Vysoká Libyně - Kralovice - Plasy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou

Při dovolené v Plzni jsme čas trávili cestováním po okolí. Vyjeli jsme autem do Vysoké Libyně, navštívili jsme Kralovice a prohlédli si Plasy.

Ve Vysoké Libyni jsme zastavili na pěkné návsi. Vesnice na okrese Plzeň-sever, ležící v nadmořské výšce 560 m má asi 250 obyvatel. Ves je poprvé zmiňována pod původním názvem Lubyně v roce 1180. V roce 1360 zde páni z Gutštejna dali postavit jednolodní kostel sv. Blažeje. Kostel má věž s mansardovou jehlancovou střechou na západní straně a pětiboký uzavřený presbytář. V roce 1899 byl zrušen hřbitov v blízkosti a nový byl vybudován za vsí. V sedmnáctém století byla Libyně, která od nepaměti ležela na dopravní spojnici mezi Plzní a Žatcem, stávala se častou obětí třicetileté války. V květnu roku 1634 zde loupil galasovský pluk a tehdy lehl popelem poplužní dvůr s pivovarem. Když roku 1648 přepadl Libyni švédský generál Hans Kryštof von Königsmarck, a žádal výkupné dali vesničané dohromady pouhých 30 tolarů. Roku 1700 získal obec Karl Marx Příchovský, krajský hejtman v Žatci. V té době přibyly ve vsi barokní sochy sv. Floriána, sv. Vavřince a sv. Jana Nepomuckého. Památkově ceněná je i budova bývalé fary s klasicistní fasádou z počátku 19. století. Za povšimnutí stojí také kamenný křížek jenž na památku svého syna, který padl roku 1866 u Hradce Králové, nechali vztyčit manželé Voitovi. Východně od vsi, při cestě ke hřbitovu, je v polích malá zvonička a u vchodu na hřbitov rostou dvě téměř dvěstě let staré lípy.

V Kralovicích jsme zaparkovali na náměstí Osvobození a zašli do informačního centra.

Zde jsme se dozvěděli, že městečko, kde v současnosti žije 3,5 tisíce obyvatel, je poprvé písemně zmiňováno roku 1183, kdy kníže Bedřich věnoval klášteru v Plasích trhovou ves s tvrzí ležící na křižovatce obchodních cest. V roce 1289 byly Kralovice povýšeny na poddanské městečko. 29. září 1547 povýšil král Ferdinand I. Habsburský Kralovice na město a udělil jim městský znak, právo pečetit červeným voskem a mnoho tržních výsad. Po Bílé hoře byly Kralovice, které do té doby patřili Gryspekům, konfiskovány a roku 1623 vráceny klášteru v Plasích. V majetku kláštera zůstává město až do jeho zrušení v roce 1785. v 19. století bylo město součástí panství rakouského politika K. W. Metternicha.

Prohlédli jsme si náměstí, zašli ke kostelu sv. Petra a Pavla s barokní farou. Pak jsme se přesunuli do Mariánské Týnice, kde nás čekal barokní skvost. Poutní kostel Zvěstování Panny Marie s proboštstvím.

Byl postaven v letech 1720 až 1751. Roku 1762, kdy byl kostel vysvěcen. Proboštství bylo dokončeno o dva roky později. O dvacet let později roku 1785, bylo mariánské poutní místo v Týnici, zrušeno. Neudržovaná stavba chátrala, což vedlo k tomu, že se v roce 1920 zřítila kopule a části kleneb kostela. V devadesátých letech dvacátého století došlo k postupné zrekonstrukci. Následně v roce 2005 byla nad kostelem vztyčena nová kupole.

Po prohlídce muzea jsme se přesunuli do Plas. Zdejší klášter na břehu říčky Sřely nechal zbudovat roku 1144 tehdejší kníže Vladislav II. Roku 1421 Roku 1421 byl klášter vypálen. V letech 1661-1666 byl za opata Tenglera raně barokně přestavěn původní kostel. Další opat Ondřej Trojer s architektem Jean Baptist Matheyem vystavěl třípatrové sýpky s hodinovou věží, severně od sýpek v novou prelaturu a zcela přestavěl hřbitovní kostel sv. Václava. Další opat Evžen Tyttl, přijal do služeb významného architekta Jana Blažeje Santiniho, ten pak přistoupil k velkolepé novostavbě konventní budovy. Fresky a obrazy tvořili Jakub Antonín Pink, František Antonín Müller, Josef Kramolín i Petr Brandl. Po Santniho smrti dokončoval konventní budovu Kilián Ignác Dientzenhoffer. V roce 1785 byl v rámci josefínských reforem plaský klášter zrušen. Roku 1826 koupil bývalý klášter Kancléř Klement Václav Lothar Metternich a byly to právě Plasy, které si zvolil za místo svého posledního odpočinku a je zde v rodinné hrobce dodnes pochován.

Plasy
Plasy  •  Foto: Evosheek

Původně gotický kostelík sv. Václava, který byl barokně přestavěn roku 1690 podle projektu J. B. Matheye, si kancléř Metternich zvolil jako nejvhodnější místo pro hrobku svého rodu. V té době již nepoužívaný kostel u hřbitova (po zrušení kláštera byl opuštěn), byl roku 1826 za kancléře Metternicha upraven podle projektu pražského architekta Josefa Krannera do slohu empírového. Byly sníženy obě průčelní věže a spojeny empírovým nástavcem a vybudována podzemní krypta pro rodovou hrobku. V létě 1828 byl pak kostel i s kryptou vysvěcen. Vysvěcení se stalo významnou církevní událostí. Papež Lev XII. věnoval kancléři ostatky sv. Valentiny, které se v té době nalezly v římských katakombách. Ty pak byly přeneseny do kostela sv. Václava, v současné době jsou umístěny v depozitáři plaského kláštera. Prostor krypty je členěn na širokou přímou chodbu od hlavního vstupu a na zrcadlově podobné prostory, v nichž jsou výklenky pro uložení rakví. Výklenků je 30. Hrobka má dobrý a stále fungující větrací systém, světlo proniká bočními okny. Rakev kancléře je obklopena truhlami jeho manželek. Nad ním je první choť Marie Eleonora, vlevo jeho druhá žena Maria Antonia a vpravo třetí manželka Melánie. Mezi kancléřem a Melánií jsou na roštové konstrukci dvě malé rakve jejich předčasně zemřelých dětí. Vedle Marie Eleonory spočívají její zemřelé dcery, Marie Leopoldina a Marie Clementina. Pod kancléřem blíže k zemi leží jeho syn Viktor, vpravo od něho Viktorova sestra Hermína Gabriela. Odpočívají zde i kancléřovi rodiče. Současným vlastníkem hrobky Metternichů je město Plasy a hrobka je součástí návštěvnického okruhu po plaských památkách. Horní část původního kostela se využívá od roku 1970 jako smuteční obřadní síň.

Prohlédli jsme si konvent i hrobku a šli na oběd.

Na dobrý oběd jsme se stavili v Loveckém restaurantu Rudolf II. Dali jsme si zvěřinový guláš a myslivecký steak a vše zapili krušovickým mušketýrem a džusem. Vše cca za 400,- Kč.

Skutečně nadšení jsme byli z Mariánského Týnce, skvostného díla Jana Blažeje Santiniho.

Přestože v Plasích se na památkách intenzivně pracuje, jejich krása dosud není plně odhalená.

Vstupné do muzea a galerie severního Plzeňska v Mariánském Týnci.
Plné 40 Kč

Autor: Evosheek

Příspěvky z okolí Vysoká Libyně - Kralovice - Plasy

Kralovice
Kralovice jsou poprvé zmiňovány v písemných pramenech v roce 1183, kdy je…
Jednolodní farní Kostel Sv. Petra a Pavla je zmiňovaný již roku 1250, byl…
V hrobce pod kaplí kostela sv. Petra a Pavla v západočeských Kralovicích…
Mariánská Týnice je bývalé probošství cisterciáckého kláštera v P…
Muzeum a galerie severního Plzeňska Mariánská Týnice. Regionální muzeum…
Mariánský Týnec
Klášter nese jméno podle původní kaple zasvěcené panně Marii. Leží ve ste…
Rozcestí Mariánský Týnec
Turistický rozcestník, umístěný na kmeni staré lípy v komplexu probošství s poutním kostelem v Mariánském Týnci, označuje křižovatku…
Již po několikáte jsem s přítelkyní projížděl po silnice z Kralovic na Plzně a pokaždé jsem ji slíbil, že se někdy půjdeme podívat…
Jméno obce pochází od osobního jména Hadač. Po třicetileté válce zarostlo…
Mariánský Týnec, který je reprezentován především přední památkou vrcholn…
Dřevec je vesnice patřící pod město Kožlany ležící 4 km jihovýchodně od K…
Město Kožlany se nachází na západě České republiky, a to asi 40 km od Plz…
Město Kožlany, ležící na pomezí Středočeského a Plzeňského kraje vstoupilo…
Pěkný tip na výlet a turistickou trasu naleznete,když se vydáte o víkendu…
Vesnice na severu okresu Plzeň-sever, 5 km od Kralovic má asi 250 obyvatel. Ves v nadmořské výšce 560 m, položená v kopcovitém terénu…
Obec Vysoká Libyně se nachází v severním cípu okresu Plzeň - sever a je s…
Rybník o velikosti 3,6 hektaru vznikl přehrazením toku Javornice, která je…
Sobota 17. 6. 2023 Včerejší procházkou…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí…
Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem…