Nový Jičín

Nový Jičín leží na řece Jičínce 34 km od Ostravy v podhůří Beskyd. Nový Jičín má přibližně 24 tis. obyvatel. První písemná zmínka o městě je z roku 1313. Jihozápadně od města je  na vrcholku Starojického kopce ( 496 m.n.m.) zřícenina Starojického hradu. Jedna z věží hradu byla opravena a slouží jako muzeum a Rozhledna.

Nový Jičín - praktické informace:

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (17)  • Foto: Franta

Muzeum  •  Foto: Franta

Když jsme za horkého letního dne cestovali brzkým ranním spojem do Frýdku-Místku, zaujal nás z oken vlaku úsek, kdy trať, vybudovaná vysoko v kopcovitém terénu kopírovala obliny Veřovických vrchů. A když jsme zahlédli vrcholek Velkého Javorníka s chatou, brzy nato jsme vjeli do města, které nese - tak jako Rožnov - přídomek "pod Radhoštěm." Pod severními svahy této bájné hory byla novojičínskými pány založena osada už r.1299 a brzy se svým významem rozrostla až do statutu města. Nacházela se totiž na křižovatce důležitých starověkých obchodních cest, díky němuž měli řemeslníci a jiní pracovití domorodci o kšeft postaráno. Jak město tvaru trojúhelníku, svíraném říčkami Lubinou a Lomnou, rostlo a prosperovalo, zarazily jeho rozkvět - tak jako jinde - četné války a jiné pohromy. Kromě neblahého období např.třicetileté války to bývaly také vpády vojsk z blízkého sousedního státu: krom Uhrů r.1479 si sem zhruba o dvěstě let později našli cestu i nechvalně známí Kuruci. Město se naštěstí ze všech těchto válečných pohrom, morových epidemií i požárů rychle vzpamatovalo a neutuchající píli domorodců bylo uvedeno do přijatelného stavu. (Díky všem těmto událostem se všude v našich městech přestavovaly budovy a kostely do nových - tehdy zrovna v módě letících slohů, a tak je občas na tato historická stavení "radost pohledět"...) V letním ránu vypadá nasvícený Frenštát moc hezky a my se proto s manželkou rozhodneme, že se tu odpoledne při naší zpáteční cestě na několik hodin stavíme...

Foto: Franta

No to jsme si ale dali! V pokročilém odpoledni - kdy se hladina rtuti vaří v teploměru na numeru jeho stupnice, označeném jako 34 - plížíme se od nádraží pod žhnoucími slunečními paprsky do centra města, vzdáleného asi 1.5 km. Když se konečně dostáváme na Horní ulici, jako přízrak se nám po levici zjeví impozantní budova Muzea (bývalá chlapecká měšťanka) s hodnotnými folklórními a jinými sbírkami z regionu. Bohužel, díky pokročilé odpolední hodině nejsou už jeho interiéry veřejnosti přístupné... Naštěstí tak tomu není u objektu vpravo přes cestu, jímž je kostel sv.Jana Křtitele, označovaný jako hřbitovní. I když je jeho hlavním atributem mohutná a podsaditá čtyřhranná věž s cibulovitou bání, není zase tak Vysoká, aby se více jak ze dvou třetin neztrácela v zeleni okolních stromů. Kostel je kupodivu volně přístupný, a tak s radostí chladím sluncem rozpálenou hlavu v chladivém přítmí chrámové lodi a hledím na novogoticky upravený interiér původně barokního kostela, vystavěného v roce 1640. Po důkladné prohlídce se nerad vracím do venkovního žáru za Janou a společně pokračujeme k náměstí Míru. Je to cesta "zarubaná", neboť městští radní se zřejmě nechali inspirovat stavebními úpravami, které velkoplošně probíhají ve Zlíně a rozhodli se je provádět i tady ve Frenštátě! (No proč ne - vždyť kdy je na rekonstrukce nejlepší čas, než přes turistickou sezónu, že?!?)

kostel sv.Jana Křtitele

Okolo rozkopaného terénu a kličkujíce mezi hromadami stavebního odpadu a projíždějícími auty, jejichž řidiči si nelámou hlavu nad dodržováním nějaké potentované padesátky, se nakonec probíjíme na hlavní městský rynek. Zde nás čeká zklamání číslo dvě: na fasády pěkných měšťanských domů, měnících se od baroka přes klasicismus až po styl historizující a ozdobené místy v přízemní části podloubím, je pohled hezký. Stejně tak na městskou radnici, z jejíž střechy trčí namísto antény nápadná a nápaditá štíhlá nádstavba ve formě věžičky. Ranice byla vystavěna r.1891 na místě bývalého obecního domu a její styl nese podobu - (jak rád používí kolega markýz) - "neo" romantismu. Velikým zklamáním pro nás jsou ale další památky, nacházející se na centrální ploše náměstí - četné barokní sochy svatých a Mariánský sloup jsou totiž zahaleny do neprůhledného vlajícího zeleného obalu a nacházejí se v nejvyšší fázi rekonstrukce! Maličkou náplastí turistovi za toto příkoří je pohled na Neptunovu kašnu z roku 1840, ukrytou v centru rynku pod skupinou košatých líp... Svažitý charakter náměstí směrem k severozápadu umožní zaregistrovat špici věže dalšího městského kostela, nacházejícího se v ulici poblíž rynku. Je zasvěcen sv.Martinovi, a i když je tento chrám s bočními kaplemi, vystavěný r.1680, chrámem mohutným, i jeho Vysoká hranolová věž s barokní bání je utopena v okolní zástavbě!

Foto: Franta

Další naše cesta historickým jádrem města spočívá už jen v prohlídce interiéru nejbližší otevřené hospody, která nás zachrání před slunečním úpalem a doplní našim tělům úbytek tekutin. Když se poté, jak smrad, pod nelítostnými slunečními paprsky táhneme zpět k nádraží, mám co dělat, abych Janě vysvětlil, že je jinak Frenštát velice pěkným městem. Manželka je zde poprvé (a zrovna v takovém nevhodném ročním čase), já zde byl ale mnohokrát a vždycky se mi tu líbilo. Nejvíc asi, když jsme tu byli s učni na exkurzi ve frenštátském MEZu, poté si prohlédli tehdy nerozkopané centrum a zlatým hřebem se stala návštěva lyžařského areálu se skokanským můstkem na okraji města. O výstavbu se zasloužil rodák a skokan na lyžích Jiří Raška, který si v roce 1968 doskočil ze středního můstku na zimní olympiádě v Grenobku až pro zlatou medaili! K exkurzi skokanského můstku jsme využili Dopravy lanovkou a rád na tuto návštěvu Frenštátu a blízkého okolí dodnes vzpomínám...

Jelikož jsme se ve Frenštátě ocitli v době mezi obědem a večeří, stavili jsme se zde jen na tekuté občerstvení. Ale restaurací a hospod tu mají dost.

Ocitli jsme se zde díky horkému letnímu dni a rekonstrukcím v nesprávný čas, ale věřím, že příští návštěva města už bude daleko příjemnějším zážitkem.

Protože jsme nemohli navštívit ani Muzeum, utratili jsme penízky jen za doplňování tekutin do organismu ve formě černého moku, zrzavé vody s pěnou a jakési podezřelé růžové tekutiny. Tu naštěstí ale zkonzumovala manželka...

