Vižňov - kostel sv. Anny a geopark

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Projíždíme Broumovskem a navštěvujeme kostely, které patří do Broumovské skupiny kostelů. Momentálně jedeme do obce, která z nich leží nejseverněji a která je poslední obcí, jejíž část leží v Javořích horách.

Tato lánová obec leží jen 2,5 km na sever od centra Meziměstí na Dobrohošťském potoce. Dnes je jednou ze šesti částí města Meziměstí. Založili ji v polovině 13. století páni z Adršpachu.
První písemná zmínka o obci je z r. 1408. Obyvatelé se živili hlavně zemědělstvím. Obec vlastnily různé šlechtické rody. Do vlastnictví broumovského kláštera se dostala až r. 1434. V 19. století se obec stala centrem obchodu s plátnem.
Dominantou je zhruba uprostřed obce stojící barokní kostel svaté Anny. Již r. 1355 zde na malém návrší nad obcí stál první kostel U svaté matky Anny. V letech 1719 – 20 vypracoval projekt na nový kostel Kryštof Dientzenhofer. Stavbu v letech v letech 1723 – 1727 řídil jeho syn Kilián Ignác Dientzenhofer.
Kostel má podobný půdorys jako kostel v Heřmánkovicích. Přesto se kostely liší. Tento kostel má předsíň i kněžiště zaklenuté ven, jiné jsou i svislé meziokenní pásy, proto i okraj střechy je jinak tvarovaný. Střecha byla původně kryta šindelem, na začátku 20. století byl šindel nahrazen břidlicí. Kostel je postavený z lomového kamene, který byl kdysi omítnutý. Na východní straně je hranolová věž, která má samostatný vchod. Nad hlavním vchodem je mramorová deska s nápisem a letopočtem 1727, kdy byl kostel dostavěn. Loď je široká 15 metrů a dlouhá 24 metrů s trámovým stropem. Kněžiště je zaklenuté českou plackou. V kostele je kazatelna v empírovém slohu z rozhraní 18. a 19. století. Zdejší varhany vyrobil r. 1899 broumovský varhanář. V současné době nejsou funkční. Kostel je ve špatném stavu, zatéká do něj, na dlažbě kostela před kněžištěm je vrstva zeleného mechu. Zdá se však, že se vše změní. U kostela je lešení a bylo vidět, že se opravuje střecha.
Okolo kostela je hřbitov, do kterého se vchází nyní již hezky opravenou barokní brankou.
Na louce vpravo od kostela je poměrně malý, ale určitě zajímavý geopark. Kdo se o geologii zajímá, určitě si zde dozví řadu zajímavostí.  Jsou zde ukázky hornin z Broumovska. Je zajímavé, jak se od sebe liší. Část je zaměřena i na takzvaný Broumovský meteorit, který na území obce Křinice dopadl v roce 1847. Jedna informační tabule je věnována vzniku hornin na tomto území, u každého kamene je pak další zajímavé povídání – nejen odkud je sem přivezen. Je zde i lavička, takže to je i hezké odpočinkové místo.

My jsme neměli potřebu zde nějaké občerstvení hledat. V nedalekém Meziměstí určitě možnosti je víc.

I kdyžjsme sem přijeli kvůli kostelu, tak nás zaujal i moc hezky udělaný geopark. Potěšilo nás, že kostelu se blýská na lepší časy, že snad bude opraven, aby vynikla jeho barokní krása.

Přes obec vede modrá turistická značka – od nádraží v Meziměstí přes Javoří hory až na polskou hranici je to cca 8 km, odkud se nechá pokračovat k rozhledně Ruprechtický Špičák (1 km) a dál po hřebenovce. Když po žluté odbočíte, dostanete se do Broumova. Celá tato trasa měří zhruba 20 km s převýšením cca 800 metrů, takže to může být prima jednodenní výlet. A kdo by toho měl málo, může si to po modré prodloužit až na 27 km. Tam už je však převýšení skoro 1500 metrů, ale také dojde do Broumova.
Poslední aktualizace: 6.8.2018
Vižňov - kostel sv. Anny a geopark na mapě

Příspěvky z okolí Vižňov - kostel sv. Anny a geopark

Vižnov kostel sv. Anny
Stavbu kostela inicioval broumovský opat Otmar Zinke, který ji v roce 172…
Kostel sv. Anny ve Vižnově je další ze slavné „Broumovské skupiny…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník…
Začátkem července 2010 vyznačili členové KČT v Broumově žlutou značkou novou zajímavou trasu. Vede z Vižňova na hřeben Javořích hor do sedla pod H…
Rozcestí najdeme v centru Vižňova pod kostelem. Prochází tudy modrá značka z Meziměstí na Ruprechtický Špičák a dále po hřebenu Javořích hor do Jan…
Kdykoliv jsem v posledních letech stanul na Ruprechtickém Špičáku…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby…
Z Meziměstí půjdeme po červené značce po málo frekventované silni…
Patříte k milovníkům nevšedních zážitků, skvělého jíd…
Turistické rozcestí je umístěno na okraji parku před meziměstským nádražím. Procházejí tudy tyto značené trasy: červená S směrem - Ruprechtice, Je…
Centrum Walzel…
PĚŠÍ VÝLET Z MEZIMĚSTÍ PŘES POLSKÉ NOVÉ SIEDLO KOWALOVA DO SOKOLOWSKA A…
Úvod (shodný pro všechny díly Pod Javořími horami): Když jsem na…
Kostel sv. Jakuba Většího v Ruprechticích je další ze slavné „Broumovské skupiny kostelů“, postavených na území broumovského…
Přibližně 6 km dlouhá okružní trasa v Javořích horách cca 13 km severně od…
Ruprechtice - kostel sv. Jakuba Většího
Ruprechtice se nachází na úpatí Javořích hor. Díky své poloze je obec ideálním východiskem k výletu na nejvyšší bod Javořích hor Ruprechtický Špičák…
Ruprechtický špičák v Javořích horách - rozhledna
Ruprechtický Špičák je nejvyšším bodem hraničních Javořích hor, které se nachází v severní části Kladského pomezí a tvoří hranici s Polskem. Na…
Ruprechtický Špičák (880 m n. m.) je nejvyšším vrcholem Javořích…
Ruprechtický Špičák (881 m n. m.) je nejvyšší horou české části Javořích…
Neděle: Ráno šplháme ze 620 m n.m. v Janovičkách po modré vzhůru …
Ruprechtický Špičák (německy Spitzberg) je nejvyšší hora české části Javořích hor. Dosahuje nadmořské výšky 881 m. Vrchol leží v…
Rozcestí leží těsně pod vrcholem Ruprechtického špičáku, k rozhledně je to cca 40 metrů. Prochází tudy modře značená turistická trasa z Meziměstí a…
Teplice nad Metují leží v Severních Čechách, severovýchodním směrem od mě…
Adršpašsko-teplické skály patří mezi nejkrásnější a říká se i nejdivočejší skalní města v Evropě.Až do 18.století bylo toto místo nepřístupné díky…
Budete-li někdy projíždět či procházet územím mezi Broumovem a Policí nad…
Teplické skály
Jedinečné skalní město v severovýchodních Čechách leží 2 km od města Tepl…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály,…
Obec Adršpach, dělící se na dvě části Horní a Dolní, leží na řece Metuji…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku…