Z Jilemnice na hrad Štěpanice

Podkrkonošská městečka, obce a vísky máji své určité kouzlo, proto chceme navštívit jedno z nich. Venku propuklo nádherné babí léto. Zvolili jsme město Jilemnice.

Z Tanvaldu jede přímý autobusový spoj do Dolní Rokytnice, což se nám dost hodí, protože zde pak hodláme nastoupit do vlaku a do Jilemnice dojet po železnici. Nutno podotknout, že od autobusové zastávky k nádraží musíme jít po silnici směrem na Jablonec nad Jizerou. Není to daleko, jen necelý kilometr cesty.

Naše první kroky vedou na Masarykovo náměstí, které je součástí památkové zóny města. Zde v srdci města obdivujeme budovu radnice, barokní sousoší sv. Kříže a sousoší Panny Marie. Uprostřed náměstí klidně šumí empírová kašna.

Foto: Lena1979

My se ale více zajímáme o zdejší zámek, jehož počátky vedou až do 2. pol. 16. stol., kdy na jeho místě stála tvrz v majetku Valdštejnů. Vystřídala se zde řada majitelů. Známí jsou zejména Harantové z Polžic a Bezdružic a hrabata Harrachové. Od roku 1953 slouží tento památkově chráněný objekt bohatým a zajímavým expozicím Krkonošského muzea. Krom sezónních výstav je možno navštívit několik stálých expozic. Zajímavou se jeví Lyžařská expozice, která mapuje vývoj českého lyžování. Dále si můžeme vybrat historicko-etnografickou, ta se především zajímá o historický vývoj západních Krkonoš. Obdivovat ale můžeme i lidový nábytek a krkonošské betlémy. Expozice Ze života českého kavalíra přibližuje život šlechtice Jana Nepomuka hraběte Harracha. Oproti tomu Kavánova expozice nám představí život a dílo předního českého krajináře Františka Kavána, rodáka tohoto malebného kraje.

Abychom nezůstali jen ve městě vymysleli jsme si ještě procházku na nedalekou zříceninu hradu Štěpanice. Z náměstí se tedy vydáváme po červené k rozcestí Dolní Štěpanice. Dále je bohužel cesta k hradu neznačená a já ji musela nastudovat v mapách. Vyrážíme tedy zcela vpravo po silnici na Benecko (jezdí tudy autobus, soudě podle zastávek) a po druhé autobusové zastávce už hledáme vhodnou odbočku, která má být vlevo ve směru naší trasy. Nepatrná odbočka je skutečně k naší velké radosti nalezena, a to mezi druhou a třetí zastávkou. Cesta vede loukou do mírného kopečku a teprve poté se před námi objevuje informační tabule se zmínkou, že tu kdysi skutečně stával hrad.

Foto: Lena1979

První zmínka o gotickém hradu se objevuje roku 1304, kdy jej vlastnil Jan z Valdštejna.V současnosti se na místě hradu nachází zřícenina bašty a zbytků obranného systému. Zříceniny hradu procházejí rekonstrukcí, proto záchranáři kdysi věhlasného panství prosí o maličkost. Přineste s sebou jeden z kamenů válejících se pod kopcem jako vstupné....

Poslední aktualizace: 6.1.2015
Z Jilemnice na hrad Štěpanice na mapě
Autor: Lena1979

Příspěvky z okolí Z Jilemnice na hrad Štěpanice

Zvědavá ulička v Jilemnici
Jilemnice, kromě zajímavého muzea, ve kterém můžete vidět plně mechanický Betlém a dozvědět se i něco o začátcích lyžování v Čechách…
Město Jilemnice by mohlo být s nadsázkou nazváno město soch sv. Jana…
Pěkný zámek se nachází v Jilemnici na Semilsku v Libereckém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt se dvěma šestibokými nárožními…
Neděle 5. 9. 2021 - dopoledne V noci v autě prvně klesla teplota pod 11…
Jilemnický Kostel sv. Vavřince se nachází v prostoru mezi zámkem a Masarykovým náměstím. Postaven byl hrabětem A. Harrachem v letech…
Jilemnice - zámek, Krkonošské muzeum
Historie Jilemnického zámku spadá do 16. století, kdy byl založen pány z…
Míříme na úpatí Krkonoš, míříme do malebné Jilemnice, přesněji do…
Zajímavá Boží muka se nachází u Sano centra západně od Tyršova náměstí v Jilemnici. Dle nápisu na soklu pochází tato Boží muka z…
Pomník obětí válek, který je tvořen Vysokým sloupem na jehož vrcholu sedí dravec připravený k vzletu se nachází v prostoru mezi…
Plavecký bazén v Jilemnici se nachází v blízkosti historického centra…
Jilemnice - Masarykovo náměstí
Masarykovo náměstí - přirozené centrum města Jilemnice. Náměstí dominuje…
Sněhová nadílka je letos zatím velmi bohatá. Díky tomu na jilemnickém Masarykově náměstí po roční pauze opět vyrostla ze sněhu obrov…
Navštívili jsme a vám vřele doporučuji Jilemnici, malé podkrkonošské…
Jilemnické informační středisko, které poskytne veškeré turistické informace o městě, ale zejména o Krkonoších, se nachází v…
Turistický rozcestník, který se nachází na Masarykově náměstí v Jilemnici, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po červené značce ve…
Turistický rozcestník, který se nachází severně od centra Jilemnice v místě zvaném u Labutě, ukazuje turistům cestu do dvou směrů.…
Budova bývalé Střední školy v Jilemnici byla založena nedaleko…
Na rohu Zvědavé uličky a ulice K Břízkám v Jilemnici nalezneme na…
Krkonoše, naše nejvyšší pohoří a jeho nejznámější vrcholy a hlavní…
V Hrabačově přibližně jeden kilometr od jilemnického náměstí stojí malý…