Poslední aktualizace: 10.12.2014
Autor: Franta

Frenštát pod Radhoštěm

Příspěvky z okolí Procházka Frenštátem

Frenštát
Jedeme autobusem z Orlové do Frenštátu pod Radhoštěm. Vyjeli jsme v 9 hod. do Ostravy na ÚAN a odtud v 10 hod. nám jel dálkový autobus do Frenštátu. Jedeme hlavně za spolužákem ze základní školy, který pro nás připravil program. Prošli jsme se od Muzea (dříve chlapecká škola …
Hladové do své chalúpky si vzal, dobré jídlo i pití jim obstaral. Takto nás na svých stránkách vítá valašská hospoda U Janíka, kterou jsem míjela po cestě vedoucí k 7. zastavení na naučné stezce Beskydské nebe - P…
Byli jsme tři.                                                                                              Tři jako do mariáše, ale chyběly nám k tomu ty čertovy obrázky.                  Tři jako mušketýři, kteř…
Velký Javorník s nadmořskou výškou 918 m je nejvyšším vrcholem Veřovických vrchů, nejzápadnějšího předhůří Moravskoslezských Beskyd. Je ideálním startovištěm pro paragliding, rampa pro rogala se nachází přímo u ch…
Následky povodní z let 2009 a 2010 na vodním toku Lomná ve Frenštátě pod Radhoštěm na Novojičínsku v Moravskoslezském kraji jsou díky úsilí státního podniku Lesy České republiky minulostí. Lesy ČR v místě nedávn…
Při zpáteční cestě z Frýdku - Místku jsme navštívili Frenštát pod Radhoštěm, ležící uprostřed malebné krajiny  moravskoslezských Beskyd, v kotlině mezi řekami Lomná, Bystré. Procházeli jsme historickým jádrem o…
Ve Frenštátě pod Radhoštěm se narodilo nebo působilo několik významných osobností, kterým jsou zde postaveny pomníky nebo památníky. Jedním z nich je právě frenštátský rodák Dr. Josef Janda (1811-1876). Ten v r. 1…
Udělala jsem si Výlet do Frenštátu pod Radhoštěm a objevovala jsem nejen přírodní krásy, ale také památky. Po Naučné stezce Beskydské nebe jsem se dostala k Valašské hospodě U Janíka. Odtud se sejde dolů k památní…
Cílem výletu je malebné městečko Frenštát pod Radhoštěm, které leží pod horou Radhošť. Do Frenštátu lze samozřejmě dojet i autem, ale myslím si, že cesta vlakem je mnohem romantičtější. Železniční zastávka - frenš…
Frenštát pod Radhoštěm leží v lůně malebné KRAJINY Beskyd a od roku 2003 je jeho historické jádro městskou památkovou zónou. Centru města dominuje náměstí s měšťanskými domy, novoromantickou budovou radnice a něko…
Uplynulý víkend jsme vyrazili zase jednou do Beskyd, trochu se zchladit z naší vyprahlé jižní Moravy. V sobotu dopoledne ještě na východě dozníval noční déšť, takže ve Frýdlantu nad Ostravicí jsme po výstupu z aut…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na ak…
Nová radnice ve Frenštátu pod Radhoštěm je nápadnou a zajímavou neorenesanční budovou připomínající podobné – byť o přece jen pár století starší - stavby v italském Toskánsku. Ta frenštátská byla na zdejším Náměstí Míru (č. 1) postavena až na konci 19. století, kdy nahradila „starou“ radnici z roku 1797 a měšťanský dům v jejím sousedství, které musely být zbourány. Nová radniční budova byla postavena Antonínem Staňkem z Val…
Barokní socha sv. Jana Nepomuckého se nachází na frenštátském Náměstí Míru, pochází z roku 1717 a její autor je neznámý. Patří do početného okruhu kvalitních pískovcových skulptur oblíbeného českého světce zobrazujících sv. Jana Nepomuckého tradičním způsobem a v obvyklém ikonografickém pojetí. Světec zde stojí na vysokém podstavci tvořeném stupňovitou patkou, dříkem s projmutými stěnami, na kterých jsou vytesány obrysy obd…
