Světec - zbytky kamenné rozhledny Aloisova výšina

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Ota miluje rozhledny, já zříceniny. Jsou to tedy dva důvody, proč jít hledat zbytky této kamenné rozhledny, která patřila k nejstarším rozhlednám v Českém středohoří.

Obec se nachází je 4 km západním směrem od Ledvic a 8 km severozápadně od Bíliny.
První písemná zmínka je z r. 1209. Jak již název napovídá, její založení je spojeno se založením kláštera kanovnic božího hrobu. Byla to ženská větev řádu Křížovníků s červeným křížem. Byl to jediný konvent u nás, který vznikl okolo r. 1227. Okolo r. 1708 byl na místě zaniklého kláštera postaven barokní zámek, západně od něj i park.
Až do poloviny 18. století to byla výhradně zemědělská obec. Ke změně došlo, když r. 1765 byly na arcibiskupských statcích objeveny uhelné sloje. První šachta zde byla otevřena r. 1770, ke kterým se připojovaly další. Po r. 1918 byl v rámci pozemkové reformy majetek arcibiskupského velkostatku zkonfiskován. R. 1943 zřídili Němci v sokolovně a v okolí obce zajatecký tábor.
Zhruba 3 km na západ od obce je Pohradická hora (419 m) a pod ní bývala obec Pohradice. Jen kousek od vrcholu hory stála od r. 1838 novogotická zřejmě dvoupatrová rozhledna – válcová kamenná věž o průměru 6 m a výšce 15 m. Zakončena byla cimbuřím. Současně s rozhlednou byl na druhé straně vrcholu postaven klasicistní vyhlídkový altán. Oboje zde nechal postavit pražský arcibiskup Alois Josef Schrenk, který často pobýval ve Světci na zámku, který si nechal ve 2. čtvrtině 19. století upravit. Tehdy na vrchol ze zámku vedla promenáda. Po jeho smrti začaly stavby chátrat. Po 2. světové válce byly zničeny z důvodu těžby v nejbližším okolí. R. 1964 zanikla i obec Pohradice v důsledku důlní činnosti. Dnes se z rozhledny dochovalo jen základové zdivo. Z altánu zbyly i zbytky oken v přízemí. Na kopci jsou ještě další ruiny, které snad byly sociálním zázemím. Dochoval se jen zámek – jeho prostory využívá obecní úřad.
V současné době dostat se na vrchol hory je poměrně náročné, i když na mapy.cz je vyznačena cesta. Vzala jsem si s sebou pro jistotu tablet, abychom se pomocí GPS na vrchol trefili. I tak to byl skoro problém. Cesta se místy ztrácí v zarostlém porostu.
Vyrazili jsme z obce Úpoř. Po neznačené cestě do relativně mírného kopce je to cca 700 m. Začátek byl dobrý, po travnaté cestě, okolo pole a lesní cestou, která vedla západně pod kopcem. I ta byla poměrně široká a schůdná. První odbočku vlevo jsme neviděli. Dokonce jsme narazili i na nějaké barevné šipky, jen nevíme, zda to nebylo značení bojové hry. Druhá cestička už vzhůru vedla. Chvilkami bylo vidět, že po ní občas někdo projde. Nejdřív jsme vpravo viděli tři vysoké, snad betonové zbytky zdí – to byly ty zbytky snad sociálního zařízení, možná i altánu. Minicestička, na které je vidět propadání v důsledku důlní činnosti, nás však dovedla ke zbytkům kamenné věže, jak jsme usoudili, když jsme viděli poměrně malý prostor s úžasným výhledem, částečně ohrazený rozpadlými kameny. I bez rozhledny je nečekaný rozhled převážně západním směrem. Je vidět pás Krušných hor s Klínovcem, dále Hněvín (České středohoří), Doubravská hora, elektrárna Ledvice, Komáří vížka, Děčínský Sněžník a mnoho kopců Českého středohoří. Ani odtud již nic nenaznačovalo, že by se nechalo na vrchol k ostatním ruinám dojít. My však byli spokojeni. Místo dalekého výhledu jsme našli. Jen cestou zpátky se nám ta cestička nějak ztratila, takže na hlavní cestu jsme šli zarostlým terénem, kde se občas zdálo, že tam snad někdy někdo už šel.

Foto: jircak

V blízkém okolí možnost občerstvení není. Nejblíž je snad Bílina.

Tady byly krásné asi ty výhledy. Ale je škoda, že aspoň cesta k těmto ruinám není nějak udržovaná. Také už proto, že to byla vlastně první rozhledna v této oblasti.

Zdejší oblast je zajímavá, vždyť je to České středohoří. Poměrně blízko je Milešovka, nejvyšší hora Českého středohoří. V Kostomlatech pod Milešovkou je zámek, nechá se dojít i na zříceninu hradu Kostomlaty, kde je otevřené občerstvení a věž upravená na rozhlednu.
Hodně zajímavá je i rozhledna Ledvice v infocentru ČEZu, která je nejvyšší rozhlednou u nás a na niž je vstup zdarma. Za prohlídku stojí i lázeňské město Teplice se zámkem, několika rozhlednami a pivovarem, které je cca 14 km na sever.
Poslední aktualizace: 3.11.2019
Světec - zbytky kamenné rozhledny Aloisova výšina na mapě

Příspěvky z okolí Světec - zbytky kamenné rozhledny Aloisova výšina

Pohradická hora
Pohradická hora je zalesněný čedičový vrch,na jehož vrcholu stojí…
Z vlakového nádraží v Ohníči se vydáme po žluté značce asi do 5km…
Historická barokní fara v obci Světec.               Při mé náv…
Protože bydlím v Teplicích, tak jsem se vydala trolejí a pak od konečné stanice jsem musela dojít již pěšky. Jdu se podívat za novou provozovnou a obchodem rodinné dílny…
Obec nedaleko lázní Bílina, ležící mezi městy Most a Teplice.…
Kopce poblíž Kostomlat pod Milešovkou jsou pozůstatkem …
Cesta do Lhenic za kaplí sv.Jana z Nepomuku.             Snažím se…
Malebná vesnička Světec s krásným zámkem,farou a kostelem sv.Jaku…
Na pravém břehu řeky Bíliny u obce Dolánky stojí barokní kaplička. Kapličku nechal postavit v roce 1823 u Starého mlýna mlynářský mistr Josef Lachner na památku tragického úmrtí…
Obec Světec – kostel sv.Jakuba staršího.               Kostel s…
Typický kuželovitý kopec Českého středohoří 5 km severovýchodně od Bíliny na okraji Hostomic. V roce1989 byl Husův vrch vyhlášen…
            Může to být tak čtyři nebo pět let, co jsem navštívila obec Světec a byla jsem z ní unesená. Nemálo k tomu přispělo i to, že jsem jela v březnu, kdy bylo nádherně, …
Morový Sloup Nejsvětější Trojice v Duchcově. Morový sloup na náměstí Republiky v Duchcově nechal zbudovat František…
V roce 1821 nechal hrabě August Ledebour-Wicheln postavit v blízkosti…
Zámek v Teplicích a Výstava ručně dělaných mýdel
            Od 5. 3. – 24. 4. 2016 probíhá v teplickém…
Barokní zámek je dominantou obce Kostomlaty pod Milešovkou na…
Ten čas letí jako bláznivý, člověk se jen tak náhodou podívá do kalendáře…
Hrad Kostomlaty nalezneme na kopci nedaleko stejnojmenné obce. Jedná se o…
  Výlet do Lbína - Pytlíkova, a okolo „ Tří dubů“ zpět do Teplic.               Vyrazili jsme opět s mojí partou, tentokrát jen v…
Z Královského města Litoměřice se vydáte směrem na Lovosice a dále na…