Na kole okolím masivu Kralického Sněžníku
Na kole okolím masivu kralického sněžníku.
Zvu vás na cyklisticky náročnou, ale velmi zajímavou projížďku, nabízející nádherné pohledy na okolní krajinu, do míst kam se v zimě můžeme dostat přímo svahem lyžařským vlekem z Horní Moravy nebo v létě na okolo pěšky, případně na kole.
Jedná se o okružní jízdu začínající a končící ve městě Králíky v nadmořské výšce 550 m. Králíky německým názvem Grulich jsou známé svým poutním areálem Hory Matky Boží, ale o tomto místě se můžeme zmínit někdy jindy.
Vhodným výchozím bodem pro start dnešní cyklotrasy je Velké náměstí v Králíkách. Odtud se vydáme po silnici směrem na Hanušovice. Prvním zajímavým místem k zastavení je vojenské museum v areálu dělostřelecké tvrze Hůrka, které bylo otevřeno v srpnu roku 2008 a nachází se na konci města.
Pokračujeme dál po silnici směrem Červený Potok a míjíme řadu lehkého vojenského opevnění vzoru „ŘOP" v polích při silnici po pravé straně. V Červeném Potoce odbočujeme vlevo na Dolní Moravu a přibližně po 2 km odbočíme Doprava a pokračujeme přímým směrem proti proudu Mlýnského potoku, který máme po levé ruce. Po ujeti cca 2,5 km ostře odbočujeme vpravo do prudkého stoupání, které končí až na křižovatce lesních cest nacházející se v lesním úseku zvaném Maliník. Jedeme stále rovno až narazíme na lesní cestu vedoucí ze Sklené. Pokračujeme po ní stále do kopce, abychom po necelém 1 km odbočili vlevo za stálého stoupání. Dostáváme se do nadmořské výšky okolo 1000 m. Neustále stoupáme a po levé straně míjíme „řopíky", lehká opevnění vzoru „ŘOP", ležící na svahu kóty zvané Chlum v nadmořské výšce 1115 m nad mořem. Po pravé straně vnímáme nádherné výhledy do údolí lemované na protější straně kótami Souš 1224 m a bezejmennou kótou s nadmořskou výškou 1244 m. Po vyjetí na horizont hřebenu se dáme doleva. To nejhorší co nás při stoupání čekalo máme za sebou. Jsme v nadmořské výšce přes 1000m a zde nás může napadnout otázka, jakým způsobem se dopravoval stavební materiál ve třicátých létech minulého století na stavby vojenského opevnění? Odpověď zní: při budování vojenských opevnění na hřebenech masivu kralického sněžníku se využívaly dvě vojenské nákladní lanovky. Jedna vedla z Hynčic přes Tetřeví horu na Sušinu a byla kratší než druhá vedoucí ze Sklené, Chlum na Podbělku. Na jmenovaných kótách mužeme v lesním porostu najít pozůstatky stanic nákladní lanovky.
Kochejme se pohledy směrem na Králíky nad nimiž zleva Doprava vidíme vrcholy Jeřáb 898 m, Prostřední vrch 871 m, Suchý vrch 995 m a Bradlo 983 m.
Pokračujeme v jízdě po vrstevnici lemující úpatí vrcholu Slamník s nadmořskou výškou 1232 m. Dostáváme se do míst nad výstupní stanicí lyžařského vleku z Horní Moravy a pokračujeme po šotolinové cestě kopírující vrstevnice dál. Pokračujeme po lesní cestě okolo vrcholu Uhlisko 1240 m dál. Směrem přímo proti nám leží kralický sněžník ve výšce 1423 m se zbytky původní rozhledny. V těchto místech se nabízí krásné panoramatické výhledy jak Na Kralický Sněžník tak okolní krajinu.
Na „Kraličák" se z české strany na kole nedostaneme, zde cesta pro jednostopá i dvojstopá vozidla včetně kola končí a začíná terén schůdný pouze pro pěší.
Vyjet na vrchol se dá pouze z polské strany a to přes Miedzylesie, Jodlow, Maly Snieznik a odtud na vrchol.
Pokračujeme dál po cestě, která se odklání vlevo zpátky do údolí podél toku řeky Moravy,která v těchto místech dosahuje velikosti potoku. Příjemným sjezdem po asfaltové cestě přijíždíme do Horní Moravy, dále pak Velké Moravy, Červeného Potoku a zpátky do Králík. Délka celé trasy je 43 km.
Převýšení z Králík na hřebeny je přes 500 m , proto je nutné vzít si sebou teplé oblečení, vhodné zvláště při dlouhých zpátečních sjezdech. Nezapomeňte na přilbu, jezdí se po cestách různé kvality od asfaltu po šotolinu.
Po celé trase není možnost žádného občerstvení, je dobré si vézt pití a jídlo s sebou. První možnost občerstvení je až na Horní Moravě na parkovišti pod lyžařským vlekem po ujetí více jak 30 km. Doporučuji předem zkontrolovat brzdy pro zpáteční sjezdy a prostudovat mapu, neboť v terénu je mnoho odboček, svádějících ke „kufrování".