Jednou z nejzajímavějších památek na frenštátském Náměstí Míru je raně barokní pískovcový sloup s vrcholovou sochou Panny Marie Immaculaty, která drží v náručí malého Ježíška. Sloup vznikl v roce 1692 a jeho tvůrce již dnes neznáme. Základnu sloupu tvoří tři stupně, na kterých je umístěn dvoudílný podstavec nesoucí samotný pískovcový sloup se sochou Neposkvrněné Panny Marie s dítětem stojící na půlměsíci. Spodní díl podstavce…
„Dřevěná“ Kaple sv. Cyrila a Metoděje na Radhošti Vrchol Radhoště se vypíná nad Frenštátem pod Radhoštěm do nadmořské výšky 1130 m. Traduje se, že na bájný Radhošť se o filipojakubské noci slétaly čarodějnice a prováděly tu své pekelné reje. Přistávací plocha pro jejich košťata byla na Skalíkově louce. Protože Radhošť byl odjakživa spojován s uctíváním pohanského boha…
Říká se: "Co je malé, to je hezké." A v případě malé stezky v korunách stromů ve Frenštátě pod Radhoštěm to určitě platí. Stezka nebyla naším hlavním cílem. Chtěli jsme se podívat na skokanské můstky v části Hor…
Ze středu města Frenštát pod Radhoštěm se vydáme po červené značce k jeho východnímu okraji na rozcestí Slezan, odkud pokračujeme po červené značce přes obec Trojanovice k horskému hotelu Ráztoka. Z rozcestí u hot…
Frenštát pod Radhoštěm leží na Severní Moravě, jihovýchodně od města Nový Jičín. Frenštát je podhorské město rozkládající se pod severními vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na obou březích řeky Lubiny. Město je …
počet účastníků: 2 (slovy dva) dopravní prostředky: osobní vozidlo, po horách pohyb po svých, mezitím veřejná Doprava vlaky ČD a autobusy různch dopravců finanční náročnost: do 6 000 Kč dopad na životní prostře…
Jako vzácnost uchovávám ve své sbírce pohled s pozdravem olympijského vítěze Jiřího Rašky do svého rodného města-Frenštátu pod Radhoštěm. Vždy, když se na něj dívám, připomenu si skvělou a radost…
Od areálu hostince Rekovice na Horečkách pokračuji cestou posypanou spadaným listím k dalšímu zastavení na NS Beskydské nebe, k Lurdské kapli sv. Panny Marie. Je to vlastně kamenná jeskyně posazená do svahu, kterou…
Rozcestí Frenštát pod Radhoštěm - Koupaliště se jak název napovídá, nachází v blízkosti městského koupaliště v severozápadní části města. Rozcestník najdeme u mostu přes řeku Lubinu. Tímto rozcestím prochází žlu…
U Slezanu je rozcestí červené a zelené turistické trasy a najdeme jej ve východní části města Frenštát pod Radhoštěm. Rozcestník je umístěn u křižovatky hlavní a vedlejší silnice. Vedle rozcestníku je nevelké pa…
Vyrážíme od pekárny Lomná ve Frenštátě pod Radhoštěm proti proudu říčky Lomná, těsně pod rekreakčním střediskem Koksař pod ráztokou odbočíme vpravo k muzeu bartří Strnadlů a pak se vydáme alejí zpět do Frenštátu p…
Protože jsem na slavnostech guláše nevydržela sedět, kousek jsem se vrátila a po zelené šla do Kozlovic Turistická trasa krásnou přírodou. Trochu se zatáhlo a začalo pršet. Od Frenštátu jsem zobla jen šáteček, cestou nic není. Jak jinak - krásná procházka lesem, loukou, výhledy.. No, asi 2 km mírného stoupání, pak už Kozlovicemi na auotobus do Ovy - 44 Kč.
Jedná se o druhou "vzdušnou" stezku korunami stromů na území ČR. Je sice podstatně kratší než její šumavské provedení, ale je neméně zajímavá. Je to v…
Koliba je rozcestí zelené turistiké trasy a vycházkového okruhu značeného červenou značkou. Rozcestník se nachází nedaleko restaurace Koliba v oblasti lyžařského a skokanského areálu Horečky, stejnojmenný vrchol…
Velký Javorník (918 m n.m.) je výrazný vrchol, který se zvedá jihozápadním směrem od města Frenštát pod Radhoštěm. Na vrcholu je turistická chata Velký Javorník s příjemnou restaurací v přízemí. Turistická chata…