Krásná Lípa

Krásná Lípa je město na severu Čech, v severovýchodní části okresu Děčín. Leží na pomezí Národního parku České Švýcarsko a Lužických hor, na horním toku říčky Křinice.

Tipy na výlety Krásná Lípa Rozhledna Vlčí hora Chaty a chalupy Krásná Lípa
Turistické cíle a zajímavá místa Dračí skála / Vlčí hrádek Ubytování České Švýcarsko

Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Z Brtníků kolem Vlčí hory

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

na Křížovém vrchu
na Křížovém vrchu  •  Fotografie (17)  • Foto: bezprezdivky

Blížil se říjnový prodloužený víkend se svátkem vzniku neexistujícího státu a já vedl provokativní řeči: „Budeme tu na sebe koukat, nebo vyrazíme ven?“. Oponováno mi bylo. Že je pozdě, bude zima, bude pršet, bude všude zavřeno a tak dále, a tak dále. Upozornil jsem, že tak někdy předloni (zhruba), jsme byli v tuto dobu v Jindřichově Hradci a měli jsme krásně. Pavlína zavzpomínala a souhlasila. Jen jsem jí musel slíbit to hezké počasí. Snad by mi prominula, kdyby to úplně nevyšlo. Vždyť lékař je taky trochu přírodovědec, a uzná, že větru dešti prostě neporučíme.

Vlčí hora

Další problém, kam. Posledně, už před dvěma měsíci, jsme byli na severu Českého Švýcarska. Bydlení, se kterým jsme byli spokojeni, jsme pořídili v osadě Brtníky. Krásné místo. Televize tam není, mobily tam nejdou, ale postýlky pohodlné a kuchyně dobrá. Dovolat se nebylo jednoduché (no jo, ty telefony, a to slečna majitelka má něco, co tam jakž takž funguje). Ale nakonec to klaplo. V pátek pětadvacátého jsme navštívili volební místnost a vzápětí vyrazili tak zhruba k severovýchodu.

už začíná svítit

Hodina byla poměrně pozdní a nechtěl jsem riskovat dopravní špičku na rušné křižovatce u Jestřebí, v Dubé jsme to tedy vzali k Úštěku, odbočili na Žandov a dál to mělo pokračovat na Českou Kamenici. Ale Pavlína, která s mapou v ruce, měla sledovat značky (tuhle trasu přeci jen moc neznám), sledovala krajinu, takže jsme se ocitli v Benešově nad Ploučnicí. No tak dvacet kilometrů navíc. Ale dorazili jsme. Zrovna na dobrou večeři. I prdelačku měli. A dokonce pochválení jsem obdržel. Všimli si, že jsem je ve svých povídánkách pochválil. Ještě několik organizačních drobností řešili. Odjíždět jsme měli v pondělí, však od toho státní svátky jsou. Ale děvče mělo od pondělka dovolenou, v neděli byla oficielní zavírací doba ve čtyři odpoledne, tak co s večeří, a potom se snídaní, a kam dát klíče, až budeme odjíždět. Všechno bylo domluveno a nakonec to samozřejmě dopadlo úplně jinak a kupodivu lépe.

Ráno jsme po snídani vyrazili. Po červené přes Křížový vrch k Vlčí hoře, potom k Vlčí Hoře vesnici, promotat se naučnou stezkou do Kyjova, odtud k Turistickému mostu a odtud po cyklostezce domů.

Vlastně se tomu nedalo říkat ráno. Vlak, který před desátou v Brtníkách staví, jsem viděl z Křížového vrchu, a když jsme vyšli na jeho vrchol,

začalo dokonce pršet. Dokonce tak, že jsem na pět minut i deštník roztáhl.

Pohled na Vlčí Horu, už bez deště, byl z úpatí Křížového vrchu pořád zamračený.

K rozhledně jsme nestoupali. Jednak jsme usoudili, že nebude nic vidět, jednak jsme byli líní šplhat do kopce (no přiznávám, že hlavně já, ale Pavlína neprotestovala). Červená značka vede skoro po vrstevnici a lesem. A uprostřed něho, ejhle, sluníčko začalo malovat čáry ve vzduchu.

Když jsme po chvíli vyšli z hvozdu nad vsí Vlčí Hora, už byl naprostý azur se zajímavými mráčky.

azůro nad Vlčí Horou

Nad rybníčkem je dokonce přístřešek, kde by člověk lavičky čekal, však je tu turistických stezek křižovatka. Ale lavičky odnesl čas nebo spíš někdo jiný. Přiléhá tu „čtvrť“ evidentně chalupářská a od ní se značka točí po louce do středu vesnice. Zrovna tady jsem si vzpomněl, že dcerka říkala, abychom se ozvali, jestli žijeme, a zkontroloval telefon, jestli je signál. Byl. Provedl jsem. Popřála nám pěkný výlet. Přes louku jsme došli ke kostelíku,

kde jsme červenou značku opustili a svůj osud svěřili zelené naučné stezce. Jmenuje se Koglerova, podle kolegovi, který tu ve válečných letech dělal průzkum lužického zlomu, a vlastně první část stezky i vytyčil.

Současné značení, alespoň ve své počátku, není nejlepší. Upoutávka, třeba jen ta cedulka na rozcestníku, chybí vůbec. Na první křižovatce, nemít mapu, zabloudili bychom. Šplhali jsme zase do kopce, Vlčí Horu jsem při tom stihl zobrazit,

obrázek s panoramatem jsme prohlédli (ze zobrazovaných hor jsme poznali jen Jedlovou, zbytek byl v mlze) a potom se nám zabloudění povedlo. Až asi po půl kilometru jsem postál s mapou a ujistil jsem se, že jdeme blbě. Vrátili jsme se, z téhle strany byla značka vidět perfektně. Alespoň tu mají u domku pěkně vyvedeného místního loupežníka.

kostelík ve Vlčí Hoře

Kousek za ním se šlo už doleva, značkař si snad už všimnul, že má šipky, a tak nás provedl nástrahami prameniště Malého Vlčího potoka. Bylo tu i mnohé moudré geologické zastavení. To první, ještě před prameništěm, ukazovalo různé druhy žul, které jsou tu ke spatření, u dalšího, a to už jsme nešli po mírně stoupající vrstevnici, jako od pramene, ale pěkně z kopce, bych si nevšiml, že si nohy neráchám v žulových píscích, ale v jilech permského stáří. Dokonce i jakási kapsička jurských vápenců tu je, a to je, spolu s turonskými pískovci, neprostupnými lesy a nedalekým vodním tokem semeništěm různých skláren. Však i o nich jedna chytrá cedule povídala.

Sešli jsme až do údolí Malého Vlčího potoka, cestou jsme se pozdravili s rodinkou, která s námi v penzionu bydlela (však jsem taky dostal na večer úkol zjistit, jakou zkratkou, že to brali, tady jsme je potkat normálně nemohli, vycházeli pár minut před námi) a začali zase stoupat. Křídová pískovcová věž na druhém břehu, jeden z Plačtivých kamenů, bylo to, co oko, ale i sklo objektivu první upoutalo.

Odtud se zase stoupalo. Až někam k Engelově prameni, kterého jsem si sice nevšiml, ale dobře jsem viděl, z kterého stromu vylétla ta skupina krkavců, která mě potom pronásledovala dobré tři kilometry. Z tohoto to bylo.

Vlčí hora a Vlčí Hora

Kroužili nade mnou tak urputně, že si Pavlína dělala legraci, že čekají, až padnu. Pak si mě odnesou. Mluvilo se jí to. Klamná rovinka kolem pramene se zase změnila v kopec, krkavci kroužili, a já se divil, proč tolik nezaostávám. Potom nás rozsoudil neúprosný zvuk pily. Ano, tady v sedélku, kde se snažili místní domorodci či chalupáři, jsem pocítil výraznou změnu. Cesta vedla totiž z kopce, nebyla moc přehledná, a já získával čím dál větší náskok.

A ne, že bych se nezdržoval. Tu mou pozornost upoutal mechem obrostlý pařez na mýtině,

tamhle zase malebná cesta,

a tuhle zase meandry říčky Křinice v Kyjově.

Dost dlouho jsem hlídal, jestli mám Pavlínu někde za zády, až v místě, kde už nebylo kde zabloudit, jsem popustil nohám uzdu. O to déle jsem čekal u rozcestníku. Chtěl jsem totiž zatáhnout Pavlínu do hospody.

