Brno-venkov

Brno je statutárním městem, které je druhým největším městem v České republice, co do počtu obyvatel i svou rozlohou. Sídlí zde Jimoravský kraj, v jeho centrální části vytváří samostatný okres Brno-město. V Brně se nalézá soutok dvou řek Svitavy a Svratky. Dominantou města je hrad a pevnost Špilberk. Mezi další oblíbené turistické cíle patří katedrála svatého Petra a Pavla, hrad Veveří či vila Tugendhat, která byla zapsána i na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Brno-venkov Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Obora Holedná / Park Lužánky Přírodní koupaliště v Komárově
Pěší trasy / Cyklo trasy / Videotrasy Brněnské podzemí / Holasecká jezera Brněnská přehrada - lodní doprava

Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Trenckova rokle a Údolí Loučky a Bobrůvky

Tipy na výlet Romantika Do přírody

Trenckova rokle - vodopád
Trenckova rokle - vodopád  •  Fotografie (19)  • Foto: JaraII

Pro Brňany dopravně celkem snadno dostupné vodopády, příroda připomínající Slovenský ráj a krásné náročnější stezky ve svahu nad řekou, to je Trenckova rokle a Údolí Loučky a Bobrůvky.

Údolí Loučky a Bobrůvky se táhne mezi vesnicemi Strážek, Střížeš a Skryje (cca 10km severozápadně od Tišnova). Přibližně v polovině tohoto údolí se nachází Trenckova rokle.

Cesta po skále

Začátek cesty by se logicky nabízel v obci Skryje. Jednak odtud vede červená značka, Doprava z Tišnova sem taky není špatná. No ale samotná cesta podle mě není až tak záživná, osobně jsem pro variantu cesty z Drahonína. Z Drahonína se na červenou značku dostanete po polní cestě, v podstatě po vystoupení z autobusu postačí pokračovat po té silnici dál, po pár metrech se z ní stane polňačka a po asi dvou a půl kilometrech budete na červené značce u Šafránkova mlýna. Z této cesty je navíc pěkný výhled na okolí, toho si už v údolí neužijeme.

Cestu odtud k Trenckovi rokli osobně řadím mezi ty nejkrásnější turistické cesty v okolí Brna. Chvíli u řeky Loučky, chvíli ve svahu nad řekou. Ve svahu nás čekají různé překážky v podobě spadlých stromů, šikmých skal a různých převýšení. Nicméně pozor - v zimě, za pokrývky sněhu, bych tuto část cesty v žádném případě nedoporučoval jít. Cesta je opravdu ve svahu, navíc místy po hladké skále, v kombinaci se sněhem je to celkem nebezpečné.

Cesta lesem
Cesta lesem  •  Foto: JaraII

Tento úsek má necelé tři kilometry, po něm přichází to kam většina z vás pokud sem půjde míří. Trenckova rokle. K vodopádům Trenckovy rokle sice nevede žádná značka, nicméně cesta k nim je upravená, prošlapaná a na skalách je připevněno pro oporu lano. Na vodopád jsem měl celkem štěstí, tekl (samozřejmě je lepší sem jít po nějakých vydatnějších dešťích). I když pravda je, že v zimě v podobě ledu vypadal monumentálněji. I tak se toto místo vymyká jiným místům v okolí Brna a stojí to za návštěvu. Skály jsou pokryté mechem a kapradím, vodopády a kaskády pěkně šumí. Chatka netradičně umístěná na skále nad potokem působí dost zvláštně, obzvlášť když je na ni i poštovní schránka - no pošťáci to tu nemaji snadné. Vodopády jsou tu dva, ten horní má tři metry, ten spodní dokonce osm (s tím že je rozdělen kaskádou).

Na závěr ještě o Trenckově rokli pověst:

Cesta lesem
Cesta lesem  •  Foto: JaraII

Za dob Marie Terezie Rakousko-Uhersko bránilo před napadením Turky vojsko pandurů pod vedením barona Františka Trencka. Kromě bránění však panduři také loupili, drancovali a vraždili nevinné občany. Marie Terezie byla nucena vydat příkaz k polapení barona a k předvedení jej do Vídně. Baron spolu se svými třemi důstojníky prchl a skrýval se neznámo kde. V té době jeden bylinkář z Drahonína chodil pro vzácné léčivé rostliny do této rokle. Když sestoupil až na dno rokle uviděl ohniště a u něj čtyři ozbrojené muže. Bylinkář nestačil prchnout a byl obestoupen těmito lidmi. Baron se mu představil a dal muži nabídku. Pokud jim donese každé čtyři dny ovci, dostane dvacet dukátů, pokud je prozradí pak jej zabijí. Bylinkář ovce nosil, slušně si vydělal, jednoho dne ale baron zmizel neznámo kam. O něco později bylinkář pověděl svým známým o tom co se stalo, od té doby nese rokle Trenckovo jméno.

Ukazatel
Ukazatel  •  Foto: JaraII

Kudy dál? Já se rozhodl jít dál po červené, s tím že odbočím na žlutou značku a půjdu do obce Vratislávka. Cesta měla zprvu dost podobný ráz jako předtím, ale postupně už se do svahů přestala odkloňovat, až jsem nakonec šel jen po lesní cestě. U Habří-chaty je navíc pozměněné značení, všechno vede dál ke zřícenině Mitrov, resp. osadě Podmitrov. Až tam je k vidění jiná než červená značka - dokonce hned dvě nové žlutá a modrá, pravděpodobně se z této zříceniny budou místní snažit udělat větší atrakci - nějak víc jsem se o to ale nezajímal, tlačil mě tu čas. Každopádně se tu můžete najíst, nebo napít. Trošku mě zamrzelo, že se zde musím brodit celkem hlubokou a studenou Bobrůvkou, ale ono to k té místní romantice patří :). Nakonec jsem měl štěstí a když jsem procházel Novým Dvorem tak zrovna projížděl autobus, řidič chvíli počkal a mohl jsem odjet do Tišnova. Jinak ale docela pozor na tu Dopravu, raději si předem prostudujte jízdní řády.

V galerii jsou k vidění i fotky ze zimní zamrzlé Trenckovi rokle. Pokud se rozhodnete jít v zimě tak doporučuji trasu upravit, některé úseky jsou v zimě nebezpečné.

Hlavní atrakcí celého výletu je Trenckova rokle a její vodopády. Turisté tento kousek přírody přirovnávají ke Slovenskému ráji (sám nemohu porovnat, ve Slovenském ráji jsem ještě nebyl).

Pokud budete mít dost sil můžete po cestě ve svahu najít i zříceninu hradu Košikov (bez GPS téměř nemožné, navíc se nejedná o nic moc zajímavého). Další zříceninou je Mitrov, pro mě velká neznámá. Zbytky hradu jsou sice zřetelné, jsou vidět zbytky zdí, přesto je spousta zajímavějších zřícenin.

Cesta
Cesta  •  Foto: JaraII

Najíst se a napít můžete v Podmitrově, jinde na trase tato možnost není. Přespat se dá na spoustě míst, U vodopádů Trenckovy rokle je dokonce srub pro tyto účely.

Samozřejmě vodopády v Trenckově rokli a také jedinečná přiroda v okolí Brna. Velikým lákadlem jsou určitě stezky ve svazích údolí Loučky kde se musí přelézat či podlézat spadlé kmeny, scházet přikrá skála a podobně.

Vstup jak do Trenckovy rokle tak na zříceninu Mitrov je volný, tedy zdarma.

Poslední aktualizace: 1.2.2016
Autor: JaraII

Drahonín

Příspěvky z okolí Trenckova rokle a Údolí Loučky a Bobrůvky

Z Drahonína do Trenckovy rokle a Nedvědice
O předminulém víkendu jsme se konečně vypravili do proslulé Trenckovy rokle v údolí řeky Loučky na Tišnovsku. Jako výchozí bod jsme vzhledem k možnosti Dopravy autobusem IDS JMK z Tišnova zvolili vesnici Drahonín,…
Na den přesně jsem zjistil, že přesně před dvěma roky mně unikl jeden výlet. Romantický tok říčky Bobrůvky mezi Tišnovem a Strážkem, časté místo výjezdu trempů. I já jsem se tam najezdil. Od soutoku s Libochovkou …
Výchozí bod je Drahonín. Odtud nejdříve sejdeme po silničce do údolí Loučky k Šafránkovu mlýnu a pak po červené značce proti proudu říčky Loučky až ke Trenkově rokli. Zde je krásná divoká…
Zřícenina hradu Víckov se nachází v kraji Vysočina. Romantické zříceniny hradu Víckov stojí na ostrohu nad údolím říčky Loučky (Bobrůvky). Od plošiny odděluje Hradiště výrazný do oblouku vedený…
První zmínka o obci je z roku 1346, kdy je zde uváděna tvrz Vojnů z Litavy (stávala poblíž dnešního objektu čp.2), která zanikla asi ke konci 15. století. V roce 1492 je již Litava zmiňována jako součást pernštejn…
Jeden z loňských podzimních výletů nás zavedl zase jednou na Tišnovsko, objevovat neznámé zapadlé kouty krásné krajiny. Využili jsme autobus do Tišnovské Nové Vsi, odkud jsme se vydali nejprve neznačenou cestou př…
Trasa začíná na žďárecké návsi u místní hospůdky. Odkud pokračuje ulicí kolem základní školy Václava Havla (jako mladý hoch tuto školu navštěvoval při svém pobytu na Havlově) a později…
Skryje je malá obec jejíž součástí je i osada Boudy a společně mají 70 obyvatel. Obec najdeme ve východní části Českomoravské vrchoviny, na levém břehu říčky…
Nepatrné zbytky zdejší žďárecké tvrze, místními nazývané Hrádek, leží na pravém břehu Libochovky na horní hraně skalnaté stráně pět set metrů východně od zdejšího hřbitova. Objekt se však…
Habří je malá osada čítající dnes na 30 stálých obyvatel. Většinu doby patřila pod mitrovské panství, kde jak hrad tak i zámek Mitrov se nacházejí nedaleko odtud. V minulosti zde žily tři…
Tato i z turistického hlediska významná lávka (rozcestí) přes říčku Bobrůvku-Loučku se nachází v místech, kde tok má za sebou asi polovinu ze své více jak šedesátikilomerové pouti. A právě…
Jedno z nejvýznamnějších rozcestí v jižní části Pernštejnskobystřicka je v údolí říčky Bobrůvky u lesního pensionu Podmitrov. Prochází zde dálková červená značka z Velkého Meziříčí do…
Významné letovisko a turistické centrum na středním toku říčky Bobrůvky pod názvem Lesní penzion Podmitrov. Prochází tudy červená a modrá značka a končí žlutá značka a dále pak regioná…
Tak jsme se zase jednou vypravili na Vysočinu - a jako ideální start krásného výletu jsme si dopřáli skvělý jablkový závin a kávu v nedvědické cukrárně Mileně, kterou opravdu milujeme! Od naší poslední loňské návš…
Hrad Mitrov
Mitrov je zřícenina hradu zbudovaného na konci 13. století Demeterem z Bukové. Leží asi 2 km jihovýchodně od městysu Strážek na úzké šíji v meandru řeky Bobrůvky. Od roku 1588 je hrad…
Nad říčkou Loučkou nedaleko vsi Strážek můžete objevit zříceniny hradu Mitrova. V podhradí je rekreační středisko s prima hospůdkou. Na hrad vede modrá turistická cesta ze zastávky vlaku…
Kolem malé vesničky Řikonín v předhůří Českomoravské vrchoviny prochází důležitá dvoukolejná železniční trať směřující z Tišnova do Křižanova. Ta ve druhé polovině  20. století sloužila…
AutemAutem dojeďte do Nedvědice. Tou přímo prochází silnice č. 387 vedoucí z Tišnova do Víru. To jsou dva orientační body pro plánování cesty. Ze směru od Brna vede do Tišnova silnice č. …
Jedná se o vyhlídkové místo poblíž hradu Pernštejna. Podle dostupných pramenů nechal koncem 19. století postavit na tomto místě první altán Vladimír hrabě Mitrovský (1864 - 1930) a pojmenoval je…
Výlet na Pernštejn.   Již dlouho jsem se chystal navštívit jeden ze známých moravských hradů,Pernštejn. Tak jsem za chladného rána nasedl na vlak a přes Pardubice,Kolín dojel do stanice Žďár nad Sázavou. Tady …
Hluboko v lesích ve východní části Českomoravské vrchoviny se nachází hrad Pernštejn. Návštěva tohoto hradu bezesporu stojí za to.  Hrad byl vybudován někdy na přelomu 13. a 14. století, do dnešní pozdně gotické …
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Jedeme se podívat na jeden z našich nejpůvabnějších a nejpohádkovějších hradů. Autem přijedeme do Nedvědice, kde nás na hrad nasměrují hnědé značky. Před hradem se nachází parkoviště. Parkovné činí 50Kč. Je to jedna z největších a nejlépe dochovaných goticko-renesančních pevnostních staveb v Evropě. Zakladateli hradu byli v 1. polovině 13. století páni z Medlova. Od roku 1596…
Doubravník je malé městečko s částečně rekreačním charakterem a najdeme jej na úpatí Českomoravské vrchoviny, v jihozápadní části přírodního parku Svratecká hornatina, v údolí řeky Svratky…
Černvír je malá podhorská obec se 165 obyvateli a najdeme ji v údolí řeky Svratky, pod vrcholky Českomoravské vrchoviny, severozápadním směrem od města Tišnov a nedaleko jižního okraje obce Nedvědice. Obec se ro…
Na konci března se vydáváme na cestu za posli jara. V Údolí Chlébského potoka rostou tisíce těchto květinek. Je to fakt něco neuvěřitelného. Doba kdy se tam vydat je různá. Záleží hlavně na…
Krytá dřevěná lávka u železniční zastávky Prudká, hned vedle rekreačního střediska. Vede přes ni červená turistická značka jdoucí z Doubravníku do Borače po břehu řeky Svratky. Lávka se dá s opatrností bezpečně p…
Z obce Zvole se přes Blažkov můžeme vydat do Šiklova mlýna, kde najdeme největší přírodní zábavní areál u nás - westernové městečko. Westernové městečko Šiklův mlýn je největší přírod…
Klášter Porta Coeli
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …