Svidník - socha armádního generála Ludvíka Svobody

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, zastavit se v historicky zajímavých městech, ale také chceme vidět co nejvíc zdejších typických dřevěných kostelíků, kterých je v této oblasti hodně. Svidníkem jsme původně chtěli jen projet, ale nakonec jsme se na chvilku zastavili.

Město leží na severu Nízkých Beskyd na obou březích řeky Ladomírky. Vzniklo r. 1944 spojením Nižného a Vyšného Svidníku. Je to významné centrum zdejšího regionu. Městem vede přes Dukelský průsmyk hlavní trasa do Polska.

Město bylo v době Karpatsko - dukelských operací těžce poškozeno, proto bylo po válce v podstatě znova budováno. Na paměť těchto těžkých bojů jsou všude po okolí vidět tanky a jiná vojenská technika, největší památník je na Dukle a v Údolí smrti v Kružlové. I zde ve Svidníku je Vojenské muzeum a Památník sovětské armády. Chtěli jsme proto ve městě navštívit informační středisko a získat informace, příp. i letáčky k těmto památníkům, příp. i k dalším místním památkám. O to víc nás překvapilo, že šipka k zelenému "I" nás dovedla na náměstí, kde byl panel s mapou města.

Vlastně až doma jsme zjistili, že mezi Kulturní památky patří zámeček z roku 1795 a budova bývalého okresního soudu z 19. a 20. století s převahou neoklasicistních prvků, kde v současnosti sídlí Podduklianske osvětové středisko. Tam bychom se možná něco dozvěděli. Na jihozápadě města je skanzen Muzeum ukrajinské kultury. Ve městě jsou ještě čtyři kostely, ale jsou to v podstatě novodobé stavby. Dva řeckokatolické chrámy byly obnoveny v letech 1993-1996, pravoslavný chrám sv. Trojice se budoval od srpna 1993 do srpna 1994. Římskokatolický kostel Božského Srdce Ježíšova byl vysvěcen v červenci 1996.

Nás zajímala ve Svidníku hlavně socha armádního generála Ludvíka Svobody, který se zúčastnil bojů o Duklu a který se později stal československým prezidentem. Je to jediná socha ve střední Evropě. Tu jsme naštěstí našli snadno - na náměstí jen pár kroků od panelu s mapou města.

Ve městě jsme nejedli, i když jsme to skoro plánovali. Ale město jako takové nás nezaujalo. Je tam příliš znát doba, kdy bylo město znovu budováno.

Jednoznačně nás zaujala socha armádního generála Ludvíka Svobody. Jako prezidenta i jako člověka jsem si ho moc vážila, dokonce jsem měla možnost se s ním setkat na jednom z jeho pravidelných výstupů na Rysy. To vše se mi u sochy znova promítlo.

Určitě si zde na své přijde ten, koho zajímají vojenské památky.

Poslední aktualizace: 7.10.2015
Svidník - socha armádního generála Ludvíka Svobody na mapě

Příspěvky z okolí Svidník - socha armádního generála Ludvíka Svobody

Svidník - skanzen (SK)
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa…
Vesnice Ladomirová se nachází na severu Slovenska, asi pět kilometrů severozápadně od Svidníka. První písemná zp…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsm…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Nielen notoricky známe Vysoké a Nízke Tatry, či Veľká a  Malá Fatra, ale…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Baňa se nachází v pohoří Ondavská vrchovina, která patří do oblasti Nízk…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bodružal je slovenská vesnice v okrese Svidník, v severní části Nízkých Beskyd. Nachází se 12 km severovýchodně …