného uklouznutí; naštěstí suť brzy nahradí kosodřevina, kde se už dá po slušnější stezce postupovat trochu rychleji. Po návratu na sedlo Vršič se ani necítíme unaveni, takže v pohodě zvládáme i sestup až do kempu, tentokrát po zajímavější cestě lesem kolem chaty u pramene Soči.

Poslední aktualizace: 18.3.2002
Autor: Helada

Občina Kranjska Gora

Příspěvky z okolí Prisojnik a Mala Mojstrovka

Prisojnik
Prisojnik (Prísank) je 2547 vysoká hora Julských Alp ve Slovinsku. Původně tudy vedla jugoslávsko-italská hranice. Má prominenci 547 m. zajímavostí vrcholu je mohutné skalní okno, údajně…
Kdo znáte Julské alpy jistě mi dáte za pravdu, chození v těchto nádherných a náročných horách není o vzdálenosti, ale o převýšení. Výlet můžeme začít v Krajinské Hoře a popojet tak …
Tato horská chata se nachází u Vršického sedla nad obcí Kranjska Gora a je kousek od vrcholu Vršič (1737 m.n.m). Na chatě je možné se ubytovat – celkem je zde přes 60 lůžek na pokojích i ve společné ložnici. Je zde samozřejmě i restaurace. U chaty nelze parkovat, ale auto je možné nechat u níže položených chat a to u chaty Tičarjev dom na Vršicu nebo u chaty Erjavčeva koča.    …
Cesta na Vršič Pass vede klikatými a velmi strmými silnicemi. Silnice jsou v zatáčkách z dlažebních kostek, zbytek je asfaltový. V některých místech je silnice tak strmá (celkově vystoupáte asi z 800mnm do 1600mnm), že auto s nízkým podvozkem tu bude mít velké problémy. Také auta s menším výkonem se tu snadno mohou dostat do potíží. 4x4 je tu velkou výhodou. Na některých místech se v případě opravy stěn čeká až hodinu a je možné i to, že na cestě po dešti nebo bouřce bude několik kamenů. Kia Ceed, kter…
Trasa vyžaduje přiměřenou fyzickou kondici. Není vhodná pro děti, psy, slabší jedince a je dobré mít alespoň základní zkušenosti z cestování po horách. Převýšení je cca 1000 metrů, délka tam i zpět cca 10,5 km. Vh…
Po vystoupání do 1611 m.n.m. se dostanete k přeplněnému bezplatnému parkovišti. Auta parkují kde se dá.Po sejití z parkoviště se dostanete ke krámku se suvenýry…
Vršič je malý nenápadný "kopeček" nad stejnojmeným průsmykem mezi Krajnskou Gorou a Trentou. Jde o nejvýše položený silniční horský přejezd. Vrchol je dobře a lehce dostupný.Celá trasa vede …
SLOVINSKO  Po shlédnutí  pramene řeky Soči  jsme pokračovali směrem na Kranjskou Goru. Autobus nás vyvezl asi dvaadvaceti 180 stupňovými vracečkami do nejznámějš…
     Pramen řeky Soči Soča (Isonzo)  je považována za  jednu  z nejpůvabnějších  nejen slovinských, ale i evropských řek. Projížděli jsme v některých úsecích  podél jejího toku a kochali se. Pramen řeky Soči  se nachází  v nadmořské výšce 1 050 metrů, v lůně Julských Alp.   Nejbližší vesnice u jejího  pramene (vyvěračky ve skalách) se jmenuje Trenta - zde stojí  muzeum  a  Informační…
Bambergova cesta sa začína zo Sedla Luknja a pokračuje hore hrebeňom Plemenice s občasným obchádzaním z južnej strany.Hneď zo začiatku je trasa zaistená oceľovými lanami,ktoré sú v niektorých miestach Bambergovej…
Škrlatica je druhý najvyšší vrchol v Slovinsku a tretí v Julských Alpách.Prvý zaznamenaný výstup na Škrlaticu bol z južnej strany dňa 24. augusta 1880 a ako prví vystúpili Julius Kugy spolu so sprievodcom Andrejom Komačom a lovcom Matijom Kravanja. Hora bola pomenovaná po svojom zrejme fialová-farebné Skalné steny vidieť v rannej a večernej slnka.Na vrchole…
Bovški Gamsovec je nevýrazný vrchol,ktorý sa nachádza v centre Triglavského národného parku.Z vrcholu je nádherný výhľad na najvyšší vrchol Slovinska Triglav.K vrcholu je prístup buď zo sedla Luknja alebo od Poga…
Malá Mojstrovka 2332 m n.m. 27.8.2013  Ráno pohled z okna, hm tak snad už nebude pršet.   Jedeme do sedla Vršič ( 1611 m n.m.), čeká nás 12% stoupání, 760 výškových metrů během deseti kilometrů, 24 serpentin-p…
