Vesnická památková zóna Bolevec: Nově otevřené stavení U Matoušů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Se psem

Původně jsem se jen cestou od Kamenného rybníka zpět do centra Plzně chtěla jen podívat do vesnické památkové zóny Bolevec, nedávno zrekonstruované stavení U Matoušů s doškovou střechou mně ale upoutalo na první pohled, a když jsem zjistila, že je přístupné veřejnosti, vydala jsem se na prohlídku areálu.

Jako dopravní prostředek jsem využila tramvaj a vlastní nohy -na Košutku jsem se dostala tramvají číslo 4, a kolem Kamenného rybníku s malou odbočkou ke kolomazné peci jsem pěšky pokračovala na Bolevec. K dopravě zpět do centra Plzně jsem opět využila tramvaj, tentokrát číslo 1. Kvůli rekonstrukci tramvajové trati ovšem jezdí až ze zastávky U Gery.

Co se týče historie samotného dvora U Matoušů a Bolevce, nejlépe se s ní seznámíte přímo u zdroje, proto budu stručná. Stavení je příkladem usedlostí, jaké vlastnili bohatí sedláci. Kromě obytné budovy je součástí dvora stodola, stáje pro koně, chlévy, patrový zděný špýchar a zahrada s ovocnými stromy.

Co se týče Bolevce, první písemné zmínky o této vsi jsou už ze 14. století. Bolevec zůstal samostatný až do roku 1942, kdy byl připojen k Plzni. V té době byl největší českou obcí s počtem obyvatel převyšující 5 000 (pokud si dobře pamatuji údaj z expozice v bývalém chlévě statku). Na tehdejší časy upomíná například budova školy na dnešní Plaské ulici, je zajímavé, že tak velká obec ale nikdy neměla vlastní kostel. V majetku města Plzně byla ale ves Bolevec už od roku 1460, kdy si ho Plzeň koupila od pražské kapituly sv. Apolináře s úmyslem vybudovat zde rybniční soustavu. Zdejší rybníky ((nejen nejznámější Velký Bolevecký) jsou dnes hlavně rekreační oblastí, kdysi ale rybníkářství patřilo k velmi výnosným povoláním a plzeňským se tedy koupě Bolevce opravdu vyplatila.

Náves dnes obklopuje z jedné strany sídliště a z druhé rušná Plaská ulice, většina vesnické zástavby už bohužel zanikla. Náves s budovami převážně ve stylu lidového klasicismu je vesnickou památkovou zónou od roku 1995. Návštěvníky upoutají též boží muka, ta ale v prostoru návsi původně nestála, byla se přenesena z míst, kde vyrostlo panelové sídliště.

Jelikož jsem návštěvu Bolevce spojila s procházkou do městské a příměstské přírody svačinu jsem měla s sebou z domova. Na zpáteční cestě jsem si koupila kávu a švestkový koláč v pekárně Malinová.

Pokud jsem někdy na boleveckou náves zavítali asi vám nebude připadat přehnané tvrzení, že se tu opravdu zastavil čas. Stačí jen zahnout z Plaské a máte pocit, že jste se přenesli do jiného světa, kam nedoléhá hukot dopravy a shon všedního dne. Na první pohled mně zaujala došková střecha stavení a potěšilo mně, že je opravené a přístupné veřejnosti.

na dvoře
na dvoře  •  Foto: Lizziel

Trochu zmatená jsem byla z dopravy (ale ne, že by to nějaké drama, aspoň jsem se hezky prošla). Bratr mně sice informoval, že tramvaj číslo 1 končí kvůli rekonstrukci tramvajové trati na zastávce U Gery, ale aspoň ve směru do centra Plzně, se do tramvaje dalo nastoupit už na zastávce Mozartova. V úseku U Gery -Bolevec jezdí náhradní autobusová doprava, tu jsem ale nevyužila. Pěšky jsem se prošla po Plaské kolem Bolevecké školy až na zmíněnou zastávku Mozartova.

