Javorníky I

Pro nestálé počasí jsme si vymysleli túru z které se bude dát rychle ustoupit. Však znáte toto léto. Takže si uděláme přechod Javorníků, civilizace je téměř celou dobu vúdolí. Mimo to si každý (včetně nás) představí pod Javorníky něco na Moravskoslovenském pomezí. My jsme objevili začátek túry už u Čadce.

Po předchozím studiu jsme nevyšli z města po červené, ale našli jsme si zelenou značku. Cesta stoupá přes město vzhůru do kopců a už za posledním panelákem jdete po louce. Červená značka vede totiž po asfaltu až k hotelu Husárek, kde teprve začne polní cesta. To už mi viděli Krásné samoty. Těmi je mimochodem hřeben posetý celý. Obě značky se sejdou na rozcestí Chotárny kopec. Ale těsně před tím je ještě pěkná pastvina se studnou a lavicemi. V blízkosti je potom i salaš a vcelku komunikativní bača s ovcemi(povídal si bača, ovce se moc nevyjadřovaly).

Dál pokračuje cesta ještě chvíli mezi stromy až se otevřou louky a dlouho si můžete užívat nádherných výhledů. Nekochala bych se přespříliš, protože značka je vedená strochou poťouchlosti a malá nepozornost se nemusí vyplatit. Ale vzhledem ktomu, že je to hřebenovka, stačí si držet zdravý rozum. Chvílemi značkař vedl cestu těsně ve vrstevnici pod vrcholem, jednou naopak nás chtěl svést níž do údolí. Zde jsme trvali na svém a cestu trochu napřímili.

Na rozcestí Nad Petránkami jsme objevili první zkamenných plastik, které jsou rozsazené po hřebeni. Milé. Do té doby, než nám místní čučoriedkárky pověděly, že ještě před rokem bylo celé prostranství upravené jako odpočívadlo slavicemi, stoly a ohništěm. Vše spálené. No nic, pojedli jsme na kládě... Je pravda, že blízkost civilizace má pro hory i své stinné stránky. Už od Čadce nás na některých místech provázeli rozbité rozcestníky a později se ještě přidali dost vyježděné koleje od motorek a čtyřkolek. Naštěstí jsme jich nepotkali moc, ale asi tady platí, že nezáleží na tom kolik, ale jak často.

Foto: Ina.cz

Hřebenovka pokračuje až na Kamenité, kde je vysílač a rozhledna (viz.foto). Zté je vidět poměrně dobře Lysá hora vBeskydech. Tak vznikl nápad jít vbudoucnu na Lysou a hledat na obzoru rozhlednu na Kamenitém. Obě dominanty si ovšem napřed vychutnáte vsedle pod Grapou. To se takhle při vyjití zlesa před vámi otevře kopec vtěch končinách obrovský a pěkně vdálce. No nakonec to nebylo tak zlé.

ZKamenitého cesta už lehce sestupuje lesem a posléze pokračuje přímo přes samoty až do osady Semeteš. My zde přespali a ráno už opouštěli hřeben a odjížděli domů. Ale na tomto rozcestí sedají vybrat ještě asi další dvě varianty pokračování hřebenovky. Mimo to je tu hospoda sdobrým pivem. Autobusová zastávka a přístup na Turzovku kžel. stanici, aby jste se mohli dostat zpět do Čadce, třeba. My se vdohledné době vrátíme pokračovat, rádi.

Celá trasa měří do okolo 25km a dá se ujít za jeden de. Pro pomalejší je možnost noclehu kdekoliv na hřebeni. Voda se dá vyptat vosadách. Některé studny jsou i mimo soukromé pozemky. Občerstvení je na začátku vČadci a potom vSemeteši. Ještě na zelené značce byla na stromě směrovka Bufet osada Grapy 400m. Její fungování jsme neověřovali. Jinak jahody a borůvky. Přístup jak už bylo řečeno vlak i bus po celé trase.

Poslední aktualizace: 22.7.2009
Javorníky I na mapě
Autor: Ina.cz

Příspěvky z okolí Javorníky I

Vysoká nad Kysucou - osada Semeteš
Vysoká nad Kysucou - osada Semeteš Leží v nadmorkej výške 670m n.m.…
Vysoká nad Kysucou má vo svojom názve rieku, na…
Vysoká nad Kysucou - kostol sv. Matúša - rímsko katolický barokový kostol…
Počas storočí ľudí trápili a pripravovali o život rôzne nákazlivé choroby - epidémie. Z vďaky za ich ukončenie, za miernejší priebeh…
Počas návštevy našej babky na Kysuciach v obci Vysoká nad Kysucou som si…
Kostol v obci Vysoká nad Kysucou dobudovali v roku 1768 ako barokovú…
Obec, v ktorej náš otec prežil svoje detstvo, je známa tým, že z nej pochádzali aj starí rodičia amerického astronauta Eugena Andrew…
  Na druhou část našeho putování po Javorníkách jsme nastoupili zVysoké…
Vysoká nad Kysucou je obcou v severozápadnej časti Slovenska, v hornej…
Obec Vysoká nad Kysucou je pôvodne kopaničiarskou obcou ležiacou v severozápadnej časti Slovenska, v regióne Horné Kysuce na toku ri…
Obyvatelia obce Vysoká nad Kysucou sú hrdí, že vo vzdialenosti 389 454…
Pokud máte na chvilku čas a projíždíte Turzovkou při slovensko-českém pomezí, zajeďte se na chvilku do místní části Turkov. Na konci zastavěné části u místního kostelíku zapark…
Vysoká nad Kysucou je kopaničiarskou obcou v hornom povodí rieky Kysuce na…
Hora Živčáková leží na rozhraní chotárov obcí Turzovka, Vysoká nad…
Není u nás mnoho míst, kde by se člověk mohl podívat jak „ze země“ místo…
Přirozený vývěr ropy na zemský povrch se nachází v bezprostřední blízkosti…
Turzovka - 471 m n.m. Obec sa prvý raz spomína už roku 1592. Založil ju Juraj Thurzo, na mieste Predmier ako súčasť…
Chrám byl dokončena vysvěcen v říjmu 2015. Po dokončení vznikla na známém…
Obec Makov má rozlohu 4.500 ha. Nachádza sa v severozápadnej čast…
Slovensko – Javorníky: Hřeben Čerenka - Hričovec (09/2018) Pohoří…