Překročením Mrtvého muže na Volyň, Smrčník a Kamenec

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Tento článek přináší tip na zajímavý výlet v okolí Šumperka, vhodný spíše pro pěší turisty, ale bez větších problémů uskutečnitelný i pro nadšence na bicyklech. Klasičtí lovci tisícovek ovšem dál číst nemusí, protože několik málo výškových metrů tentokrát k dosažení této mety pochybí. Naopak pro všechny milovníky jesenických skalních útvarů je tato trasa nepsanou povinností. A přesto, že při zkrácení délky výletu použitím automobilu nebo autobusu, půjde o „pochod“ jen přibližně dvanáctikilometrový, bude lepší nachystat se na občas těžší terén, překonání rozdílu více než 400 výškových metrů a závěrečný – a ne zcela jednoduchý – výstup na vrcholovou rozhlednu. .

My jsme se rozhodli si cestu zjednodušit, a proto jsme ze Šumperka vyjeli autem. Projeli jsme obcí Nový Malín a vydali se vzhůru nad Malínskou rokli. Naším cílem byl bývalý výletní hostinec – a dnešní miniosada s autobusovou zastávkou a půvabným názvem – U Dobré nálady. Tím jsme si ušetřili čas, kilometry i výškové metry. Těch nám zde napočítali již 550.

Již zde můžeme najít nějaké ty skalky, ale my se rovnou vydali po modré TZ na Mrtvého muže. Jedná se o skalní útvar s vyhlídkou, jehož název připomíná tragickou událost z roku 1921. V té chvíli se již nacházíme v nadmořské výšce 676 m a kolem nás jsou roztroušeny kamínky o něco větší. Jedná se o skalní hřeben U Mrtvého muže a Ptačí skály, tedy útvary z fylitu a křemence, zdobící svahy Volyně. Samotný Mrtvý muž však tentokrát není naším cílem a my míříme dále a výše.

Předchozí den silně pršelo a i dnes to chvíli trvá, než se zvedne oblačnost a my můžeme pozdravit slunce a modrou oblohu. Kámen však zůstává stále ve stavu hodně mokrém, takže to dost klouže a výstup je o něco namáhavější a dobrodružnější než jindy. Naším nejbližším cílem je totiž až kopec Volyň (875 m) na jehož vrcholu – a v jeho okolí - se nacházejí tzv. Volyňské skály, tvarově zřejmě nejzajímavější skalní útvary, se kterými se během celého dne setkáme.

Poté již poprvé překonáme „devítistovku“ a brzy dosáhneme vrcholu Smrčník, který se nachází ve výšce 919 nadmořských metrů (i v Hraběšické nebo tzv. Kamenecké hornatině) a nabízí také výhledy směrem šumperským. Následuje krátké klesání a kolem jakéhosi lesního hrobu domácího mazlíčka pokračujeme k rozcestníku Pod Smrčníkem, kde se k naší modré přidají také zelená a červená TZ. Po souběhu červené a modré pak dorazíme na Kamenec rozcestí a po červené pak i na Kamenec vrchol. Nejprve se ještě musíme vydrápat na útvar, který bývá označován jako Kamenný vrch nebo provrásněná fylitová skála s čočkami sekrečního křemene. V té chvíli jsme dosáhli i my vrcholu dne, tedy 952 m.

Ve skutečnosti je to dnes ještě o něco více, a to díky nevelké rozhledně, která se na vrcholu Kamence tyčí. Té vyšší mety jsem ovšem dosáhl sám, protože ostatním se tato stavba zdála značně nestabilní a ne zcela bezpečná. Ani já jsem nevylétl nahoru s elegancí orla skalního a cedulka „Vstup na vlastní nebezpečí“ je tu hodně potřebná i oprávněná. Pamatuji si ještě doby, kdy z Kamence býval krásný panoramatický výhled i bez tohoto přerostlého posedu. A díky rychlému růstu smrků je jasné, že zanedlouho nebude vidět nic ani z této rozhledny. Přes slušné počasí jsem měl výhled oparem silně omezen, ale při krásném počasí mohou – zejména majitelé dalekohledů – zahlédnout i tak (relativně) vzdálená místa, jako jsou Praděd (a Jeseníky), Suchý vrch (a Orlické hory), Kralický Sněžník, roviny Hané s jejich velehorou Kosířem, Sobotínsko nebo města Litovel, Šternberk, Uničov a Olomouc. Výhled na Šumperk, pochopitelně, nechybí. Tedy zatím …

A pak jsme se vydali tou samou cestou zpátky. To je daň za ty ranní ušetřené výškové metry, takže volky nevolky směr Dobrá nálada (všechny 4 fotografie z těchto prostor mi z fotokarty záhadně zmizely) a náš automobil. Na druhou stranu je pravda, že při cestě zpět vypadají některé úseky i skály tak nějak jinak a také směr nasvícení se změnil. Ti, kteří jsou zde pěšky nebo na kole mohou volit z dalších (Šumperané zřejmě jen dvou) variant. Tou první je červená TZ, která vede na Krásné (postupně horní osada, lom a - Sokolovým filmem proslavená - přehrada, přičemž poslední dvě destinace nabízejí i autobusové spojení). Druhá varianta nabízí zelenou TZ, vedoucí do Nového Malína (autobus i vlak). Pro ty mimošumperské jsou připraveny ještě směry na Hrabišín, Rudoltice nebo sedlo Skřítek.

Výstup i sestup jsme zvládli poměrně rychle a beze stravy (pokud nepočítám různé lesní plody, zejména borůvky), jen s tekutinami. Pro ostatní se jako nejlepší možnost k pozření něčeho teplého do žaludku jeví nedaleká města a obce jako např. Šumperk, Nový Malín, Rudoltice nebo přehrada Krásné.

Aniž by se člověk nějak více vzdálil rodnému městu, dosáhne výškově téměř tisícovky. Cestou jsme sice potkávali desítky zaparkovaných aut i několik jednotlivců, kteří vyrazili s košíčkem po svých, ale nahoře byl úplný klid. Cestou na Kamenec jsme se díky tomu poctivě nakrmili borůvkami, které jsou už jinde – a níže - dávno pryč. Cestou zpět jsme naopak získali základní „masu“, z které jsem večer – po dlouhé době – udělal houbový guláš. Za celou cestu jsme nepotkali ani živáčka, jen na vrchol Kamence dorazil chvíli po nás nějaký turista se svým synem a synovcem. Ti se také – na rozdíl od nás ostýchavých – zvěčnili ve vrcholové knize.

Kromě investice do PHM v nádrži a nesených tekutin byl tento výlet zcela beznákladový (pravda, ekonom – hnidopich by ještě mohl započíst amortizaci auta, bot i šatstva nebo ztracený kapesník). A radost ze svobodného pohybu v nejkrásnějších horách té naší banánové republiky je stejně k nezaplacení.

Poslední aktualizace: 7.9.2016
Překročením Mrtvého muže na Volyň, Smrčník a Kamenec na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Překročením Mrtvého muže na Volyň, Smrčník a Kamenec

Malínská vyhlídka
Sice nejde o žádný kruhový rozhled, přesto patří v okolí Šumperské kotliny…
Při silnici z Nového Malína do Mladoňova najdeme kousek nad odbočkou lesní cesty (vede pod Kemenec) pomníček tragédie, která se v těchto místech…
  Kopka není se svými 693 metry na první pohled ničím pozoruhodný kopec. J…
Jedná se vlastně o původní vodovod z roku 1913, který zásoboval vodou malínskou fořtovnu. Výtok u silnice tvoří bezpečnostní pře…
  Od železniční trati se horní konec obce Nový Malín (ještě dva kilometry…
Středa 7. 7. 2021 - odpolednePo obědě u Rabštej…
Nad horním koncem Nového Malína můžeme najít památný strom zvaný…
V okolí Volyně, respektive od úpatí vzhůru nacházíme množství skal,…
  Dávno už tomu, kdy jsem si na Turistice přečetl článek Aleše Matějíčka o…
Na severozápadním návrší nad horním koncem Nového Malína můžeme najít zajímavou stavbu. Jedná se o Mohylu letního slunovratu. Vystavěl ji v r. 1926…
Mohutný skalní útvar najdeme na jihozápadní rozsoše vrchu Volyně trošku mimo hlavní části hřebene táhnoucího se dále přes Smrčník, Kamenný vrch a…
Je zajímavé, jakým způsobem se někdy vedou spory o existenci či…
Méně tradiční pojetí ztvárnění našeho „skoronárodního“ svatého Jana Nepomuckého můžeme potkat v horní části Nového Malína, tedy již …
  Od Ptačích skal to není ani půl kilometru k dalšímu výraznému skalnímu s…
Ani současná prapodivná situace nás, naštěstí, ani v nejmenším…
Soustava skalních útvarů z fylitu a křemenců na úpatí vrchu Volyň v Hraběšické hornatině. Dobře přístupné po modré značce od samoty U Dobré nálady.…
  Po dně hluboce zaříznutého horského údolí nad Novým Malínem jsem na podzim loňského roku procházel ve svém životě už podruhé, leč …
Zajímavé rozhledové místo poskytuje nepojmenované návrší u ostré zatáčk…
Březnové a částečně dubnové omezení pohybu na katastr, později okres naši přátelskou skupinu přimělo zredukovat výpravy do bližšího okolí našich bydl…
Nový Malín, dříve Frankštát, městečko nedaleko Šumperka byl v poválečných letech osídlen řadou osídlenců z různých koutů země a mimo jiné i navrátil…
Malínská rokle, tedy údolí potoka nad Novým Malínem, dříve Frankštátem…
Sestupuje-li turista od Kamenného vrchu v Hraběšické hornatině po modré značce, může si na vrcholové tabulce hory Smrčník přečíst o skalnatém pásu,…
  Původně jsem chtěl k článku použít titulek „Málem Mrtvý muž Nr.2“, leč n…
O tom, že i vesnické obyvatelstvo se snažilo připodobnit ve svých obydlích…
   Dnešní výlet nás zavede do krajiny doslova za "humny" Města Šumperku. Je p…
   Mladoňov je velmi starou obcí, která je v análech připomínána už r.…
  Blíží se druhá půle října a tu si moje druhé já najednou usmyslelo, že b…
Vlastně mimoděk v posledních letech koncem října nějak pravidelně jezdím s kolem na Rabštejn. Důvodů je několik, pokud vyjde volno n…
Na četných webech se můžeme dočíst o krásných výhledech z Kamenného vrchu, nebo jak říkáme Kamence. 964 m (čerstvý údaj 2019) vysoká hora …