Na dvůr a zahradu můžete vzít i své psí společníky, musíte je ovšem po celou dobu mít na vodítku.

Co se týče prohlídky vybrat si můžete buď okruh zahrnující prohlídku obytného stavení s průvodcem nebo si prohlédnout areál dvora a volně přístupné expozice. Aktuální informace o ceně vstupného a otevírací době naleznete na stránkách objektu: https://www.usedlost-bolevec.cz/cs/informace-pro-navstevniky/prohlidkove-okruhy

Osobně jsem se zúčastnila druhého jmenovaného okruhu. V rámci této prohlídkové trasy se podíváte do sklepa a do hospodářských prostor přiléhající k obytnému stavení. V bývalém chlévu a stájích se dočtete o historii statku a Bolevce, a uvidíte, jak vypadal typický plzeňský kroj. Ve stodole uvidíte staré zemědělské stroje (fukar, mlátičku) a náčiní. Na špejcharu na vás pak čeká video o tvorbě doškové střech, kterou se stavení pyšní expozice zaměřená na sklizeň a uchovávání obilí. Zahrada s ovocnými stromy dotváří kolorit místa.

Text o historii Bolevce jsem zpracovala na základě údajů v expozici ve dvoře U Matoušů a reportáže v plzeňském rozhlase: https://plzen.rozhlas.cz/z-historie-stareho-bolevce-8518589

Poslední aktualizace: 3.12.2021
Vesnická památková zóna Bolevec: Nově otevřené stavení U Matoušů na mapě
Autor: Lizziel

Příspěvky z okolí Vesnická památková zóna Bolevec: Nově otevřené stavení U Matoušů

Bolevec - venkovská usedlost
Statek č.p. 1 tvoří součást unikátního souboru …
  V SO 4. 6. 2011 naše čiperná parta vyrazila na další pochod Přes Krkavec…
Překvapení ukryté mezi paneláky sídliště Bolevec. Člověk je skutečně…
Zhruba 27 km dlouhá okružní cesta, která vede okolo plzeňských rybníků a…
Rybník Nováček je součástí soustavy rybníků na Boleveckém potoce na severu…
Šídlovský rybník, říká se mu také Šídlovák, byl vybudován po roce 1460…
                                              Plzeňská šlapka   Tento…
Senecký rybník Byl založen v roce 1734. jméno dostal…
Arboretum Sofronka se nachází na okraji plzeňské čtvrti Bolevec jen kousek od konečné tramvaje číslo 1, kterou jsem také využila jak…
Zakladatelem arboreta byl v roce 1956 Ing. Karel Kaňák, CSc. po té, co byl Československou akademií zemědělských věd vypsán úkol "Šlechtění…
Kamenný rybník založen po roce 1460 dlouhou dobu sloužil pouze k chovu ryb…
Trasa začína u restaurace, poblíž hlavní cesty, ulice Pl…
Velký Bolevecký rybník Je největším rybníkem v Plzni a na 5 míst…
Rybník Košinář
Soutěž 3 body
Rybník Košinář Vznikl roku 1694 a je součástí Plzeňské…
Památník ředitele Škodových závodů Ing. Jindřicha Mikoletského věnoval a…
Kolomazná pec u Plzně
Tato unikátní technická památka, patrně jediná zachovaná svého druhu na…
Tento památný strom roste v Plzni, nedaleko od oblíbeného Boleveckého rybníka. Od jeho hráze se k ní dá dojít za 10 minut po východním okraji rybníka…
Košutecké jezírko
Košutecké jezírko, dříve bývalo pískovcovým lomem. kvůli jeho při…
Naučná stezka „Po stopách Františka Malocha“ obsahuje celkem 11…
DinoPark Plzeň
DinoPark - Unikátní Výprava do druhohor. Jedinečný zábavní park, …