Výlet do městečka Železnice.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Chtělo by to odpočinkový den, to byla první moje myšlenka při pohledu na modrou oblohu při našem pobytu v Českém ráji. Navíc bylo jisté, že sluníčko se bude chtít ukázat, i když je teprve duben. A tak po snídani jedeme do Jičína a rozhodujeme se, co podniknout dál. Proti našemu plánu jet někam k západu se ve městě chvíli motáme a jsme najednou na silnici do Lomnice nad Popelkou. Přibližně po 5 kilometrech nám tabule oznamuje, že jsme u odbočky do města Železnice. Tady jsme ještě nebyli a tak cíl našeho malého výletu byl na světě. Vítá nás poměrně velké náměstí, kde můžeme parkovat.

Při letmém pohledu do minulosti se dozvídáme, že člověk v této oblasti žije již od doby kamenné. Poprvé o místě samotném je první zmínka z roku 1318, kdy zde sídlil Ratibor ze Železnice. Jméno města je skutečně odvozené od primitivní výroby železa, jak dokazují nálezy o této činnosti v okolí. Jarek ze Železnice je dalším příslušníkem rodu a o něm je zpráva z roku 1334. Tento rod je na panství uváděn do poloviny 14. století a poté zřejmě dochází ke spříznění s pány z Bradlece. Půta z Turgova je jedním z prvních nových majitelů, který se uvádí jako pán ze Železnice a Bradlece. Následují páni z Jenštejna, kteří drží panství přibližně do roku 1500. Dalšími majiteli jsou Valdštejnové. Ti prodávají v roce 1539 Železnici městu Jičínu a ta je až do roku 1848 poddanským městem.

Město v minulosti postihly dva velké požáry. První v roce 1788, kdy vyhořelo 74 domů. Zlomem pro město byl požár v roce 1826, kdy oheň zničil náměstí a následná obnova, ve které dostal prostor klasicismus, dala městu dnešní podobu. V roce 1903 byly v městě založeny rašelinné lázně a začal i provoz na železnici z Jičína do Turnova. Od roku 1953 byly lázně přeměněny na léčebnu dětské obrny. Ta bohužel byla v roce 2002 zrušena. V současné době tady žije něco pod 1300 obyvatel a část města je v současnosti městskou památkovou zónou. Na nedalekém vrchu Železný stál kdysi zřejmě dřevěný hrad. Po něm ale zbyly jen valy a příkopy.

S vycházkou městem začínáme na náměstí, které je poměrně rozsáhlé a jeho dominantou je hezký, barokní, Mariánský sloup z roku 1794. Radnice se stavěla mezi lety 1826 až 1827 a je ve slohu klasicismu, stejně jako domy v okolí. Socha Mistra Jana Husa je o mnoho mladší, v roce 1920 ji vytvořil sochař Sucharda. Ze studny se stříškou začala první voda téci v roce 1820. Z náměstí jdeme ulicí ke kostelu. Na místě původně románského kostela byla v letech 1727 až 1739 v barokním slohu postavena nová svatyně. Je zasvěcena sv. Jiljí. Z té původní se dochovala hranolová věž v západním průčelí, která byla v roce 1852 zvýšena o jedno patro. Kolem kostela byl v minulosti hřbitov. V této části města je i Městské muzeum, jehož součástí je hezká, roubená chalupa. Nedaleká fara je barokní a stojí tu od roku 1804. Ukřižovaný před kostelem je z roku 1886 a je to sloh novogotický. Výjimečná je socha sv. Jana z Nepomuku, hezké baroko z roku 1717.

Touláme se uličkami města, objevujeme několik hezkých domů a také mlýn Oldřicha Prášila. Je to technická památka z 19. století. Nacházíme sochu sv. Floriána, opět baroko z roku 1765. A jsme zase na náměstí a jdeme do východní části města k bývalým lázním. Areál je uzavřený ale pohledu na hezkou, romantickou budovu nic nebrání. Jen na silnici, která tudy prochází je větší provoz. Sluníčko začíná připalovat a tak začínáme s hledáním nějaké hospůdky. Ta nedaleko lázní je uzavřena a k té další se dostáváme přes náměstí a průchodem radnicí do jižní části města.

Konečně vcházíme do velmi staré hospody v Husově ulici pod náměstím, ve které jsme jedinými hosty. Nabídka je jen v podobě guláše z divočáka, který je ale velmi dobrý. K tomu studené pivko a co si unavený a uprášený turista může více přát. Při našem pobytu v Českém ráji jsme bydleli a stravovali se v hotelu Filip v Rybníčku a můžeme jen doporučit.

Odpočinkový a náhodný výlet do Železnice se nám celkem líbil. Městečko působí tak trochu ospale, jako by se tady nic nedělo. Ale je upravené a za návštěvu stojí. Bohužel velké horko nám nedovolilo vyjít na vrch Železný.

Železnice je na mapě KČT č. 19 Český ráj. Naše vycházka byla dlouhá kolem 3 kilometrů. Muzeum ještě nebylo otevřené a to je tak vše.

Poslední aktualizace: 8.6.2015
Výlet do městečka Železnice. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet do městečka Železnice.

Železný
Železný - částečně zalesněný vrch nad městem Železnice. Ve středověku …
Jedeme do městečka, které se nachází necelých 5 km severně od Jičína,…
Empírová radnice je nejvýraznějším bodem železnického náměstí Svobody.…
Náměstí Svobody, na kterém se rozcestník nachází je i s přilehlými ulicemi městskou památkovou zónou s několika památkově chráněnými…
Náměstí Svobody, přirozené centrum Železnice, které bylo do téměř současné…
V Železnici na Náměstí Svobody se nachází dvě hlavní pamětihodnosti: Sloup nanebevzetí Panny Marie. Ten byl zbudován neznámým autorem z roku…
Železnice leží v Severních Čechách, severním směrem od města Jičín. Městeč…
Z obce Železnice,kde lze navštívit také muzeum, které stojí za to(staré…
Pohodová nenáročná pěší trasa cca do 8 km s možností posilnit se u…
Historie železnického Vlastivědného muzea je spjata s existencí Muzejního …
V bývalém lázeňském městě Železnice se nachází na křižovatce čtyř ulic-Menclova, Na Tvrzi, Zámecká a Za Humny velmi pěkné,…
První písemná zmínka o kostelu v Železnici pochází ze 13. století. Tehdy v…
Hřbitov se rozkládá kolem barokního kostela sv. Jiljí z 18. století, který…
Jdeme se trochu zkulturnit do mlýna. Mlýn se jmenuje přesně Válcový mlýn…
Po ránu zdárně balíme stan a vše ostatní a frčíme na autobus, který by nás…
Sice se nejedná o extra významnou památku, ale spojení kříže a vzrostlých bříz, u kterých se nachází vytváří zajímavý krajinotvorný…
Valdice - kartuziánský klášter (Kartouzy)
Valdice - obec severně od Jičína „proslavená" věznicí. Barokní…
Památník politických vězňů ve Valdicích je umístěn před bránou valdické…
         Městěcko, nebo chtete-li velká vesnice severozápadně od Jičína.…
Barokní plastiku sv. Jana Nepomuckého, která pochází ze sochařské dílny pražského sochaře J. Bendila nalezneme uprostřed obce na…
Jdeme k vrchu, který je znám i z kreslených pohádek o loupežníku Rumcajsovi, tedy na Zebín. Čedičový vrch Zebín se nachází cca 2 km…
Zebín - výrazný čedičový kuželovitý vrch cca 2 km severně od Jičína, který…
Naším cílem je barokní areál Valdštejnské lodžie s přilehlým parkem…
Když vyrazíte z centra Jičína směrem severovýchodním, po necelých dvou…
Zřícenina hradu Bradlec stojí na čedičovém suku (557 m)…
Jičín - Valdická brána
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou dochovanou z původních tří bran, které byly součástí původních…
Jičín leží v Severních Čechách, východním směrem od Mladé Boleslavi. Město Jičín proslavil spisovatel Václav Čtvrtek ve svých…
Zřícenina hradu Kumburk stojí na výrazné osamělé homoli jihovýchodně od…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak…