Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Velká Střelná
Velká Střelná  •  Fotografie (10)  • Foto: Master

Pod pojmem magistrála si asi představíme nějakou důležitou rušnou silnici. Ale v tomto případě se jedná o silnici, která spojuje malou obec Mrsklesy přes vojenský prostor Libavá, Město Libavá,Stará Voda a dále pokračuje do Budišova nad Budišovkou.

Pokud se vydáme na cestu z Olomouce, nebo Velké Bystřice tak je vstupní branou Translibavské magistrály malá obec Mrsklesy, která se nachází asi 2,6 Km SV od železniční zastávky Velká Bystřice-zastávka. Z Velké Bystřice je mírné stoupání dlouhé asi 1 km dále silnice III.třídy pokračuje mírným zvlněným terénem do Mrskles. V Mrsklesích se vydáváme již po zmiňované Translibavské magistrále.

Velká Střelná, pomník

V Mrsklesích se vydáváme na křižovatce rovně směrem do vojenského prostoru, zhruba 1 km od Mrskles se nachází po pravé straně obrovská skládka a hned za ní vjíždíme do vojenského prostoru Libavá. Vstup je povolen jen na zvláštní povolení, veřejnosti je přístupný pouze začátkem května při akci Bílý Kámen. Po vjezdu do vojenského prostoru nás čeká posledních pár metrů mírného stoupání, pak již začíná asi 4 Km dlouhé prudké stoupání k Bílému Kameni. Zde se můžeme ještě těšit kvalitní asfaltové silnici. Po levé straně se nachází údolí Hlubocký Žleb. Na konci tohoto největšího stoupání na odpočívadle je odbočka na Bílý Kámen, který se nachází asi 500 m. od naší magistrály. Tady již začíná méně kvalitní kostková cesta mírně zvlněným terénem, kde čas již vykonal své. Asi po 2 km od Bílého Kamene přijíždíme k vrcholu Strážisko (675 m.n.m.)(po levé straně asi 300 m od silnice), kde se nachází rozhledna, která nám nabízí za příznívého počasí výhled do širokého okolí, za příznivého počasí lze dohlédnout až na Praděd, podstatnou část Nízkého Jeseníku a náhorní plošiny Oderských vrchů. Z tého rozhledny můžeme vidět JZ směrem bohužel již jen torzo bývalého kostela obce Jestřábí(některé prameny uvádí i název Jestřebí), která zanikla vznikem vojenského prostoru.Bohužel je to jediné co po Jestřábí v dnešní době zůstalo. Mírným klesáním sjíždíme asi 1,6 km k zámečku Bores (veřejnosti nepřístupný), který slouží Armádě České Republiky a NATO. Mírně zvlněným terénem dále pokračujeme asi 1,8 Km do Velké Střelné, na to nás upozorní i tabule začátek a konec obce, ale žádnou obec tam již nenajdeme, protože ji stejně jako další potkal podobný osud. Jen ve středu obce (pokud se to dá tak nazvat) na místě, kde původně stál kostel je pouze malý pomník, který připomíná existenci obce, který zde vybudovali v 90. letech původní obyvatelé. Ve Velké Střelné je i k řižovatka cest na Smilovský Mlýn a Novou Ves nad Odrou. My ale budeme pokračovat stále rovně, kde opět začíná asfaltová silnice směrem na Město Libavá. Po levé straně můžeme spatřit vojenskou pozorovatelnu, po pravé straně se nachází taktická střelnice. Zhruba po 3km mírného stoupání přijíždíme ke střelnici u bývalé obce Smilov, která se nenachází přímo na naší trase. Po pravé straně se nachází smilovský rybník a po 4 km přijíždíme do Dřemovic, které tvoří předměstí Města Libavá.

Na náměstí v Městě Libavá, kde je stále patrná památka na sovětskou armádu v podobě zničených budov, které kdysi sloužili jako kasárna. Město Libavá je centrem vojenského prostoru dopravně je spojené s Moravským Berounem, Domašovem nad Bystřicí a Budišovem nad Budišovkou. Tady máme volbu zda svou cestu Translibavskou magistrálou ukončíme, nebo budeme pokračovat dále na Starou Vodu a Budišov... .

My jsme se rozhodli pokračovat asi 1 Km stoupáním po staré dlážděné cestě ještě asi 5 km do Staré Vody, kde se nachází poutní kostel a královská studánka.

Mrsklesy 290 m.n.m. výchozí obec, za obcí se nachází skládka

Bílý Kámen již ve vojenském prostoru dříve mystické místo opředené řadou pověstí

Město Libavá, pomník PTP

Jestřábí (Jestřebí*) bývalá obec ve vojenském prostoru roku 1946 vysídlena, dnes již torzo věže kostela.

* některé prameny uvádí i název Jestřebí.

Bores dříve lovecký zámek, dnes veřejnosti nepřístupný

Velká Střelná bývalá obec r.1946 vysídlena, před zánikem 2500-3000 obyvatel, na místě bývalého kostela pouze pomík připomínající obec. Pomník postaven v 90. letech původními obyvateli.

Smilov bývalá obec r. 1946 vysídlena

Dřemovice bývalá obec, dnes ze zbytku obce je předměstí Města Libavá

Torzo kostela v Jestřábí

Město Libavá centrem vojenského prostoru. Obec s cca 600 obyvateli je dopravně spojená veřejnými silnicemi II.třídy z Domašova nad Bystřicí, Moravského Berouna a Budišova. Pobyt PTP v 50. letech a sovětské armády 1968-1991 značně změnili charakter celé obce i Odreských vrchů. V obci se náchází větrný mlýn jeden z mála dochovaných.

Stará Voda bývalá obec nachází se zde pouze kostel sv.Anny a Jakuba Většího, který byl zvenčí nákladně zrekonstruován, ve vnitř jsou patrné stopy po sověstské armádě. Královská studánka obnovena v roce 2006.

Ubytování je možné ve Velké Bystřici v místním hotelu.

Restaurace - Mrsklesy, Město Libavá (Domašov nad Bystřicí,Mor.Beroun, Budišov - mimo trasu)

Zámeček Bores

I přes nevlídný osud, který po roce 1946 potkal obyvatele nejen těchto vesnic, ale celého vojenského prostoru. Na první pohled se vás zřejmě zmocní pocit, že jste přijeli do kraje nikoho a ničeho, ale nejvíce každého zaujme téměř nedotčená příroda (pokud ovšem nebudete stát přímo na střelnici) díky stálé nepřístupnosti pro veřejnost. Doufejme, že tento kousek nedotčené přírody zůstane i nadále zachován, jen je opravdu velká škoda, že většina obcí byla zcela zničena, neboť na dobových fotografiích bylo evidentní, že tento kraj byl doslava poset větrnými mlýny, lomy na břidlice, ale bohužel čas za 60 let vykonal již své.

Vojenský prostor je přístupný pouze při akci Bílý Kámen . V ostatních případech je vstup možný jen na zvláštní povolení Újezdního úřadu vojenského újezu Libavá. Při vstupu je nutné dodržovat pravidla umožňujíci vstup.

Při vstupu dodržujte veškeré pokyny organizátora akce.

Bez povolení se vystavujete případným sankcím ze strany AČR.