Žižkova cesta Zemí hradů.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Jedna z nově budovaných stezek v Českém středohoří. Vede na zříceniny hradů Panna, Kalich a k zámku v Ploskovicích.

Autobusem od nádraží v Ústí nad Labem jsme dojeli do Homole u Panny. Odtud jsme se vydali po silnici směrem na Řepčice. Na vrcholu stoupání odbočuje ze silnice žlutě značená cesta na vrchol Panny. Cesta byla nově upravována a tak byla velmi blátivá. Po chvilce jsme odbočili na lesní cestu, která stoupala až na skalnatý vrchol. Poslední úsek byl velice strmý a kluzký. Výhled, který nám umožnily holé stromy nás odměnil za vynaloženou námahu.

Na vrcholu byl v letech 1421 až 1422 postaven Zikmundem z Vartenberka hrad jako protiváha proti Žižkovu nedalekému hradu Kalich. Mezi těmito hrady pak docházelo k bojům o ovládnutí Třebušínské kotliny. Na vrcholu nejsou žádné pozůstatky hradu, pouze v jeho okolí jsou patrné zbytky valů.

Stejnou cestou jsme se vrátili na silnici a pokračovali do vesničky Řepčice s krásnými roubenými a hrázděnými domy. Stále po silnici jsme došli do Třebušína, kde na konci obce odbočuje žlutá turistická značka na Kalich. Původní vozová cesta stoupá v serpentinách lesem až ke zřícenině hradu Kalich. Pod skalnatým vrcholem je osazena informační tabule, která nás informovala, že hrad v roce 1421 vybudoval husitský vojevůdce Jan Žižka jako svoje sídlo a opěrný bod proti útokům ze Saska vedených Zikmundem z Vartenberka.

Do dnešní doby se zachovaly části vstupní brány, sklepení a věže. Z vrcholové skalnaté části je nádherný výhled na okolní vrchy Českého středohoří, na protější Pannu a pod kopcem ležící Třebušín.

vrchol Panny
vrchol Panny  •  Foto: Hribal

Po odpočinku jsme sestupovali druhou přístupovou cestou, která vede lesem v západním svahu kopce a pak schází okolo místního hřbitova do Třebušína. Začalo pršet a tak jsme se schovali v místní hospůdce a počkali na autobus, který nás odvezl do Litoměřic. Vlakem jsme se vrátili zpět do Ústí nad Labem.

V Třebušíně je několik možností na občerstvení.

Líbil se nám dobrý nápad s vybudováním nových stezek v Českém středohoří. Mimo této stezky se připravuje Zlatá stezka Zemí hradů, Liběšicko - levínská stezka Zemí hradů, Vartenberkova stezka a další.

Nádherný výhled z vrcholu Kalicha a informační panely s historií hradů.

Na zříceninách se neplatí žádné vstupné.

V Třebušíně se každoročně konají 7.-8.7. Husitské slavnosti.

Poslední aktualizace: 5.1.2013
Žižkova cesta Zemí hradů. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Žižkova cesta Zemí hradů.

Panna
Opěrný bod vystavěný roku 1421 katolíky proti Žižkovu hradu Kalichu byl…
Na čedičovém vrcholu Panny byl mezi lety 1421 a 1422 postaven Zikmundem z…
Během června letošního roku došlo v destinaci České…
Léto a prázdniny jsou za námi, avšak příležitostí k návštěvě řady…
Nevelká zřícenina hradu Kalich stojí na stejnojmenném skalnatém vrchu nad…
Zříceniny rozsáhlého hradu zbudovaného roku 1421 Janem Žižkou nad vsí Třebušín. V bouřlivém…
Z Úštěku se vracíme do oblasti Českého…
Obec Třebušín, nad níž se vypíná vrch Kalich, je dnes úhlednou obcí,…
K hledání Jevínského kamene a menhiru mne inspirovala kniha Zázračné České středohoří. Tajemný kámen je ukrytý v mladém hustém lese nedaleko od obce Homole u Panny v místech,…
CHKO České středohoří leží na severu Čech po obou březích…
V obci Homole u Panny /dřívější název Hřibojedy/ se narodil Josef Emanuel…
  Vydal jsem se do Českého středohoří na vrcholky kopců a krásnými…
Pravděpodobně některým začalo po přečtení nadpisu vrtat hlavou, co to v…
V bývalé nádražní budově najdete muzeum zrušené železniční trati Velké…
Na nejvyšší vrch Verneřické pahorkatiny jsme se…
Tato ves vznikla někdy počátkem 12. století. Nachází se v klínu kop…
Jedeme autem z Teplice do Zubrnic. Parkujeme na kraji obce na vyhrazeném parkovišti. Železniční muzeum: natáčeli se zde Páni kluci a…
Muzeum lidové architektury v Zubrnicích vznikalo jako poslední skanzen v naší republice od poloviny 70. let v rámci…
Muzeální železnice v Zubrnicích.   V Zubrnicích na nádraží je malé…
Mohutný zalesněný hřeben - nejvyšší hora Verneřického středohoří, který se nachází severovýchodně od Litoměřic. Na hřebenu je několik pěkných…