Rábaszentmiklós

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

V malé obci pár kilometrů jihozápadně od Györu najdeme románskou centrálu s třemi apsidami z 11. století. Z Györu jedeme po cestě 83 na Tét, odbočíme na cestu 86 ma Szil, z této cesty pak odbočujeme na Bodonhey. Románská centrála se nachází v centru obce, velmi snadno ji najdete.

Foto: Miaucis

Románský centrální kostel, dnes kaple se třemi apsidami z 11. století byla patrně postavena mezi lety 1060 - 1070 a je zasvěcená Svatému Mikuláši. Předpokládá se, že na místě dnešní novověké věže (stavební úprava z 18. století) stála také apsida a kostel měl původně půdorys čtyřlístku. V pozdějším období byla stavba upravována až do dnešní podoby. V období turecké okupace byla stavba opuštěná a velmi zničená, k stavební úpravě došlo až v roce 1701, kdy byla stavba zvětšena, snížena byla její výška, část zdiva byla dostavěna spolu s věží a opatřena byla novou střechou a byl vymalován interiér. Archeologické průzkumy prokázaly, že kolem stavby bylo oplocení a hřbitov. Interiér stavby je barokizovaný, uvnitř je pěkná klasicistní výmalba. Kaple je velmi dobře udržovaná a v domě naproti kapli bydlí rodina, která se o stavbu stará a má klíče. Pokud je požádáte, rádi vás pustí dovnitř a můžete si kapli prohlédnout. Interiér je barokizovaný, ale je moc hezký a návštěva této památky stojí za to. Kostel prošel větší opravou v 70. letech 20. století a poté v roce 2000, je tedy velmi dobře udržovaný.

Jídlo ani ubytování jsme tady neřešili, jeli jsme z Termálních lázní Sárvár domů, takže jsme to vzali cestou na Györ, Lebeny a dál.

Kaple je moc hezká, je ve středu obce a místní jsou ochotní a rádi vám ji ukážou. Je škoda, že o kapli není moc informací, protože téměř všechno je v maďarštině a i to málo se dá špatně najít. V Maďarsku je vůbec dochováno docela dost krásných románských staveb, ale je o nich jen málo dostupných informací v nějakém srozumítelnějším jazyku.

Jak už jsem psala, klíč je naproti v jednom domě, musíte se zeptat. I když neumíte maďarsky, místní pochopí, že chcete navštívit kapli, jsou na to asi zvyklí. My jsme se vstupem neměli problém.

Poslední aktualizace: 20.10.2013
Rábaszentmiklós na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Rábaszentmiklós

Do Rakouska-Uherska 2017 pt.3 (spíš jen Uherska)
4.8.2017 Ráno nás budí poměrně hustý provoz na silnici a nakonec …
Při pěší procházce městem Györ jsem se setkala s maďarským státníkem Gáborem …
K baroknímu sousoší Archa úmluvy - mostrance stojící na Gutenbergově náměstí v maďarském městě Györ se váže pověst. V roce 1729 se v…
Na Széchenyho náměstí v městě Györ, česky Ráb, můžete navštívit kostel sv. Ignáce s Loyoly s nádherným interiérem. Samotný kost…
Město Györ, česky Ráb, leží jen několik desítek metrů od slovenských a rakouských hranic, na soutoku tří řek. Bylo významným střediskem Pannoni…
  Jedeme do města plného historických památek a našincům velmi…
Městečko Lébény leží nedaleko slovensko-rakouských hranic. Známé je skvostem…
Maďarsko je nazýváno zemí sv. Štěpána (István). Mistři sv. Štěpána přišli do této oblasti a postavili zde dřevěný kostel.…
Nastalo odpoledne (čtvrtek 3. srpna 2017) a teploměr začal opět nepřijemně…
Farní kostel sv. Jakuba apoštola – nebo chcete-li Szent Jakab…
Zajímavé židovské památky – a synagogy nebo hřbitovy zejména - se…
Neobarokní Radnice v Győru je skutečně monumentální budovou, posta…
Katedrála nebo bazilika Nanebevzetí Panny Marie by asi nebyla – spolu s biskupským hradem - nejvýznamnější památkou stotřicetitisícového maďarskéh…
Centrální náměstí v historickém Györu zdobí od roku 1686 krásný Mariánský sloup. Podobné sloupy se stavěly na památku nějaké významné události. U nás…
Kostel sv. Ignáce patří mezi nejznámější, nejvýznamnější a…
Jsme na začátku putování po Maďarsku a nestačím se divit, co je tam nádherných věcí - kláštery, kostely, sochy, památníky…
Z jižního Slovenska je to kousek do sousedního Maďarska a městečko Győr je…
Kossuthův most se nachází v maďarském Györu a je bezesporu jedním z jeho symbolů tohoto…
Most národního hrdiny a nejvýznamnější postavy Maďarské revoluce z…
Chrám Nanebevzetí Panny Marie v Györu byl vybudován na gotických zakladech již v 11.…
Györ je velké průmyslové město zhruba 83 km od Bratislavy. Mnozí…
Po ubytování v hotelu v městě Györ jdu na malou procházku městem. Z okna h…
Prohlídku maďarského města Györ, ležícího na soutoku tří řek - Mošonského Dunaje, Ráby a Rábce, jsme začali na náměstí, kde se nacház…
Přesto, že jsme původně plánovali návrat domů až na pondělí,…
Maďarsko je zemí s množstvím nádherných historick…
5.8.2017 Samozřejmě, večer byla příležitost, tak abychom se nenud…
Nedaleko města Győr se na kopci Sv. Martina nachází jedna z nejvýznamnějších památek Maďarska: klášter Pannonhalma. Klášter je z…
Pozoruhodný svatostánek bývá obvykle hlavní chloubou každého „správného“ klášterního komplexu. Nejinak je tomu také na maďarském Panonském vrchu, kd…
Sárvár, nacházející se 120 kilometrů od Vídně a 190 km od Budapešti, je…