Putování po hradech loupeživých rytířů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Putování (více dnů) Do přírody Na hory

Letos při návštěvě města Jeseníku jsme se synem absolvovali okruh po hradech založených loupeživými rytíři z rodu Wüstehube - Frýdberk, Kaltenštejn a Kolštejn.

Do Žulové, kde se nachází původní již přestavěný hrad na klasicistní kostel Frýdberk, se dostaneme autobusem i vlakem. Původní hrad (tur. známka č. 1051) byl vystavěn na ostrožně ze tří stran se svažující do údolí. Z hradu se dochovala část kruhové věže až do výše původního 4. patra a oblouk hradby v severní části, který slouží jako podezdívka presbyteria. V městečku je možné také navštívit Kamenické muzeum, kde se nachází zajímavá expozice celého vývoje zdejší kamenické výroby. Na kopci zvaném Boží hora viditelném již z náměstíčka stojí kostelík Bolestné Matky Boží z roku 1880, dostanete se sem po modré turistické značce.

Po červené značce se můžete dostat na další hrad loupeživých rytířů Kaltenštejn, trasa má asi 4 km, cestou je možné se vykoupat ve skvělém lomu asi 1,5 km před hradem. My jsme volili raději stezku asi 3 km po zelené z Černé Vody. Z původního hradu se dochoval fragment věže a spousta zdí. První zmínky o hradu pocházejí asi z roku 1250, v období po husitských válkách se ho zmocnil dobrodruh Zikmund Rachna, který unesl dceru stoupence protihusitské strany Půty z Častolovic. Po jeho pronásledování hrad nakonec dobyl biskup, Zikmund byl umučen, provizorně opravený hrad byl po roce 1505 pobořen a věž byla odstřelena, materiál byl později využit na přestavbu Zámku Jánského vrchu. Přesto má zřícenina své kouzlo...kdo má fantazii, dokáže si živě představit například vstupní bránu mezi zbytky zdí a také třeba celu vězněné paní ve věži. Turistickou známku č. 1052 můžete zakoupit v hotelu Černá Voda, v restauraci U kaštánka nebo v penzionu Radost, vše po cestě.

Posledním hradem je Kolštejn v Branné. Sem je možné dojít po zelené turistické značce z Bělé pod Pradědem podél Keprnického potoka, přes Točník a Vozku. Tato trasa je ale dost náročná pro děti, celková délka je asi 20 kilometrů. My jsme volili raději autobus, možné je také dojet vlakem. Dobře zachované zbytky kolštejnského hradu ční na skalnatém ostrohu, první zprávy o hradu pocházejí z roku 1325, byl také vybudován loupeživým rytířem Janem z Wüstehube. V době, kdy byl hrad v rukou pánů ze Žerotína, byla zahájena na místě zrušeného příkopu starého hradu stavba nového sídla - renesančního zámku. Po bitvě na Bílé hoře dostal kolštejnské panství jako léno koruny české kníže Karel z Liechtenštejna. Lichtenštejnové věnovali v pol. 19. stol. zámek obci, která zde zřídila školu, nájemní byty, tělocvičnu a divadelní sál, vlivem těchto úprav i následného požáru došlo k dosti velké devastaci. Byly prováděny pouze udržovací práce, zámek je opravován až v dnešní době. Přesto je zámek přístupný veřejnosti, dokonce jsou pořádány i noční prohlídky, různé kulturní akce a v případě zájmu i svatby. Asi 3/4 hodiny trvající prohlídku provádí kastelán, který na zámku bydlí dle jeho slov již 700 let.....všem doporučuji, úžasný zážitek, zámek má turistickou známku č. 440.

Za hrady a zámky loupeživých rytířů...něco málo z historie rodu Wüstehube:

Oběd doporučuji v restauraci U kaštánka v Černé Vodě nebo v hotelu Černá Voda. Možné najíst se je také v penzinu Radost, který se nachází přímo pod hradem Kaltenštejn. V Branné doporučuji útulnou restauraci na místním náměstí.

Nejvíce se nám líbila prohlídka zámku Kolštejn, poutavý výklad zdejšího kastelána nemá konkurenci, děti po prohlídce dostanou pamětní list Nebojsa :-)

Prohlídka zříceniny hradu Kaltenštejn a zbytků původního Frýdberk je zdarma, na zámku Kolštejn je vstupné 35 korun, děti do 10-ti let zdarma.

Poslední aktualizace: 13.7.2010
Putování po hradech loupeživých rytířů na mapě
Autor: AlenaVin

Příspěvky z okolí Putování po hradech loupeživých rytířů

Jeseník – Muzikantská stezka
Pojmenování ulice a nakonec i stezky, která strmě stoupá z vilové čtvrti severně od nádraží Jeseník k lázním naráží na tradovanou skutečnost, že tudy…
Na příkladu Nikolaje Vasiljeviče Gogola (1809–52)si můžeme doložit, jak…
Vyrážíme z náměstí v Jeseníku od hotelu Slovan a zpočátku se držíme žluté TZ. Po trase narazíme na okruh naučné stezky Zlatý Chlum - jdeme kolem bývalých zlatých štol ze středověku.…
Město Jeseník leží na soutoku říčky Staříč a říčky Bělá v severním výběžku…
Skoro bych se měl stydět, že jsem ji zaregistroval skoro po dvou letech. Tedy přesněji, že nějaká socha stála u kostela sv. Nanebevzetí Panny Marie v…
Velikonoční pondělí a kouzelné počasí nás vytáhlo na první Jarní procházku…
Přiznejme si, lázeňské město Jeseník mimo samotných Priessnitzových lázní…
Uprostřed Masarykova náměstí v Jeseníku stojí původně renesanční radnice z…
Tento výlet je ideální pro pěší turisty. Začínáme ve městě Jeseník a po červené turistické značce se dostaneme do Lipová-lázně. Poté…
Masarykovo náměstí v Jeseníku prošlo v letech 2009-10 kompletní rekonstrukcí. Původní velká kašna na jižní straně náměstí byla nahrazena menší kašnou…
  Brzy po poledni odjíždíme z Bělé pod Pradědem do jediného většího sídla…
Okolí města Jeseníku je turisticky velice atraktivní množstvím…
Vydáme se na nejvyšší hřeben Jeseníků. Trasa je jen pro pěší a na…
Naučná hornická stezka vznikla v roce 2007. Mapuje historické události…
Klášter Voršilek (Uršulinek) v Jeseníku byl založen r. 1878, jako…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie, byl postaven v místech původního gotického…
V Jeseníku na Palackého ulici, naproti farnímu kostelu Nanebevzetí Panny…
Umístění informačního centra v Jeseníku je poněkud putovního rázu a stejně tak je i putovní provozovatel zařízení. Mnozí ještě…
Okresní město Jeseník se stalo centrem turistického ruchu celého …
Závěrem včerejšího propršeného dne se nám z monitoru TV, jež byla součástí…