JESENÍKY 2007 - 1. Šumperk, Velké Losiny a město Jeseník

Konečně ! Konečně přichází po kratším pracovním intermezzu na řadu 2.díl naší svatební cesty !! ( Doma jsme zatím stihli vymalovat a položit nové koberce a teď už hurá na cesty a za novými dobrodružstvími !!!) Ubytování jsme si zajistili přímo ve městě Jeseníku, cestujeme tam vlakem a sebou máme dva těžké batohy, veliký kufr na kolečkách a tašku s jídlem. Ze Zlína ráno vyjíždíme po 5.hodině a kupé sdílíme s mimořádně upovídanou důchodkyní. Pracovala ve Spořitelně a je to ten typ : baba generál, ale dobře se s ní povídá a cesta přitom příjemně ubíhá... Za Olomoucí nás s omluvou stará paní opouští - je totiž silně závislá na nikotinu a tak si odchází do jídelního vozu bafnout i za cenu pokuty. V Zábřehu se s ní loučíme a přestupujem na osobák do Šumperku.

Tam si napřed zjišťujeme vlakové a busové spoje a protože nám to do Velkých Losin jede až za 2 hodiny, tak dáváme všechna naše zavazadla do úschovny a na procházku do centra města "jen" s igelitkou plnou jídla. Zde obdivujeme nádherně opravenou budovu divadla, procházíme si spleť uliček a náměstí se starobylou radnicí a stavujeme se v knihkupectví, kde se nám moc líbí obrazová publikace o Jeseníkách. Na hlavní třídě je super socha kolaře a mají tu též malé fontány a lavičky. Na jednu z nich usedáme, Jana rozbaluje voňavé klobásy a my se s chutí dáváme do jídla, když najednou - co to ?!? Usedá k nám bezdomovec a se slovy : " Já nechci peníze" hledí hladovým zrakem na naše klobásky. S omluvou se vzdalujeme do blízkého parku, kde teprve naši snídani v klidu skonzumujeme. ( No jo : houmelesák viděl dva blbce s igelitkou a v domnění, že jsme soukmenovci si k nám přisedl ...)

Do Velkých Losin jedeme v narvaném vagonu soukromé železnice. naštěstí cesta netrvá dlouho a za okny vidíme velice zajímavou krajinu. Dnešní poslední den měsíce června LP 2007 je venku polojasno s nádhernými fotogenickými mraky. Vystupujeme ve elkých .Losinách - lázních. Jdeme se na ně podívat. Napřed procházíme rozlehlým překrásným parkem a připadáme si tu jako na procházce horským lesem s lučinatými palouky. Vlastní lázně mají jen několik budov, ale malebně rozhozených po areálu parku a u té největší se zastavujeme. Mají tu na otevřeném nádvoří moc hezké umělé jezírko s vodotryskem a ta voda je teplá kyselka, jediná na celé Moravě !! Nachází se tu i bufet s venkovním posezením a tak si kupujem a vynášíme ven kafé. Po chvilce si k našemu stolu přisedá - ( či spíše přijíždí) - asi 30 letý kluk, upoutaný na vozík a dává se s námi do řeči. O nohy přišel při autohavárii, z kamarádů přežil jako jediný, je sice ještě posmutnělý, ale zdá se už se svým osudem smířený a je evidentně rád, že si mohl s někým popovídat... Loučíme se s ním a přes obec kolem hezky upraveného nábřeží potoka popojedem o 1 km dál - do parku s rybníkem, v němž se zrcadlí nádherná silueta renesančního zámku Velké Losiny.

