Toulky po Moravském Krasu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Putování (více dnů) Do přírody

Několikrát do roka se znovu a znovu rádi touláme po jeskyních, zříceninách, skalních stěnách a jiných krásách Moravského krasu a jeho okolí. Tato oblast je dobře dostupná po celý rok, a to i vlakem nebo autobusem z Brna a následně do všech stran z Blanska. Pro inspiraci uvádím některé trasy:

1. Autobusem do obce Vavřinec - Nové Dvory, odtud lipovou alejí po zelené turistické značce na zříceninu hradu Blansek, poté dolů stále po zelené k rozcestí Pod Salmovkou a k Punkevní jeskyni. Celková délka této trasy je asi 3 kilometry, s odbočkou asi 300 metrů na zříceninu Blanseka. Odtud můžete vyjet lanovkou nad propast Macochu. Doporučuji prohlídku Punkevní jeskyně, nádherným zážitkem je návštěva dna Macochy v rámci prohlídky a také plavba po říčce Punkvě.

2. Autobusem do obce Holštejn a odtud po červené turistické značce přes Zříceninu hradu Holštejn a pod ním jeskyni Hladomornu na rozcestí Kalvodův Kříž a dále stále po červené přes obec Ostrov u Macochy až k jeskyni Balcarka. Celková délka této trasy je asi 4,5 kilometru.

3. Autobusem do obce Vilémovice a odtud po zelené turistické značce ke Kateřinské jeskyni a dále až do Skalního Mlýna. Celková délka této trasy je asi 4,5 kilometru. Cesta sice vede po asfaltové silnici, ale nacházejí se na ní nádherné skalní útvary - Koňská jáma, Čertův most a různé malé jeskyňky.

4. Nejdelší trasou je cesta po modré turistické značce z vlakové stanice Blansko - město přes ves Obůrku na rozhlednu Veselice-Podvrší a dále přes obec Vavřinec až do Sloupu. Zde doporučuji prohlídku Sloupsko-Šošůvských jeskyní, jsou to jedny z nejkrásnějších v celé České republice. Odtud se po červené nebo žluté turistické značce, po níž je cesta daleko hezčí, dostanete až k Dolnímu Můstku propasti Macocha. Celková délka trasy je asi 18 kilometrů, s následnou cestou do Skalního Mlýna asi 20 km.

5. Vlakem do stanice Adamov zastávka a dále po modré turistické značce přes muzeum Františčina Huť, jeskyni Jáchymka k Býčí Skále, odtud po žluté k rozcestí Na Újezdě, dále opět po modré přes pomník Jelenec až do Adamova. Nebo je ještě možné se na Jelenci dát po žluté turistické značce Na Alexandrovu rozhlednu a odtud se dostaneme do Adamova nebo i opačným směrem do Babic nad Svitavou po zelené turistické značce. Doporučuji si vzít s sebou baterku a prolézt si Jáchymku, je totiž volně přístupná. Celková délka této trasy je asi 12 kilometrů.

6. Autobusem do Křtin (jede každou hodinu ze zastávky Brno - Stará osada), odtud po červené turistické značce k jeskyni Výpustek. Tato jeskyně není klasickou jeskyní s krápníky, její historie je smutná, ale přesto bohatá a zajímavá, už za 1. republiky ji využívala armáda, za protektorátu zde byla továrna na letecké motory a v poválečných letech byla opět v majetku armády a sloužila jako protiatomový kryt s velitelským stanovištěm. Vstupné činí 110 korun pro dospělého a 50 korun pro děti od 6ti do 15ti let. Po návštěvě jeskyně je nutné vrátit se na východiště turistických tras a zde můžeme pokračovat dále buď po modré nebo po červené turistické značce přes Babice nad Svitavou, obě se pak na Rozcestí U Křížku opět sbíhají a červená pokračuje do Bílovic nad Svitavou. Celková délka trasy je asi 10 kilometrů.

7. Autobusem do městečka Jedovnice a odtud po zelené turistické značce K Rudickému propadání, které patří k nejmohutnějšímu propadání v Moravském krasu. Vody Jedovnického potoka zde propadají až do hloubky 90 metrů, v jeskyni se nachází nejhlubší suchá propast a největší jeskynní prostora v ČR, Obří dóm. Pokud budeme pokračovat stále po zelené až do Rudic, můžeme zde navštívit také nádherný větrný mlýn holandského typu, který má i tur. známku č. 353. Letos v roce 2014 je otevřen k prohlídkám již od března vždy o víkendech. Celková trasa s cestou zpět do Jedovnic měří asi 6 kilometrů. V Jedovnicích doporučuji spojit výlet i s NS kolem Jedovnických rybníků.

Jdeme za přírodními krásami Moravského krasu, za krásami skalních stěn, propastí a jeskyní.

Jídlo doporučuji například v Holštejně v hospůdce Pod hradem, blesková obsluha, příjemné ceny a velice chutné jídlo.Doporučit můžu také občerstvení u Punkevní jeskyně a také hotel Skalní Mlýn.

Výčet toho, co se nám líbilo, by byl opravdu velký: nádherným zážitkem je jak pohled na dno propasti Macocha , tak i výhled z jejího dna nahoru na Dolní Můstek, taktéž jsou nádherné všechny jeskyně, doporučuji nešetřit na vstupech a projít si je opravdu celé.

Cena vstupného do jeskyní je následující:

Jeskyně Punkevní - dospělý 170 korun, dítě 6 - 15 let 70 korun.

Jeskyně Balcarka - dospělý 100 korun, dítě 50 korun.

Sloupsko-Šošůvské jeskyně - dospělý 130 korun, dítě 60 korun. Zkrácená trasa je levnější o 30 korun, pro dítě o 10 korun.

Kateřinská jeskyně - dospělý 80 korun, dítě 40 korun.

Jeskyně Výpustek - 110 korun pro dospělého a 50 korun pro děti od 6ti do 15ti let

Poslední aktualizace: 14.3.2014
Toulky po Moravském Krasu na mapě
Autor: AlenaVin

Příspěvky z okolí Toulky po Moravském Krasu

Na Nový hrad
Krátká trasa pro návštěvu Nového hradu u Adamova, oblíbeného turistického…
Turistické rozcestí se nachází u stezky do Klepačova, nedaleko od soutoku…
Když se na trati z Brna do České Třebové začátkem 20. století bud…
Vstoupíte-li v Blansku do vestibulu zdejšího hlavního vlakového nádraží…
V Blansku jsou dvě vlaková nádraží, Blansko a Blansko-město.Hlavn…
Nachází se před hlavním blanenským nádražím u mostu přes řeku Svi…
Nenáročná trasa na jedno odpoledne. Mezi Adamovem a Blanskem jezdí vlaky…
Vážení turisté a čtenáři ... předem se Vám omlouvám, neboť tohle vyprávěn…
Předkládám tímto cestopisem další tip na výlet. Není to ze Šumper…
Koncem července 2018  bylo v turisticky atraktivním městě Blansku…