Měl jsem dvojí jištění. Jednak jsem se podíval do mapy, zda tu hospoda je, jednak jsem sledoval, kam zapadnou ti sympatičtí pánové, kteří šli kolem mě. A že zahnuli tím správným směrem.

místní loupežník

Děvče se nenechalo vůbec přemlouvat, i když zmíněné stavení bylo dobrých dvě stě metrů od směru, kterým jsme kráčeli. Šli jsme samozřejmě dovnitř, venkovního vzduchu máme za celý den dost. A tady jsem udělal chybu skoro osudovou. Za Pavlíninu nevolnost, která vyvrcholila až odmítnutím večeře, nemohl ten sýr, který spocívala, i když byl, po uskladnění v teple batohu, na hraně poživatelnosti, ale já, který jsem ji přinutil k požití kafe, prý nevalné kvality.

Já sám ho neměl, nedokážu posoudit, ale vizitka, kterou jsme si odtud odnesli, asi zůstane nevyužita, a náladu nespravila ani houkající sanitka pospíchající po cestě, kterou jsme vyráželi. Když jsme jí později dělali místo, aby mohla projet, doktorka i sestra vevnitř měly plné ruce práce. S kým a proč, to nevíme. Já si jen udělal obrázek zdejší zrekonstruované usedlosti.

Sanitku jsme nechali projet daleko za ní, rozloučili jsme se i se zelenou naučnou stezkou, a já si cestou po červené krátil chvíli focením pozůstatků Panské skály u Kamenického Šenova.

Nebo je tu víc lomů, kde se potajmu těžil šestiboký čedič, aby posloužil jako kámen na patníky k zakopané vesnici? Zadní Doubice se to jmenovalo, a dnes se toho, kromě pár základů, nedochovalo vůbec nic. Jen stíny podzimního sluníčka na březích Křinice byly bezvadné.

Nebylo nijak pozdní odpoledne, ale na jejích březích už se stmívalo.

jeden z Plačtivých kamenů

Na Pavlínu jsem počkal u Turistického mostu. A když jsme zapudili dotěrné turisty, měli jsme ho celý pro sebe.

Odpočinuli jsme jen chvíli, potom jsme vyrazili podél Malého Vlčího potoka, který tentokrát nebyl vyschlý a vléval se do Křinice možná tou nejlepší silou, kterou měl, směrem k Brtníkům. Tentokrát využijeme služeb cyklostezky, takže cesta společná s tou minulou, bude minimální.

Hned na rozcestí turistické značky a Cyklotrasy nás pozastavil rozjařený hlásek. Prý, kudy se dvě děvenky, jejichž jedinou výbavou do divočiny byly lahve šumivého vína (každá měla jednu) dostanou do vesnice Kopec?

Odpověděl jsem, jak nejlépe jsem věděl. Dokonce, když se Pavlínina ukázala být nedostatečnou, jsem vytáhl pořádnou mapu, abych názorně předvedl, že sedí na křižovatce tří stezek, z nichž každá je při správném odbočování, dovede do příslušné dědiny.

u Engelova pramene

Vydaly se nakonec za námi. Údolí bylo tak pěkné, až ho pro cyklisty byla škoda. I potůček tu teskně šuměl. To abych mohl navigovat, když nás předcházely vinné turistky: „ Vpravo dobře, vlevo čůrat“. A že děvče, jistě z toho šumotu, bylo asi třikrát.

Ale sluníčko mi nepřálo. Byl ten den naposledy letní čas, ale už bylo dost nízko na to, aby osvětlilo jen ponechanou borovici vysoko na stráni.

Nějaké skály si ani neškrtaly. Snad jen ta Vlčí Hora nedala pokoj. To už bylo v místech, kde nás vinné turistky definičně opustily (no prostě nás předběhly), na silnici.

Ještě jsme minuli smradlavou vilku (opravdu tam netopili ničím přírodě blízkým) a z kopce jsme se vrátili zpátky do Brtníků. Byly jsme rádi, že jsme zpátky. Pavlína večeři odmítla, ne tak já, dozvěděl jsem se alespoň, že rodinka se psem a dvěma dcerami je skoro místní (z Děčína), a šli opravdu zkratkou podél Malého Vlčího potoka. Inu znají to tady, zejména tatínek, se kterým jsem strávil velmi příjemný večer.

pařízek

Najedli i ubytovali jsme se v Brtníkách, v místech obecně nazývaných U Krkovičky. Za ty dva měsíce se tam strava nezhoršila a ubytování, i když jsme tentokrát vyfasovali jiný pokoj, bylo na úrovni.

Nelíbila se mi jen Pavlínina nevolnost. nejen sama o sobě, ale i to jak jsem do ní byl zatažen. všechno ostatní bylo fajn.

Vstupné se platí snad jen na rozhlednu na Vlčí Hoře, o to se nás netýkalo. Jinak je do lesa ještě pořád vstup zdarma.

Poslední aktualizace: 15.11.2013

Krásná Lípa

Příspěvky z okolí Z Brtníků kolem Vlčí hory

Vlčí hrádek
Pozůstatky skalního hradu Vlčí hrádek se nacházejí na zalesněném pískovcovém ostrohu v údolí Panského potoka ve Šluknovském výběžku na Děčínsku v Ústeckém kraji. V západní části je vytesaná prohlubeň podvalí pro…
Chceme-li zdolat jednu z nejsevernějších rozhledem v České Republice (Vlčí horu), můžeme zvolit cestu z obce Vlčí hora, která vede po žluté turistické značce. Zhruba 500 metrů od obce se nachází tzv. Verunčina stu…
Přibližně desetikilometrový okruh v lokalitě Českého Švýcarska je příjemnou vycházkou po trase, kde – alespoň většinou – tolik nehrozí nekonečné davy turistů, ale která přesto nabízí místa krásná i atraktivní. Mno…
Léto se tak nějak začalo chýlit, bylo pondělí, podvečer 26. srpna, a my se vraceli z rodinné večeře. Já měl včera narozeniny, Pavlína bude mít svátek za pět dní. Jen tak jsem se optal, jestli ten svátek nechceme strávit někde, kde je lépe, než na Kladně. Málem jsem dostal vynadáno, že mě to nenapadlo dřív. Dostal jsem jen jednu podmínku. Nesmí tam pršet. Větru dešti samozřejmě…
Cílem dnešního výletu je oblast Českého Švýcarska, která nabízí spoustu zajímavých míst k navštívení. Jedním z takových míst jsou i Brtnické Ledopády nacházející se ponejvíce v údolí Vlčího potoka u Brtníků.  Jak…
Kyjovský hrádek (Šluknovsko). Kyjovský hrádek se nachází nad levým břehem říčky Křinice asi 1 km směrem od Kyjova ke Krásné Lípě a od té je vzdálen asi 3 km.Je to jeden ze šesti…
Za ledopády se vydáme do Českého Švýcarska do údolí říčky Křinice, Vlčího a Brtnického potoka v blízkosti obce Brtníky, kam můžeme přijet autem nebo vlakem. Při cestě autem zvolíme raději hlavní silnice, které jso…
Verunčina studánka, se nachází na jižním úpatí Vlčí Hory. Původní studánku z roku 1886 obnovil roku 1996 Klub českých turistů. Zároveň bylo v její blízkosti vybudováno odpočinkové místo z…
Jednou z nejsevernějších rozhleden v České Republice je rozhledna Vlčí hora, která se nachází na stejnojmenném kopci. Výška rozhledny činí 19 metrů, při cestě na její vrchol je třeba zdolat dohromady 64 schodů.  Výchozích míst při cestě na rozhlednu můžeme využít povícero, např. z obce Vlčí hora je cesta dlouhá zhruba 1 km a vede po žluté turistické značce kolem tzv. Verunčiny…
Středa 22. 7. 2020 Večer to vypadalo na chladnou noc, ale že bude taková zima, to by nás nenapadlo. Ve tři hodiny vytahuju fleecovou vložku do spacáku, kterou jsem si pořídila na Islandu. I tady se hodí. Venku už je jen deset stupňů. A to to určitě ještě bude klesat. Když vstáváme, svítí sluníčko, ale fouká studený vítr. Ve stínu je vysloveně zima. Nepospícháme. Máme naplánován…
Při cestě z Rumburka půjdeme po turistické trase v oblasti, které říkám oblast tří rozhleden. Dorazíme nejprve na Rozhlednu Dymník, dále pokračujeme celkem příjemnou cestou až na rozhlednu Vlčí hora. Potom je možno nechat se převést vlakem do Mikulášovic od kud půjdeme dále až na rozhlednu Tanečnice. Ze všech rozhleden se ty ostatní dají krásně pozorovat a tudíž vidíme jak naše cesta a jakou krajinou vedla.
Když turista přichází ke studánce, nejdříve vidí kupu větších kamenů, Při bližším zkoumání objeví velký, na užší stranu postavený kámen. Na kameni je nápis june 1866 a v jeho dolní části je…
Další trasa která nás provede krásných Česko – Saským  Švýcarskem. Vydáme se od Turistického mostu v Kyjovském údolí směr bývalá Zadní Doubice nevelká vesnička, tvořilo ji pouze 6 stavení, po roce 1945 definitivně…
Hrad Krásný Buk stával asi 0,5 km západně od stejnojmenné osady, která je dnes součástí Krásné Lípy. Jeho sporé zbytky se dochoval…
K cestě na Vlčí horu nás nalákala malá brožurka o rozhlednách ve Šluknovském výběžku. Z té se dozvídáme, že se Vlčí hora ( 581 m. n. m.) nachází přibližně 5 kilometrů na SZ od Krásné Lípy.…
Známá pohádková Jeskyně víl sice jistě právem patří k velkým i oblíbeným atrakcím Kyjovského údolí – a tedy také NP České Švýcarsko – ale hned na úvod bychom si asi měli prozradit několik základních ale. Veřejnost…
Malé pozůstatky skalního hradu Brtnický hrádek stojí na pískovcovém ostrohu na Děčínsku v Ústeckém kraji. Hrad tvořila jediná budova ? nevysoká věž. Stopy v terénu jsou tím jediným, co se dochovalo. Brtnický hrá…
Sněžná je nevelká rekreační osada, ležící na malé náhorní planině nad údolím Křinice asi 2,5 km severozápadně od Krásné Lípy, jejíž je místní částí. Byla založena pravděpodobně ve 2.…
Další typ na Váš turistický výlet bude opět, jak jinak mé oblíbené České Švýcarsko. Trasa je dlouhá 12 km, není nikterat náročná, jsou v ní pouze dvě delší táhlá a strmější stoupání. Většinou se jde po lesních ces…
Po definitivním opuštění Jetřichovic jsme se vydali za dalšími atrakcemi, na které v této lokalitě narazíme snad ještě častěji než „na každom kilometri“. Hned ta první nás čeká ještě před sousedními Rynarticemi a …
Kyjovské údolí se nalézá vedle obce Kyjov poblíž města Krásná Lípa v okrese Děčín. Nejlepší způsob, jak se do Kyjova autem dostat je přes Nový Bor, Jiřetín pod Jedlovou, Rybniště a Doubice do Kyjova. Zde na parkov…
O výpravě na severozápad naší země jsme uvažovali již dlouho. Šluknovský výběžek a jeho okolí je však pro nás destinací poměrně vzdálenou, a proto…
Začátek letošního července byl po čase opět „zasvěcen“ výpravě na severozápad naší země. České Švýcarsko se zkrátka neokouká snad nikdy, navíc jsem se tentokrát mohl těšit i na zajížďku ke „konkurenčním“ Sasíkům. …
Parádní výlet pro celou rodinu, zejména pak v lednu - březnu, kdy je celý potok lemovaný obřími až 10m Ledopády v údolních skalách... Peotok sám o sobě nic zajímavého nenabízí, ale v zimě spolu s ledopády tvoří do…
Brtníky jsou vesnice v severních Čechách. Díky své poloze na rozhraní Šluknovské pahorkatiny, Lužických hor a Českého Švýcarska (resp. Labských pískovců) se jedná o ideální startovní místo k řadě výletů.Vesnicí pr…
Čtvrtek 23. 7. 2020 Večer to vypadalo opět na studenou noc, ale bylo docela teplo, i k ránu. Možná i proto, že se v noci zatáhlo. Snad prvně jsme vstávali už v osm. Venku bylo jasno a sluníčko hřálo. Tak to vypada…
Tato nevelká, skalní, pamětní deska je nejen připomínkou brutální vraždy dvou slušných starých lidí, ale také mezinárodním mementem a upozorněním na skutečnost, že ani přežití období fašistického teroru a bolševického běsnění neznamená stejnou jistotu pro časy „nekonečné pravdy, všeobjímající lásky a opravdové demokracie“. A jedná se o příběh tragický i velmi smutný. Jeho hrdin…
Úterý 21. 7. 2020 Na tábořišti Luční bar se spalo perfektně, jen k ránu bylo trochu chladno, ale nějak jsem to přečkala. Dokonce se zdá, že dvoudenní odpočinek mým kolenům pomohl. Neříkám, že nebolí, ale s bandáží to…
Kyjovský hrad je ve srovnání s ostatními hrádky v okolí nezvykle velký a jeho účel není dodnes jasný. Archeologický průzkum, provedený v 80. letech 20. století naznačil, že se jedná spíše o staré sídliště, které…