Trasa pro ty, kteří si chtějí zasportovat. Nalehko, pouze s výzbrojí a výstrojí na ferraty vyrážíme od Aljažev dom na rozcestí, které nás navede na variantu Tomiškova cesta. Chodník nekonečně dlouho stoupá prudkým zalesněným svahem, přechází na skalnatý hřebínek – výběžek Severni steny – který několikrát oblézáme a obíháme jednoduchým chodníkem, čím dál vzdušnějším a nad výhledy do údolí Vrata se tají dech. Výběžek nás zave…
Světoznámé slovinské lyžařské středisko Kranjska Gora, ležící nedaleko italských i rakouských hranic, nejsou jen nekonečné sjezdovky a s nimi spojené zázemí, ale hlavně nádherné přírodní…
Ať si kdo chce co chce říká, ať si mamka slzy utírá … já se určitě nepůjdu učit na horníka, ale krásy okolí slovinského lyžařského střediska Kranjska Gora už mi zůstanou v paměti asi navždy…
Triglavský národný park sa nachádza v severozápadnej časti Slovinska.Je to jediný národný park v tejto krajine.Svojou rozlohou 880 kilometrov štvorcových zaberá 3 % z celého územia Slovinska.Nájdeme ho v pohorí Ju…
Triglav je najvyšší vrchol Slovinska,ktorý sa nachádza v Julských Alpách,a je považovaný za symbol Slovinska a je aj v štátnom znaku.Vraví sa,že každý Slovinec by mal aspoň raz za život vystúpiť na tento národný v…
Aljažev dom sa nachádza v Triglavkom národnom parku v Julských Alpách a je to horská chata, ktorá sa nachádza v hornej časti údolia Krku.Chata nesie názov po Slovinskom kňazovi a skladateľovi Jakubovi Aljaževovi.…
Triglav, nejvyšší vrchol Julských Alp. Svou výškou ničím vyjímečný, výstupem však rozhodně ano…. 15.9.2006 cca v sedm ráno přejíždíme hranice Rakouska, vjíždíme do Slovinska. Hned za hranicemi nás čeká výběr „mý…
Náš výstup na Triglav jsme pojali jako dvoudenní a zvolili jsme dlouhou a velice pěknou trasu, která začínala a končila v kempu Zlatorog u Bohinjského jezera. Nejprve se vystoupá do stěny u vodopádu Savica, odkud …
Autor textu a fotek: Michal AKA eschus  22. -24.7. 2012Nápad na Triglav se zrodil v hlavě Radka Z. (Zemča) a my ostatní kluci jsme jej přivítali s nadšením, neboť jsme si chtěli zopakovat předloňský výstup tentokrát Tomiškovou cestou (Tominškov pot). Nekonečná cesta starým fordem, v pěti lidech namačkáno, časté občerstvovačky, zá…
Triglav je se svoji výškou 2 864  m nejvyšší hora Slovinska a ce…
Přijeli jsme do Planici ke skokanským můstkům autobusem a odtud šli pěší túru krásným údolím s Julskými alpami po obou stranách. Na vrcholcích a nejen na nich byl ještě sníh. Jde se asi 4 kilometry do mírného kopce. Došli jsme k horské chatě Tamar. Kromě naší výpravy nikdo nikde. Čistý vzduch, klid, balzám pro obyvatele měst! Pramen řeky Nadiža, ke kterému jsme přišli, je…
Mezi Julskými Alpami a Karavankami najdeme horské městečko Kranjska Gora. V zimě je z ní středisko zimních sportů, především lyžování, v ostatních částech roku středisko turistiky a východisko do hor na různě náro…
Velmi známé a oblíbené zimní středisko Kranjska Gora (Kraňská Hora) se nachází poblíž hranic s Rakouskem a Itálií Karavanky a Juljské Alpy. Platí za výchozí bod, odkud se lyžaři vydávají…
Příprava Letos jsme se rozhodli navštívit nejvyšší horu Slovinska Triglav (2864m). Záměrně píši „navštívit“, neboť nejsem zastáncem „pokořování“. Na webu je mnoho cestopisů o výpravě na Triglav – zpravidla severní stěnou a na 2 dny. My (Honza, Milan, Tomáš) jsme ale měli naplánovanou dovolenou na týden, tak jsem chtěl trek trošku delší. Triglavský národní park je veliký, takže delší trek není problém, akorát je nutné spát v kempu a vysoko v horách pak na horských chatách. Původní plán Spát u Bohinjskéh…
Vodopád Slap Peričnik sa nachádza v Julských Alpách asi 5 km od dedinky Mojstrana.Vodopád sa skladá z dvoch vodopádov-horný má výšku 16 metrov a dolný 52 metrov.Tento prekrásny prírodný jav je vidieť aj od cesty,ktorá vedie z Mojstrany na Aljažev dom.Nad vodopádom sa nachádza Vrtaška planina,ktorá je známa svojou bohatou flórou a faunou.Pod vodopádom tečie riečka Bystrica.
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…