Foto: Franta

Takže : napřed pro vstupenky a protože máme před prohlídkou moře času, tak jdeme zblízka omrknout ten rybníček. Sedí tam na lavičce brýlatá mamina středního věku a spokojeně sleduje, jak její 5 - letý synek sbírá kameny a háže je po divokých kachnách ! Když ji na to "jemně" upozorním, tak mi ta baba nevrle odvětí : " No a co, však to jsou jenom kačeny !" Ve mně bouchnou saze a řeknu jí, jak by se jí líbilo, kdyby byla ona tou kačenou a někdo by se trefoval šutrem do hlavy jí ... atd atd... Pak jen mávnu rukou a odcházím s Janou o kus dál. Ta mne uklidňuje a má pravdu - s blbcem se diskutovat nedá, ale na chvilku mám po náladě ! ( A to ta "madam" ještě Janě řekla : " Paní, vy ale máte zlého manžela !") Tak v tomhle se tedy spletla - já nejsem zlý, ale nesmím vidět, jak někdo bezdůvodně ubližuje živé či neživé přírodě - to pak "musím" zasáhnout - asi bych se měl dát k ochranářům ... ( Takže - teď syneček háže kamením po kačenách, zajímalo by mne, po čem - (a čím) bude házet za takových deset let !)

Pak naštěstí jdeme na prohlídku a můžeme se věnovat krásám zámku zevnitř. Upřímně řečeno, není to bůhvíco ! Já o renesanci něco vím, takže jsem s tím počítal, ale má žena je, zdá se, trochu zklamaná. Interiéry jsou tu sice vzácně zachovalé, s původními dřevěnými podlahami a kazetovými stropy. Je to vlastně shluk jednotlivých apartmá, přístupných vždy z arkádového Ochozu. Tmavé interiéry a jednotlivé kusy nábytku jsou bez elektrického osvětlení dost špatně vidět ... Co si budeme nalhávat - renesanční bydlení pánů ze Žerotína, skryté za honosnou venkovní fasádou, bylo ve skutečnosti dosti skromné a nedá se srovnávat se zámky barokními, rokokovými či empírovými. "Dojem" z prohlídky trochu napravují poslední 3 hezky zařízené pokoje s chodbou s rytinami a obrazy od posledních majitelů, které se nacházejí v jižním zámeckém křídle - tohle vše už ve slohu raného baroka. Jinak k zámku neodmyslitelně patří zdejší nechvalně proslulé čarodějnické procesy a podle románové předlohy pana Kaplického se tu natáčel i černobílý film " Kladivo na čarodějnice".

Když opouštíme zámek a jeho park - ( na prohlídku starobylé papírny nám už bohužel nezbývá čas) - vidíme po silnici projíždět kočár se svatebčany. My se zase urychleně přesunujeme na zastávku vlaku do Rapotína. V Šumperku si ještě chvilku pohovíme v krásném parku a pak už převzít zavazadla a nasednout do vláčku " kodrcáčku" směr Jeseník ! Je to hrozné cestování - z tvrdých sedaček nás bolí prdélky, naštěstí od Branné stoupáme do Ramzovského sedla a u Ostružné vidíme velké větrné elektrárny a Vozku a Šerák a masív nádherných Obřích skal. A pak klesáme neskutečně velkými serpentinami s překrásnými výhledy - je to jako v Alpách - do údolí s lázněmi Lipová a pak odbimbá 18.hodina a my jsme konečně v cíli naší cesty, městě Jeseníku...

Následuje anabáze s kufrem a batožinami do středu města a pak chvilku hledáme ubytování, protože ač stojíme před jídelnou a restaurací, nápis Praděd nikde nevidíme... Z restaurace jsme posláni po venkovních schodech do 1.patra, kde se nachází Modrá kavárna a tady jsme teprve na správném místě. Od barmanky fasujeme klíče, platíme ubytování a přes chodbičku nás ta "hodná duše" přivede na hlavní chodbu s několika pokoji, z nichž jeden je teď na 8 nocí náš ! ( Je to dobré, máme zvlášť vchod i schodiště, pokoj je hezký a s výhledem na náměstí a dokonce je tu i malá televize !) Vybalujeme si věci a vyrážíme na první "rande" s - pro nás neznámým - městem. ( Už cestou z nádraží na nás toto maličké okresní město zapůsobilo velice dobrým a přívětivým dojmem a my víme, že se tu budeme cítit moc dobře ...)

Venku je to vážně hezké a navíc to máme všude blízko: prodejna řetězce Albert 80 m daleko, na bus to máme 5 minut, na vlak 12 min. Zdejší centrum tvoří systém tří náměstí - to největší s parkem, které jsou navzájem propojeny uličkami a podchody. Všude spousta hospod, restaurací a zahrádek. Na busovém nádraží dokonce i přes víkend otevřena drogerie a trafika. My si napřed z jízdního řádu vypisujeme spoje na výlety. Teprve potom jdeme na průzkum centra a "objevujeme" hlavní náměstí s radnicí, kostel a vodní tvrz. Pak ještě procházka nad řeku do vilové čtvrti a plni dojmů zpět k hotelu a do restaurace, kde si dáváme výbornou slavnostní večeři. A pak honem spát, protože nás zítra čeká krásný slunečný den a první výlet ...

Poslední aktualizace: 23.7.2011
JESENÍKY 2007 - 1. Šumperk, Velké Losiny a město Jeseník na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí JESENÍKY 2007 - 1. Šumperk, Velké Losiny a město Jeseník

Jesenická vodní tvrz.
Město Jeseník, i když bylo známé ve 13. století, historickými pam…
Tento zajímavý objekt najdeme na severní straně Zámeckého náměstí…
Ve městě, které bylo založeno již ve 13. století, očekává zvědavý…
Poznávat město, o kterém toho člověk moc neví, je takovým malým dobrod…
Pokud přemýšlíte, že na poslední chvíli vyrazíte na dovolenou za zimními…
Na městský park - Smetanovy sady dříve navazoval jesenický West - End,…
Na Zámeckém náměstí se nachází největší množství památek města. Jednou z…
Zdravím všechny čtoucí, vydali jsme se na výlet do Jeseníku a chceme se o zážitek z túry podělit. Jízda vlakem nás zavezla až do…
Město Jeseník je centrem Jeseníků, také se mu říká perla Jeseníků. Je…
Nádherné místo k relaxaci a nabrání nových sil. Lázně…
Letošní dovolenou jsme strávili s manželem v Jeseníkách, jako místo ubytování…
Cyklotrasa č.55 vede z lázeňského města Jeseník, které prosla…
Tentokrát jsme se ubytovali přímo ve městě Jeseník, kam přijíždíme vlakem. Od  vlakového nádraží jsme šli asi 20 minut pěšky k…
Obec Bukovice, dříve Buchelsdorf, je prvně doložena roku 1416, až do roku 1950 byla samostatnou obcí, nyní je součástí Jeseníku. …
Jedeme si užít relaxační přírodní balneopark v lázních Jeseník, který navazuje na léčbu Vincence Priessnitze. V roce…
Okresní město Jeseník se stalo centrem turistického ruchu celého …
Klášter Voršilek (Uršulinek) v Jeseníku byl založen r. 1878, jako…
Okolí města Jeseníku je turisticky velice atraktivní množstvím…
Město Jeseník leží na soutoku říčky Staříč a říčky Bělá v severním výběžku…
Velikonoční pondělí a kouzelné počasí nás vytáhlo na první Jarní procházku…
Tento výlet je ideální pro pěší turisty. Začínáme ve městě Jeseník a po červené turistické značce se dostaneme do Lipová-lázně. Poté…
Masarykovo náměstí v Jeseníku prošlo v letech 2009-10 kompletní rekonstrukcí. Původní velká kašna na jižní straně náměstí byla nahrazena menší kašnou…
  Brzy po poledni odjíždíme z Bělé pod Pradědem do jediného většího sídla…
Závěrem včerejšího propršeného dne se nám z monitoru TV, jež byla součástí…
Při cestě do Jeseníku většina návštěvníků míří na pěší výpravy na okolní…
Jeseník leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Jeseník…
Pěkně opravená tvrz stojí na Zámeckém náměstí v centru města Jeseník v…
Smetanovy sady na úpatí Zlatého Chlumu v Jeseníku již více než…
Zlatý chlum - rozhledna
Rozhledna Zlatý chlum se nachází nad městem Jeseník....pěkná trasa vede z Rejvízu přes vyhlídku Čertovy kameny. Dá se jít i z…